Permalänk
Medlem

Krasch -> Asus U36JC, SSD Agility 3

Hej!

Min nya (och hittills) mycket omtyckta dator verkar ha kraschat (efter typ 2-4 veckor, minnet är kort...).

Förlopp:
- Satt och arbetade som vanligt (surfade lite program uppe osv.)
- Bluescreen i cirka 2sek
- Dator startar om men kommer inte längre än strax förbit "ASUS"-startskärm, sen står bara "markören" och blinkar

Jag har försökt att starta om den nu några timmar senare men datorn startar inte (fastnar efter "ASUS"-startskärmen)

Dator: Asus u36jc
Modifieringar: Bytt org. hårddisk mot SSD (OCZ Agility 3).

Är det hårddisken som kraschat, eller vad är troligast? Läst om problem med firmware på just denna SSD. Går det att uppdatera nu i "efterhand" via BIOS eller liknande?

Tips på hur jag kan få tillbaka datorn (utan att ominstallera allt) hade varit nice!

Behövs mer info så skriv, så fyller jag på!
Tack!

// Tibbelit

Permalänk
Medlem

Den vaknade till liv efter jag ändrade boot-sevensken i BOIS (vilken verkar ha ändra sig till något felaktigt automatiskt, är detta ens möjligt????).

Problem löst iaf

Permalänk
Skrivet av Tibbelit:

Den vaknade till liv efter jag ändrade boot-sevensken i BOIS (vilken verkar ha ändra sig till något felaktigt automatiskt, är detta ens möjligt????).

Problem löst iaf

Tänkte fråga om man klarar sig på en ssd-disk? Den som sitter i från början har betydligt större kapacitet om man inte lägger ned en förmögenhet på ssd:n.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att klara mig på 120gb. Använder datorn mest till arbete, har externa hemma som jag lagrar annat på =). Men jag rekommenderar inte OCZ som tillverkare. Har fått någon bluescreen/frysningar osv. Hade inte köpt den jag har idag...

Permalänk
Skrivet av Tibbelit:

Jag har inga problem att klara mig på 120gb. Använder datorn mest till arbete, har externa hemma som jag lagrar annat på =). Men jag rekommenderar inte OCZ som tillverkare. Har fått någon bluescreen/frysningar osv. Hade inte köpt den jag har idag...

Är det Intel som är att föredra?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr ingen expert på området. Men skulle jag köpt en idag, så skulle jag absolut köpt en Intel! De verkar stabilast av det jag läst.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ASUS U36JC. Är det svårt att koppla in en SSD i denna? Behöver man några speciella tillbehör för att göra detta?

Visa signatur

Zepto nox a15, Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3,4 GB DDR2 PC6400 800MHZ

Permalänk
Medlem

Det är inte helt okomplicerat om man säger så. Asus menade nog inte att användaren skulle byta hårddisk... Jag är nöjd att jag gjorde det men skulle nog inte göra om det igen.

Först måste man skruva loss alla skruvar på undersidan av datorn, sedan lossa (lyfta upp) tangentbords-delen från datorn vilket var rätt knepigt. Innan detta bör man ha kopplat bort tangentbordet och touch-plattans kontakt till moderkortet (görs där man byta internminne). Själva bytet är enkelt, sedan ska allt bara tillbaka på plats igen. Har man aldrig gjort liknande saker innan (som jag typ) kan det vara lite knepigt, men är man van är det nog inga problem. Men med lite tid och intresse går det.

Permalänk
Medlem

Har själv tittat på detta, men väntar på U36SD istället som bör börja dyka upp om några veckor.
Har tidigare hittat en kinesisk sida där man hittar bilder att titta på när de byter ut HDD mot SSD (tillsammans med Google translate så att man hänger med på vad de pekar på (kinesisk sida).
Kolla här om intresse finns: http://benyouhui.it168.com/thread-1307407-1-1.html

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini MB: Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3 CPU: Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz RAM: Corsair XMS3 HDD: 60gb OCZ Agility3 & 1TB Seagate Barracuda GPU: Sapphire Radeon HD7950 OC PSU: Corsair TX V2 650W Laptops: Asus U46SV-WX011V & Asus G53JW-SZ154V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jobbo:

Funderar på att köpa ASUS U36JC. Är det svårt att koppla in en SSD i denna? Behöver man några speciella tillbehör för att göra detta?

Just U36 är så tunn pluss att vi ville ha ett unibody chassi så de finns tyvärr ingen separat lucka för att byta hårddisken lätt. På den här modellen bryter man tyvärr garantin om man byter hårddisk.
Men vet du någorlunda va du gör samt tar de försiktigt fram så ska du nog klara av det.

Tips...håll koll på skruvarna + lossnar de inte lätt ska man inte prova använda mer kraft

Permalänk
Medlem

Funderar själv på om man ska köra ssd. Man kan ju lagra allt skit på en NAS istället

Visa signatur

hej hej