GTX 580 SOC beter sig konstigt (Ny dator)

Permalänk
Medlem

GTX 580 SOC beter sig konstigt (Ny dator)

Så, jag beställde en dator häromveckan. Fick den idag, har byggt ihop den och allt verkar fungera som det ska.. Förutom GTX 580 SOC kortet, som (ibland) vid restart och ALLTID direkt efter första delen av Windows Installation slutar det fungera, den börjar inte visa någon bild vid boot vill säga. När grafikkortet väl 'bootat' så fungerar det utmärkt, har inte hunnit testa spel och så vidare men haft datorn igång 1 timma samt installerat drivrutiner till kortet utan problem än så länge. Men fortfarande, ibland vid reboot så bootar inte kortet alls och VGA-lampan på moderkortet lyser. Min bror har ett exakt likadant kit och hans moderkorts VGA-lampa lyser en kort stund innan boot, precis som min gör när grafikkortet bootar som det ska. Vill veta om jag måste skicka tillbaka det eller om jag/ni kan komma på vad som orsakar detta och sedan åtgärda det.

Planen är att överklocka grafikkortet ännu mer, samt cpu och ram. Vill dock inte påbörja det med ett "trasigt" kort.

Jag har provat ta ur och sätta i ett par gånger, ingen skillnad.

Setup: http://www.inet.se/kundvagn/visa/833511/2011-08-28

Tacksam för svar! Något mer ni behöver veta, så fråga gärna.

Permalänk

Har haft exakt samma problem, men jag hitta ingen lösning så jag skicka tillbaka det och fick ett nytt. inte ett likadant grafikkort, men symptomen låter det samma..

Kommer tyvärr inte ihåg om dom berätta vad som var felet.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att jag slipper det. Tar sådan tid och är alltid krångel med återlämnandet av sådana här saker, tycker jag.

Permalänk

Ja, detta var i samma veva som datorbutiken gick i konkurs så jag fick väldigt mycket problem, tog nog ca 2-3 månader. Jag han köpa ett nytt och sälja det andra..

Permalänk
Medlem

Har du kollat att du har senaste bios till moderkortet? Det finns flera som rapporterat att det krånglar vid boot och det har kunnat lösas med uppdatering av moderkortets bios.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har du kollat att du har senaste bios till moderkortet? Det finns flera som rapporterat att det krånglar vid boot och det har kunnat lösas med uppdatering av moderkortets bios.

Hmm, detta har jag faktiskt inte kollat upp. Uppskattar tipset, jag ska kika närmare på det...

Exakt hur går man till väga för att uppdatera BIOS? ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har du kollat att du har senaste bios till moderkortet? Det finns flera som rapporterat att det krånglar vid boot och det har kunnat lösas med uppdatering av moderkortets bios.

Har uppdaterat BIOS till senaste version nu och problemet kvarstår

Permalänk

Jag har stort sett samma settupp som du, och hade liknande problem mitt löstes med att stänga av marvellkontrollen i bios, Du har väll satt kontakten till hdd på på den svarta satan??

EDIT: såg att du hadde en ssd som system disk...kompisen har den på marwell men får dubbel boot men annars fungerar de för han oxå vi har båda ett gigadyte gtx580soc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-magoo63:

Jag har stort sett samma settupp som du, och hade liknande problem mitt löstes med att stänga av marvellkontrollen i bios, Du har väll satt kontakten till hdd på på den svarta satan??

EDIT: såg att du hadde en ssd som system disk...kompisen har den på marwell men får dubbel boot men annars fungerar de för han oxå vi har båda ett gigadyte gtx580soc.

Jag har satt kontakten till HDD i SATA 3G (tror jag, om det var det du menade). Detta låter dock väldigt intressant, skulle du kunna förklara lite närmare? Jag förstår inte riktigt vad marvel är för något :$

Permalänk

Marvel är en extra sata 6 kontroller med andra ord du får 4st sata6 kontakter i stället för 2st som sitter i p67 chipset
Dom bruna är sata är marvel och dom vita/gråa är intel p67.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-magoo63:

Marvel är en extra sata 6 kontroller med andra ord du får 4st sata6 kontakter i stället för 2st som sitter i p67 chipset
Dom bruna är sata är marvel och dom vita/gråa är intel p67.

Jaha, då förstår jag. Jag har då insett att jag satt SSD:n och HDD:n fel. Men det verkar inte ha så stor betydelse för problemet i fråga. Ska dock byta och testa om det blir någon skillnad.

Permalänk

använd 275.33 drivrutinerna till kortet då nvidias senaste är en problem drivare. jag är nästan 100% på att det är drivarna. jag fick blåskärmar. drivrutiner som slutade svara. problem med att boota ibland. rullade tillbaka till stabila 275.33 och allt är stabilt som en djurgårdare.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

använd 275.33 drivrutinerna till kortet då nvidias senaste är en problem drivare. jag är nästan 100% på att det är drivarna. jag fick blåskärmar. drivrutiner som slutade svara. problem med att boota ibland. rullade tillbaka till stabila 275.33 och allt är stabilt som en djurgårdare.

Jag ska prova ominstallera alltihop och satsa på 275.33 drivarna istället, men som sagt hade jag ju problemet innan jag installerade drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Jag ska prova ominstallera alltihop och satsa på 275.33 drivarna istället, men som sagt hade jag ju problemet innan jag installerade drivrutiner

jo fast där svarade du ju dig själv
INNAN du installerade drivrutinerna

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

använd 275.33 drivrutinerna till kortet då nvidias senaste är en problem drivare. jag är nästan 100% på att det är drivarna. jag fick blåskärmar. drivrutiner som slutade svara. problem med att boota ibland. rullade tillbaka till stabila 275.33 och allt är stabilt som en djurgårdare.

japp hade problem med det ja också med mitt 560ti
senaste 280 nånting orsakade svart skärm så fort man gjorde nåt tyngre och random bsod 's

kör nu också med 275.33 och har inte upplevt några som helst problem sedan bytet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

jo fast där svarade du ju dig själv
INNAN du installerade drivrutinerna

Jag hade problemet innan jag installerade drivers, samt att problemet kvarstår efter jag installerat drivers som annars verkade fungera utmärkt. Slutledningsförmågan drar mig till att anta att problemet inte har något med drivers att göra, det måste då vara hårdvarufel.

Fast nu fungerar inte grafikkortet alls, så nu kan jag inte installera några drivrutiner överhuvudtaget Nu har jag inte Slumpmässigt Boot Failure längre, nu har grafikkortet slutat boota överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

använd 275.33 drivrutinerna till kortet då nvidias senaste är en problem drivare. jag är nästan 100% på att det är drivarna. jag fick blåskärmar. drivrutiner som slutade svara. problem med att boota ibland. rullade tillbaka till stabila 275.33 och allt är stabilt som en djurgårdare.

Alla efter 266.58 har vart problem drivare utom 280.xx för mig
Jag skulle bytt till 266.58..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Humm....tror inte på grafikkortet utan moderkortet....det är flera som har haft problem med sabertooth korten vi var 3 stycken som beställde varsett kort asus sabertooth p67 , på ett av korten så slutade datorn mitt i en upp boot i , ingen bild jag trodde givetvis på grafikkortet så vi prova ett annat men ingen bild ...returnerade det till komplett.se för ett utbytes , fick ett nytt sabertooth som vi monterade ,datan går nu felfritt o har gort det sedan i juli

så summa kardemumma 1 av 3 st var defeckt felet liknar ditt men denna datorn (innan moderkortsbytet) gick felfritt i ca: 1 timma, din har väll snurrat nån dag ?? men som sakt prova med ett annat grafikkort för att utesluta de

Jag skjälv kör på 280.26 drivaren på mitt Giggabyte GTX580soc utan några som hellst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-magoo63:

Humm....tror inte på grafikkortet utan moderkortet....det är flera som har haft problem med sabertooth korten vi var 3 stycken som beställde varsett kort asus sabertooth p67 , på ett av korten så slutade datorn mitt i en upp boot i , ingen bild jag trodde givetvis på grafikkortet så vi prova ett annat men ingen bild ...returnerade det till komplett.se för ett utbytes , fick ett nytt sabertooth som vi monterade ,datan går nu felfritt o har gort det sedan i juli

så summa kardemumma 1 av 3 st var defeckt felet liknar ditt men denna datorn (innan moderkortsbytet) gick felfritt i ca: 1 timma, din har väll snurrat nån dag ?? men som sakt prova med ett annat grafikkort för att utesluta de

Jag skjälv kör på 280.26 drivaren på mitt Giggabyte GTX580soc utan några som hellst problem.

Jag provade faktiskt med ett annat grafikkort och det verkade fungera, nu återstår bara att testa samma grafikkort i annan dator. Ska se om jag har möjlighet att göra det. Ska ringa Inet.se och begära att få skicka tillbaka både moderkort och grafikkort i vilket fall som helst. Trött på det här nu, datorn är helt död nu. Precis när jag köpte Dead Island för att spela med kompisarna över helgen dog den helt och hållet. Nu är de typ level 40 och jag sitter utan dator