AMD släpper Catalyst 11.5 och 11.5a Hotfix

Permalänk

Till er som aldrig haft problem: gratulationer till ert system med bara EN SKÄRM! Har haft mitt 5850 länge nu och det är fortfarande problem när jag har igång båda skärmarna.......

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Till er som aldrig haft problem: gratulationer till ert system med bara EN SKÄRM! Har haft mitt 5850 länge nu och det är fortfarande problem när jag har igång båda skärmarna.......

Drivaren kraschar o startar om sig när man kör fullskärms 720/1080 film på ena skärmen o skriver med folk på andra skärmen. Eller har en film på ena o sen spelar eller gör nått annat på andra. Mycket problem med detta alltså, har suttit o hoppats på varenda drivare att dom ska fixa det. Exakt samma problem för en polare som också har hd5850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Drivaren kraschar o startar om sig när man kör fullskärms 720/1080 film på ena skärmen o skriver med folk på andra skärmen. Eller har en film på ena o sen spelar eller gör nått annat på andra. Mycket problem med detta alltså, har suttit o hoppats på varenda drivare att dom ska fixa det. Exakt samma problem för en polare som också har hd5850.

Om du menar att det kraschar och har sig i windows mediaplayer så byt till VLC
Inga problem där.

Tråkigt att det inte går att uppdatera med Catalyst....SOM MAN SKULLE KUNNA GÖRA!

Permalänk
Medlem

Verkar ta lika lång tid att fixa den här musbuggen som den förra där muspekaren blev uppchoppad i 40 bitar.
Står inget om crossfire i Rift, så det var väl tur att man inte köpte en till månad speltid. Är rätt trött på AMD vid det här laget.
Att jag tycker nVidia är fula med sitt exklusiva ögongodis som följer med i physx gör att val av nästa grafikkort blir riktigt svårt.
Antingen stödjer man ett företag som inte vill samarbeta (drivisar som tillåter dedikerat physx-kort som samarbetar med amd-kort tack) eller så stödjer man ett företag som inte kan koda drivrutiner eller fixa sina buggar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Påverkar inte sådär jättemycket så hoppar nog över den här uppdateringen

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem, varken med mina AMD eller nVidia kort. Tråkigt för dem som inte får en problemfri upplevelse. Lite komiskt med muspekarbuggen, som många tycks bli drabbade av

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Mitt förra amd kort var det problem med drivarna, från första installen,, eller rättare sagt drivarna gick inte ens att installera. sedan var dom buggiga och jävliga, etc etc etc.
Efter många om och men, så avinstallerade jag microsoft visual c++ grejorna, och installerade om dem, sedan funkade det.
Ett tips för er som har problem.

Blev dock ganska less på att spela russian roulette varje gång det kom nya drivare. (rosa nyans på skärmen var en intressant bugg.)
Det verkar som att amd lägger sin fokus helt på sina nya, dyrare kort, och skiter i att fixa buggar på de andra korten. En ganska tråkig attityd. (för att inte tala om attityden på amd's forum,, usch!)

Hur som helst, lustigt att hotfixen kommer samtidigt. Nästa år lär ju hotfixen komma före drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Aldrig haft problem, med varken singelkort eller crossfire. Förstår inte hur så många kan klanta till det.

Huvudsaken är att folk har problem, och att de som inte har problem hävdar att det inte finns en chans att det är ATIs drivrutiner som är felet - fungerar det för mig fungerar det för alla.

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Jag har blinkningar i spel med ett 5970. När har dom tänkt att fixa det?... Hatar AMD. Har även andra problem som påverkar färgen när jag kollar på filmer på min TV. Kan endast köra 10.9..... Köper aldrig mer ett AMD-kort.

Suck, lätt fixat med TV:en.

In i inställningarna>My flat-panels>pixelformat> ändra till RGB 4:4:4 Pixel format PC standard (full RGB).

Sen är de klart. Glöm inte att ha tv:en inkopplad när du ska ändra det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Är det bara för mig som Profiler är helt ofungerande efter nya interface ? Galet irriterande då man vill växla mellan eyefinity och extended desktop / enkell monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mitt förra amd kort var det problem med drivarna, från första installen,, eller rättare sagt drivarna gick inte ens att installera. sedan var dom buggiga och jävliga, etc etc etc.
Efter många om och men, så avinstallerade jag microsoft visual c++ grejorna, och installerade om dem, sedan funkade det.
Ett tips för er som har problem.

Blev dock ganska less på att spela russian roulette varje gång det kom nya drivare. (rosa nyans på skärmen var en intressant bugg.)
Det verkar som att amd lägger sin fokus helt på sina nya, dyrare kort, och skiter i att fixa buggar på de andra korten. En ganska tråkig attityd. (för att inte tala om attityden på amd's forum,, usch!)

Hur som helst, lustigt att hotfixen kommer samtidigt. Nästa år lär ju hotfixen komma före drivrutinen.

Rosa nyans på skärmen låter bekant, dock kör jag XBMC LIVE så kan inte ändra så mycket inställningar. Men efter en del googlande så verkar det som att TVn och grafikkortet inte spelar ihop. Har en philips 42" lcd...

EDIT

Detta fungerar dock bra i XP där man kan ändra pixelmappningen, precis som föregående talare påpekar! :=)

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Jag har blinkningar i spel med ett 5970. När har dom tänkt att fixa det?... Hatar AMD. Har även andra problem som påverkar färgen när jag kollar på filmer på min TV. Kan endast köra 10.9..... Köper aldrig mer ett AMD-kort.

Skrivet av knaz_88:

Rosa nyans på skärmen låter bekant, dock kör jag XBMC LIVE så kan inte ändra så mycket inställningar. Men efter en del googlande så verkar det som att TVn och grafikkortet inte spelar ihop. Har en philips 42" lcd...

EDIT

Detta fungerar dock bra i XP där man kan ändra pixelmappningen, precis som föregående talare påpekar! :=)

De funkar bra i Win 7 med:) De är där jag kör med den inställningen Men man måste ha TV:n inkopplad för att se inställningarna (självklart ska TV:en vara igång med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

körde faktiskt in den på min laptop igår - ACER 3820TG

blev förvånad då jag tidigare under dagen installerat om en dator med ATI kort och hämtade drivisarna och det var 11.4 men på kvällen när jag skulle uppdatera mina gamla drivrutiner så var det 11.5.

fungerar felfritt på min dator och då har jag ändå Switchable Graphics med ett Intel kort (står att drivrutinen inte är komptibel med Switchable tom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Är det bara för mig som Profiler är helt ofungerande efter nya interface ? Galet irriterande då man vill växla mellan eyefinity och extended desktop / enkell monitor

Nej jag har också problem. Jag nämnde detta ovan fast skrev Hotkeys istället.. men det heter ju profiler som man kopplar hotkeys till.. Enormt störande som sagt. Det har inte funkat på typ de sista tre drivrutinsuppdateringarna vad jag vet :/

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Har en trevlig historia med AMD kort fram tills för någon månad sedan då jag uppdatera till 6950, efter installation så uppstod mina problem. Men får testa denna och hoppas på det bästa, ska dessutom testa det tips på Microsoft visual C++

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Får testa men 11.4 preview från mars är dom som funkar bäst för mig. Så fort jag testar 11.4 orginal så crashar grafikdrivisarna när jag spelar men inte när jag kör med 11.4 preview, mysko

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Skrivet av Asken:

Nej jag har också problem. Jag nämnde detta ovan fast skrev Hotkeys istället.. men det heter ju profiler som man kopplar hotkeys till.. Enormt störande som sagt. Det har inte funkat på typ de sista tre drivrutinsuppdateringarna vad jag vet :/

Fungerar inte för mig heller :-(. Har slutat använda extended desktop/enkel monitor helt eftersom jag itne orkar ändra det manuellt hela tiden.

Visa signatur

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | HAF X | Corsair HX 1000W
ASRock P67 Extreme 4 | 4*4GB Corsair 1600MHz XMS3
2*120GB Corsair SSD Force Series | Seagate SSHD 2TB
MSI R9 390 Gaming 8GB | 3*BenQ G2222HDL

Permalänk
Entusiast

Ingen av 11.x har fungerat särskilt bra för mig. Har inte orken att ens testa med denna då det säkert strular med denna också. Känns inte som att det är värt den eventuella promilles "gain" man kan få ut av detta till ett 5xxx-kort. Jag ligger kvar på min 10.10 som funkar alldeles ypperligt för mig

Skrivet av mandrag0ran:

Skrivet av JRampage:

Fungerar inte för mig heller :-(. Har slutat använda extended desktop/enkel monitor helt eftersom jag itne orkar ändra det manuellt hela tiden.

Det är mestadels detta som jävlats för mig med nya drivrutiner... 11.4 funkade kanonbra... tills jag började pillra med profillösningar för flerskärmssetupen

Permalänk
Medlem

Fick problem med mitt 5850 efter 11.3 (tror jag det va). Drivrutinen kraschar lite då och då när man tittar på en film, efter det blir det bara en grönskärm istället för filmen. Detta gäller även för youtube eller andra inbäddade filmer. Det händer dock inte så ofta så det är inget stort problem. det är också det enda problemet jag har. Singelkort btw.

peace

Permalänk
Medlem

Jag har kört Radeon sen 9000 serien och inte haft problem med drivrutinerna vad jag kan komma ihåg. Har kört både Cf och eyefinity utan problem och jag uppdaterar varje månad. Folk måste göra fel

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har kört Radeon sen 9000 serien och inte haft problem med drivrutinerna vad jag kan komma ihåg. Har kört både Cf och eyefinity utan problem och jag uppdaterar varje månad. Folk måste göra fel

Hur kan man göra fel på att trycka på en knapp för install? Tror snarare det är så att vissa har tur vissa inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

men då kan ju du göra det? är väl bara att ändra lite kod hit och dit.

De har ju faktiskt en och annan som jobbar heltid med detta... Och eftersom det påverkar väldigt många så känns det som att det borde vara högt prioriterat men det verkar inte så

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Fick problem med mitt 5850 efter 11.3 (tror jag det va). Drivrutinen kraschar lite då och då när man tittar på en film, efter det blir det bara en grönskärm istället för filmen. Detta gäller även för youtube eller andra inbäddade filmer. Det händer dock inte så ofta så det är inget stort problem. det är också det enda problemet jag har. Singelkort btw.

peace

Har samma problem med mitt nVidia 8600GT (senaste drivers) och mitt HD5850 (när det är överklockat) när det gäller tex youtube-videos. Men det inträffar väldigt sällan, men det händer ibland.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Jag har också haft problem med mitt HD5750, men efter att ha bytt till först mitt gamla HD4350 i två veckor, och nu ett nytt HD6850 kan jag konstatera att det aldrig har var drivrutinernas fel.

Troligen är GDDR5-ramet på mitt HD5750 halvtaskigt. Jag fick BSOD ungefär var 9'e dag, oftast när mycket Flash varit igång. Har som sagt inte haft nått problem sen bytet. Med HD5750 funkade inte nån drivrutin.
Med HD4350 och HD6850 har alla drivrutiner jag testat funkat, inklusive 11.4. Har inte bytt till 11.5 än dock.

Så kanske är det själva grafikkortet som inte är helt OK för någon procent av de som har problem.

Permalänk
Inaktiv

Ni som alltid får problem med nya drivrutiner...varför fixa något som redan fungerade? ^^

Edit: Och vad är det för mus lagg alla tjatar om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Ni som alltid får problem med nya drivrutiner...varför fixa något som redan fungerade? ^^

För att dra nytta av prestandaoptimeringar och nya funktioner?

Muspekaren laggar i övre högra hörnet av skärmen. I Windows hjälper det att stänga av muspekarens skugga, men när man drar musen i just det hörnet i spel så går spelet på knäna också. Den här buggen har funnits i alla versioner i fem(?) månader nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas denna hjälper mitt problem med svara rutor som flimrar över skärmen :S

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Hej
Jag jag har aldrig haft problem med drivare från AMD/ATI har alltid funkat klockrent för mig. Jag upplever inte några av de buggar som ni talar om.
Därimot så har jag flera gånger haft problem med nvidias drivare massa grafikbuggar som kommer upp på skärmen i windows och dessutom så när jag gjorde misstaget att köpa ett gtx470 så höll det bara i 2 månader innan hårdvaran total dog. Nää då blev det ett AMD på garanti och nu går allt som tåget igen tråkigt att så många har problem med drivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

ska man installera vanliga drivaren o sen hotfixen efteråt? Har aldrig pillat med hotfix så har inte en aning.

Det räcker att du installerar hotfixen (den "vanliga" drivaren är inkluderad)

Skrivet av KlosterKatten:

Kört ATI flera år, inga problem med drivare!

Samma här. Egentligen bara 11.1 som jag hade problem med. Fast nu har jag ocks problem med flimmer i spel några spel (Crysis2, RIFT, Tower Defense-klon):/

Skrivet av Ramblemoe:

Står inget om crossfire i Rift, så det var väl tur att man inte köpte en till månad speltid. Är rätt trött på AMD vid det här laget.

Om du menar det gamla problemet med att RIFT tvingade upp GPUerna till 95% activity efter att man hamnat i combat så löste Trion det med en Hotfix (dock "stealthbuff"). Problemet som kvarstår för vissa är att världskartan blinkar...men det är något annat och jag försöker hitta vad det är (då jag själv har samma problem).

Skrivet av Lordsqueak:

Mycket bra tips! Jag själv misstänkt att det är alla Visual C++ versionerna man har installerat (har 10st olika tror jag). Antar att detta är skälet till flimmer av ljuskällor i vissa spel med CrossFireX.

Skrivet av Zpnk:

Ingen av 11.x har fungerat särskilt bra för mig. Har inte orken att ens testa med denna då det säkert strular med denna också. Känns inte som att det är värt den eventuella promilles "gain" man kan få ut av detta till ett 5xxx-kort. Jag ligger kvar på min 10.10 som funkar alldeles ypperligt för mig.

Håller med om att 10.10e var den bästa drivisen men jag ville spela DA2 och då var man tvungen att köra med 11.4 för att ta del av prestanförbättringarna för just 5xxx serien.

Skrivet av Segas:

Hehe, har också alltid varit förskonad från det problemet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är så att man undrar hur noggranna folk som har problem med installation av Windows och allt annat på hårddisken. Kan förstås vara fel i spel koden eller hårdvaran på just er dator.