Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering

Är på jakt efter en dator för videoredigering (Canon HF100 och Premiere Elements 8).

Budget: Max 10000, gärna mindre
Skärmstorlek: ca 15-16

Efter diverse läsning har jag kommit fram till att i7, 4 GB RAM och en snabb hårddisk är bra att ha.

Är det något mer jag ska tänka på?

Hittade denna:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Är det ett bra köp?
Behöver jag oroa mig för att det inte är ett nvidia grafikkort?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Är det grafik-kortet som gör denna bättre eller något annat?
Den har en långsammare hårddisk, spelar det någon roll?

Permalänk
Skrivet av mej:

Tack för tipset!

Är det grafik-kortet som gör denna bättre eller något annat?
Den har en långsammare hårddisk, spelar det någon roll?

Hela datorn andas bättre kvalite. Bättre grafikkort och mer minne, full hd, hårddisk hastigheten märks inte så mycket då är det bättre att slänga in en SSD, först då märks det en markant skillnad.

Permalänk

Hej mej,

jag är i precis samma sits som dej och letar dator för "enklare" hd-videoredigering. Jag har testat och redigera med nya I5 sandybridge och det var inga problem, iaf de test jag gjorde. Det vara också 15-tum. Men det som var irriterade är skärmupplösningen. 15" och relativt låg upplösning var ingen bra kombo. Så nu letar jag efter en 15-tummre med fullHD istället. Såg att du fick ett tips här, men skulle rekommendera denna:
http://www.webhallen.com/hardvara/135027-asus_n53sv-sz286v-co...

Den har förvisso "bara" I5 men en snabb disk istället och fullHD-skärm. Det är den jag funderar på. Någon annan kanske har fler tips.

Den dator jag hade hem hade också Optimus, men den fattade inte växlingen själv när jag startade videoredigeringsprogrammet, så fick göra det manuellt. Men efter det flöt det på finfint.

Permalänk
Medlem

Den såg ju också intressant ut, tack!

Tycker det är svårt att veta var man ska lägga krutet

- Processor
- Hårddisk
- Minne
- Grafikkort
- Datorns märke
- Etc

Hur ser prio-ordningen ut på ovanstående?
Märker jag någon skillnad på i5 vs i7, 4 vs 8 GB minne, grafikkort etc för just "enklare hd-redigering" (spelar inte). Hårddiskhastigheten behöver jag inte bry mig så mycket om enligt denna tråd, är det mer som bara är "bonus" och inte är något som ska avgöra valet?

Permalänk
Medlem

Processor är nog det mest angelägna när det gäller HD-redigering. En i7a är nästan nödvändigt om man ska köra på seriös nivå. Sen måste ju minnet vara lite kraftigare än vanligt. 6 eller 8 GB beroende på hur tunga grejer du jobbar med. Enligt mig är också Full-HD på skärmen viktigt för en bra upplevelse.

Sen är väl resten lite lägre prio. 7200 rpm på hårddisken är trevligt vid stora filer. Grafikkortet räcker oftast med en mellanmodell, men ett starkare kort är ju inte fel. Iallafall inte om man jobbar med video.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk

Inhandlade en Asus N53SN (http://www.inet.se/artikel/1969922/asus-n53sn) för att bl.a. kunna redigera video. Köpte till en ssd-disk och 4 gb ram till och trodde att det skulle gå smärtfritt att hålla på i After Effects cs5,5 tillsammans med i7-processorn. Men när jag utför enklare uppgifter som att ändra opaciteten i klippet kraschar istället grafikortet. Det står att det inte klarar minimun specifikationen för programmet, så grafikortet NVIDIA GeForce GT 550M som sitter i verkar inte vara så jävla bra för videoredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jettofette:

Inhandlade en Asus N53SN (http://www.inet.se/artikel/1969922/asus-n53sn) för att bl.a. kunna redigera video. Köpte till en ssd-disk och 4 gb ram till och trodde att det skulle gå smärtfritt att hålla på i After Effects cs5,5 tillsammans med i7-processorn. Men när jag utför enklare uppgifter som att ändra opaciteten i klippet kraschar istället grafikortet. Det står att det inte klarar minimun specifikationen för programmet, så grafikortet NVIDIA GeForce GT 550M som sitter i verkar inte vara så jävla bra för videoredigering.

Låter konstigt, 550m är ett ganska bra kort. Har du kollat så att du inte kör på den imtehrerade grafikkretsen? I spel så borde den byta till det diskreta grafikkortet men i program som after effects kanske du måste byta manuellt.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

CPU->RAM->Skärm->GPU->HDD skulle jag prioritera vid HD redigering

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Erathus:

Låter konstigt, 550m är ett ganska bra kort. Har du kollat så att du inte kör på den imtehrerade grafikkretsen? I spel så borde den byta till det diskreta grafikkortet men i program som after effects kanske du måste byta manuellt.

Ja, om du menar det här med Nvidia Optimus så ser jag att GPU-aktiviteten för nvidiakortet slås på när jag startar After Effects. Kan även tillägga att jag har testat att tanka ner den senaste drivrutinen för nätverkskortet (275.33 WHQL) utan förbättring.

Kanske är grafikkortet för dåligt helt enkelt? Jag har googlat på problemet och det finns andra som har samma problem men det verkar inte finnas någon direkt lösning. Fler tips på saker som kan hjälpa är jag tacksam för!