MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Spelade lite source spel tf2, dippar jag vet vad problemet är, det är HDD hör ibland klickande ljud är också hårddisken.

En 7200rpmare borde väl inte dra ner fps direkt ? eller vad annars drar ner fpsen? Programmet för DVD/CDn ska finnas i en kommentar i denna tråd, testa googla programmet så borde det gå att ladda ner.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Spelade lite source spel tf2, dippar jag vet vad problemet är, det är HDD

Aha, så det är därför man får plötsliga framerate-dippar? Ja, det är lite tråkigt, eftersom det flyter på så fint annars. Frågan är varför det är så här. Datorn har ju faktiskt en 7200 RPM-disk. Borde hänga med, tycker man...?

Permalänk
Skrivet av Twyzz:

En 7200rpmare borde väl inte dra ner fps direkt ? eller vad annars drar ner fpsen? Programmet för DVD/CDn ska finnas i en kommentar i denna tråd, testa googla programmet så borde det gå att ladda ner.

Mjo, det är lite konstigt men efter att ha kollt igenom att när den dippar så skriver och läser HDD mer, till vad har jag ingen aning men perfmon noterar att vid mina "dippar" jobbar hdd mer. Kan vara något dåligt med våran serie av hdd?

Dessutom blir man lite ledsen med våran GT 555m kort.
Det är en med 144 "Cuda cores", 128bit bus och med minnes typ utav DDR3, inte GDDR3 utan DDR3.

Edit: Testade killing floor och l4d2, får samma dippning det inte kul skall se om andra spel påverkas, läser runt om olika forums många påstår att det är optimus grejset som kan påverka. [OLD]

EDIT av edit: Förlåt mig, source baserad spel fps dippar det,jag har testat mw2,bad company2, killing floor metro2033,medal of honor2010 ingen av dem får fps dippar...
Jag kan också säga det är inte hårddisken fel som jag nämnde förr... Att jag drog denna dumma slutsats var eftersom den skrev så mycket info, efter nogrann kontroll vet jag varför den gör så. Det handlar om våran hybrid kort(HD3000 & GT555m), vid source spel så skiftar den från nvidia till intel det är då den dippar, detta beteende är verkligen märkligt !

Ny edit: medal of honor2010 dippar också då och då, varar kortare än andra spel.

Permalänk

Funderar på att skaffa i5 varianten och slänga in en SSD. Hur länge efter inköpet skulle ni vänta med ingreppet? När brukar de flesta initiala tillverkningsproblemen uppstå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Funderar på att skaffa i5 varianten och slänga in en SSD. Hur länge efter inköpet skulle ni vänta med ingreppet? När brukar de flesta initiala tillverkningsproblemen uppstå?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen direkt svar från mig, men mer en uppskattning, om kvaliteten är rätt bra; säger ett till och med två år. Dåliga dagar, kan ge mindre än ett år.
Men det jag har sagt är givetvis inte någon direkt fakta.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Det handlar om våran hybrid kort(HD3000 & GT555m), vid source spel så skiftar den från nvidia till intel det är då den dippar, detta beteende är verkligen märkligt !

Hmm, minsann... Finns det någon möjlighet att lösa detta? För det är verkligen störande i t ex TF2, som flyter på så fint utöver dipparna som kommer då och då.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Hmm, minsann... Finns det någon möjlighet att lösa detta? För det är verkligen störande i t ex TF2, som flyter på så fint utöver dipparna som kommer då och då.

Tyvärr vet jag ej någon fix, dock kan det hända att med nyare drivers man kan få bättre flyt än nu...

Permalänk

Dubbel post...
Edit.
Jag skrev ett massa fel, ugh skulle inte gjort det. Men så här ser det ut som, när jag använde MSI afterburner och proccessmonitor för övervaka vad som sker under spelandet, så ser jag att ovasett spel så dippar fps. Nu kommer det konstiga fps dippning sker när GPU usage är låg, jag vet inte om det är intels bajs som kickas in då nvidias börjar rulla runt och sluta vara med i leken. Men när allt går tillbaka så blir GPU usage medel till och med hög. Men som sagt det är verkligen inte kul med detta att få FPS dippar. Men som sagt det verkar något som nvidia/intel måste reda ut. Känns inte bra inte när man betalat för varan...

Permalänk

Plockade ut mitt ex på Inet idag. Killen jag snackade med sa att de just fått ett mail ang. modifikation av MSI GE620DX. Sålänge det är snyggt gjort kommer man inte sabba garantin.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Plockade ut mitt ex på Inet idag. Killen jag snackade med sa att de just fått ett mail ang. modifikation av MSI GE620DX. Sålänge det är snyggt gjort kommer man inte sabba garantin.

Testa gärna att spela spel och tala om du får samma problem som jag och road har. Om du får ej så måste något vara tokigt galet, för varför finns inte fler som lagt märke till detta?
Och varför är det inte åtgärdad?

Permalänk

Jag får också lagg i spel det går ifrån lagg till helt spel bart. Spela jag har testat är mw2, Black ops ännså länge

Permalänk
Skrivet av davveswea:

Jag får också lagg i spel det går ifrån lagg till helt spel bart. Spela jag har testat är mw2, Black ops ännså länge

Låter som samma problem vi har. De spel där jag har märkt det mest (har inte testat jättemånga spel på datorn än) är TF2 och Crysis (demon). Båda flyter på riktigt bra mestadels (TF2 går i princip att maxa i 1080p med utmärkt framerate, medan Crysis förstås får köras med lite lägre inställningar), men då och då segar de ner sig något otroligt i några sekunder. Mest dramatisk är skillnaden i TF2, där frameraten då och då utan uppenbar anledning trillar ner från 40-60 fps till 5 fps i några sekunder.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med den här "dippningen". Det är likadant oavsett hur krävande spelet är. Allting flyter på i 1080p-upplösning med utmärkt FPS och helt plötsligt går den ner avsevärt ett par sekunder. Mycket irriterande. Jag använder de senaste drivrutinerna för både Intel- och Nvidia-kortet. Om någon finner en lösning på det här problemet så får ni gärna dela med er.
Det är i5-modellen från Inet jag äger. Har uppgraderat minnet med 4GB samt bytt ut hårddisken till en SSD.

Permalänk

Jag också väldigt tacksam ifall det finns något sätt att fixat

Permalänk
Skrivet av davveswea:

Jag också väldigt tacksam ifall det finns något sätt att fixat

Samma här, har postat runt hos nvidia, msi och intel tycks inte vara mycket "hjälp" därifrån...
Gärna till alla som äger denna produkt, fixa msi after burner, kontrollera hur GPU usage svänger, dipparna skall ske under lägre % användning få spelet är aktiv, för de som vill se detta under fullscreen spelandet kontrollera exakta tidpunkten när det sker med dippning då kan ni kontrollera med msi afterburner för den kolla med en tid axel också, jag kört det mesta med windowed mode.
Som glädje kan jag meddela er spel om ej dippar.
Killing Floor
Spiral Knights
Magicka
Serious Sam HD(1&2)
Spel som dippar.
TF2
L4D
L4D2
Bad Company 2
Medal of honor 2010
MW
MW2
Black ops
Battlefield heroes
Crysis
Crysis 2
Ragnarok Online
WoW
Runes of Magic
Need for Speed(från de första tillgängliga från PC till carbon)
FlyFF
Terraria
Alien Swarm
Portal
Portal 2
Doom 3
Quake 4
Poker Night Inventory

Alla nämnda är spel jag har testad på min laptop, med ren Windows 7 Prox64, använder mig av allra senaste drivers och har inget i bakgrunden som tuggar, Windows Defender, nere, Firewall nere, ingen AV.

Permalänk

Problemet måste väl nästa vara att Intelkretsen tar över?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Problemet måste väl nästa vara att Intelkretsen tar över?

Kan vara så, att när man spelar vissa spel att den växlar mellan intel och nvidia kortet, vilket är inte coolt. Förstår inte varför man lanserar en laptop som inte fungerar 100% med spel, och just att det är en "gaming laptop", bra jobbat msi...bra jobbat intel...bra jobbat nvidia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otukt:

Tror att alla laptops använder SATA II som det ser ut idag. Läste att det var det i MSI's senaste modeller och vet även att det är det i ASUS G74sx.....

Detta stämmer inte rent generellt. Det finns laptops som har Sata III. Min alienware M17X till exempel. Funkar prima att montera in högpresterande SSDs.

Jag kan också tillägga att de problem ni beskriver inte är generella för Nvidia eller Intels Optimus lösning. Jag har inga liknande problem på min laptop som har samma lösning, bara bättre komponenter. Låter mer som ett drivrutinsproblem.

Permalänk

Hej på er.
Jag har haft min MSI GE620DX-291NE i någon vecka nu, jag har inte installerat nåt speciellt, inte boggat ner burken med en massa custom skit. Ändå känner jag en skarp besvikelse när det kommer till spel. Jag installerade Frozen synapse vilket är ett indiespel med knappt någon grafik alls, trots detta var jag tvungen att stänga av bakgrundsgrafik/processer för att slippa mouselagg till ex. Sedan verkar det inte gå bra med kylningen, för efter ett tag så slutar nästan banorna att ladda....Chillpadd verkar inverka positivt på det. Sedan provade jag av en händelse stone giant eller vad det heter, nåt demo som är förinstallerat, detta laggade och hackade nog för att vara helt ointressant. Inte kan man väl skicka med ett spel på en dator som datorn inte klarar av? Vilken skit PR är inte det? Jag körde sedan det "medskickade" programmet Inigine Heaven benchmark. Den screenshot jag tog vart i TGA format vilket inte stöds av något program jag har, därför kan jag inte visa er det. Scoren utan AA och med shades high (originalinställningar och utan turbo boost som intel har lagt in som programvara) blev 334 poäng. Hur ser det ut för er andra? Jag känner mig oimpad iaf.

Jag har inte uppdaterat några drivare, dom såg datummässigt ut att vara de senaste från förinstallationen.

Permalänk
Medlem

För att hitta senaste icke OEM drivrutiner så kan man använda sig av http://www.laptopvideo2go.com/

Permalänk
Skrivet av Alucius:

För att hitta senaste icke OEM drivrutiner så kan man använda sig av http://www.laptopvideo2go.com/

Du får förlåta mig, men jag vet inte riktigt vad detta innebär?

Permalänk

Konstig sida, mja hoppas nvidia eller msi fixar detta problem...

Permalänk

Kommer med härliga och dåliga nyheter.
De härliga är det är ej driver problem med Intel/Nvidia utan det är något annat, samt finns det ett fix för detta problem MSI skäms att ni inte gör något åt detta det är ett stor problem !
Dåliga nyheterna, det är problem med SB CPU:n, det som får all lag att ske är CPU:n throttlar ner till 798MHz för några sekunder, många andra tillverkare har fixat deras sandy bridge problem men MSI tycks inte ha gjort det.
Ni blir tvungna att använda detta program för få ut eran gaming upplevelse, var vaksam på tempratur och energy användning !
http://www.techinferno.com/downloads/?did=6

Ge gärna svar om ni kan om det fungerar !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cirnocirno:

Kommer med härliga och dåliga nyheter.
De härliga är det är ej driver problem med Intel/Nvidia utan det är något annat, samt finns det ett fix för detta problem MSI skäms att ni inte gör något åt detta det är ett stor problem !
Dåliga nyheterna, det är problem med SB CPU:n, det som får all lag att ske är CPU:n throttlar ner till 798MHz för några sekunder, många andra tillverkare har fixat deras sandy bridge problem men MSI tycks inte ha gjort det.
Ni blir tvungna att använda detta program för få ut eran gaming upplevelse, var vaksam på tempratur och energy användning !
http://www.techinferno.com/downloads/?did=6

Ge gärna svar om ni kan om det fungerar !

Ja, detta fungerar! Jag har kört med ThrottleStop nu ett bra tag och aldrig fått fps dippar efter det.. Men dock så blir temperaturen lite högre men den är lugn så länge den är under 100 enligt intel.

Permalänk
Avstängd

Är det något som får iCharger att fungera?? jag har Iphone 4 och jag vet inte hur man ska få igång att..

Permalänk
Skrivet av Raylor:

Ja, detta fungerar! Jag har kört med ThrottleStop nu ett bra tag och aldrig fått fps dippar efter det.. Men dock så blir temperaturen lite högre men den är lugn så länge den är under 100 enligt intel.

Hmm, det är ok med temps spela aldrig utan kylplatta det är mitt råd !
Det bästa vi kan göra är bara att vänta på bios update

Permalänk
Skrivet av Raylor:

Är det något som får iCharger att fungera?? jag har Iphone 4 och jag vet inte hur man ska få igång att..

Har ingen iPhone så kan ej svara, äger bara en android lur och det är lugnt med den mängd tid den behöver för laddas upp.

Permalänk

Varför throttlar den då? Fick droppar i Crysis när CPU tempen låg på stadiga 70 grader enligt Speccy. 45 grader på mobo.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Varför throttlar den då? Fick droppar i Crysis när CPU tempen låg på stadiga 70 grader enligt Speccy. 45 grader på mobo.

Har du testat köra med ThrottleStop?
För att besvara din fråga vi, är olyckligt lottade att få in en laptop med dåliga SB(Sandy Bridge) CPU:er, som throttlar ner onödigt. Testa gärna programmet throttlestop och säg till om problemet kvar står.
Vi kan bara vänta tills MSI uppdaterar bios.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Har du testat köra med ThrottleStop?
För att besvara din fråga vi, är olyckligt lottade att få in en laptop med dåliga SB(Sandy Bridge) CPU:er, som throttlar ner onödigt. Testa gärna programmet throttlestop och säg till om problemet kvar står.
Vi kan bara vänta tills MSI uppdaterar bios.

Men detta är alltså något som skulle kunna lösas genom en BIOS-uppdatering? Om ja, så kan jag kanske tänka mig att leva med det ett tag (och testa ThrottleStop). Om nej, så lämnar jag nog tillbaka datorn. Den är ju oduglig som speldator så länge det här problemet finns.