Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowZombie:

Jag har hittat många användningsområden.

*Videospelare, tänkte mest glo på film
*webbsurfande, så klart
*spela arkad spel, älskart
*pilla med onödiga appar, tidsfördriv.
*Lyssna på musik i viss mån
*Formatet passar mig skitbra på tåget, dvs storleken
*När man träffar släkt som nu vid påsk är det kul att visa bilder, prefekt att visa på Plattan
*Världens dyraste fotoram(för att spinna vidare på bilderna)
*läsa böcker på? njaa, de verkar vara jobbigt

Så ja, tycker det är en bra investering.

"*Världens dyraste fotoram" Finns en del för några hundra tusen så de tycker jag är att överdriva priset på dem

Men måste hålla med, känner mig sugen på Blackberry play faktiskt
7" känns som bra format om man ska få plats på den överallt.
11" transformer kan alternativt va ett bra val Trist bara att inte Android 3.0 inte riktigt håller måttet än.

Permalänk
Medlem

Jag kommer helt klart investera i en platta , När Priset har sjunkit en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil Spectral white| Kioxia Exceria NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + 2 Dell 24"

Permalänk
Medlem

har man användning för den så. sen är det en dyr pryl så att ha den på semestern enbart känns inte som ett alternativ då kan man lika gärna köpa en bok.

många köper enbart för det är en kul pryl. såg samma sak när asus eee kom, många man känner har en sån liggandes någonstans. har faktiskt blivit erbjuden ett par av folk gratis eftersom "den ligger endå bara och samlar damm".

själv har jag ingen egentlig nytta av en surfplatta men jag skulle säkert ha jättekul med den i en vecka eller 2.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kunna tänka mig ha en surfplatta om det fanns ett bra utfällbart tangentbord samt usbportar som en supermobil dator för mindre krävande spel och program. Det skulle nästan kräva att ha windows. Men som det ser ut nu dessutom det höga priset man betalar för mobil teknik så känns det helt enkelt inte värt det

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

Nej, jag har hellre en laptop.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Svar nej.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swebbe:

Jag skulle lätt kunna tänka mig ha en surfplatta om det fanns ett bra utfällbart tangentbord samt usbportar som en supermobil dator för mindre krävande spel och program. Det skulle nästan kräva att ha windows. Men som det ser ut nu dessutom det höga priset man betalar för mobil teknik så känns det helt enkelt inte värt det

Det där låter väldigt likt en ..... laptop.......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där låter väldigt likt en ..... laptop.......

Yes det gör det, men ändå. Borde finnas bärbara datorer som bara är en skärm med utfällbart tangentbord, men den skulle ju kalla det surfplatta ändå eller?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en surfplatta? Jag menar, om man nu till exempel har en smartphone redan då är det ett ganska onödigt köp enligt mig. Alldeles för stor att kånka runt på tycker jag. Om jag hade pengarna, skulle Jag spendera dem på annat håll.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha nåt som är lika fysiskt smidigt som en tidning eller bok o hantera.. Tycker inte det hör hemma på 2000-talet att behöva sätta sig framför en stor jävla klump med sladdar o skit o diverse tillbehör kors o tvärs för o komma åt nätet på vettigt sätt.. Jag tycker det är så jävla B. Vem fan lägger sig på rygg i soffan eller hängmattan o håller upp en laptop framför sig i luften?? Ligga i sängen o läsa på en laptop släpper man också rätt snart.
En traditionell laptop kan på sin höjd ersätta gårdagens stationära. Framtiden tillhör surfplattan.. frågan är mest när tekniken blir fullmogen. När skärmarna är tunna som papper, böjbara o fina, så kommer ingen sätta sig vid skrivbordet vid en jävla laptop iaf, det kan jag lova.

Permalänk
Avstängd

Fysiska knappar ALLA dagar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m96:

Jag vill ha nåt som är lika fysiskt smidigt som en tidning eller bok o hantera.. Tycker inte det hör hemma på 2000-talet att behöva sätta sig framför en stor jävla klump med sladdar o skit o diverse tillbehör kors o tvärs för o komma åt nätet på vettigt sätt.. Jag tycker det är så jävla B. Vem fan lägger sig på rygg i soffan eller hängmattan o håller upp en laptop framför sig i luften?? Ligga i sängen o läsa på en laptop släpper man också rätt snart.
En traditionell laptop kan på sin höjd ersätta gårdagens stationära. Framtiden tillhör surfplattan.. frågan är mest när tekniken blir fullmogen. När skärmarna är tunna som papper, böjbara o fina, så kommer ingen sätta sig vid skrivbordet vid en jävla laptop iaf, det kan jag lova.

Precis, iden är bra men tekniken räcker inte ännu, ipaden duger inte, men utvecklingen går framåt, så om några år kanske det finns vettiga alternativ som fungerar på riktigt, låg vikt och inget laddbehov via kabel och liknade saker kommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

enda anledningen till att en surfplatta är värd att ha över en laptop är väl spelen, och isåfall ska det vara en iPad. En laptop klarar ju film, mail, surf, datorspel (minecraft om ett av barnen är i åldern, inte så höga systemkrav). Plattor klarar inte film i alla format (om du inte har en iPad som det faktiskt finns VLC till), inte lika snabbt surfande, bärbart alla dagar i veckan, om man får plats dvs!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Jag äger inte en surfplatta själv, men äger en Sony Vaio laptop.

Om jag skulle köpa en surfplatta skulle det vara för:

Smidighetens skull! Skulle vara så otroligt skönt att slippa den där varma, klumpiga, icke ljudlösa maskin när man ska gå och lägga sig och slösurfa lite dom sista minuterna av dagen i sängen. Eller när man sitter på altanen, slippa sitta och krångla med en laptop i knäet, pendlar, u name it.

Om jag skulle välja mellan en surfplatta eller bärbar dator idag, som jag enbart skulle slösurfa på, kolla mejlen, kolla film. Skulle jag med hög sannolikhet välja en surfplatta idag, en Ipad2 skule kunna ersätta min laptop utan problem.

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

..."gårdagens stationära", är du ett troll? bärbara kommer inte bli lika kraftfulla som stationära, och surfplattor inte lika kraftfulla som bärbara, motiverar detta svar på förfrågan. man kan lika gärna ha en 10,1" laptop som en 10,1" surfplatta? det är inte 90-talet då bärbara var tjocka och klumpiga, kolla på Macbook Air börja argumentera.. Sen skulle man väl inte sätta sig vid skrivbordet med en bärbar? då har man ju en stationär! Laptops har batterier och de flesta har trådlöst nätverk eller mobilt bredband = inga sladdar.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Discokungen

Inte en jävla chans enligt mig. Det är fortfarande en meninglös produkt IMO. Men sen är jag en person som vill ha en desktop replacement om det ska vara laptop, så jag är inte rätt målgrupp. Men en stationär/fet laptop och en smartphone klarar man sig långt på, tycker jag.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd

Absolut värt det, för att fylla upp där laptopen inte är bekväm.
DVS sovrummet, köket i mitt fall då jag inte har plats till den där, dass(!) soffan, bussen, jobb, sovrummet och på planet.
Om jag bara vill ligga o glo på youtube, läsa böcker eller forum så är surfplattan bra mycket smidigare än min laptop.

Samt för priset av 1600kr är det inte så fasligt mycket pengar, kanske om man går på studiebidrag eller barnbidrag, men jobbar man kan man faktiskt leva med det. http://www.barnesandnoble.com/nookcolor/index.asp

Permalänk
Medlem

Kort och gott: Nej.

En smarphone och en laptop är två avsevärt mer användbara prylar och har man dessa (som många har) blir surfplattan överflödig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Kort och gott: Nej.

En smarphone och en laptop är två avsevärt mer användbara prylar och har man dessa (som många har) blir surfplattan överflödig.

Kort och gott: Ja.

Jag har både en smartphone och en laptop, två mycket användbara prylar, dock kommer surfplattan komplettera perfekt där dessa inte passar in, läs gärna mitt andra inlägg.
En smartphone är för liten att läsa på, en laptop för stor/klumpig.
Även om telefonen kan ringa och laptopen kan spela spel, så kvarstår det, att surfplattan passar perfekt att täcka upp mellan dessa två apparater.

Läs gärna inlägget ovanför dig med.

Jag har all respekt för om folk inte känner att DOM behöver en, dock så finns det kanske inte ett behov, men en funktion att fylla för den breda massan.
Dom är smidiga, enkla att ha med sig om man vill läsa eller kolla serier på bussen. Det är inte en laptop.
Samt att skärmen på min telefon är för liten, 4" är inte helt optimalt att läsa eller titta på serier på.

Sen är det ju inte en fråga om antingen eller som vissa verkar förstå det som "Jag hade hellre haft en laptop", man får lov att ha båda

Nu tänker jag dock inte diskutera mera, då det oftast resulterar i pajkastning och troll när det gäller just surfplattor av nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Kort och gott: Ja.

Jag har både en smartphone och en laptop, två mycket användbara prylar, dock kommer surfplattan komplettera perfekt där dessa inte passar in, läs gärna mitt andra inlägg.
En smartphone är för liten att läsa på, en laptop för stor/klumpig.
Även om telefonen kan ringa och laptopen kan spela spel, så kvarstår det, att surfplattan passar perfekt att täcka upp mellan dessa två apparater.

Läs gärna inlägget ovanför dig med.

Jag har all respekt för om folk inte känner att DOM behöver en, dock så finns det kanske inte ett behov, men en funktion att fylla för den breda massan.
Dom är smidiga, enkla att ha med sig om man vill läsa eller kolla serier på bussen. Det är inte en laptop.
Samt att skärmen på min telefon är för liten, 4" är inte helt optimalt att läsa eller titta på serier på.

Sen är det ju inte en fråga om antingen eller som vissa verkar förstå det som "Jag hade hellre haft en laptop", man får lov att ha båda

Nu tänker jag dock inte diskutera mera, då det oftast resulterar i pajkastning och troll när det gäller just surfplattor av nån anledning.

Jag ser inget behov av ett sådant komplement. I de situationer som varken laptop eller telefon är optimalt så borde man kanske snarare fråga sig om man måste surfa på youtube eller kolla på någon tv-serie. Förmodligen inte. Kontentan är att man får en ganska liten dos av bekvämlighet som man i slutändan klarat sig bättre utan. Eller så består ens vardag av väldigt mycket bussåkande och sängliggande. På bussen sitter jag och försöker koppla av helt och i sängen... sover jag. Men det är kanske lite udda.

Jag tvivlar dessutom starkt på att man får någon vidare funktionalitet för 1600kr, men om jag har fel så är det ju ingen större summa att eventuellt slösa bort. En iPad för 5+ lax däremot..

Permalänk

Nej, har man en laptop så kommer man aldrig någonsin behöva något mer.

Permalänk
Medlem

Som fan att det är värt det.

Permalänk

Nej. Surfplattan är en idiotisk formfaktor som förhoppningsvis kommer att gå under.

Permalänk

Testade frugans nya iPad 2 i helgen efter åratal av Windows-användande. Detta är mina plus och minus:
+ Snabb uppstart
+ Ljudlös
+ Bra upplösning
+ Smidigt soff-surfande

- Känner mig handikappad med tangentbordet. Man kan inte flik-surfa, enkelt kopiera länkar osv.
- "Apps" som påminner om flashapplikationer kostar pengar och kräver installation för att fungera.
- Vanliga flashapplikationer fungerar inte.

Slutsats: Bra leksak för icke-datorvana. Kan inte alls motivera mig att betala 5-6 k för en platta som får mig att känna mig handikappad jämfört med 3-4 k laptop.

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om det är värt att köpa en, utan varför jag inte ska köpa en?
Man har "allt" annat typ, så varför inte?

Själv har jag haft min på jobbet (ipad gen1) till lite allt möjligt, springa ner i produktion och visa någon en ritning är väl det jag har haft mest användningen av den till jobbmässigt, den är dock inhandlad privat och har haft den till detta mest som utvärdering då en kollega var intresserad.

Som "kul grej" tycker jag det var väl spenderade pengar, men så är man inte heller student/bidragstagare så att man behöver bry sig om allt man handlar.

*edit kör den som fjärrkontroll hemma till HTPC och till det är den helt underbar.

Permalänk
Medlem

Naaaaaaaah

Jag har redan en dator och en smartphone ...förstår inte hur tusan jag ska kunna försvara ett inköp av en platta ....det är en jäkla massa pengar för en cripplad netbook med touch skärm .....

Då köper jag heldre en netbook för 2 lök å har te leksaks surf....

För övrigt så AVSKYR jag skärmtangentbord.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Inaktiv

Mitt svar

Mitt svar blir då ett rungande JAAAAA

Självklart kommer man att få nytta av den, man köper ju inte en surfplatta om man inte ser någon mening med den, men lustigt nog vill alla som inte ser någon nytta med den, vara med och tala om att den är onödig, bättre köpa en bärbar dator, bättre köpa en telefon med 4" skärm, bättre hit och bättre dit....men ge då fan i å köp en, och låt oss som har och ser användning för den, köpa en ! om ni sköter ert så sköter vi vårt "sluta bry er om allt", svårare än så är det inte !.

Permalänk

Har 2st... totalt värdelöst med en "surfplatta", visst jag gillar prylar men fan dessa är ju totalt värdelösa om man inte bara kollar tv-serier, läser e-book eller något litet skit... jo jag har tangentbord till dessa junk brädor.

En netbook är mycket bättre

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

nej... nej... nej... nej...
har suttit med flera plattor och nej, det är skräp, skräp och ¨åter skräp. Känner en som jobbade på Tahoe solutions, dom fick varsin iPad men den gav han bort ganska fort. Totalt onödigt skräp.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Asus och dell har ju sina surfplattor som är både "laptop" och surfplatta, en sådan hade jag velat haft. verkar ju helt klockrea är man ska skriva saker som mail eller varför inte några dokument? köp en sådan, det ska jag göra!