Permalänk

Msi Gt780r vs Gt780 + SSD

Hej alla sweclockers medlemmar!

Jag tänkte beställa en Msi Gt780 från Webhallen när den släpps men är osäker på om det är mest värt att investera i en Gt780r med i7 processor eller en Gt780 med i5 och lägga till en 120gb SSD för mellanskillnaden.

Bluray, 2gig extra ram och 1tb extra lagringsutrymme känns inte så viktigt utan det var mest processorn jag var intresserad av i "R" modellen.
Jag vill gärna att datorn ska "hålla" nått år framöver.

Vad anser ni vara en bättre investering, i7 eller i5 + SSD och en tusenlapp över?

Med vänliga hälsningar,

Bennybrutal.

Permalänk

Vad jag har lyckats luska fram genom google osv är att man klarar sig gott och väl med i5an så länge du inte ska hålla på med foto/video redigering. dock är ju frågan hur det blir i framtiden? jag är inne på exakt samma spår som du och är nästan hundra på att jag kommer välja den billigare varianten och köpa till en ssd känns grymt prisvärt! känns precis som du säger overkill med 1 tb lagring.

6gb ram kommer du klara dig finfint på och blueray.. ja vad har man tvn/blurayspelaren där till?

jag personligen känner att en SSD är lite ett måste i en laptop då man vill ha en snabb uppstart/programstart på det man använder mest och eftersom jag struntar i blueray och massa hårdisk(har extern disk om det skulle bli problem) så känns det inte värt 3000 för en processor som jag inte utnyttjar ändå. men en fråga är dock om panelerna i dessa två modeller är olika?? skulle kunna vara en anledning till att motivera den dyrare!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk

Skall du spela och använda datorn till alldagligt bruk så räcker det med I5, skall du köra tunga o flera program sammtidigt som video redigering osv så är I7 att rekommendera.

Jag hade valt I5 + SSD.

Permalänk

Tack för era svar!

Det lutar mot en i5 + ssd för mig också. Kan med 90% säkerhet säga att det är samma panel som sitter i som i7 modellen. Ska dock ringa och fråga återförsäljaren innan jag beställer för att vara helt säker.
Återkommer med svar när jag vet mer!

Permalänk
Hedersmedlem

http://forum.notebookreview.com/7588960-post75.html

Skulle gärna fått bekräftat att det är samma panel innan köp.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

någon som vet ett releasdatum?

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Skrivet av TheRealKENtAgent:

någon som vet ett releasdatum?

Det verkar inte vara officiellt än men kolla webhallen lite då och då så ska det nog dyka upp inom dom närmsta veckorna. Vi får vara tålmodiga!

Tänkte även ringa och fråga dom om man kunde få rabatt på en ssd vid köp av laptop. Vore gött!

Permalänk
Inaktiv

Skillnaden i spel är obefintlig, utan i några program kan man tjäna på i7an, dock står den sig nog högre vid ev försäljning i framtiden.

Men då det kostar 3-4tusen o stoppa i en i7 i efterhand så är det nog smartare o ta en med i7 först om dom nästan kostar likamycket,
sen så ingår det 2st sata hdd i raid0 = högre prestanda i R modellerna, alt att dom snålat bort en hdd,men den stöder raid.

det sitter en snabb WD black alt Seagate Momentus i originalt, så den är inte slö, skillnaden märks mest i windows uppstart/spel start..

En bra 120gb ssd kan man köpa för 1800:- i efterhand o montera. eller en 60gb för 900:- o ha den medföljande sata hddn som extra hd, då det finns plats för 2st hårddiskar.
bara en tanke

Permalänk

http://se.msi.com/product/nb/GT780.html#?div=Specification

någon som vet vilken HDD kombination dom kommer få hem? ser ut här som om det kan variera.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheRealKENtAgent:

http://se.msi.com/product/nb/GT780.html#?div=Specification

någon som vet vilken HDD kombination dom kommer få hem? ser ut här som om det kan variera.

Hur som så kommer alla med Raid0, antingen med 2x500GB eller 2x750GB..
presterar inte som en SSD men känns mycket snabb överlag, har själv 2x320GB i min GT683R o jag är mycket nöjd, o jag har en Intel 80GB SSD och en 750GB Momentus 7200RPM som ligger, men jag bryr mig inte om o byta då jag känner mig nöjd

Permalänk
Medlem

Release Datum

Skicka gärna ett pm eller skriv om ni hör något om release datumen, välldigt nyfiken på den med tanke på min Laptop är inge o ha :/

Visa signatur

Laptop: Acer Aspire 5738G / Intel Core 2 Duo T6400 / Geforce G105M / 500Gb HDD / 4GB DDR3 /.
Desktop: NZXT Phantom White / i7 2600K / 2x MSI GTX560 SLI / Intel 600GB 320 SSD + 5TB WD / Corsair 24GB 2000MHz / Asus X58 (RAMPAGE III EXTREME) / Corsair 1200W Professional Series Gold /.

Permalänk
Skrivet av Chilli7:

Skicka gärna ett pm eller skriv om ni hör något om release datumen, välldigt nyfiken på den med tanke på min Laptop är inge o ha :/

The models that you are talking about will arrive earliest Week 30.

Permalänk
Skrivet av Nomaru:

The models that you are talking about will arrive earliest Week 30.

Nomaru, have you got any idea when the gt780 model with the gtx570m will start shipping to Sweden?

Permalänk

Jag såg idag en review emellan gt780r å asus g74 och där nämde dom att om man själv sätter i en ssd i msin så bryter man garantin?! någon som har mer koll på detta?

Fett drygt i sånna fall då jag precis köpt ssd oxh beställt msin..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Skrivet av Kaninjägarn:

Jag såg idag en review emellan gt780r å asus g74 och där nämde dom att om man själv sätter i en ssd i msin så bryter man garantin?! någon som har mer koll på detta?

Fett drygt i sånna fall då jag precis köpt ssd oxh beställt msin..

Jag har hört att garantin fortfarande gäller om man öppnar förseglingen och byter HDD på MSIn. Nån här på forumet hade kollat upp det.

Permalänk
Medlem

garantin på asus g74 finns kvar iaf.

Permalänk

Okej får kika vidare/kontakta msi

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Fick du nått svar om att garantin skulle försvinna eller vara kvar efter att ha installerat en SSD i en MSI laptop?

Visa signatur

TriFFy

Permalänk
Skrivet av TriFFy:

Fick du nått svar om att garantin skulle försvinna eller vara kvar efter att ha installerat en SSD i en MSI laptop?

Har inte fÅtt svar av msi än, postar när jag vet!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk

Hi Alexander,

Regarding your question of installing an extra SSD in your GT780.

Normally, I would've guided you our webshop (webshop.msi.com) but we're in the process of rolling out a new version in Europe and currently only people in Denmark, the Netherlands and Belgium can order.

The part you are looking for is this:http://webshop.msi.com/multimedia/hdd-braket-pack-for-gt660-gx660-gt663
A simple 2.5" bracket for an SSD/HDD which will fit in all gaming notebooks GT660/GT760 and up.

You can order this through any MSI retailer, you just need the part number: 307-6F10111-C22

You will NOT void the warranty by installing an extra SSD, the location of the warranty sticker might give you that idea, but don't sweat it.

By the way, regarding your GT780, did you purchase it outside of Sweden because as far as I know, we're not selling the single 500GB HDD variant in Sweden, just interested.

Altså ska det inte vara några problem helt onödigt att sätta dit lappen imo ^^

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Ja, vad sitter lappen där för då? bra tänk! det verkar vara en bra deal att köpa vanliga 780 och en SSD för en bra peng

Visa signatur

TriFFy

Permalänk
Skrivet av TriFFy:

Ja, vad sitter lappen där för då? bra tänk! det verkar vara en bra deal att köpa vanliga 780 och en SSD för en bra peng

Haha ja det kan man fråga sig någon som var full på jobbet ^^

Visa signatur

PC master race!

Permalänk

Tror ni det är värt o vänta till hösten innan man köper då jag främst kommer lira diablo 3? Kommer det komma mkt bättre grejer i höst tror ni?

Permalänk
Skrivet av st1nkf1st:

Tror ni det är värt o vänta till hösten innan man köper då jag främst kommer lira diablo 3? Kommer det komma mkt bättre grejer i höst tror ni?

Det kommer ju alltid bättre grejjor så det har det alldeles säkert, så om du inte behöver dator nu utan till hösten så vänta jag personligen har en dator som jag inte vet när den ska dö så jag är i behov av datorn nu

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Skrivet av Kaninjägarn:

Det kommer ju alltid bättre grejjor så det har det alldeles säkert, så om du inte behöver dator nu utan till hösten så vänta jag personligen har en dator som jag inte vet när den ska dö så jag är i behov av datorn nu

vill också ha ny nu, fast är det jättestor skillnad på dom som kommer till hösten kan man ju lika gärna köpa nu.

Permalänk
Medlem

Gt780 har ju ett Nvidia GTx 560 kort i sig, och detta kort har ju stöd för 3D-vision, men själva MSI datorn kan ej projektera denna upplevelse (pga att skärmen ej har 120mhz kan jag dra som slutsats) MEN om jag har en skärm som har 120mhz och kopplar till den. Skulle det funka att köra 3D då?

Finns lapptops som klarar 3D-vision men de har bara 460 eller 550 korten i sig. (vad jag sett i handeln iaf)

Permalänk
Inaktiv

Vill påpeka att 780 har bytt sitt ID nummer.
Äldre: Nyare:
GT780-086NE GT780-236NE
GT780R-082NE GT780R-233NE
GX780R-094NE GX780R-238NE

Permalänk

En liten fråga bara. Jag köper min laptop mest för att kunna köra diablo 3, men om jag otålig som jag är köper denna MSI när den kommer på fredag. Kommer det komma väldigt mkt bättre laptops under hösten så det lönar sig och vänta. Eller är skillnaderna så små att det inte spelar så mkt roll?

Permalänk
Skrivet av st1nkf1st:

En liten fråga bara. Jag köper min laptop mest för att kunna köra diablo 3, men om jag otålig som jag är köper denna MSI när den kommer på fredag. Kommer det komma väldigt mkt bättre laptops under hösten så det lönar sig och vänta. Eller är skillnaderna så små att det inte spelar så mkt roll?

Vad man hört rykten så kommer MSI med GTX 570/580m i sina maskiner till hösten. Men kommer säkert att kosta åtskilliga tusenlappar extra.

Det är stor skillnad på korten och om du vill vänta är upp till dig.

Du kan jämföra här. http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic... och här http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...