Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

Köpte ett X-Fi Platinum för ett flertal år sen. Jag har bara kört med billiga högtalare förut, ett Logitech Z4. Nu har jag dock tänkt köpa något lite större; En förstärkare från Yamaha, tillsammans med Dynavoice Challenger M-65. Duger mitt gamla ljudkort fortfarande, eller saknas det funktioner jag skulle behöva från ett nya kort? Huvudsakligen lär högtalarna användas för musik, då jag föredrar mitt headset för spel och film (vilket är varför jag bara köper stereo och inte helt hemmabio).

Koppla datorn med SPDIF(toslink) till receivern så behöver du inte bry dig om ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Koppla datorn med SPDIF(toslink) till receivern så behöver du inte bry dig om ljudkortet.

Kan man räkna med lika bra ljudkvalité då? Tycker jag har läst så mycket trådar om hur viktigt det är med att köra med ett annat ljudkort än moderkortets egna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vakz:

Kan man räkna med lika bra ljudkvalité då? Tycker jag har läst så mycket trådar om hur viktigt det är med att köra med ett annat ljudkort än moderkortets egna.

När man pratar om det integrerade ljudkortets sunkiga kvalité så menar man framförallt de analoga signalerna. S7PDIF är digitalt och ska vara samma oavsett om du tar det från moderkortet eller från ett ljudkort för flera tusen. Eller ja, det finns väl vissa små effekter som jitter och sånt men jag har inte sett någon som kunnat visa att det är ett problem i verkligheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När man pratar om det integrerade ljudkortets sunkiga kvalité så menar man framförallt de analoga signalerna. S7PDIF är digitalt och ska vara samma oavsett om du tar det från moderkortet eller från ett ljudkort för flera tusen. Eller ja, det finns väl vissa små effekter som jitter och sånt men jag har inte sett någon som kunnat visa att det är ett problem i verkligheten.

fast dacen kan ju fortfarande vara sämre i förstärkaren än i ett nytt ljudkort?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Johan12:

fast dacen kan ju fortfarande vara sämre i förstärkaren än i ett nytt ljudkort?

Ja men kör du digitalt måste du alltid ha en DAC i andra änden så då spelar ljudkortet fortfarande ingen roll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men kör du digitalt måste du alltid ha en DAC i andra änden så då spelar ljudkortet fortfarande ingen roll.

det jag mena va att du kör analogt från det nya ljudkortet och på såvis använder den dacen istället

Permalänk
Medlem

Hej alla glada!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort till min dator då jag upplever att det inbyggda inte räcker till (MSI Z68A-GD65).

Jag skulle klassificera mig själv som spelnörden så enligt denna tråd är ett Sound Blaster att rekommendera för mig... Jag undrar bara om det fortfarande stämmer då denna tråd har några år på nacken.

Om ni rekommenderar Sound Blaster... Vilket av dom isf. jag förstår att det är en prisfråga men pengar är inget bekymmer jag vill bara köpa det som är mest prisvärt!

Hare fint och tack på förhand för hjälpen!

Visa signatur

Chassi NZXT Phantom Limited Ed. || PSU NZXT HALE90 850W || Moderkort MSI Z68A-GD65-G3
CPU Intel i5 2500K || GPU MSI GTX 580 Twin Frozr || RAM 16GB Corsair Vengeance
SSD Intel 520 SSD 120 GB || HDD 2x 1 TB

Permalänk

Nja, det enda som egentligen talar för Creatives ljudkort (eller andra X-Fi-baserade kort) är EAX. Många klagar på deras drivrutiner, många klagar på ASUS drivrutiner... Själv använder jag ASUS Xonar D2/PM, och klagar inte på annat än att hanteringen av digital ut har ballat ur - vilket lika gärna kan vara Microsofts fel. Jag har inget intresse av Creative i nuläget, så jag vet inget alls om deras utbud.

Jag har själv ingen åsikt om vilket som är bäst/sämst eller prisvärt, så min rekommendation är att låta dina anslutningsbehov gå före. Vilka kontakter behöver du? Hur ser din högtalaranläggning ut?

(Om du använder hörlurar har jag förresten hört att ett eller två av ASUS kort är något helt i hästväg, hårdvarumässigt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsnsWIZ:

Hej alla glada!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort till min dator då jag upplever att det inbyggda inte räcker till (MSI Z68A-GD65).

Jag skulle klassificera mig själv som spelnörden så enligt denna tråd är ett Sound Blaster att rekommendera för mig... Jag undrar bara om det fortfarande stämmer då denna tråd har några år på nacken.

Om ni rekommenderar Sound Blaster... Vilket av dom isf. jag förstår att det är en prisfråga men pengar är inget bekymmer jag vill bara köpa det som är mest prisvärt!

Hare fint och tack på förhand för hjälpen!

Om jag skulle köra med hörlurar så skulle jag satsa på ett ASUS Xonar med hörlusrförstärkaren inbyggd. Iallafall om det är fullstora lurar av bara en aning bättre snitt...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Silent Warrior och Gabrioth.
Jag hittade en tråd med en liknande fråga där dom rekommenderade Xonar Essence STX så jag satsar på ett sådant.
Precis som du sa Silent Warrior så har jag läst mycket klagomål på programvarorna till mer eller mindre alla ljudkort men det är ju en klar förbättring på ljudet oavsett vilket och jag fick en schysst deal på ett STX så känns som att ljudet är hyfsat framtidssäkrat nu!

Hare bäst!

Visa signatur

Chassi NZXT Phantom Limited Ed. || PSU NZXT HALE90 850W || Moderkort MSI Z68A-GD65-G3
CPU Intel i5 2500K || GPU MSI GTX 580 Twin Frozr || RAM 16GB Corsair Vengeance
SSD Intel 520 SSD 120 GB || HDD 2x 1 TB

Permalänk
Medlem

Läst igenom lite men förvirrad som jag är då jag har nada koll på ljudkort så frågar jag istället.
Precis inhandlat ett par AKG K 701, grymt bra köp. Dock så får låter de inte riktigt som de ska och jag har på känn att mitt gamla kassa ljudkort inte klarar av att driva dem. Är ute efter ett ljudkort som jag kan koppla in mina Z-5500 på samtidigt som mina AKG K701 lurar ska kunna kopplas in samtidigt och drivas stabilt. Några tips?

Permalänk

Jag har precis skaffat ett par Sennheiser HD25-1 II som jag använder till både min android och min dator (mest min dator). Och jag byter mellan det paret som sitter i front panel ljudutgången och miina Razer Barracuda HP-1 som sitter där bak på datorn med 5.1. Så jag letar alltså efter något som jag kan koppla in båda hörlurarna tiill samtidigt och switcha mellan i Ljud inställningarna i Windows.

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Medlem

Hej Swec!

Jag är i köpar-tagen och är därmed sugen på ett nytt ljudkort(det är faktiskt mitt första ljudkort) och headset!

Några bra rekommendationer? Jag har funderat lite på Asus två olika ljudkort Xonar Essence STX och Xonar Phoebus, någon som har erfarenhet av dessa två eller någon som har rekommendationer till något helt annat bra kort för en rimlig slant?

Sennheiser lurar ska vara frälst vad jag har förstått och suktar efter deras nya lurar som snart kommer ut, det är just deras PC 350SE har jag valt rätt eller är det några andra som ni skulle rekommendera?

Tack

Robbanj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbanj:

Hej Swec!

Jag är i köpar-tagen och är därmed sugen på ett nytt ljudkort(det är faktiskt mitt första ljudkort) och headset!

Några bra rekommendationer? Jag har funderat lite på Asus två olika ljudkort Xonar Essence STX och Xonar Phoebus, någon som har erfarenhet av dessa två eller någon som har rekommendationer till något helt annat bra kort för en rimlig slant?

Sennheiser lurar ska vara frälst vad jag har förstått och suktar efter deras nya lurar som snart kommer ut, det är just deras PC 350SE har jag valt rätt eller är det några andra som ni skulle rekommendera?

Tack

Robbanj

Sound Blaster Z, ~700:-

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av ljudkort!

Hej!

Jag är i bytartankar med att skaffa ett annat ljudkort istället för mitt inbyggda på moderkortet.
Windows7 64-bit ska det köras på och högtalarna är 2.1 Logitech Z2300!
Dom jag har tittat på är följande:

Creative X-fi PCI, vanlig pci (SB4060)
Auzentech X-Fi Prelude 7.1
ESi Maya 44
Soundblaster X-Fi XtremeMusic SB0460 PCI
Asus Xonar D1

Är det dåliga val eller har någon andra vettiga förslag, ca 5-600kr

Någon kunnig som kan ge mig goda råd vilket/vilka som är något att ha och vilken som är dåligt val.
Jag lyssnar mest på musik från nätet och tittar på någon film samt youtube klipp.

Tack på förhand!

Visa signatur

$$

Permalänk

Zoltrix: Om du mest lyssnar på streamad musik och Youtube klarar du dig egentligen med inbyggda ljudchip, åtminstone om ditt moderkort byggdes för mindre än fem år sedan. Men för att svara på din fråga så som den ställdes: Jag har själv bara erfarenhet av X-Fi ExtremeMusic, vilket idag är ett ganska gammalt kort. Egentligen har det fungerat utmärkt, MEN jag försökte gå över till Linux medan kortet var hyfsat nytt (2006), och det dröjde tills kanske 2010 innan det dök upp funktionsdugliga drivrutiner till Linux. MUTTER. I alla fall, jag skulle inte själv rekommendera det kortet särskilt varmt, men å andra sidan har jag inte märkt någon anledning till att det INTE skulle passa utmärkt. Bra ljudkvalitet, inga kompatibilitetsproblem, inga blåskärmar eller dumma felmeddelanden vad jag kan minnas.
Jag har själv ett ASUS Xonar D2/PM, och det funkar hur fint som helst. Sedan 2011 har jag uppdaterat drivrutinerna två gånger. Jag bara nämner det för att situationen för Xonar D1 borde vara i stort sett identisk. (ASUSAudiocenter.exe för Win7-64 tar upp dryga 7 Mb RAM under körning.)
Jag har absolut ingen åsikt om ESi- och Auzentech-korten, men om du bara har två högtalare känns det lite överdrivet att stoppa in ett kort som ropar efter 7.1. Det är ditt val, förstås. Jag tror alla alternativ (inkl. inbyggt) är till belåtenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Zoltrix: Om du mest lyssnar på streamad musik och Youtube klarar du dig egentligen med inbyggda ljudchip, åtminstone om ditt moderkort byggdes för mindre än fem år sedan. Men för att svara på din fråga så som den ställdes: Jag har själv bara erfarenhet av X-Fi ExtremeMusic, vilket idag är ett ganska gammalt kort. Egentligen har det fungerat utmärkt, MEN jag försökte gå över till Linux medan kortet var hyfsat nytt (2006), och det dröjde tills kanske 2010 innan det dök upp funktionsdugliga drivrutiner till Linux. MUTTER. I alla fall, jag skulle inte själv rekommendera det kortet särskilt varmt, men å andra sidan har jag inte märkt någon anledning till att det INTE skulle passa utmärkt. Bra ljudkvalitet, inga kompatibilitetsproblem, inga blåskärmar eller dumma felmeddelanden vad jag kan minnas.
Jag har själv ett ASUS Xonar D2/PM, och det funkar hur fint som helst. Sedan 2011 har jag uppdaterat drivrutinerna två gånger. Jag bara nämner det för att situationen för Xonar D1 borde vara i stort sett identisk. (ASUSAudiocenter.exe för Win7-64 tar upp dryga 7 Mb RAM under körning.)
Jag har absolut ingen åsikt om ESi- och Auzentech-korten, men om du bara har två högtalare känns det lite överdrivet att stoppa in ett kort som ropar efter 7.1. Det är ditt val, förstås. Jag tror alla alternativ (inkl. inbyggt) är till belåtenhet.

Tack för ditt svar, många har rek. att byta upp sig till ett nytt ljudkort ger nog litet eller inget lyft alls. Men så länge behåller jag mina högtalare Logitech Z2300 2.1 med hyfsad tryck o bas :). Visst allt är ju en prisfråga oxo hur mycket man ska byta ut.

Visa signatur

$$

Permalänk
Avstängd

Jag undrar, va det som för i tiden att man fick bättre spelprestanda med ett bra ljudkort eller kvittar det nu för tiden?

Permalänk

Zacke: Du kanske har mer nytta av att titta på prestandainformation i ljudkortsrecensioner, men för min del tror jag att skillnaden idag i princip är försumbar.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada!

Jag har en Samson Go Mic hemma som funkar alldeles prima för mina behov när jag spelar in. Men ett problem jag stött på är att de är relativt låg. Jag sitter på windows 7 utan ljudkort och har därav inte heller möjlighet till Mikrofon booster så jag kan höja mikrofonen. Jag undrar om någon vet någon lösning på mitt problem?

Ska jag möjligtvis fixa ett ljudkort som jag sedan kopplar in Samson mikrofonen med som nämligen har usb ingång?

Frågan är alltså hur jag ska höja mikrofonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hej alla glada!

Jag har en Samson Go Mic hemma som funkar alldeles prima för mina behov när jag spelar in. Men ett problem jag stött på är att de är relativt låg. Jag sitter på windows 7 utan ljudkort och har därav inte heller möjlighet till Mikrofon booster så jag kan höja mikrofonen. Jag undrar om någon vet någon lösning på mitt problem?

Ska jag möjligtvis fixa ett ljudkort som jag sedan kopplar in Samson mikrofonen med som nämligen har usb ingång?

Frågan är alltså hur jag ska höja mikrofonen

Behöver man gaina micken så gör man det med med en riktig micförstärkare,köra med massamicboost i mjukvaran blir inte bra.
Har du usb-mic hjälper det knappast att köpa nytt ljudkort,det sitter redan inbyggt i micken.
Annars får du väl ta i lite mer och kanske ha micken närmare munnen.

Permalänk
Medlem

Creative Sound Blaster ZxR eller Asus nya inbyggda Supreme FX?? Jag antar att Creative kortet borde ge mycket bättre ljud än det inbyggda på moderkortet. Någon som har testat Supreme FX ljudet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Tack för ditt svar, många har rek. att byta upp sig till ett nytt ljudkort ger nog litet eller inget lyft alls. Men så länge behåller jag mina högtalare Logitech Z2300 2.1 med hyfsad tryck o bas :). Visst allt är ju en prisfråga oxo hur mycket man ska byta ut.

Nu kör jag med Asus Zonar D1 och det blev ett litet lyft för ljudet

Visa signatur

$$

Permalänk

Att Creatives kort skulle vara vassare är nog ett rimligt antagande - men om det är så solklart mycket bättre är en annan fråga. Det bästa vore att jämföra ljudkvaliteten själv i butik, se vad man själv tycker är bäst, men jag har aldrig hört talas om en datorbutik som låter en göra sånt.

Fast, det är klart, vad gäller finesser och EAX-kompatibilitet är det nog inget annat än Creative som går att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

Hej, köpte ett par nya lurar, AKG K240 Studio och märker att jag nästan måste köra på max volym för att höra normalt, äldre plattor som inte är lika höga i volymen blir nästan på gränsen till låga i volymen. Vet inte om jag ska satsa på någon hörlursförstärkare typ "Fiio E10" eller ett kort som kan boosta volymen så jag kan kräma ur mer ljud ur lurarna. Såg att ljudkortet Asus Xonar DGX har en hörlursförstärkare men hur är den jämfört med Fiio E10 som ren förstärkare?
En annan nackdel med Asus Xonar DGX är att den inte har någon Coaxial out som jag behöver till min receiver, den har någon annan form av spdif, vad är det för kabel som behövs till den utgången? Finns det någon omkopplare på något sätt i så fall?

Är det en sån här kabel
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...
ihop med en sån här omkopplare?
http://www.kabelbutiken.com/optisk-toslink-adapter-hona-3-5mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Hej, köpte ett par nya lurar, AKG K240 Studio och märker att jag nästan måste köra på max volym för att höra normalt, äldre plattor som inte är lika höga i volymen blir nästan på gränsen till låga i volymen. Vet inte om jag ska satsa på någon hörlursförstärkare typ "Fiio E10" eller ett kort som kan boosta volymen så jag kan kräma ur mer ljud ur lurarna. Såg att ljudkortet Asus Xonar DGX har en hörlursförstärkare men hur är den jämfört med Fiio E10 som ren förstärkare?
En annan nackdel med Asus Xonar DGX är att den inte har någon Coaxial out som jag behöver till min receiver, den har någon annan form av spdif, vad är det för kabel som behövs till den utgången? Finns det någon omkopplare på något sätt i så fall?

Är det en sån här kabel
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...
ihop med en sån här omkopplare?
http://www.kabelbutiken.com/optisk-toslink-adapter-hona-3-5mm...

Du skulle kanske beställa hem en O2a
http://www.headnhifi.com/amplifiers/portable-headphone-amplif...
Finns också som byggsats för den som vågar.

Permalänk
Medlem

Hej. jag går i tankarna om att köpa SoundBlaster Z men jag är osäker på hur man installerar det. Gränssnittet är ju som sagt PCI-e men spelar det någon roll i vilket PCI-e uttag jag sätter det? Jag har ett ASUS z87-A och jag tror inte att ljudkortet får plats i den första PCI-e slotten på grund av mitt grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hej. jag går i tankarna om att köpa SoundBlaster Z men jag är osäker på hur man installerar det. Gränssnittet är ju som sagt PCI-e men spelar det någon roll i vilket PCI-e uttag jag sätter det? Jag har ett ASUS z87-A och jag tror inte att ljudkortet får plats i den första PCI-e slotten på grund av mitt grafikkort.

http://imgur.com/NLUWwF8

Du kan sätta det i vilken pci-e uttag du vill,tom där du sätter i grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kan sätta det i vilken pci-e uttag du vill,tom där du sätter i grafikkorten.

Okej gött, tack för svar.

Ny fråga: Är det värt att köpa SoundBlaster Z om man har ett Corsair SP2500? Kör med det inbyggda ljudet på mitt Asus z87-A just nu.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Kör RME Babyface. Garanterat bättre än alla Asus och Creative ljudkort ute där.