Wii U är nästa generation från Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Vad jag förstått är kontrollen "dum" och saknar egen processor. Den bara streamar video från konsollen och skickar tillbaks input.

Det där verkar helt galet. Varför skulle de ta en RV770-baserad GPU (4870) när nyare modeller är effektivare och ger bättre prestanda med lika många transistorer och effektförbrukning? eDRAM kräver nog ganska rejäla ändringar och jag tror inte man bara kan slänga in det på en gammal chipdesign.
Och POWER6? Tror inte Nintendo gör som Sony och trycker i en server-processor i en konsoll.

Tror de flesta "läckor" på specs bara är påhittade för att skapa trafik till sajterna...

AMD som har mycket av 4870s kvar och nintendo får de billig?
Nästa gen av den blir bättre så som sony och microsoft har gjort nu länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Humper:

AMD som har mycket av 4870s kvar och nintendo får de billig?
Nästa gen av den blir bättre så som sony och microsoft har gjort nu länge.

Står ju att den skulle vara "custom" och 32nm, det betyder att man måste tillverka nya. Stock 4870 är ändå på tok för varma för att bara stoppa i i en konsoll.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Känns som om det är precis som när Wii släpptes. En konsol med ganska begränsad inriktning. Spelmaskin för barn endast känns det som. Förvisso så kan jag inte gå under stolen med att titlar som Mario, Zelda och Metriod lär vara riktigt trevliga.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Mr.Berling:

Känns som om det är precis som när Wii släpptes. En konsol med ganska begränsad inriktning. Spelmaskin för barn endast känns det som. Förvisso så kan jag inte gå under stolen med att titlar som Mario, Zelda och Metriod lär vara riktigt trevliga.

Förutom att den har bättre grafik än både ps3 samt 360 och att "hardcore" titlar som bf3 etc kommer ut till den? Nintendo når verkligen alla publiker med den här konsollen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Wow, jag tyckte iPad kändes meningslöst. Det här...???!!!

Nej, jag tror att jag slutar läsa nyheter, jag förstår ändå inte.

När blev ipad en handkontroll till en kommande konsol? Tycker det verkar urgrymt, som ett ds fast stort

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag förstod inte riktigt, de pratade ju bara om kontrollen och inte själva konsollen? eller var kontrollen konsollen? haha fattade noll

Nej du fattade rätt det var bara kontrollen som dock går att användas till wii eller som en en handheld själva Konsolen lär vi få se snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Löjligt.....hade hoppats på något mer, något med kraft i. Denna skapelse imponerad inte alls på mig och känns inte som lika intressant som när Wii först annonserades. Känns nästan som min Samung Galaxy II har mer kraft i sig än denna och då är det illa.

När krävdes det att en handkontroll har kraft? Du verkar inte läst artikeln. Detta är BARA handkontrollen till kommande nintendo konsol..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Vill jag spela småspel eller ringa ett videosamtal har jag ju ändå min mobil med mig överallt...
Vill jag spela spel i flera timmar vill jag snarare ha bra grafik och en skön kontroll än något flashigt stort schabrak med inbyggd skärm.

Näää! men å andra sidan tycker jag redan Wii är kasst... Bra som social lekmaskin att lira lite kort med polare en halvtimma, men att sitta och lira ett spel och vifta med armarna kors o tvärs i timmar i sträck är ju rent löjligt!

FLOPP säger jag! Dammar hellre av mitt gamla N64 än spelar på den där!

Ännu en som inte fattat sista gången jag förklarar^^ Det du nämner är inte huvudegenskapen för handkontrollen utan det är funktioner utöver de normala. Sen är det inte heller meningen att du i huvudsak ska spela på handkontrollen utan att den ska funka som kompleterande skärm precis som på DSn.

Wii U är inte heller ett wii motion som du kanske ser. Dessutom kan du spela alla wiispel UTAN viftande.

Antar att du lirar xbox eller PS3, då borde du bli lite rädd om deras framtid. Missade du deras presentationer så kan jag säga dig att de tryckt in kinect respektive move i alla spel, hardcore som casual.

Med andra ord upptäcker MS och Sony casual gaming 5 år efter Nintendo. Men nintendo tar redan nästa steg och utvecklar en konsol för båda. Så de är återigen många år före konkurenterna. Alla minns ju vem som sålt flest konsoler av denna generation

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomhas:

Ännu en som inte fattat sista gången jag förklarar^^ Det du nämner är inte huvudegenskapen för handkontrollen utan det är funktioner utöver de normala. Sen är det inte heller meningen att du i huvudsak ska spela på handkontrollen utan att den ska funka som kompleterande skärm precis som på DSn.

Wii U är inte heller ett wii motion som du kanske ser. Dessutom kan du spela alla wiispel UTAN viftande.

Antar att du lirar xbox eller PS3, då borde du bli lite rädd om deras framtid. Missade du deras presentationer så kan jag säga dig att de tryckt in kinect respektive move i alla spel, hardcore som casual.

Med andra ord upptäcker MS och Sony casual gaming 5 år efter Nintendo. Men nintendo tar redan nästa steg och utvecklar en konsol för båda. Så de är återigen många år före konkurenterna. Alla minns ju vem som sålt flest konsoler av denna generation

*pling!* (är det så det låter när man slår huvudet på spiken?) Jo, det är som en icke-portabel jätte-DS i HD, behöver inte förklara så mycket mer egentligen.

Att det kommer en massa stöd för kinect i alla möjliga spel som också använder handkontroll tycker jag är helt ok bara man inte är tvungen att använda det och om det gör spelet bättre. ME3 visade ganska bra exempel på det genom att ge order med röstkommandon samtidigt som man styr egna gubben med handkontrollen. Att läsa dialogvalen man vill ta kanske verkar lite fånigt men det ger mer inlevelse om man är en sån som tycker om att prata med skärmen (händer mig ibland ).

En stor skillnad mellan Sony och MS är att MS verkar behandla Kinect som en helt ny konsoll medans Sony ser PS Move som ett tillbehör och "ingen big deal", de verkar satsa mer på 3D istället.

På tal om Sony så kan man i teorin använda en PS3 och en PSV för att göra allt man kan göra på WiiU och lite till men eftersom det är två separata konsoller kommer det knappast att komma något spel som kräver att man har båda. På sin höjd kommer det att komma ett par spel som har nån sorts koppling mellan PS3 och PSV som extrafunktion som knappt påverkar spelet. Lite synd.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Toivo83:

Dom har precis visar mojängen.......tror du folk redan har testat och hacka den på E3 mässan? =P

Ja? Vore faktiskt inte förvånad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om det nu stämmer att grafikkortet är baserat på R700, så är jag lite fundersam...Ett HD4870 och 5770 har ju likvärdig prestanda, men sett ur multiplattformsperspektiv så borde det ju vara enklare för utvecklare att porta DX11-spel till 5770 än till 4870...Tänker främst på tesselleringsenheten, där HD4870s är äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Det är en kul idé, men jag tror nintendo har lite fel approach. Att börja greja med ytterligare konstiga prylar och gadgets innan det ens är helt utbetat hur man ska använda deras förra system (alltså Wiimotesen) till sin fulla potential känns mest... Dumt. Jag tror tyvärr att detta kommer slå hårt mot nintendo, skulle vara sjukt tråkigt om det inte kom fler zelda-spel :/

Nja. Du har nog fått det om bakfoten. Den vanliga "Wii-moten" är fortfarande kompatibelt med nya WiiU. Den nya kontrollern är i princip en klassisk kontroller med en portabel skrärm tillv ilken bilden skickas trådlöst. Vilket är jäkligt nice..ser mig själv ligga i sängen å lira Darksiders II (som är utlovat till WiiU vid släpp). Utöver det kommer Assasins Creed å massa andra spel kolla hela videon. Tror att Nintendo äntligen lanserat en plattform som 3:e parts tillverkare gillar.

EDIT:

Dock så finns nu hög risk att Sony & Microsoft gör samma sak igen. Dvs att de lanserar överlägsen hårdvara om ca 2 år (då WiiU har funnits ute i 1 år). Skulle inte bli förvånad om de kom ut med konsoler som har Quad-core och Dx11 grafik. Då kommer alla speltillverkare lägga WiiU på hyllan, som dom nu gjort med Wii senaste 2 åren.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lista på hittils bekräftade spel till WiiU:
http://e3.gamespot.com/games.html?platform=1070&sort=alphabet...

En hel del tunga titlar där!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

shiiiit den där handkontrollen ser fan riktigt jävla dyr ut.... och ser ut som en ipad :/

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

Hur mycket man bråkar kommer alla trötta och blodiga ge upp o slå hammaren på att Nintendo är bäst av alla konsoltillverkare.

Permalänk
Medlem

Alltså informationen om GPUn låter som fud, 32nm för GPU är inte aktuellt hos något företag som gör chip. Både Global Foundries och TSMC har 28nm som nästa process.. Sedan custom rv770 låter ytterst tveksamt. Skulle heller tro på någon Barts hybrid på 28nm med VLIW4.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för Sony och Microsoft också att påbörja nästa generations konsol. PS3 och XboX 360 har hängt med länge nu.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av maniak:

Förutom att den har bättre grafik än både ps3 samt 360 och att "hardcore" titlar som bf3 etc kommer ut till den? Nintendo når verkligen alla publiker med den här konsollen.

Jupp, känns inte som att XBOX360 eller PS3 har mycket att komma med nu. Lär vara Nintendo som tar hem denna generation igen och Microsoft/Sony kommer apa efter som med Kinect/Move.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut, lite besviken på kontrollen dock, vill inte sitta med en stor tablet med knappar på i näven.

Permalänk
Medlem

Tycker kontrollen verkar vara en kanonide, att ha sitt inventory till exempel i den eller för att till exempel sikta när man skall snipra eller nått, cool ide faktiskt. Och priset på handkontrollen tror jag inte kommer vara så farlig ändå, som någon nämnde så är det bara en skärm med kontroller och inte massa dyr hårdvara inuti, därefter kommer tillgång och efterfrågan, ju fler de tillverkar och säljer ju billigare blir det.

Någon som vet vad CBHD (proprietary high-density optical discs) är btw? Hörde att det kanske var HD-DVD.

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Rätt häftigt faktiskt :D.

Kul att läsa fanboisens hat också. Xbox/PS3 fanboys är så underbara. Att vara kär i sitt konsol-märke är verkligen P12-killarnas motsvarighet till flickebarnens skrikande efter Justin Bieber och bråk om vem som är snyggast: Nick i BSB eller Justin i Nsync. Gawd.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
9800x3d - MSI B850 - 5090 Suprim - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Skrivet av maniak:

http://img844.imageshack.us/img844/4878/cafeintdev.jpg

precis samma spec som jag postade innan. inte säkert att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser helt ok ut, lite besviken på kontrollen dock, vill inte sitta med en stor tablet med knappar på i näven.

Får tyvärr instämma.
Smidigheten i wii och den simpla spelglädjen försvinner lite tycker jag.

kommer troligen stanna kvar med mitt wii som jag har nu. Spelar allt för sällan på konsoll och med en tablett som handkontroll kommer jag troligen spela ändå mindre.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Cool pryl. Hela grejen med att ha som en extra skärm som man bär omkring och kan använda tillsammans med TV:n och allt. Slänga upp saker på skärmen och så tycker jag vore nice att ha. Något som MS kan kopiera till Windows gärna, eller en Android-platta och tredjeparts-program till Windows. Apple och deras Ipad borde kunna göra det utan större problem.Att köpa Wii U för det kommer jag inte göra.

Och som ren spelkonsoll visade den för lite av. Vill inte sitta och spela med den hankontrollen. Inga riktiga spakar =/ och stor som ett as. Samt att handkontrollen/surfplattan lär kosta mycket så spela flera kommer bli dyrt. Ja förutom för de spel där Wiimote fungerar.

Inte en enda ny spelserie från Nintendo heller. Samma gamla karaktärer. Stora namn javisst men kom igen nu!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nja. Du har nog fått det om bakfoten. Den vanliga "Wii-moten" är fortfarande kompatibelt med nya WiiU. Den nya kontrollern är i princip en klassisk kontroller med en portabel skrärm tillv ilken bilden skickas trådlöst. Vilket är jäkligt nice..ser mig själv ligga i sängen å lira Darksiders II (som är utlovat till WiiU vid släpp). Utöver det kommer Assasins Creed å massa andra spel kolla hela videon. Tror att Nintendo äntligen lanserat en plattform som 3:e parts tillverkare gillar.

Att gamla wiimotes fortfarande fungerade är jag på det fulla förstådd med. Det jag menade är att jag tror det är fel approach att lägga till extra funktionalitet (med den där flashiga NC-grejen) innan speltillverkare (inkluderande nintendo själva) inte riktigt lyckats göra så många spel med en bra implementering av wiimoten.

Visst, det är som du säger, man kan göra ett spel som "bara" är vanligt och satsa på wiimoten, men frågan är ju då hur värt det egentligen är med NC:n? Jag tror det hade varit bättre att skippa den biten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Nintendo är först in i den nya generationens spelkonsoler med tabletliknande handkontroll och en tillhörande huvudenhet med stöd för HD-grafik.

Läs artikeln

Dock bör det noteras att alla ALLA Wii-spel INTE kmr ge HD-grafik på denna kontroll eftersom Wii-enheten
inte klarar av det rent processorkraftigtmässigt. Dock är nog Nintendo 3DS kraftig nog för HD-kvalité dock.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Alltså informationen om GPUn låter som fud, 32nm för GPU är inte aktuellt hos något företag som gör chip. Både Global Foundries och TSMC har 28nm som nästa process.. Sedan custom rv770 låter ytterst tveksamt. Skulle heller tro på någon Barts hybrid på 28nm med VLIW4.

Global foundries (och IBM) har 32nm på sin roadmap. Liksom Samsung, NEC osv. Det produceras och på dem också, t.ex. AMDs Bulldozer CPUer på 32nm SOI.

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

När blev ipad en handkontroll till en kommande konsol?

Ungefär samtidigt som jag påstod att den är det. Dvs inte alls.

Det står att handkontrollen ska innehålla pekskärm, kamera, mikrofon och högtalare och ska kunna användas till att ringa videosamtal. Som en iPad. Kom inte och påstå att iPad inte fanns i huvudet hos utvecklarna när de skapade den för då tror jag dig inte.

I mitt tycke är iPad meninglös (precis som Android-paddor) eftersom det bara är en enorm telefon. Den här är i mitt tycke ännu meningslösare (adjektivkomparering?) eftersom den bara är en handkontroll till ett TV-spel.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker kontrollen var så specielt. Som många redan nämt finns det mästa hos andra enheter och varför inte använda dem istället?
Någon mer än jag som tror att Sony kommer sno det här konceptet också men man kommer använda PSVita som handkontroll. Känns för mig som en bättre lösning om 3DS hade varit handkontrollen så den kan användas till annat. Blir dock dyrt o skaffa flera handkontroller

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite OS

Permalänk

Jag hatar Nintendo mer och mer för varje år som går. Tycker hela Wii konceptet är helt värdelöst, hatar hela designen på konsollen och typsnittet som är fulare än fulast. Wii U verkar vara så sjukt töntigt att jag baxnar, en jättestor handkontroll och en flera år daterad konsoll, igen! Herregud, undrar vad det är för svampar killarna/tjejerna på Nintendo käkar. Om de går samma väg som Sega så hade världen varit en bättre plats! Varför, varför kunde de inte ryckt upp sig och släppt ett grafikmonster proppad med ny teknik istället för denna.....Det hade varit såå häftigt men nu får vi dras med gammal skåpmat igen! Tack, eller inte.