Permalänk
Medlem
Skrivet av nirellen:

U36SD väger 1,7kg och U46SV väger 2,0 kg enligt Dustin

Står 2.0 på ett ställe och 2.4 på ett annat på DUSTIN. Så det är bättre att räkna med det värre:

http://www.dustinhome.se/asus-u46sv-ci5-23-4gb-500-gt540m-14-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippen:

Är "Anti-Glare" samma sak som "matt", dvs bra(bättre) för användning i solljus?

Det jag inte förstår är varför Anti-glare + 7400 RPM hårddisk är billigare än Glare och 5400 RPM.
Om det nu inte är så att 5400 RPM 500GB skulle råka vara en hybrid, något som inte framgår.

Ja, Anti-Glare är samma sak som matt.

Sen förstår jag inte heller det här med den konstiga prissättningen, jag föredrar själv anti-glare så det gör inget att den är billigare Hur som helst så tycker jag att U46SV med anti-glare och 7.2K HDD:n är prisvärd (som dessutom finns i lager också) på sina 7422:- med studentrabatt för de som inte orkar vänta (eller måste ha en optisk enhet) på U36SD som nog annars hade varit det givna köpet om den fanns att få tag på någonstans.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Enligt det svar jag fick från Asus.David när jag PM:ade och frågade så skulle båda modellerna av U46SV ha hybrid-disk, men det verkar ju inte som det enligt Dustin. Dustin specar även 5400 RPM på WX040V-modellen medan Alina säger 7200 RPM.

Ja det blir till att se när jag får hem den...

Permalänk
Medlem

Blir nog U46SV ändå, Anti-glare varianten. Synd bara att högtalarna "suger" (finns bara en vad jag har hört :/ )

Permalänk

ja...gav upp det blir nya MacBook Air...har kanon skarm, snygg, bra batteritid, bra bakgrundsbelyst tangentbord och SSD...
http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13...

Permalänk
Skrivet av McChicken:

ja...gav upp det blir nya MacBook Air...har kanon skarm, snygg, bra batteritid, bra bakgrundsbelyst tangentbord och SSD...
http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13...

Hade jag nog också köpt om jag inte varit så otroligt less på OSX, längtade alltför mycket tillbaka till PC-världen.

Permalänk
Skrivet av lofgren72:

Hade jag nog också köpt om jag inte varit så otroligt less på OSX, längtade alltför mycket tillbaka till PC-världen.

Trots BOOTCAMP ? och nya Lion OS verkar ratt ok.

Permalänk
Skrivet av McChicken:

Trots BOOTCAMP ? och nya Lion OS verkar ratt ok.

Har bara testat bootcamp på en Macbook (2008) med WinXP, men det var i alla fall ingen angenäm upplevelse. Har fortfarande samma dator, men avinstallerade bootcamp och har kört OSX tills nu. Igår beställde jag dock en Asus U31SD.

När jag körde bootcamp upplevde att det gick segt och att jag saknade även t.ex. många knappar på tangentbordet, jag fick hela tiden känslan av att operativsystemet och hårdvaran "inte hängde ihop" rent användarmässigt. Men det kanske har ändrats nu, både på hårdvarusidan (nya MB Air ser ju riktigt lovande ut) och OS-sidan (även om jag har lite dålig koll på Lion).

Permalänk
Medlem

Ligger inte en MacBook Air i en egen prisklass?
~12000 om man kikar på apple's sida.

Riktigt snygg förpackning men lite för mycket som "saknas".
Special portar för mac utrustning, avsaknad av windows knappar...

Har visserligen aldrig kört OSX så skall inte uttala mig om användarupplevelsen.

Med lite tur så går U46SV att hämta i eftermiddag,
finns i rätt stad för sortering och SMS avisering kanske dyker upp till 16 snåret...

Permalänk
Medlem

Såg nyss att JME data kan leverera U36SD-RX002V inom 3-5 arbetsdagar.
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4160860#utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Tror ni detta stämmer?

EDIT: Pratade nyss med JME data support och de hade beställt 60st. De har inte fått någon leveransbesked på att dom skulle vara försenade.

Det ända som vekar skilja på RX060V och RX002V är att RX002V har mekanisk HDD?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Hur ser möjligheterna ut att byta ut den mekaniska hårddisken mot en ssd-disk?

Permalänk
Medlem

Det finns 2 versioner av u36SD hos dustin home, den ena har leveransdatum 22 september medans den andra levereras redan imorgon den 5 auguasti.

Någon som vet skillnaden på den annat än hårddisken?.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Suveränt att köpa U36SD-RX002V för 6999:- om man ändå ska sätta i en SSD i den sedan för det verkar bara vara hårddisken som skiljer.
SSD + 8Gb ram

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Suveränt att köpa U36SD-RX002V för 6999:- om man ändå ska sätta i en SSD i den sedan för det verkar bara vara hårddisken som skiljer.
SSD + 8Gb ram

Jag går i samma tankar och lade en beställning nu.

Permalänk
Medlem

kan nån berätta vad ni ska ha era u36sd till? Är det bara för att den är lätt eller har den nått mer?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

SSD + 8Gb ram

Har exakt samma tanke... för den extra tusenlappen man sparar kan man ju köpa en ssd för.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag ska använda datorn till att spela lättare spel, redigera foton, studera och jobba.

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Har exakt samma tanke... för den extra tusenlappen man sparar kan man ju köpa en ssd för.

kan inte så mycket om datorer.. men vilken ssd ska man köpa isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av callecallip:

kan inte så mycket om datorer.. men vilken ssd ska man köpa isåfall?

Beror på vad man är ute efter, vill man ha rejäl snabb disk som även smiskar hybriddisken som följer med den dyrare datorn, så kan man ju köpa intel 320 120gb som iofs kostar 1500kr.

Men det finns billigare ssd att köpa dock blir utrymmet snålare tex ocz vertex 2 60gb för dryga 800:-

Visa signatur

Permalänk

Är det någon som sett en utförlig guide med bilder för hur man sätter in en ssd? Eller om det är någon som vill göra en är det säkert flera som blir glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Så.. då sitter man med en U46S.

Skärmen verkar vara glansig så där kommer man nog söka upp ngn film för att få bort allt blänk.
Några tipps på sådan?

Hårddisken verkar vara en ST4500423AS, standard disk på 500GB 7200RPM
Inte omöjligt att man i framtiden byter denna men får vara med i början.

Ni som tycker ljud är viktigt, denna maskin har kasst ljud.
Låter som mono ljud och är inget vidare återgivning.. lite tråkigt.

Har inte riktigt blivigt kompis med touchpad:en.
Är det samma touch i flera modeller tro?
Skall se om jag hittar någon information om inställningar/justeringar.

För övrigt så var det en ruggigt snabb frakt.
15:48 igår så reggades paketet.
11:17 idag gick sms avin ut om att paketet fanns att hämta.

2.3 Kg väger denna med 8 cells batteri.
Lite i överkant men kommer fungera för mig i mitt användande.
Har tyvärr ingen 13.3" maskin att jämföra med.

Men nu har man en maskin i handen som säkert kommer fungera för både studierna och vardagsarbetet.
Nästa steg blir att installera lite CAD softar, tömma maskinen på bloatware och stressa maskinen med sådant som gamla datorn inte längre klarar av.

Permalänk
Skrivet av mippen:

Så.. då sitter man med en U46S.

Skärmen verkar vara glansig så där kommer man nog söka upp ngn film för att få bort allt blänk.
Några tipps på sådan?

Hårddisken verkar vara en ST4500423AS, standard disk på 500GB 7200RPM
Inte omöjligt att man i framtiden byter denna men får vara med i början.

Ni som tycker ljud är viktigt, denna maskin har kasst ljud.
Låter som mono ljud och är inget vidare återgivning.. lite tråkigt.

Har inte riktigt blivigt kompis med touchpad:en.
Är det samma touch i flera modeller tro?
Skall se om jag hittar någon information om inställningar/justeringar.

För övrigt så var det en ruggigt snabb frakt.
15:48 igår så reggades paketet.
11:17 idag gick sms avin ut om att paketet fanns att hämta.

2.3 Kg väger denna med 8 cells batteri.
Lite i överkant men kommer fungera för mig i mitt användande.
Har tyvärr ingen 13.3" maskin att jämföra med.

Men nu har man en maskin i handen som säkert kommer fungera för både studierna och vardagsarbetet.
Nästa steg blir att installera lite CAD softar, tömma maskinen på bloatware och stressa maskinen med sådant som gamla datorn inte längre klarar av.

Bra minirecension, det blir dock att vänta på U36SD för min del, då jag verkligen vill ha en lättare maskin. 2.3 till 1.7 är ju ändå över ett halvkilo.
Nu verkar ju JME vara på gång med snikvarianten av U36SD, så en sådan och en SSD känns rätt attraktivt! Frågan är bara hurvida det är lätt att byta HDD i den, eller om man måste skruva isär halva maskinen för åtkomst... Men den frågan var ju redan ställd såg jag. Blir till å googla lite

EDIT/UPDATERING: Rackarns... det verkar som om hårddisken inte går att byta själv. Det känns ju förbannat surt måste jag säga. Då går man väl i väntans tider tills SSD eller hybrid kommer upp som alternativ igen.

Permalänk

Du har inte länk?

Permalänk
Skrivet av EriklLarss0n:

Du har inte länk?

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4160860#utm_source=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Bra minirecension, det blir dock att vänta på U36SD för min del, då jag verkligen vill ha en lättare maskin. 2.3 till 1.7 är ju ändå över ett halvkilo.
Nu verkar ju JME vara på gång med snikvarianten av U36SD, så en sådan och en SSD känns rätt attraktivt! Frågan är bara hurvida det är lätt att byta HDD i den, eller om man måste skruva isär halva maskinen för åtkomst... Men den frågan var ju redan ställd såg jag. Blir till å googla lite

EDIT/UPDATERING: Rackarns... det verkar som om hårddisken inte går att byta själv. Det känns ju förbannat surt måste jag säga. Då går man väl i väntans tider tills SSD eller hybrid kommer upp som alternativ igen.

Jo för fan, klart det går att byta till SSD själv. Men eftersom det är en såpass kompakt dator så måste du ta bort tangentbordet, extra omständigt helt enkelt men går absolut att göra det själv.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Jo för fan, klart det går att byta till SSD själv. Men eftersom det är en såpass kompakt dator så måste du ta bort tangentbordet, extra omständigt helt enkelt men går absolut att göra det själv.

Det mesta går, som du säger Frågan är bara hur det är med garantier och sådant om man öppnar upp hela maskinen och byter HDD? Jag läste runt en del och letade guider på hur man byter HDD på en U36JC, det jag hittade var bara att det saknas direktaccess till HDD-bay och att det antagligen spräcker garantin. O-kul helt enkelt

Permalänk
Medlem

Den billigare varianten verkar finnas i lager även hos Dustin

http://www.dustinhome.se/asus-u36sd-ci5-23-4gb-500-gt520m-133...

Verkar riktigt lovande för oss som tänker byta till SSD samt inte orkar vänta på den dyrare u36sd

Visa signatur

Permalänk

http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/5...
"This is great for minimizing keyboard flex but also means the keyboard is less user-replaceable friendly. As a matter of fact, ASUS has made every component in the U36JC series non-user replaceable with the exception of the RAM and battery. "

Detta är dock U36JC, men som jag förstått det är uppbyggnaden av chassiet i det närmaste identiskt?

Permalänk
Skrivet av Swekorven:

Är det någon som sett en utförlig guide med bilder för hur man sätter in en ssd? Eller om det är någon som vill göra en är det säkert flera som blir glada.

En annan viktig fråga är alltså också hurvida garantin försvinner eller inte då hårddisken byts ut. Att det går det vet vi sen tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Spännande, spännande!

Senaste nytt från dustinhome: "Meddelande om ändrat uppskattat leveransdatum"
Nu är det 2011-08-22, lite bättre än september i alla fall!