Permalänk
Medlem

Recension: MSI GT780R

Hej!
Tänkte posta en liten review på datorn om ni är intresserade, en bekants firma fick in ett visningsexemplar.. så tänkte passa på att testa lite.. har tyvärr inte många spel att köra men körde iaf 3dmark och knäppte lite bilder

Specifikation på denna modell:
Färg: Svart
Skärm: LED Panel 17,3" Full HD 1920x1080 (Matt)
CPU: Intel I7 2630QM
VGA: NVIDIA GTX 560M / 1,5GB GDDR5
HDD: 1.5TB 750GBx2 RAID 0 7200rpm
RAM: DDR3 8GB (4GBx2)
Optisk enhet: Bluray-combo
Trådlöst: 802.11b/g/n + Bluetooth 3.0 + HS
Batteri 9cells
Bilder:

Vad som ingår i paketet, låda för dator + väska.. Verkar vara samma väska som medföljde tidigare modeller.

Låda öppen

Tillbehören i "tillbehörslådan"

Mus, laddare, batteri, kod för att ladda hem spel, drivercd och diverse dokument som medföljer + putsduk

Datorn uppackad

Höger sida, Bluray-combon .. Ingen öppningsknapp som ni kan se Sitter på annat ställe. + 2 USB 2.0 portar.

Baksidan, plats för kensingtonlås, AC-in, nätverk RJ45 10/100/1000, VGA, eSata och HDMI-port

Vänster sida, 2x USB 3.0, Kortläsare, 1xUSB 2.0 + Ljud ut/ingångar.

Här kan man se att skärmen är matt iallafall

Locket på datorn, borstat som ni kan se Riktigt lyft från dom gamla modellerna.

Knapparna. Från vänster 1. Knapp du kan programmera för att starta valfritt program 2. Startar Cinema Pro 3. Turbofläkt 4. Styr bakgrundsbelysningen i tangentbordet.. finns 3 lägen 1. På 2. Gaming mode (Endast vänster del med WASD o.s.v tänd) 3. Off - 5. Wlan On/off 6. Bluetooth On/Off 7. Släck bildskärmen med locket uppe 8. Ejectknapp för bluray-combon.

Programvara för att justera bakgrundsbelysningen i tangentbordet Kommer 3 exempel på hur det kan se ut nedan

Baksidan av skärmen med den upplysta loggan

Utseende: Vad finns att säga egentligen? Det är klart designmässigt bästa datorn från MSI hittils och första datorn som faktiskt kan utmana ASUS i design
Enda minuset jag kan komma på är att det fortfarande är högglansig plast runt tangentbordet.

Tangentbord: Mycket bättre än föregångarna och bakgrundsbelysningen är nice Innovativt! Skön känsla i tangentbordet och har inte hittat någon störande flex i tangentbordet.

Touchpaden: Ok, knapparna är lite högljudda dock

Ljud: Dynaudio även i denna dator, och låter bra.. Diskretare högtalare än föregångarna men svart galler hade varit bättre imo istället för silver.

Skärm: Fin bild, ljusstark och matt.. blir inga störande reflektioner.. dock tycker jag själv bättre om högglansiga skärmar

Prestanda:

Alla tester är gjorda i originalhastighet .. ingen oc.
560m är ju rätt ny på marknaden så tror att poängen lär stiga en del med framtida drivrutiner.

3Dmark Vantage

PCmark Vantage

Windowsklassificering

Testade även GTA IV - Låg runt 40fps i benchmark med ALLT maxat .. 100 visibilty .. Extra high o.s.v..

Kylning:

Vid test 8-trådig Prime95 torturetest
+ samtidigt test furmark maximum heat

Maxade CPUn på 80grader och GPUn 79

Datorn är rätt högljudd vid såna här test, men det är sällan eller aldrig man utnyttjar datorn på samma sätt, men det är ju bra att se att kylningen klarar med trycket.

Upplever datorn lite tystare än 660modellen vid sånt här test men vid idle är det nog mer eller mindre ungefär samma.

Uppgradering / Rengöring

Som vanligt med MSI's datorer har dom tänkt till, lätt att komma åt kylning för att rengöra

Lätt att byta hårddisk till t.ex en SSD. Allt samlat under en lucka under datorn

Mitt betyg: 9/10
Enda som jag stör mig på är den högglansiga plasten och att layouten är fortfarande lite mysko.
Men det vägs upp av det fina tangentbordet och innovativa belysningen

Hoppas ni gillade den lilla recensionen iaf Har ni nån fråga utöver detta så fråga så ska jag försöka hitta svar

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Tackar för en mycket bra recension MasteraCe.

Hur är ljudnivån och kylning jämfört med G73/G74 ?
Har det kommit caps/num lock indikator på denna som man saknade på 660 modellerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Tackar för en mycket bra recension MasteraCe.

Hur är ljudnivån och kylning jämfört med G73/G74 ?
Har det kommit caps/num lock indikator på denna som man saknade på 660 modellerna ?

Upplever fortfarande G73 som tystare, G74 har jag inte lyssnat på

Nej det finns inga indikatorer ännu, bra att du nämnde det... totalt missat det..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jättebra Recension...

Beställde själv GT780R laptopen igår då jag gillar designen o tbordet
Tar o säljer GT683R laptopen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Jättebra Recension...

Beställde själv GT780R laptopen igår då jag gillar designen o tbordet
Tar o säljer GT683R laptopen..

Tyckte du gjorde helt rätt, rätt stor skillnad mellan datorerna.. storleksmässigt skiljer inte mycket dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, mer sånt här tack!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Bra initiativ, mer sånt här tack!

Ja det är riktigt trevligt med sådana här utförliga recensioner med bilder o fakta.

Nu har ju MasteraCe och IAmSimon lagt upp ett antal recensioner här på forumet och ser att fler andra har börjat också och det är alltid trevligt.

Permalänk
Medlem

Ohhh nice tack så mycket för testet!
En liten sak jag tänkte på bara är skärmen hur är den är det mycket back bleed på den?
Hur är svärtan på den om du slänger på en film är den hyffsat svart samt är vitt vitt eller är allt lite mera grått?
Har haft en acer laptop innan där den led av back bleed och där hela skärmen känndes grå i film i spel funkade det dock men trist om man vill göra annat med den.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

ser riktigt trevlig ut, hur är batteri tiden på den?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

En liten sak jag tänkte på bara är skärmen hur är den är det mycket back bleed på den?
Hur är svärtan på den om du slänger på en film är den hyffsat svart samt är vitt vitt eller är allt lite mera grått?
Har haft en acer laptop innan där den led av back bleed och där hela skärmen känndes grå i film i spel funkade det dock men trist om man vill göra annat med den.

Har inte sett någon backbleed men ska försöka kolla på det senare idag

Skrivet av elghinnarisa:

Batteritiden har jagi nte hunnit benchmarka men gissar på runt 3 timmar.

Gjorde även ett tillägg i recensionen:
Uppgradering / Rengöring

Som vanligt med MSI's datorer har dom tänkt till, lätt att komma åt kylning för att rengöra

Lätt att byta hårddisk till t.ex en SSD. Allt samlat under en lucka under datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ej se bilderna. Annars kanon fin Review!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elghinnarisa:

Samma som tidigare Msi laptops.
Spel, ca 1timme, film mellen 2-2.5timmar, surf med energisparläge ca 3timmar..

Permalänk
Avstängd

Vilken MSI har 120hz skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Vilken MSI har 120hz skärmen?

Om du tänker på att kunna köra med 3D-Vision som Nvidia GTx560 kortet stödjer. Så är du tyvärr out-of-luck gällandes MSI.

http://uk.geforce.com/whats-new/articles/introducing-the-gefo...

Om du vill kunna köra 3D-Vision verkar det som ASUS eller AlienWare vara det som gäller (enligt Nvidia)

Men sedan är frågan om man kan köra 3D-vision om man kopplar in en extern skärm med 120mhz?

Permalänk
Avstängd

Oki.. ja då får jag köpa en Asus.. kommer inte spendera min pengar ever again på en laptop med 60hz stenålders teknik skärm.
Tycker att skärmarna har varit rent av skitdåliga på dom bärbara datorerna jag har ägt!

Tack för svaret locktail.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat. Tack som fan!

Gilar verkligen att det är så pass enkelt att städa MSI's datorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Oki.. ja då får jag köpa en Asus.. kommer inte spendera min pengar ever again på en laptop med 60hz stenålders teknik skärm.
Tycker att skärmarna har varit rent av skitdåliga på dom bärbara datorerna jag har ägt!

Tack för svaret locktail.

Inga problem!

Tycker det är synd att de stoppar in ett sådant fint kort, men att man inte kan nyttja det fullt ut.

Väldigt sugen på denna lapp, men icke R-modelen. Men eftersom jag främst behöver ett uppsving från min nuvarande Acer 5739G inför BF3 tror jag att jag kommer vänta tills det börjar närma sig release av BF3 och se vilka modeler som bjuds på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av locktail:

Inga problem!

Tycker det är synd att de stoppar in ett sådant fint kort, men att man inte kan nyttja det fullt ut.

Väldigt sugen på denna lapp, men icke R-modelen. Men eftersom jag främst behöver ett uppsving från min nuvarande Acer 5739G inför BF3 tror jag att jag kommer vänta tills det börjar närma sig release av BF3 och se vilka modeler som bjuds på då.

Jag är nästan 100 på att man kan få ut 3D via HDMI iaf.. det går ju på asus nvidiamodeller utan 3d-skärm så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

Nu när jag kollade skärmen så tittade jag på nån trailer och efter det så hade jag kvar 97% och 3 timmar + 14min .. verkar helt ok

Skrivet av Cyberhof:

Upplever inte backbleeding som störande på denna faktiskt, har haft en ASUS G73JW som hade mkt lightbleeding så vet vad du pratar om.. Bifogar 2 exempelbilder från trailern till transformers3

Detta är på max ljusstyrka också, för att visa worst case scenario

Visa signatur

Permalänk

Tack för en bra recension!

Personligen upplever jag dock den enda svaghet du hittat som en styrka, dvs. plast runt tangentbordet. Men det beror på att jag är nickelallergisk och inte kan sitta med nävarna på aluminium hela tiden

Att skärmen är matt är ju också ett stort säljande argument imho - huvudvärk av högglansiga.

Q: Hur är hårddiskarna konfigurerade från start? Jag vill ju köra diskarna i Raid (antingen 0 eller 1 - har inte bestämt mig om prestanda el. säkerhet står högst på min priolista). För till skillnad från Asus'arna så sitter väl inte ett H65 moderkort i denna, utan ett HM67 som faktiskt har stöd för raid.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Tack för en bra recension!

Personligen upplever jag dock den enda svaghet du hittat som en styrka, dvs. plast runt tangentbordet. Men det beror på att jag är nickelallergisk och inte kan sitta med nävarna på aluminium hela tiden

Att skärmen är matt är ju också ett stort säljande argument imho - huvudvärk av högglansiga.

Q: Hur är hårddiskarna konfigurerade från start? Jag vill ju köra diskarna i Raid (antingen 0 eller 1 - har inte bestämt mig om prestanda el. säkerhet står högst på min priolista). För till skillnad från Asus'arna så sitter väl inte ett H65 moderkort i denna, utan ett HM67 som faktiskt har stöd för raid.

You are welcome

1. Ok, dock är ju handledsstödet inte i plast

2. Ok jag tycker tvärt om men smaken är som baken=) skönt det kommer lite prestandadatorer med matt skärm ist för enbart arbetsdatorer.

3. Raid 0 out of the box - Ja moderkortet stödjer Raid En av fördelarna MSI kontra Asus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om folk som köper denna lapptop eller i5 modelen kunde fylla på denna tråden med benchmarks från både 3D MARK och spel (även roligt att se benchmarks från folk med i5 modelen och stoppat in en SSD)

Samt vad erat intryck av burken efter en tids användande är?

Jag personligen är sugen som fasen på denna burk men väntar nog och ser vilka modeler som kommer i Oktober.

Till er som köper denna dator, vad är det första ni kommer göra? vilket spel står överst på listan som skall installeras och pressas

Permalänk
Avstängd

Riktigt schysst! Måste vara underbart med Full HD på en bärbar!

Permalänk
Medlem

Jag hade även velat se lite resultat från i5 modellen, ser den som mest prisvärd så hade varit kul med en jämförelse!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

3. Raid 0 out of the box - Ja moderkortet stödjer Raid En av fördelarna MSI kontra Asus

En stor fördel, må jag säga Tack igen!

Undrar om någon kan säga hur högljudd en Asus G53/73'a (m. GTX 460m) är när man testar ex. 3Dmark. Har hört att de ska vara extremt tysta även vid hög belastning, vilket borde betyda att ventilationen är superb (eller tystare fläktar iofs).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Inaktiv

Asus modellen har ju 2st fläktar, en för gpun o en för cpun/chipet medans msin bara har en större fläkt med 2utblås, så då blir asus modellerna lite tystare o kyler några grader bättre..
Man kan absolut inte säga att Msi modellerna är tysta under spelning, idle så är den därimot tyst

Skrivet av locktail:

Skulle vara roligt om folk som köper denna lapptop eller i5 modelen kunde fylla på denna tråden med benchmarks från både 3D MARK och spel (även roligt att se benchmarks från folk med i5 modelen och stoppat in en SSD)

Samt vad erat intryck av burken efter en tids användande är?

Till er som köper denna dator, vad är det första ni kommer göra? vilket spel står överst på listan som skall installeras och pressas

3dmark Vantage Bänkpress, GTX560m är lite överklockad: http://3dmark.com/3dmv/3329569
3dmark11 sparade jag inte testet men fick 2100 poäng
o i 3dmark2006 runt 18000poäng.

Har inte haft just GT780 så länge men den är exakt likadant uppbyggd som GT660/GT683R osv som jag också ägt, förutom utseendet och storleken på skärmen, när man öppnar upp datorn så ser allt likadant ut.
GT660 hade jag i ca 6månader o den var lika bra ny som efter 6månader, ingen skillnad alls, killen som köpte den av mig för 5100:- var överlycklig

Spelen jag la in direkt var Metro 2033 / Dirt3 samt Deadspace 2, enda som inte går o köra på max är metro, där får det va en blandning av medel o high..

Skrivet av Aarox:

Jag hade även velat se lite resultat från i5 modellen, ser den som mest prisvärd så hade varit kul med en jämförelse!

Skilljer nästan inget med i5 modellen förutom när just när 4kärniga program används, i spel o 95% av programen är dom identiska förutom Raid.
överlag märks ingen skillnad..
I tex 3dmark/spel osv klockas 2kärnor i i7 processorerna upp till ca 2900mhz,likadant som i5an gör, just därför är skillnaden ofta så liten..

Datorerna använder samma delar överlag förutom Moderkortet och processorn.
Här kan du se skillnaden mellan i5 och i7 sandybridge i spel:
http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-Sandy-Bridge-Proces...

Skrivet av kol:

Riktigt schysst! Måste vara underbart med Full HD på en bärbar!

Absolut, ser mycket bra ut

Permalänk
Medlem

Då vart denna modell försenad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av locktail:

Då vart denna modell försenad...

såg att dom inte hade behandlat min data på webhallen vet du möjligtvis hur länge den är försenad ?

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Det är ju sån vedervärdig design på allt MSI gör, det här går ju bara bra om man är 15 har tandsställning och gejmar på ventrilo.

Visa signatur

blablabla