Recension: MSI GT780R
Hej!
Tänkte posta en liten review på datorn om ni är intresserade, en bekants firma fick in ett visningsexemplar.. så tänkte passa på att testa lite.. har tyvärr inte många spel att köra men körde iaf 3dmark och knäppte lite bilder
Specifikation på denna modell:
Färg: Svart
Skärm: LED Panel 17,3" Full HD 1920x1080 (Matt)
CPU: Intel I7 2630QM
VGA: NVIDIA GTX 560M / 1,5GB GDDR5
HDD: 1.5TB 750GBx2 RAID 0 7200rpm
RAM: DDR3 8GB (4GBx2)
Optisk enhet: Bluray-combo
Trådlöst: 802.11b/g/n + Bluetooth 3.0 + HS
Batteri 9cells
Bilder:

Vad som ingår i paketet, låda för dator + väska.. Verkar vara samma väska som medföljde tidigare modeller.

Låda öppen

Tillbehören i "tillbehörslådan"
Mus, laddare, batteri, kod för att ladda hem spel, drivercd och diverse dokument som medföljer + putsduk

Datorn uppackad

Höger sida, Bluray-combon .. Ingen öppningsknapp som ni kan se Sitter på annat ställe. + 2 USB 2.0 portar.

Baksidan, plats för kensingtonlås, AC-in, nätverk RJ45 10/100/1000, VGA, eSata och HDMI-port

Vänster sida, 2x USB 3.0, Kortläsare, 1xUSB 2.0 + Ljud ut/ingångar.

Här kan man se att skärmen är matt iallafall

Locket på datorn, borstat som ni kan se Riktigt lyft från dom gamla modellerna.

Knapparna. Från vänster 1. Knapp du kan programmera för att starta valfritt program 2. Startar Cinema Pro 3. Turbofläkt 4. Styr bakgrundsbelysningen i tangentbordet.. finns 3 lägen 1. På 2. Gaming mode (Endast vänster del med WASD o.s.v tänd) 3. Off - 5. Wlan On/off 6. Bluetooth On/Off 7. Släck bildskärmen med locket uppe 8. Ejectknapp för bluray-combon.

Programvara för att justera bakgrundsbelysningen i tangentbordet Kommer 3 exempel på hur det kan se ut nedan

Baksidan av skärmen med den upplysta loggan
Utseende: Vad finns att säga egentligen? Det är klart designmässigt bästa datorn från MSI hittils och första datorn som faktiskt kan utmana ASUS i design
Enda minuset jag kan komma på är att det fortfarande är högglansig plast runt tangentbordet.
Tangentbord: Mycket bättre än föregångarna och bakgrundsbelysningen är nice Innovativt! Skön känsla i tangentbordet och har inte hittat någon störande flex i tangentbordet.
Touchpaden: Ok, knapparna är lite högljudda dock
Ljud: Dynaudio även i denna dator, och låter bra.. Diskretare högtalare än föregångarna men svart galler hade varit bättre imo istället för silver.
Skärm: Fin bild, ljusstark och matt.. blir inga störande reflektioner.. dock tycker jag själv bättre om högglansiga skärmar
Prestanda:
Alla tester är gjorda i originalhastighet .. ingen oc.
560m är ju rätt ny på marknaden så tror att poängen lär stiga en del med framtida drivrutiner.

3Dmark Vantage

PCmark Vantage

Windowsklassificering
Testade även GTA IV - Låg runt 40fps i benchmark med ALLT maxat .. 100 visibilty .. Extra high o.s.v..
Kylning:
Vid test 8-trådig Prime95 torturetest
+ samtidigt test furmark maximum heat
Maxade CPUn på 80grader och GPUn 79
Datorn är rätt högljudd vid såna här test, men det är sällan eller aldrig man utnyttjar datorn på samma sätt, men det är ju bra att se att kylningen klarar med trycket.
Upplever datorn lite tystare än 660modellen vid sånt här test men vid idle är det nog mer eller mindre ungefär samma.
Uppgradering / Rengöring
Som vanligt med MSI's datorer har dom tänkt till, lätt att komma åt kylning för att rengöra
Lätt att byta hårddisk till t.ex en SSD. Allt samlat under en lucka under datorn
Mitt betyg: 9/10
Enda som jag stör mig på är den högglansiga plasten och att layouten är fortfarande lite mysko.
Men det vägs upp av det fina tangentbordet och innovativa belysningen
Hoppas ni gillade den lilla recensionen iaf Har ni nån fråga utöver detta så fråga så ska jag försöka hitta svar
Det är aldrig för sent att ge upp!