Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk

Gav den här guiden egentligen någoting? Du rekommenderar ju bara ett väldigt fåtal kort och berättar vad en audiofil har för krav, vilket han redan vet själv (troligen). Onödig klistring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Ett bättre ljudkort kan skicka ut ett så pass bra ljud att det är främst hurvida högtalare, högtalare/förstärkare hanterar denna ljudkälla.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Jag tyckte den var intressant, jag lärde mig en del på den. Jag trodde ju att Creative var bra även för musikskapande (något jag lekt med och funderat på att återuppta, men jag föredrar att satsa på spelandet), men nu vet jag att så inte är fallet.

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Ett bättre ljudkort kan skicka ut ett så pass bra ljud att det är främst hurvida högtalare, högtalare/förstärkare hanterar denna ljudkälla.

Ah, OK. Och vad menar man med "bättre ljudkort"? Jag har tittat på några Creative-kort men jag vet inte om de räknas som "bättre"!? Att de gör fet reklam för dem och kallar dem en massa i brödtexten om kortet vet jag bara kan vara reklam liksom, så...

Permalänk
Medlem

Ah, OK. Och vad menar man med "bättre ljudkort"? Jag har tittat på några Creative-kort men jag vet inte om de räknas som "bättre"!? Att de gör fet reklam för dem och kallar dem en massa i brödtexten om kortet vet jag bara kan vara reklam liksom, så...

X-fi är inte dåliga men du får lite bättre ljud från ett T,ex Xonar dx för 600kr.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Skrivet av Zax89:

X-fi är inte dåliga men du får lite bättre ljud från ett T,ex Xonar dx för 600kr.

Även för gaming?

Jag spande främst på de här

http://www.webhallen.com/hardvara/88239-creative_soundblaster...

http://www.webhallen.com/hardvara/90388-creative_soundblaster...

http://www.webhallen.com/hardvara/134036-creative_soundblaste...

(Det är bra om jag kommer ihåg att bifoga länkarna också... )

Permalänk
Medlem

har du 5.1 högtalare och spelar mycket kommer spelläget väl till användning med x-fi, ska man bara lyssna på stereo för det mesta fungerar asus dx, essence st, auzentech d2 lite bättre.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Hmmm, jag tittar på olika kort, men det står sällan så mycket om dem som om CX-Fi-korten, och Asus hemsida säger i princip nada också. Det gör mig litet... otrygg. Speciellt som att det är de dyrare som det inte står något om.

Utom en, en ny tydligen...

http://www.webhallen.com/hardvara/134029-asus_xonar_essence_s...

Permalänk
Skrivet av Zax89:

har du 5.1 högtalare och spelar mycket kommer spelläget väl till användning med x-fi, ska man bara lyssna på stereo för det mesta fungerar asus dx, essence st, auzentech d2 lite bättre.

OK, jag gör som sagt litet av båda (ehm, jag menar mycket av båda).

Permalänk
Medlem

OK, jag gör som sagt litet av båda (ehm, jag menar mycket av båda).

Ja men kör du inte surround behövs inte senaste version av spelläget. Nu vet jag inte om exempelvis (högsta prisklass) essence st låter bättre än x-fi hd men skulle tro att xonar dx låter minst lika bra som alla x-fi förutom hd kortet.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Ja men kör du inte surround behövs inte senaste version av spelläget. Nu vet jag inte om exempelvis (högsta prisklass) essence st låter bättre än x-fi hd men skulle tro att xonar dx låter minst lika bra som alla x-fi förutom hd kortet.

Senaste version av spelläget?

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag tittar på olika kort, men det står sällan så mycket om dem som om CX-Fi-korten, och Asus hemsida säger i princip nada också. Det gör mig litet... otrygg. Speciellt som att det är de dyrare som det inte står något om.

Utom en, en ny tydligen...

http://www.webhallen.com/hardvara/134029-asus_xonar_essence_s...

Vad ska du ha kortet till? Är du kräsen?

Det du länkade till är för den lite kräsnare musiklyssnaren, framförallt om du har ett par dyrare hörlurar då det har inbyggd hörlursförstärkare som ska vara riktigt bra för dom pengarna.

Jag är inte superkräsen men lyssnar man på musik dagligen via datorn så tycker jag nog man ska försöka investera i ett ljudkort för iaf 400-500kr eller mer.

Permalänk

Hej Lägger en fråga här för jag läste tråden min hittade inget som passa mig dirket så på pricken Jag har bestämt mig för o köpa nya hörlurar, mic och ett ljudkort. Men jag har ingen anning om vad jag ska köra på :S Hörlurar + ljudkort ska ju helst inte gå över 2k. Jag kommer lyssna mycket på musik. Mest AOR / sleaze / glam o liknande om de har någon betydelse men så klart lite house ibland Så spelar jag såklart o vill ju höra mina fiender Kravet på hörlurarna är att det ska gå runt öronen o inte sitta på dem :S Vill också att det ska stänga ute ljud. Och miccen är ju som alla andra, Klart ljud o brusfri så jag slipper klagomål under spelets gång. Tack på förhand.
Over and out, marre

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av fesen:

Vad ska du ha kortet till? Är du kräsen?

Det du länkade till är för den lite kräsnare musiklyssnaren, framförallt om du har ett par dyrare hörlurar då det har inbyggd hörlursförstärkare som ska vara riktigt bra för dom pengarna.

Jag är inte superkräsen men lyssnar man på musik dagligen via datorn så tycker jag nog man ska försöka investera i ett ljudkort för iaf 400-500kr eller mer.

Det blev en Asus Xonor DX för ca 750 pix. Den verkade vara det näst bästa efter Xensor, som däremot skrämde mig genom att ha för få uttag och verkade vara specialmixtrad för hörlurarna som kom med, och jag fixar inte hörlurar.

Jag är halvkräsen, därför jag ens tänker på ljudkort, har ju ett i moderkortet, men det är väl inte sådär magiskt om man så säger.
Spelar mest spel och lyssnar på musik. Det är mina vardagssysslor med ljudkortet.

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Jag har haft två stycken X-Fi XtremeMusic och kan inte rekommendera dom till någon. Ljudmässigt så är de helt ok och betydligt bättre än den integrerade kretsen på ljudkortet. Men jag vet inte om det är jag som har haft otur men tycker att kvaliteten på korten har varit riktigt usel. Det första pajjade och mitt andra har börjat uppvisa samma fel som det gamla och kommer dö inom en inte allt för lång framtid skulle jag tipppa. Det är möjligt att deras dyrare kort i serien har bättre komponenter men frågan är om det är värt att chansa då du lika gärna kan köpa ett Asus vilket verkar bättre. Sen är ju Creative kassa på att skriva drivrutiner oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Sen är ju Creative kassa på att skriva drivrutiner oxå...

Helt klart. Samt att det är ett helvete att ens hitta kompatibla drivrutiner på deras hemsida. De brukar bara lista det senaste och dyraste bland sina produkter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Helt klart. Samt att det är ett helvete att ens hitta kompatibla drivrutiner på deras hemsida. De brukar bara lista det senaste och dyraste bland sina produkter.

Ironiskt. Jag skaffade nu DX-kortet, och jag upplever exakt det problemet med deras produkt. Två av programmen som skulle funnits med på skivan fanns inte med alls, och när jag försökte hitta dem på nätet gick det inte att installera dem på datorn.

Och då ett av dem var ett testprogram, så försökte jag använda ljudkortets eget program för att testa ljudet, och den fungerar inte alls. Inget ljud kommer alls vid testkörning. Nada. Zilch. Zip. Inte ens när jag fick ljud i högtalarna ville den vara med och testköra ljud. Inte nödvändigt, men ändå rätt uselt vill jag mena.

Permalänk

Jag kan dessutom inte få mina bakre högtalare (som är vanliga högtalare kopplade till en förstärkare) att låta, annat än med ett annat testsystem. Djupt förvirrande. :/

Permalänk
Medlem

Ironiskt. Jag skaffade nu DX-kortet, och jag upplever exakt det problemet med deras produkt. Två av programmen som skulle funnits med på skivan fanns inte med alls, och när jag försökte hitta dem på nätet gick det inte att installera dem på datorn.

Och då ett av dem var ett testprogram, så försökte jag använda ljudkortets eget program för att testa ljudet, och den fungerar inte alls. Inget ljud kommer alls vid testkörning. Nada. Zilch. Zip. Inte ens när jag fick ljud i högtalarna ville den vara med och testköra ljud. Inte nödvändigt, men ändå rätt uselt vill jag mena.

Har aldrig haft ett ljudkort ifrån Asus så kan inte yttra mig om saken. Men det du upplever är uppenbarligen under all kritik.

Det går alltså inte att hitta några drivare eller program alls på deras hemsida som fungerar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Har aldrig haft ett ljudkort ifrån Asus så kan inte yttra mig om saken. Men det du upplever är uppenbarligen under all kritik.

Det går alltså inte att hitta några drivare eller program alls på deras hemsida som fungerar?

Jodå, hittade till slut en uppdatering för själva drivrutinen och basprogrammet, men två av de andra utlovade programmen är fortfarande som bortblåsta. Inte för att det egentligen är så akut med dem, men det är själva principen liksom.

Permalänk
Medlem

Bra tråd för den som är ny i ljudkortsvärlden (moi)!

Är ett ljudkort under 1000kr ribban för "dåligt" för användas till film, spel och om man håller på med videoredigering (Premiere, After Effects)?
Tips?

PS. Det står under "Spelnörden" att man bör kolla under "Musiknörden" men det är en del som inte finns.

Permalänk
Skrivet av Miklan:

Bra tråd för den som är ny i ljudkortsvärlden (moi)!

Är ett ljudkort under 1000kr ribban för "dåligt" för användas till film, spel och om man håller på med videoredigering (Premiere, After Effects)?
Tips?

PS. Det står under "Spelnörden" att man bör kolla under "Musiknörden" men det är en del som inte finns.

Nej absolut inte. över 1000kr är nästan overkill.

Asus Xonar DX är ett grymt kort.

I ett blindtest så hör du inte skillnad på ett Xonar DX kort mot ett Xonar D2X, och dx kostar typ halva priset.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Fast D2(X) har en snitsig kåpa över elektroniken, ju! Och lysdioder i kontakterna!

Dorian: Har du löst högtalarbesväret, förresten? Använder man Windows verkar det som om man måste trixa en del för att få flerkanalsljud. Jag som använder en extern förstärkare och S/PDIF måste skicka ut DTS eller DDL från ljudkortet för att få alla kanaler, men det är inställningen av antalet högtalare som är riktigt intressant (se ASUS forum).

Permalänk
Skrivet av Silent Warrior:

Fast D2(X) har en snitsig kåpa över elektroniken, ju! Och lysdioder i kontakterna!

Dorian: Har du löst högtalarbesväret, förresten? Använder man Windows verkar det som om man måste trixa en del för att få flerkanalsljud. Jag som använder en extern förstärkare och S/PDIF måste skicka ut DTS eller DDL från ljudkortet för att få alla kanaler, men det är inställningen av antalet högtalare som är riktigt intressant (se ASUS forum).

Jadå. Det är fixat. Däremot kraschar mina spel titt som tätt, och ofta med att ljudet buggar, dvs det fryser och ett ljud "stannar" och upprepas till och med efter att spelet avslutats (ofta genom att felmeddelande visas, eller att spelet bara fryser helt). Vet inte om det har med ljudkortet att göra, eller om det är W7 som bökar dock.

Permalänk

Jag kan för min del tyvärr inte säga mer än att jag inte alls har dina problem. Visst, The Witcher (1) låter... rätt speciellt när jag aktiverar EAX (Xonar D2/PM + Win7 64), men absolut inget kraschar. Inte på grund av ljudet, i alla fall - mitt grafikkort har varit en källa till enormt besvär den senaste tiden, men nu är i alla fall det utbytt.

(Jag undrar förresten om jag inte var med om något liknande i Linux (Ubuntu 7.10 eller där i krokarna) när drivrutinen för Creatives X-Fi ExtremeMusic var i sin barndom och kodad för kernel-funktioner som inte användes av vanligt folk.)

Om det går att köra i enbart stereo och utan EAX, fungerar det bättre?

Permalänk

Jadå. Det är fixat. Däremot kraschar mina spel titt som tätt, och ofta med att ljudet buggar, dvs det fryser och ett ljud "stannar" och upprepas till och med efter att spelet avslutats (ofta genom att felmeddelande visas, eller att spelet bara fryser helt). Vet inte om det har med ljudkortet att göra, eller om det är W7 som bökar dock.

Har du dom absolut senaste drivrutinerna?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Skaffa mig ett Nuforce uDac 2 till min bärbara och nu fick mina philips hp890 ljudet som de borde ha. Grymt nöjd med denna lilla låta som gjorde underverk för ljudet hos mig....:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Silent Warrior:

Jag kan för min del tyvärr inte säga mer än att jag inte alls har dina problem. Visst, The Witcher (1) låter... rätt speciellt när jag aktiverar EAX (Xonar D2/PM + Win7 64), men absolut inget kraschar. Inte på grund av ljudet, i alla fall - mitt grafikkort har varit en källa till enormt besvär den senaste tiden, men nu är i alla fall det utbytt.

(Jag undrar förresten om jag inte var med om något liknande i Linux (Ubuntu 7.10 eller där i krokarna) när drivrutinen för Creatives X-Fi ExtremeMusic var i sin barndom och kodad för kernel-funktioner som inte användes av vanligt folk.)

Om det går att köra i enbart stereo och utan EAX, fungerar det bättre?

Alltså, jag vet ju inte säkert att det är just ljudkortet som orsakar krascherna/frysningarna. Det kan vara annat också. Jag reagerade mest på att när det kraschar så hakar ljudet upp sig - och förtsätter även när spelet faktiskt avslutats helt, så jag måste starta om datorn för att bli av med det. Jag är inte kunnig nog att avgöra exakt vad det är som failar, men frustrerande är det. Det var stabilare med XP för min räkning, men då jag hört att 7 ska vara lika stabilt är jag milt sagt frustrerad.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Har du dom absolut senaste drivrutinerna?

Om det inte kommit något senaste veckan, så ja. Brukar alltid kolla sådant vid installation, och dessutom var jag tvungen för att ens få ljudkortet att fungera som det skulle. Styrprogrammet ville inte ens vara med med originaldrivrutinerna. ;/

Permalänk
Medlem

Köpte ett X-Fi Platinum för ett flertal år sen. Jag har bara kört med billiga högtalare förut, ett Logitech Z4. Nu har jag dock tänkt köpa något lite större; En förstärkare från Yamaha, tillsammans med Dynavoice Challenger M-65. Duger mitt gamla ljudkort fortfarande, eller saknas det funktioner jag skulle behöva från ett nya kort? Huvudsakligen lär högtalarna användas för musik, då jag föredrar mitt headset för spel och film (vilket är varför jag bara köper stereo och inte helt hemmabio).