få ut så mycket ur android

Permalänk
Medlem

få ut så mycket ur android

Det är så att jag nu har gått ifrån iphone o gått över till android nu

Jag hade min iphone jailbreakad så jag kunde få ut rätt mycket ur den men tröttnade på skiten. SÅ frågan är vad kan man göra med android vill gärna ha så mycket tips det bara går..
ps är helt ny i android världen så förklara lite nogrannare

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Avstängd

Launcher pro är en ganska bra launcher som ersätter orginal-launchern. ADW är en annan som har lite mindre funktioner men som är snabbare.

Har du rootat din telefon så är AdFree ganska trevligt då den tar bort alla annonser både på webben och i appar.

PRemoteDroid är ett program som låter dig styra en Windows PC med telefonen, antingen via BT eller WiFi.

Alchemy är ett spel som går ut på att kombinera element, ganska beroendeframkallande.

Goggles är ett program för att söka med bilder, alltså ta ett kort på exempelvis en logga så hittar du information om den.

Tether finns inbyggt om du har 2.2 eller senare. Alltså att dela ut din internetanslutning via WiFi.

Andy-86 (med flera) är grafräknare som påminner väldigt mycket om Casios, så mycket så att det försvunnit från market. Dock finns de att ladda ner lite här och där.

Subsonic är en server som du kör på din dator hemma för att kunna streama musik till andra datorer och din telefon, dock är man tvungen att donera minst 10 euro för att det ska fungera på telefonen.

SMS Backup gör just det. Sparar en kopia av alla dina sms i en mapp i din gmail.

Sen finns ju det mesta vanliga som också finns till iphone typ twitter, facebook, voddler, skype, maps osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sparco:

Jag hade min iphone jailbreakad så jag kunde få ut rätt mycket ur den men tröttnade på skiten. SÅ frågan är vad kan man göra med android vill gärna ha så mycket tips det bara går..

Vilken telefon har du köpt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Då det finns så mycket bra apps till iOS tror jag inte du hittar apps som är mycket bättre till Android, som jag ser det är den största fördelen med android att du kan själv välje launcher(skrivbord), och att android har widgets, dock har jag själv inte använd iOS så mycket även om min sambo har en iPad, jag tycker iOS verkar lite tråkigt i sig själv.

Berätta för oss apps/funktioner du saknar, då blir det lite enklare svara.

Annars är Skandinaviens bästa android site, swedroid.se

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Testa dig fram, widgets, appar, lite sånt. När du blir trött på launcher:n byter du till någon annan. När du tröttnar på alla launcher:s byter du ROM. Rekommenderar att roota rätt tidigt, finns så mycket mer man kan göra då.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag äger en htc sensation idag

Asså det jag kan göra med min htc nu e vad jag fick göra med en jailbreakad iphone så htc ligger ju före med allt eller snarare andoid. Men det sägs att man kan göra så mycket med android för att den inte är låst som ios är. Så det är därför jag frågade er...lite remote program är aldrig fel liksom...läste lite om taskkiller till android för att stänga ner onödiga program o spara på batteri tiden...lite sånt vill jag också vet mer om. Sen snackas det om att roota telefonerna är det samma skit som om att jailbreaka eller?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Asså det jag kan göra med min htc nu e vad jag fick göra med en jailbreakad iphone så htc ligger ju före med allt eller snarare andoid. Men det sägs att man kan göra så mycket med android för att den inte är låst som ios är. Så det är därför jag frågade er...lite remote program är aldrig fel liksom...läste lite om taskkiller till android för att stänga ner onödiga program o spara på batteri tiden...lite sånt vill jag också vet mer om. Sen snackas det om att roota telefonerna är det samma skit som om att jailbreaka eller?

Läs runt lite Swedroid.se där har du väldigt mycket om android i allmänhet och även ingående information om allting om andriod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sparco:

Du ska inte behöva använda en taskkiller då android ska sköta allt sådant själv på ett bra sätt. Undantaget är om du har instalerat någon dåligt kodad app som läcker minne eller nåtoch drar ner resten av systemet. SetCPU for root users är ett program som låter dig överklocka telefonen (eller underklocka om du vill få lite mer batteritid), kräver dock (som namnet antyder) root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Taskkillers ska du helst inte använda, även om folk säger att du får mer batteritid, för det är oftast inte så.
Rootåtkomst för en androidlur är ungefär såhär:
Orootad Androidlur = Icke Admin, du kan göra mycket, men inte allt.
Rootad Androidlur = Admin för din telefon, nu kan du göra allt.

Om du inte lyckas med att roota och du inte kan göra något mer med din telefon så har du "brickat" den.
Brick = tegelsten, alltså har du transformerat din telefon till en tegelsten.
Då borde det gå att återställa till fabriksny för att "unbricka".

Har du inget behov av att roota så är det ingen nödvändighet att göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Andy-86 (med flera) är grafräknare som påminner väldigt mycket om Casios

Casios räknare eller finns det en Casio app?
Annars påminner den inte alls om Casio eftersom det ska vara en Texas ti-86...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcdposter1337:

Casios räknare eller finns det en Casio app?
Annars påminner den inte alls om Casio eftersom det ska vara en Texas ti-86...

Jepp, blandade ihop dem.

Permalänk
Medlem

Roota och kör någon häftig Rom

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Gå in på Swedroid.se klicka dig vidare till forumsdelen för din telefon.
Om en tid kommer du lurka på XDA för att hitta ytterligare roligheter, dock är de flesta ganska duktiga på att hämta hem den mest användbara infon till SD.

Se upp så att du inte blir flashskadad, kommer inte ihåg vad de kallar den där sjukan. men rätt som det är sitter du o flashar om telen varje gång du kommer hem till datorn bara för att jämföra. I så fall borde du skaffa en telefon som du faktiskt använder som telefon utöver din android.
Flashar = byter ut programvaran/ROMen i telefonen till något som någon av alla de grymma kodarna på SD/XDA har knåpat ihop själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Roota , kommer ifrån Linux. Det är exakt samma sak som administratör i en Windows miljö. Det vill säga, du kan ändra system mappen och hålla på!

Taskkiller... , om du vill veta mer om varför man inte ska använda dessa var god läs min tråd på SweDroid.se där jag förklarar RAM minneshanteringen i Android. Ska se om jag inte kan hitta länken, sitter på mobilen just nu.

JuiceDefender är det absolut bästa man kan installera om man vill spara ström. Sedan är det väldigt snällt mot batteriet att dra in CyanogenMod om man sitter på en halvsketen ooptimerad ROM (till exempel LG:s skräp, vart är Gingerbread...LG?). Man kan också dra ner ljusstyrkan lite så blir det super!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd. Jag skulle vilja rekommendera klassiska winamp som fungerar kanon till htc desire.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Jo.... det finns hur mycket som helst att utforska med en Android och kör man en
kraftfull lur som Sensation så är det ännu roligare. Toppen helt enkelt

Men....

Det finn inga genvägar tiill att läsa och sedan ha förmågan att följa en guide.

Vissa har inte den förmågan och ska inte hålla på med detta.

Sen är då Sensation speciell eftersom den har en låst bootloader som måste låsas upp.

Roligast har man om man dessutom har förmågan att förstå engelsk text och kan följa XDA.

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1109

Speciellt då utvecklingsforumet och roligare/intressantare kan man inte ha med en lur..... men det finns INGA genvägar !!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1025412-mi...

Also lägga in Cyanogenmod7 är rätt rekommenderat tbh

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

http://unrevoked.com/ enkelt sätt att roota luren.vet inte om din stöds men det borde den göra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inzanity:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1025412-mi...

Also lägga in Cyanogenmod7 är rätt rekommenderat tbh

Jo nu överstiger det min förmåga att förstå varför det skulle vara rekommenderat om man köper en HTC lur ??

Är man inte intresserad av Sense 3 som är alldeles kanon med Sensation så borde man ju kanske köpa en annan billigare lur som kör det mer troftiga standard-gränssnittet.

Kör man sedan en "befriad" lur och överklockar den lagomt så är det alldeles suveränt.

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk

Om du *måste* ha en telefon som "bara funkar", så håller jag med Anzen. Rätt vad det är när man sitter där och byter ROM så skiter sig allting för att man missade nån liten pryl och det tar helt plötsligt ett par timmar att komma på banan igen... Se till att ha en back-up lur att knö i SIMmet i när det blir fel. Köp en sketen Nokia för typ 300:- om du inte har nån gammal fungerande lur.

Och som alla har sagt tidigare; kolla på XDA och Swedroid. Finns mycket kunskap och duktiga människor där

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Du kan i stort sett göra allt med en android. Börja roota och släng in en custom rom du gillar först och främst är mitt tips.
Ber dig spana in Swedroids forum för mycket tips och hjälp angående din nya telefon.

Välkommen till den goda sidan!
(Också f.d iPhone användare).

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Ok Tack så mycket för alla svar... Ska ta o leka med luren nu på fredag när man äntligen är ledig så ska jag läsa på swedroid om roota luren fast vet ifan om det går på sensation för den är låst har jag hört... Går nog säkert o låsa upp den genom att gå bakvägen på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man rootar kan man återställa telefonen om man skulle lyckas låsa den? ursäkta off topic frågan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

HTC Sensations bootloader är låst, Ja. Men HTC har lagt upp en sida där du kan gå in för att låsa upp den: http://htcdev.com/bootloader/
Sen så är det bara att roota telefonen, jag äger själv en HTC Sensation och har använt den sidan för att låsa upp bootloadern och sedan en tredje part för att roota telefonen. Men som andra tidigare nämnt så finns det inga genvägar, man måste läsa mycket och noggrant. Swedroid.se är bra för lite "grumliga" grunder, rolig info, nyheter och hjälp på svenska men XDA är utan tvekan den bästa sidan för Android.

Edit: Och ja du kan "återställa" din rootade telefon om något skulle gå fel, förutsatt att du har en backup eller om du "flashar" om den med rätt "uppdatering" eller liknande från exempelvis tillverkarens hemsida (förutsatt att det finns en).

OBS: Det har aldrig gått fel för mig så min förklaring kanske inte är till 100% korrekt med ord val etc, men de går att återställa om något går fel, men det blir ju "lite" extra jobb.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Jo nu skulle jag då inte välja HTCs väg för att befria luren....

Luren blir registrerad hos HTC som upplåst och trubbel med garantin kan uppstå.
(oklart just nu hur garantinskränkningarna ser ut)

Väljer man community-vägen och Revolutionary (AlpharevX) så kan man sopa bort spåren.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1192300

Manualen måste följas till punkt och pricka, inga genvägar finns !

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Om man rootar kan man återställa telefonen om man skulle lyckas låsa den? ursäkta off topic frågan.

Ja.

Permalänk
Medlem

Roota är inget massivt ingrepp, folk verkar få för sig det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

har en annan fråga...finns det något program som gör så att man kan byta tangent layouten. Typ som iphones? För tycker htc är rätt krånglig med en lite space knapp när punkt.

Visa signatur

Permalänk