Tyst gamingburk till glad nybörjare

Permalänk

Tyst gamingburk till glad nybörjare

Ok, så nu har jag petat ihop ett paket tilll mej själv på Inet.se. Målsättning är att det ska vara tyst och starkt. Därav att jag inte har gått så högt på grafikkortet. Jag har redan en monitor (Dell UltraSharp 24" U2410 IPS) och kommer efter hand köpa en tilll, troligen likadan el. ev en 3d-ready.
Jag är inte van att pula med komponenterna själv tyvärr. Annars hade jag övervägt tredjeparts grafikkortskylare eller kanske vattenkylning. Jag får se om det här låter ok & är starkt nog, är det inte det så blir det kanske nåt att fundera på i framtiden.

MB : MSI Z68A-GD80 Socket 1155, Z68 (detta chipset kan nyttja grafikkrets i CPU vid låg belastning= tyst)
CPU : Intel Core i5 2500K 3,3GHz (gissar att går jag högre så blir det för högljutt)
CPU-Kyl : Noctua NH-D14 (en av de rek på SPCR, ev byta ut stock-fläktarna, men det gör väl knappast Inet åt mej)
grafik : MSI Radeon HD6850 Cyclone 1GB OC (sagts en del bra på SPCR om det) (två alternativ men är de tysta nog?)
RAM : Corsair 12GB (3x4096) 2000MHz VENGEANCE (ingen aning om det här är ett vettigt val)
SSD : Intel SSD 510 250GB
HDD : 3TB Western Digital Green
Case Antec Twelve Hundred V3 (en av de få som passar med PSU'n)
PSU : Antec Continuous Power 850W (mkt bra recension på SPCR)
fläktar : Nexus 120mm (ev monteras två på CPU-kylaren istf stock, plus två som case fans)
DVD : Samsung SH-S223C 22X DL Svart (rek. väl här på sweclock?)
APC Surge Transientskydd (better safe than fried)
Montering och test av dator med valfria komponenter

länk t kundvagnen

Så, kommentarer? Har jag gjort några allvarliga feltänk nånstans?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/433784/2011-05-11tystdator
Den e nog mer prisvärd
speciellt bättre grafikkort

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair HX1200i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem

En miss du gjort är val av nätagg, du behöver absolut inte ett på 850W till den där datorn

Processorn får inte din dator att låta mer, det hänger på vilken kylare du har.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

Ok, så nu har jag petat ihop ett paket tilll mej själv på Inet.se. Målsättning är att det ska vara tyst och starkt. Därav att jag inte har gått så högt på grafikkortet. Jag har redan en monitor (Dell UltraSharp 24" U2410 IPS) och kommer efter hand köpa en tilll, troligen likadan el. ev en 3d-ready.
Jag är inte van att pula med komponenterna själv tyvärr. Annars hade jag övervägt tredjeparts grafikkortskylare eller kanske vattenkylning. Jag får se om det här låter ok & är starkt nog, är det inte det så blir det kanske nåt att fundera på i framtiden.

MB : MSI Z68A-GD80 Socket 1155, Z68 (detta chipset kan nyttja grafikkrets i CPU vid låg belastning= tyst)
CPU : Intel Core i5 2500K 3,3GHz (gissar att går jag högre så blir det för högljutt)
CPU-Kyl : Noctua NH-D14 (en av de rek på SPCR, ev byta ut stock-fläktarna, men det gör väl knappast Inet åt mej)
grafik : MSI Radeon HD6850 Cyclone 1GB OC (sagts en del bra på SPCR om det) (två alternativ men är de tysta nog?)
RAM : Corsair 12GB (3x4096) 2000MHz VENGEANCE (ingen aning om det här är ett vettigt val)
SSD : Intel SSD 510 250GB
HDD : 3TB Western Digital Green
Case Antec Twelve Hundred V3 (en av de få som passar med PSU'n)
PSU : Antec Continuous Power 850W (mkt bra recension på SPCR)
fläktar : Nexus 120mm (ev monteras två på CPU-kylaren istf stock, plus två som case fans)
DVD : Samsung SH-S223C 22X DL Svart (rek. väl här på sweclock?)
APC Surge Transientskydd (better safe than fried)

länk t kundvagnen

Så, kommentarer? Har jag gjort några allvarliga feltänk nånstans?

en 3tb hhd är inte så pris värd, ta istället 2 stk 2tb som blir billigare, sandy bridge är dual channel så det ska vara 2 eller 4 stickor, alltså 8gb eller 16gb inte 12. sen vet jag inte om du behövs en ssd för 5k? kanske räcker med en ssd på 120 gb för 2k istället
och grafik kortet byter du till det som tidigare person nämnde.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

oki, kollade upp grafikkortet och det såg nice ut, bytt.
bytt RAM till 4 st 4GB stickor= 16GB, men har jag valt rätt sort utöver det? (2 st Corsair 4GB (2x2048) 2000MHz VENGEANCE)
Vad gäller HDD så valde jag den jag valde pga sata 6 och låg rotationshastighet. Hmm, är det en motsägelse där kanske dvs får man ut nyttan av sata 6 med lågt rpm? Lågt rpm gör ju hdd'n både tystare i sej och svalare. Hursomhelst, hittade en 2tb sata 6 på 5900 rpm= 2TB Seagate Barracuda Green
Ang ssd, då jag var i köpartagen för ett år sen så var det Intel som gällde, men nu ser jag OCZ rekommenderas här och där, vad är det för skillnader i dagens läge? OCZ, Intel och Corsair, gör det nån skillnad? Petade i den som var snabbast iaf. Men livslängd & MTBF?

Nätagget valde jag pga nice recension på SPCR, är ju inget måste men de rekommenderade det med emfas. Lådan pga nätagget.

Andra åsikter om MB & CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

oki, kollade upp grafikkortet och det såg nice ut, bytt.
bytt RAM till 4 st 4GB stickor= 16GB, men har jag valt rätt sort utöver det? (2 st Corsair 4GB (2x2048) 2000MHz VENGEANCE)
Vad gäller HDD så valde jag den jag valde pga sata 6 och låg rotationshastighet. Hmm, är det en motsägelse där kanske dvs får man ut nyttan av sata 6 med lågt rpm? Lågt rpm gör ju hdd'n både tystare i sej och svalare. Hursomhelst, hittade en 2tb sata 6 på 5900 rpm= 2TB Seagate Barracuda Green
Ang ssd, då jag var i köpartagen för ett år sen så var det Intel som gällde, men nu ser jag OCZ rekommenderas här och där, vad är det för skillnader i dagens läge? OCZ, Intel och Corsair, gör det nån skillnad?

Nätagget valde jag pga nice recension på SPCR, är ju inget måste men de rekommenderade det med emfas. Lådan pga nätagget.

Andra åsikter om MB & CPU?

Ingen mekanisk disk kan utnyttja sata 6 ordentligt MEn ta en 5400rpm disk som lagring du, inge fel med det.

Men vad ska du med 16 gb ram till? Lägg dom pengarna på något vettigare istället.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

sorry, hann uppdatera posten. Ok, hdd 5400 rpm men nöja sej med sata 3 då? Ram 8 GB istf 16 GB, är skillnaden så liten? Cpu, kan jag kyla en i7 tyst nog med NH-D14, och vad mera passar den i lådan? Var det inte den kylaren som Inet inte monterade förresten?
-- edit
jodå, den monterar dom inte... :-/

Permalänk
Medlem

Jag förstår bara inte riktigt varför du till och med väljer Z68 styrkretsen för att få datorn lite tystare, och sen väljer ett Antec 1200 V3 chassi. De här gamingchassina som är perforerade nästan överallt är ju inte direkt gjorda för att vara tysta..

Permalänk

Ska du ha en någorlunda rapp burk skulle jag råda dig att inte ha en "grön" hårddisk till systemdisk.
Det finns tysta 7200rpm'are också

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

om inte jag minns fel så fungerar inte DH-14 med Vengeance minnen pga dom har för högt kylfläns

Visa signatur

<Dator> Chassi: Fractal Design Torrent | CPU: Amd 9950X3D | CPU Kylare: Noctua NH-D15 G2 | MB: Msi X670E Gaming Plus WIFI | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL30 | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB | GPU: Asus RTX 3080Ti Strix

Permalänk

ang case: antec p183 v3 är ett alternativ.

har ssd som systemdisk, hdd'n är för lagring.

Vilka RAM ryms under dh14 dårå, och funkar bra? Alt vilken cpu-kylare... Prolimatech Megahalem är ju alt till nh-d14, men inet verkar inte ha den kylaren inne :-/ och inte vet jag om den har mer clearence mot RAM-platserna iaf

Permalänk
Skrivet av barbafant:

Vilka RAM ryns unde rdh14 dårå, och funkar bra?

Ojoj, såg inte att du hade skrivit med SSD
Kan lova att du inte kommer bli besviken, jag kör själv en av de äldre från Intel

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

Vilka RAM ryns under dh14 dårå, och funkar bra?

Alla internminnen utan en stor kylfläns på

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zienx:

om inte jag minns fel så fungerar inte DH-14 med Vengeance minnen pga dom har för högt kylfläns

rätt:D
skulle ta ett r3 chassi då det är ljuddämpat, ett agg ur corsairs ax serie då dem är halv passiva och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550 då de ska vara riktigt tysta

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av KKay:

Alla internminnen utan en stor kylfläns på

hmm, inte så mkt att välja på direkt.. om jag vill ha 2000 MHz och 2GB stickor iaf. Flänsarna sitter väl där pga hastigheten I guess. Fläktkylda RAM är inte aktuellt.
Så nästa fråga blir väl vad jag förlorar om jag går ner i hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

hmm, inte så mkt att välja på direkt.. om jag vill ha 2000 MHz och 2GB stickor iaf. Flänsarna sitter väl där pga hastigheten I guess. Fläktkylda RAM är inte aktuellt.
Så nästa fråga blir väl vad jag förlorar om jag går ner i hastighet?

Du förlorar inget alls på det i princip.. Du måste ändå klicka dina minnen om du skulel vilja ha dom körandes i 2000MHz

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

Vilka RAM ryms under dh14 dårå, och funkar bra? Alt vilken cpu-kylare... Prolimatech Megahalem är ju alt till nh-d14, men inet verkar inte ha den kylaren inne :-/ och inte vet jag om den har mer clearence mot RAM-platserna iaf

alla G.Skills Ram minnen passar, det ska ju oxå vara 1,5v till sandy bridge, vilket det tex är på sniper och ripjaws

Edit: sniper finns på 1,5v med 2133 mhx om du var ute efter det, dock finns just dem inte hos inet.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Oki, så update dårå:

MB : MSI Z68A-GD80 Socket 1155, Z68
CPU : Intel Core i5 2500K 3,3GHz
CPU-Kyl : Noctua NH-D14
grafik : MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II 1536MB
RAM : G.Skill 8GB (2x4096MB) Ripjaws X Performance
SSD : OCZ SSD Vertex3 120GB
HDD : 2TB Western Digital Caviar Green
Case : Antec p183 v3 alt. Twelve Hundred V3
PSU : Antec Continuous Power 850W
fläktar : Nexus 120mm
DVD : Samsung SH-S223C 22X DL Svart
APC Surge Transientskydd

Ska fundera lite om lådan, läsa på lite. Behöver hitta nån bekant som är pepp på att montera NH-DD14 åt mej.
Sen vet jag inte om i5 eller i7 passar bäst. Blir i7:an varmare?

Permalänk

OK, inser att jag kan nämna att jag inte enbart kommer gamea, men det andra jag gör är bildredigering och jag tänkte lite slött att det som funkar för gaming lär ju funka för bildredigering oxå.

Har läst på om två chassin som bägge tar den speciella PSU'n Antec CP 850W : Antec Twelve Hundred (review SPCR) och Antec P183 (review SPCR).

Tazavoo var tveksam till 1200 utifrån att den var för ventilerad och därmed släppte ut ljud. Fair point. P183 är mer 'solid' med tjockare väggar osv.

När SPCR testar den emot Silverstone Fortress FT01, Sonata Elite och Antec Nine Hundred Two med samma komponenter och ett enkelt grafikkort (utom PSU'n som ju bara passar i 1200) så har 1200 lägst ljudnivå. När de smäller i ett grafikkort till i CrossFire så är Silverstone Raven 3 dBA tystare, men de påpekar att de inte fått upp grafikkorten till 100% load på Raven i testet. Jag får ändå en känsla av att de mest tycker den är tyst för att vara en gamingburk år 2009.
På annan plats på siten så har de några rekommenderade färdiga byggen och där är det P183 som gäller. Ska kolla lite på deras val av kylare och fläktar tror jag...

Dock i recensionen av P183 så klagar de på designen av ett av fläkthålen.

-- update
Alternativet är ju Silverstone Fortress FT02B som chassi och till nätdel skulle väl bli Corsair AX 750 W 80+ Gold. Jag är lite förtjust i designen på Antec CP-850, men det binder mej till några få chassin tyvärr. Fortress är kanske bättre.
Hmm, det var som fasiken såg just att Corsair-nätdelen faktiskt var tystare än Antec'en... och då testar de 850W och inte 750W dessutom. Det avgör nog saken.

Permalänk

hmm, Fortress-chassit kommer inte 100% överens med heatpipes på grafikkort.. om det inte funkar så kanske det är tillbaka till Antec igen fast 183 och då blir det ju antec-nätdelen med

Permalänk

ok, tack till:
gameteq för tips om grafikkort och nätdel
ozzix för poängen om att sandy bridge är dual channel och att det då är 2 el 4 st RAM som gäller, samt tips om G Skills minnen
kkay för att påpekande om att mekaniska diskar inte behöver sata 6
tazavoo för att motivera mej att kolla på annat chassi
zienix för att varning om att vengeance-RAM inte funkar med Noctua NH-D14

Inspirerad av den ovan länkade serenity-burken med en i7'a så byter jag upp mej till i7-k. Den cpu-kylaren de hade hittar jag ej på inet, så jag stannar kvar med Noctuan.

Mitt största aber just nu är att jag vill verkligen inte montera själv. Cpu-kylaren är illa nog. Men dessutom så ser det ut som att väljer jag p183 som chassi så får jag plocka fram dremeln och skära lite... (se text direkt under detaljbilden) så ska kolla om toppdelen av p183'an går att montera av så jag kan dremla den även om allt (utom d14) är monterat, eller om den är fast så jag bara kan dremla den med allt utplockat...

ser att det finns fler z68-moderkort på inet om man går via prisjakt eller google, men det jag valt är det enda som både har ps/2 och drar nytta av sandy bridge's integrerade gpu i cpu

Permalänk
Medlem

är inte vatten kylning tystare än luft?? har för mej ja har hört de här inne nånstans.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

är inte vatten kylning tystare än luft?? har för mej ja har hört de här inne nånstans.

Det beror ju på... En del recensioner av Corsairs H50 klagade en hel del på ljud ifrån pumpen t ex, att den var definitivt mer högljudd än ett tyst väldesignat luftkylt. Vad jag förstått så om man går all-out med vattenkylning och köper vattenkylning i utvalda lösa delar, så blir det riktigt tyst.

Permalänk

klar att beställa!

Ok, nu är jag klar! Så här ser det ut: (länk till varukorgen på inet)
Summa kundvagn: 21 395 kr

chassi : Silverstone Fortress FT02B
moderkort : MSI Z68A-GD80
cpu : Intel Core i7 2600K 3,4GHz
cpu-kyl : Noctua NH-D14
ram : G.Skill 8GB (2x4096MB) Ripjaws X Performance
ssd : OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS
hdd : 2TB Western Digital Caviar Green
nätdel : Corsair AX 750W 80+ GOLD
grafikkort : MSI GeForce GTX 580 Lightning 1536MB
dvd : Samsung SH-B123L Blu-Ray läsare & DVD-brännare
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
APC Surge Transientskydd
ESD-armband för montering av dator

Jag stod och velade länge länge mellan två olika lösningar: chassi Antec p183 + nätdel antec continous power vs. chassi Silverstone Fortress FT02 och annan nätdel. Nätdelen Antec Continuous Power är en otraditionell design som optimerats för luftflödet genom. Chassit Silverstone Fortress FT02 är en otraditionell design som optimerats för luftflödet genom hela chassit. Hehe, samma nytänkande i bägge fallen, tänk om det hade gått att få in en Antec CP i en Fortress... Men bägge valen har nackdelar: Antec CP passar bara i tre chassin - Antec p183, p193 och 1200, där p183 är den som har bäst chans att bli riktigt tyst, men just den har ett designfel i monteringen av toppfläkten, samt att om jag i framtiden vill peta in två grafikkort så skulle sannolikt Fortress FT02 kyla bättre. Fortress FT02 har med sin non-standard orientering av moderkortet potentiella problem med heatpipes, samt att de tre bottenfläktarna tydligen kan bråka en del.

Det vart Fortress som vann efter att ha läst tillräckligt om grafikkort som funkade bra för att känna mej lugn. Nätdelen är overkill, men av de som jag fann på inet.se var det den som hade bäst recensioner ang ljudnivå och det är avgörande för mej.

I annan tråd har jag sett nån som fått löfte om att få sin Noctua NH-D14 monterad av inet.se om han hämtar ut datorn i affär själv, man kan anta att kylaren monteras i affären då. Så det är vad jag tänker be om, blir nog en liten taxifärd hem om jag inte hittar nån kompis med bil. Ska ge lite instruktioner om orientering av heatpipesen iom det roterade moderkortet. Av det skälet så kommer jag göra beställningen över disk i affären också, imorgon.

Tack för all hjälp, couldn't have done it without ya!