Världens mest ologiska fel, eller? Tankenöt 2011.

Permalänk
Medlem

Världens mest ologiska fel, eller? Tankenöt 2011.

Hej!

Jag har något så konstigt förekommande som en "daily bluescreen" som jag numera kallar det. Såhär ser en typisk start ut för mig:

1. Kör igång datorn..
2. Drar igång WoW.. spelar ca 5-10 minuter
3. Bluescreen inträffar, datorn startas om, grafikkortet varvar direkt till MAX under hela uppstarten.
4. Datorn startar igen.
5. Allt flyter på precis som vanligt, hur länge som helst, nemas problemas WHATSOEVER.

MEN!

Stänger jag av datorn, om så bara för en sekund, så kommer allt detta att upprepas. Jag har under ett års tid lärt mig diverse knep för att undgå detta, t ex så stänger jag väldigt sällan av datorn utan försätter den i strömsparläge och friskar upp den med omstarter ibland. KONSTIGT NOG, så får jag aldrig en bluescreen om jag startar datorn från strömsparläge. Då och då stänger jag dock av den under en natt, eftersom jag är säker på att det nog behövs trots allt, och då upprepas bluescreen-scenariot.

Noteringar jag gjort:

# Graffikkortet (HD5770) varvar upp onödigt mycket, snudd på till max, under World of warcraft på fair settings. (Förra grafikkortet gjorde dock inte det har jag för mig.. well well)
# Bluescreenen inträffar snabbare under grafik-påfrestning. Under spel eller om jag tittar på stream el. likn. Dock kommer den alltid förr eller senare, och det brukar börja med att explorer får oväntat fel osv om jag inte är i ett spel. Ibland blir jag så trött på att vänta så jag maxar ut grafik, drar igång spotify osv bara för att få den dagliga screenen avklarad.
# På senare tid så har bluescreenen blivit lite kinkigare. Ibland får jag idle-lampa (orange) från skärmen under uppstart och det händer inget. Måste då strypa datorn med strömmen, men eftersom datorn då varit avstängd kommer bluescreenen upprepas. I värsta fall får jag upprepa det här 4-5 ggr.

Tyvärr har jag ingen snapshot från bluescreen-meddelandet nu, men kan väl uppdatera senare. Vad jag vet är att den skiftar från ett par olika meddelande dock, MEMORY_xxx finns väl med någonstans, men jag har testat byta stickor och kört memtest.

Vad jag undrar mest över är egentligen varför detta problem nollställs efter en fräsch uppstart och varför det inte händer om datorn varit i strömsparläge t ex? Det ter sig för mig skitkonstigt.

Samtidigt känns det som att man inte kan hålla på såhär för evigt, och ärligt talat känns det lite trist att behöva behandla datorn som man behandlar en gammal bil.. dvs man lär "känna" den och med rätt touch så fungerar det till slut.

Funderingar?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att ditt grafikkort håller på att ge sig.
Hade ett problem på min fars dator som påminner om detta.
När han starta den så brukade den hänga sig under uppstarten olika många gånger men sen efter några upprepade omstarter så fungerade datorn precis som den skulle.
Jag bytte grafikkort på datorn och nu är problemet borta.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte910:

Jag tycker det låter som att ditt grafikkort håller på att ge sig.
Hade ett problem på min fars dator som påminner om detta.
När han starta den så brukade den hänga sig under uppstarten olika många gånger men sen efter några upprepade omstarter så fungerade datorn precis som den skulle.
Jag bytte grafikkort på datorn och nu är problemet borta.

Hm. Grejen är att det har hänt med 2 olika grafikkort. Jag uppgraderade i hopp om att det skulle fungera. Då kanske det är moderkortet alltså? Gemensam faktor menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loglady:

KONSTIGT NOG, så får jag aldrig en bluescreen om jag startar datorn från strömsparläge

Inte för att vara jobbig; men du startar faktiskt inte om datorn, utan du bara "väcker" den. Tror jag ^^. Så då är det inte så märkligt att dina "daily BSODar" inte inträffar.

Citat:

Ibland blir jag så trött på att vänta så jag maxar ut grafik, drar igång spotify osv bara för att få den dagliga screenen avklarad.

Haha

Citat:

Vad jag undrar mest över är egentligen varför detta problem nollställs efter en fräsch uppstart och varför det inte händer om datorn varit i strömsparläge t ex? Det ter sig för mig skitkonstigt.

Se ovan.

Citat:

Funderingar?

Ja; inträffar "fenomenet" om du bara startar upp datorn och låter den stå? Alltså en enkel start, och sedan visar du bara skrivbordet. Ingen program som Skype eller MSN under autostart. Inträffar det då? Eller om du bara surfar lite?

Permalänk
Medlem

De luktar klent nätaggregat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

De luktar klent nätaggregat!

Fast hur förklarar det att fläkten varvar upp på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

antagligen någon del som börjar på och glappa möjligtvis en av portarna till minnena om det står något med minnet

när gjorde du rent datorn senast ?
det är ju rekomenderat att rengöra den ofta om den står på golvet och samlar damm

och hur varmt går grejerna på den egentligen
kan ju T ex vara ett grafikkort som orsakar det om du klockat det mitt hd 5770 ger mig bluescreens när jag klockar det testade att köra autoklock den maxade nästan allt där och tempen steg till 68 sen blev det bluescreen men det fungerar fint i benchmarks som 3dmark 06 och 03 det är i spel som det blir så testade quake 2 med grafikmod och det krashade där med efter 10 minuter direct x som gör så eller ?

kan ju vara ett virus också som spridit sig genom någon sida från microsoft T ex (hände för inte så länge sen vad jag minns)

ta och kör memtest ett par timmar och belasta datorn och övervaka tempsen på allt

om allt funkar tar du nog och uppgraderar till nyare grejer och slår på lite extra

om du kör nätagg från ACE of sweden så är det problemet dem klarar inte av det helt enkelt (möjligtvis en sval kontorsburk med en 2 kärnig athlon II eller en i3 och intern grafik) men inte en gamingburk
och byt helst till något nätagg för 600 kr eller mer med 80 plus märkning (brons)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vilka tips.

Fick du en blåruta där det stod något med memory på.

Har du gått in i bios o ställt in minnena exakt för vad dom är tillverkade för, mhz,cl, volt osv.
man ska inte lämna det på Auto, jag får själv blåruta om jag låter det stå på auto..

Har du överklockat processorn något?

Permalänk
Medlem

Har du testat att formatera datorn? Eftersom strömspar-läget funkar känns det som om det borde vara mjukvaru-baserat.
Har du överklockat? Funkar det utan överklockningen?
Lite specs på datorn hade inte varit fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loglady:

Hm. Grejen är att det har hänt med 2 olika grafikkort. Jag uppgraderade i hopp om att det skulle fungera. Då kanske det är moderkortet alltså? Gemensam faktor menar jag.

Jaa det är ju också en möjlighet att det är så.
Har du kollat tempraturen för grafikkorten processor o.s.v?
För de kan ju röra sig om överhettning om det händer med båda grafikkorten.
det du kan testa också är att köra memtest ett par timmar och se så minnena är ok skick kolla även damm i maskinen och så att minnesslotarna är rena från damm och att minnena sitter ordentligt i slotarna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Inte för att vara jobbig; men du startar faktiskt inte om datorn, utan du bara "väcker" den. Tror jag ^^. Så då är det inte så märkligt att dina "daily BSODar" inte inträffar.Haha Se ovan.Ja; inträffar "fenomenet" om du bara startar upp datorn och låter den stå? Alltså en enkel start, och sedan visar du bara skrivbordet. Ingen program som Skype eller MSN under autostart. Inträffar det då? Eller om du bara surfar lite?

Ska jag vara ärlig har jag nog aldrig testat det - alltså bara låta datorn stå efter en uppstart. Jag _tror_ att det skulle inträffa dock, eftersom jag praktiskt tagit gjort minimalt ibland och åkt på den direkt.

Skrivet av Bulltazar:

Vilka tips.

Fick du en blåruta där det stod något med memory på.

Har du gått in i bios o ställt in minnena exakt för vad dom är tillverkade för, mhz,cl, volt osv.
man ska inte lämna det på Auto, jag får själv blåruta om jag låter det stå på auto..

Har du överklockat processorn något?

Ingenting i min burk är överklockat. Minnena har jag heller inte rört. Jag har en relativt gammal rigg antar jag med 2GBx2 A Data PC6400 DDR2 800 minnen. Innebär det att jag ska gå in i bios och ställa minnena på 800mhz?

Ja, jag har fått en blåruta med memory-text vid något tillfälle. Har också länge misstänkt att det är minnena som spökar, men varför fungerar det sen utan problem?

Skrivet av Drawmly:

Har du testat att formatera datorn? Eftersom strömspar-läget funkar känns det som om det borde vara mjukvaru-baserat.
Har du överklockat? Funkar det utan överklockningen?
Lite specs på datorn hade inte varit fel.

Nej jag har inte formaterat den, men jag installerade dock Windows 7 från scratch och sedan dess har jag haft problemet.

Övriga specs på datorn:
Inte Core 2 Quad CPU Q9550 @ 2.83ghz
(Jag kör 32-bitars OS också btw.)
Gigabyte Ultra Durable 3, 790XT A-UD4
Corsair wx450W nätagg
WD Caviar 1TB HD
ATI Radeon HD5770

Skrivet av Putte910:

Jaa det är ju också en möjlighet att det är så.
Har du kollat tempraturen för grafikkorten processor o.s.v?
För de kan ju röra sig om överhettning om det händer med båda grafikkorten.
det du kan testa också är att köra memtest ett par timmar och se så minnena är ok skick kolla även damm i maskinen och så att minnesslotarna är rena från damm och att minnena sitter ordentligt i slotarna.

Jag ska försöka köra ytterliggare ett memtest för att utesluta det, så gott det går. Temperaturerna är det inget problem med. När grafikkortsfläkten varvar upp till max ibland så har det hänt att jag blivit fundersam men då jag känt på kortet har det inte verkat varmt och jag har riktigt bra flöde i mitt chassi med stora välplacerade fläktar.

______

Att rengöra datorn har jag också funderat på. Jag köpte luft på tryckburk som jag blåst rent med så mycket som möjligt, men likväl det som förbryllar mig är att problemet helt försvinner om jag passerat den daily bluescreenen och sen håller datorn "fast" utan att stänga av den helt, genom att lura den med strömsparläge osv. I och med att det funkar om man gör så så borde man ju kunna utesluta damm och glapp, eller?

Fungerar det så att om datorn startat om efter en bluescreen så kanske någon felande krets någonstans har stängs av, satts i karantän eller något? Ja ni hör ju på mina fantasifulla ordval att jag är rätt lost.

Hur länge kan man ha datorn påslagen (med strömsparläge ofta samt omstarter) utan att man kan riskera något?

Kan det ha något med Direct X att göra och i så fall, hur kollar jag det?

Tack för alla svar hittills.

Permalänk
Medlem

bluescreenviewer kan på ett enkelt sätt läsa av informationen Windows spara om bluescreens. File->save sparar ner informationen till textfil. http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Problemet låter som något utöver det vanliga med tanke på att du kan undvika problemet genom en vända strömsparläge. Dam eller glapp tvekar jag på men det skadar inte med en snabb titt vilket du gjort. Tanka, bränn ut och boota från en skiva memtest86+ och låt den köra några vändor.
Prova rulla igång furmark samtidigt som du lyssnar på grafikkortets fläkt och kollar temperaturgrafen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loglady:

Ska jag vara ärlig har jag nog aldrig testat det - alltså bara låta datorn stå efter en uppstart. Jag _tror_ att det skulle inträffa dock, eftersom jag praktiskt tagit gjort minimalt ibland och åkt på den direkt.

Knepigt, knepigt...

Permalänk

Det jag tror händer är följande;
Grafikkortet överhettas/nätagget överhettas/överbelastas och orsakar en bluescreen.
Grafikkortsdrivern sätter in en startswitch som ger ett felsäkert läge som i sin tur klockar ner kortet och sätter fläkten på max (pekar mot överhettning). Då sker inte felet, och det blir ingen bluescreen.
Dock så har jag inget bevis på något, eller ens exempel på tidigare fall där det har vart problemet. Detta är endast det jag tycker låter mest logiskt.
Undersök grafikkortets klockfrekvenser innan och efter bluescreen för att veta.

Permalänk

http://www.sysadminsonline.com/2011/02/analyze-blue-screens-w...

Ladda ner detta och se om det är grafikkortet som faktiskt orsakar BSOD

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Det jag tror händer är följande;
Grafikkortet överhettas/nätagget överhettas/överbelastas och orsakar en bluescreen.
Grafikkortsdrivern sätter in en startswitch som ger ett felsäkert läge som i sin tur klockar ner kortet och sätter fläkten på max (pekar mot överhettning). Då sker inte felet, och det blir ingen bluescreen.
Dock så har jag inget bevis på något, eller ens exempel på tidigare fall där det har vart problemet. Detta är endast det jag tycker låter mest logiskt.
Undersök grafikkortets klockfrekvenser innan och efter bluescreen för att veta.

Absolut ett intressant svar som också för mig låter logiskt. Detta överstiger dock mina datorkunskaper, så jag kan bara anta att det faktiskt kan gå till så.

Ska testa rengöra nätagget grundligt, ev. byta ut det. Mitt gamla grafikkort betedde sig inte så kanske just pga av att det inte hade någon startswitch.

Laddat ner bluescreen-viewer nu. Återkommer om jag har lust/vågar göra en clean omstart.

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat minne för jag har varit med om att A-DATA minnen är lite konstiga.
Har byggt datorer med A-DATA minnen och i vissa datorer så vill inte datorn ta minnet (den postar inte ens) men sätter man i den i en annan dator så fungerar minnena fint.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Skrivet av Loglady:

Absolut ett intressant svar som också för mig låter logiskt. Detta överstiger dock mina datorkunskaper, så jag kan bara anta att det faktiskt kan gå till så.

Ska testa rengöra nätagget grundligt, ev. byta ut det. Mitt gamla grafikkort betedde sig inte så kanske just pga av att det inte hade någon startswitch.

Laddat ner bluescreen-viewer nu. Återkommer om jag har lust/vågar göra en clean omstart.

Ett enklare sätt bör väl vara att du laddar ner GPU-z och kollar klockfrekvenserna vid en kallstart gentemot en omstart. Tar bara så lång tid som det tar att få en bluescreen och kolla värdet.