Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Var på MediaMarkt häromveckan och klämde lite på iPad 2. Har velat lite fram och tillbaka mellan den och Transformern. Hursomhelst så kom den Appleanställda fram till mig och frågade om han kunde hjälpa till med något. Jag förklarade att jag funderade på att antingen köpa paddan eller transformern men att jag antog att han skulle vara väldigt partisk och att jag därför inte la någon större vikt vid vad han sa (Ja, jag sa det kanske inte rakt ut men jag antydde det) varpå han fångar upp en MediaMarkt-anställd och frågar om skillnaderna mellan iPad 2 och Transformern. Denna MM-anställde pekar på transformern och säger "Den här är värdelös." pekar sedan på iPaden och säger "Och den här är riktigt jävla bra."

Nu tillför det här inlägget kanske inte så mycket men jag tycker det är jävligt synd att Transformern inte får det utrymme den faktiskt förtjänar i fysiska butiker... Om fler faktiskt fick en ärlig bild av iPad 2 och Transformern hade Apple nog inte haft ett lika stort försprång...

Blir bara så arg av att höra om sådana människor. Folk som saknar kunskap, men tror att de kan allt och vet bäst.

Du kunde ju frågat varför den är värdelös och sedan motbevisa honom. Sedan hade du kunnat gå tomhänt från butiken och sagt till dom att du inte vill handla på ett ställe där personalen har så dålig koll....

Hursomhelst så finns både för och nackdelar med båda apparaterna.
En av mina största anledningar till att köpa transformern var att man inte blir så låst till precis hur Apple vill ha det och då speciellt det där iTunes.
Sedan så har transformern fler uttag att stoppa in saker i såsom USB-minne, SD kort och HDMI uttag.

En annan trevlig sak är också att ASUS har representanter som är aktiva på diverse datorforum (såsom Sweclockers och i denna tråd). De gömmer sig inte för sina kunder, utan svarar på frågor och tar ansvar, vilket jag ser som mycket seriöst och ett stort plus.
Apple har väl ingen representant som bemödat sig att prata med "pöbeln" i ett forum som detta, eller ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Var på MediaMarkt häromveckan och klämde lite på iPad 2. Har velat lite fram och tillbaka mellan den och Transformern. Hursomhelst så kom den Appleanställda fram till mig och frågade om han kunde hjälpa till med något. Jag förklarade att jag funderade på att antingen köpa paddan eller transformern men att jag antog att han skulle vara väldigt partisk och att jag därför inte la någon större vikt vid vad han sa (Ja, jag sa det kanske inte rakt ut men jag antydde det) varpå han fångar upp en MediaMarkt-anställd och frågar om skillnaderna mellan iPad 2 och Transformern. Denna MM-anställde pekar på transformern och säger "Den här är värdelös." pekar sedan på iPaden och säger "Och den här är riktigt jävla bra."

Nu tillför det här inlägget kanske inte så mycket men jag tycker det är jävligt synd att Transformern inte får det utrymme den faktiskt förtjänar i fysiska butiker... Om fler faktiskt fick en ärlig bild av iPad 2 och Transformern hade Apple nog inte haft ett lika stort försprång...

han är säljare och får kommission på det han säljer. de tjänar en bra bit mer per såld iPad än TF. notera t.ex at TF kostar 4990kr i princip överallt (16Gb m. docka, +/- en tia) det är för att den redan är prispressad så att marginalen är extremt liten. iPad har större marginal. per såld enhet får en säljare relativt liten kommission på en TF jämfört med en iPad

Permalänk
Skrivet av Cirap:

han är säljare och får kommission på det han säljer. de tjänar en bra bit mer per såld iPad än TF. notera t.ex at TF kostar 4990kr i princip överallt (16Gb m. docka, +/- en tia) det är för att den redan är prispressad så att marginalen är extremt liten. iPad har större marginal. per såld enhet får en säljare relativt liten kommission på en TF jämfört med en iPad

Jo, antagligen har det med det att göra men Apple har ju en liten "Apple Store" i varje MediaMarkt? Det känns inte som att det är MediaMarkt som säljar iPaddan utan att Apple istället "hyrt" en yta där inne för att sälja Apple-prylar? Kanske för att Apple ska kunna hindra att Apple-prylar prispressas?

Hursomhelst är det ett tråkigt bemötande. Jag köpte självklart inget därifrån och har nu senare bestämt mig för att inte köpa något av Apple efter att de betett sig så löjligt i patentstrider. Det som gjorde att jag funderade på iPaddan var att den trots allt hade ett bättre flyt än Transformern.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Det som gjorde att jag funderade på iPaddan var att den trots allt hade ett bättre flyt än Transformern.

Det kan dock bero på om MediaMarkt uppdaterat plattan från 3.0 eller inte. Under 3.0 fanns en del småbuggar såsom lite dåligt flyt i hemskärmarna och laggig HDvideo. Detta fixades i och med version 3.1.

Hursomhelst så retar den där attityden på försäljarna upp mig rejält, egentligen oavsett vilket märke de sågar eller hyllar.
Att en försäljare helst vill få fram de positiva sidorna för varorna de säljer har jag viss förståelse för, men att godtyckligt försöka sprida desinformation stör jag mig på.

En riktigt bra försäljare ska dock, enligt mig, vara ärlig både med för och nackdelar. Själv blir jag alltid väldigt misstänksam mot försäljare som inte vill medge att en produkt kan ha några som helst nackdelar.

Jag fungerar iallafall så att det är mycket mer troligt att jag köper en produkt om försäljaren berättar om nackdelarna helt öppet så att jag kan ta ställning till dem och om priset är rimligt.
Att köpa en vara och upptäcka alla dess fördelar gör mig mycket gladare än att upptäcka en massa buggar och nackdelar som jag inte hade en aning om när jag köpte produkten.

(Sedan ska det givetvis tilläggas att jag aldrig bara skulle gå efter försäljarnas prat när jag handlar, men det kan vara bra att "testa" dem för att se hur seriösa de och företaget jag handlar hos verkar vara)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Upplever fortfarande att plattan drar väldigt mycket ström när den inte används. Fulladdad igår kväll, 11h senare endast 54% kvar. Ingen app startad eller liknande men gick in i batteriförbrukningsvisningen och kollade... Där hade OS och dylikt dragit en del men Google Maps hade dragit lika mycket själv, trots ej startat?!

Så kan man stänga av så att inte Maps startas automatiskt eller alls körs i bakgrunden från start? Någon annan med samma problem?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan Ipad2 (16GB med Wifi) och transformern :

Pris :
Ipad2 : 4000 kr som billigast.
Transformern : 3669 kr om man bara ser priset till plattan. 4835 om man ser till plattan + keyboard dock.

Vinst transformern (Om man inte ska jämföra äpplen och päron så borde ju priset på själva plattorna jämföras).

Vikt :
Ipad2 : 601 gram (versionen utan 3G)
transformern : 680 gram

Ipad2 vinner här något.

Lagring : 16 GB i båda fallen.
Dock är det bara att sätta in ett micro SD kort i transformern för att få betydligt mer.

Lika, eller vinst transformern om man räknar med utbyggnadsmöjligheten.

Skärm :
Mycket bra IPS reptåliga IPS paneler i bägge fallen.
Upplösning Ipad2 : 1024x768
Upplösning transformern : 1280x800

Vinst transformern (skillnaden i upplösning är faktiskt tydligt märkbar när man läser).

Processor och benchmarking :
Ipaden vinner när det gäller spelprestanda.
I andra tester såsom surfning är det mer varierande resultat. Transformern vinner ibland, Ipaden ibland.

Vinst : Relativt jämnt, men totalt sett är Ipaden en bit snabbare.

Kameror :
Ipaden 0.3 Megapixel webkamera.
1.3 Megapixel vanlig kamera.

Transformern : 1.2 Mpixel webkamera
5 Megapixel vanlig kamera.

Videokameran vet jag inte riktigt, men det är liknande skillnader där.

Vinst transformern. Dock ska det sägas att kvalite'n trots antalet megapixel tydligen inte är så mycket att hänga i julgranen.
Jag tycker dock att både bilder och film ser bra ut, men jag är å andra sidan ingen expert på området.

Batteri :
Transformern 9.5 timmar, 16 med dockan (som laddar plattan).
Ipaden 10 timmar.

Relativt jämnt här, men Ipadens platta har lite bättre batteritid.

Uttag :

Ipad2 :
Hörlursuttag, dock connector port, Micro sim kortplats.

Transformern :
Hörlursuttag, dock connector port, micro SD kort plats, mini HDMI.
+ på dockan : 2xUSB + MMC/SD/SDHC kortplats

Vinst transformern.

Mjukvara :

Ipad2 stöder inte flash, vilket är en stor nackdel för en surfplatta.
transformern gör det.

Ipaden har betydligt fler Appar tillgängliga (om nu det ska räknas som en egenskap av själva plattan, vilket är lite tveksamt).

Ipaden har en massa synkning man måste hålla på med när man lägger in saker i den och den kräver dessutom en dator för att göra det, eller möjligen går det via adaptrar och annat(det har jag inte koll på).
Transformern är enklare att ha med att göra om man vill lägga in eget material i datorn.

Det var en liten lista över fysiska skillnader mellan de två.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

En fråga, vissa web sidor tror att min Transformer är en mobiltelefon och öppnar således en mobil version av hemsidan. Detta är oerhört störande! Bör finnas en inställning som löser detta men jag kan inte hitta den.. Så jag hoppas på lite hjälp här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

En fråga, vissa web sidor tror att min Transformer är en mobiltelefon och öppnar således en mobil version av hemsidan. Detta är oerhört störande! Bör finnas en inställning som löser detta men jag kan inte hitta den.. Så jag hoppas på lite hjälp här..

Använd Dolphin Browser så kan man ställa in vad den ska identifiera sig som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Använd Dolphin Browser så kan man ställa in vad den ska identifiera sig som.

Kan man göra med inbyggda med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Okej, jag använder prmärt Firefox och där verkar det inte finnas någon inställning för detta..

Permalänk
Skrivet av Pe_Er_79:

En fråga, vissa web sidor tror att min Transformer är en mobiltelefon och öppnar således en mobil version av hemsidan. Detta är oerhört störande! Bör finnas en inställning som löser detta men jag kan inte hitta den.. Så jag hoppas på lite hjälp här..

Den inställning du söker finns i standardwebbläsaren.
Inställningar - Avancerat - Användaragentsträng - välj "Bordsdator".

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Upplever fortfarande att plattan drar väldigt mycket ström när den inte används. Fulladdad igår kväll, 11h senare endast 54% kvar. Ingen app startad eller liknande men gick in i batteriförbrukningsvisningen och kollade... Där hade OS och dylikt dragit en del men Google Maps hade dragit lika mycket själv, trots ej startat?!

Så kan man stänga av så att inte Maps startas automatiskt eller alls körs i bakgrunden från start? Någon annan med samma problem?

Det är inte så att du aktiverat Latitude i Maps?
När jag körde det på min telefon så åt den betydligt mycket mer batteri än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mo88:

Är det någon som kan förklara hur MyZine funkar? Jag har bara bilden på bilen hela tiden men det ska väl gå att få ett bildspel där med sina egna bilder? Går man in i inställningarna kan man ju inte välja vilka bilder som ska visas.

Kanske kan ASUS.Sverige svara på detta? Gillar verkligen widgeten men får inte bildspelet att fungera.

Permalänk

Är det normalt att fortfarande inte ha fått 3.2?

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Skrivet av Zalamander:

Är det normalt att fortfarande inte ha fått 3.2?

Hej!

Surfa in på support.asus.com och sök efter TF101 - vi har 3.2-uppdateringen för nedladdning ifall du inte vill vänta på FOTA:n.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Är det normalt att fortfarande inte ha fått 3.2?

------------
Det kan du uppdatera manuellt också, in under appar och inställningar för plattan och sen om pekdatorn och sök efter uppdaterad mjukvara och så kör du dem

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det verkar ha uppstått en stor bugg med hur plattan funkar tillsammans med dockan.
Jag misstänker att gårdagens update är boven.

Min platta hade ca 85% laddning och jag satte in den i dockan. Jag märkte att dockan nästan var urladdad, med ca 5% kvar.
När jag sedan tog bort plattan från dockan vill den överhuvudtaget inte starta.
När jag sedan satte tillbaka den i dockan så gick det att starta, men nu påstås att plattans laddning är nära 0% och bör laddas.

Antingen har 85% laddning försvunnit på ett ögonblick eller så har plattans laddningsmätare förväxlat sin egen laddning med dockans.

Du har troligen en defekt platta, många plattor hade denna "defekt":(
Sitter på jobbet nu , men kom ut som nyhet på en svensk sida igår , ska se om jag hittar länken när jag kommer hem om det , alt om någon annan redan har hittat den:)
Svar från ASUS angående det här ?!

Permalänk
Medlem

Hej.
är väldigt sugen på en transformer med docka som jag då tänkt att använda främst under föreläsningar på högskolan.

Undrar om det finns någon här som vet om några bra appar för att läsa Pdf-filer som man även kan göra noteringar i både med tangentbord och penna?

Vill då även ha en bra app för att föra anteckningar i under föreläsningen med både tangentbordet samt penna, då det blir många formler och diagram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Läst igenom 45 sidor nu och inget vettigt svar har getts, ser fram emot ett var av ASUS.SVERIGE kanske? Ser en hel del sidor börjar lägga upp info om en 3G-version och även på Asus hemsida finns det, men när går den att köpa?!

http://www.asus.com/Eee/Eee_Pad/Eee_Pad_Transformer_TF101G/#o...

Det är iaf så jag tolkar detta: 1 X SIM Card reader

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Surfa in på support.asus.com och sök efter TF101 - vi har 3.2-uppdateringen för nedladdning ifall du inte vill vänta på FOTA:n.

Mvh
Asus Sverige

Vore trevligt om ni kunde svara på tidigare fråga åt mig.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Asus Sverige har en rätt bra sida på Facebook här där flera har ställt frågan om när TF101G kommer och det senaste svaret jag såg var

"Hej! Vi har inga konkreta planer på att lansera den än tyvärr. Hälsningar ASUS"

vilket ju inte lät så lovande. För några dagar sedan var svaret lite mer hoppfullt

"Hej! Vi kikar på att lansera Eee Pad Transformer 3G snart men inget konkret ännu"

/PorkLip

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipzipzip:

Du har troligen en defekt platta, många plattor hade denna "defekt":(
Sitter på jobbet nu , men kom ut som nyhet på en svensk sida igår , ska se om jag hittar länken när jag kommer hem om det , alt om någon annan redan har hittat den:)
Svar från ASUS angående det här ?!

Plattan fungerar bra utan dockan och laddar inte ur sig då eller så. Oftast går det också bra med dockan.
Dock så verkar det finnas någon sorts bugg som slår till vid vissa tillfällen när man är dockad.
För mig verkade det som att när plattan var laddad, men dockan inte var det, så sög dockan musten ur plattan...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Plattan fungerar bra utan dockan och laddar inte ur sig då eller så. Oftast går det också bra med dockan.
Dock så verkar det finnas någon sorts bugg som slår till vid vissa tillfällen när man är dockad.
För mig verkade det som att när plattan var laddad, men dockan inte var det, så sög dockan musten ur plattan...

Hej!
jag har också märkt att jag får sämre batteritid när jag har den dockad och i standby. inte mycket men fullt märkbart! konstigt! men hursomhelst så är jag hur nöjd med den som helst! underbar leksak:P

fråga till ASUS kommer vi får ICECREAM eller kommer vi sitta kvar med 3.X ? skulle gärna vilja veta! eller ni kanske redan har svarat på detta i tidigare inlägg?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

hejsan! tänkte kolla mer er på sweclockers om ni vet om man kan använda ett usb modem till denna surfplatta?

Visa signatur

Intel Core i7 12700k | Custom vattenkylning | Nvidia RTX FE 3090 | Asus Strix Z690-A | Trident-Z Royal 32GB 4000mhz | 500GB Kingston M.2 + 1TB WD black SN750 M.2 | 500GB 970 EVO | Asus Thor 1000w | Samsung g9 odyssey + Asus Swift PG348Q | Think 2.5 GMK Dualshot | Pulsar Xlite V2 | SteelSeries Arctis Pro| GOXLR | Røde Podmic |

Permalänk
Medlem

Nej

Skrivet av Pozter:

hejsan! tänkte kolla mer er på sweclockers om ni vet om man kan använda ett usb modem till denna surfplatta?

Vad jag vet så finns inga drivrutiner till dessa, men det kan säkert komma längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Denna MM-anställde pekar på transformern och säger "Den här är värdelös." pekar sedan på iPaden och säger "Och den här är riktigt jävla bra."

Nu tillför det här inlägget kanske inte så mycket men jag tycker det är jävligt synd att Transformern inte får det utrymme den faktiskt förtjänar i fysiska butiker... Om fler faktiskt fick en ärlig bild av iPad 2 och Transformern hade Apple nog inte haft ett lika stort försprång...

Hade samma upplevelse på en av butikerna när jag följde med en släkting som skulle köpa dator. När jag frågade om det fanns någon maskin som de sålde utan OS så började han bli aggresiv och säga att Vista var mycket bättre än XP. När jag sa att jag hellre kör Debian eller Ubuntu Linux så gick han i taket så jag fick gå därifrån för att inte det skulle bli riktigt pinsamt...

Nej, det är tråkigt med sådanna säljare, men men, den kedjan har förlorat en kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

En fråga, vissa web sidor tror att min Transformer är en mobiltelefon och öppnar således en mobil version av hemsidan. Detta är oerhört störande! Bör finnas en inställning som löser detta men jag kan inte hitta den.. Så jag hoppas på lite hjälp här..

Det är inte plattans fel, det är webbsidans. Lite klantiga/okunniga webbdesigners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

Det är inte plattans fel, det är webbsidans. Lite klantiga/okunniga webbdesigners.

Du kan också nånstans i inställningarna för webbläsaren (vet inte var..har inte en själv än) ställa in hur den ska presentera sig för en hemsida. Om man där ändrar till dator så ska du se den vanliga hemsidan.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk

Någon som har haft problem med att wifi slås av och på av sig själv? Min har börjat göra det de senaste dagarna. Varje gång man kommer ur standby (då wifi stängs av för att spara ström) så slår den på wifi för att direkt slå av den igen, sen slår den på igen och stänger av igen i en endless loop. Väntar jag ett stund (oftast runt fem minuter) så är den till slut ansluten och fungerar helt felfritt tills nästa gång den går i sleep.

Detta har jag testat utan effekt:

-Slå på airplane mode (bryter inte loopen, den fortsätter som om inget har hänt)
-Ansluta mot en annan router (samma fel)
-Reboot av plattan (hjälper men nästa gång den går i sleep så händer samma sak)

Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megabävern!:

Någon som har haft problem med att wifi slås av och på av sig själv? Min har börjat göra det de senaste dagarna. Varje gång man kommer ur standby (då wifi stängs av för att spara ström) så slår den på wifi för att direkt slå av den igen, sen slår den på igen och stänger av igen i en endless loop. Väntar jag ett stund (oftast runt fem minuter) så är den till slut ansluten och fungerar helt felfritt tills nästa gång den går i sleep.

Detta har jag testat utan effekt:

-Slå på airplane mode (bryter inte loopen, den fortsätter som om inget har hänt)
-Ansluta mot en annan router (samma fel)
-Reboot av plattan (hjälper men nästa gång den går i sleep så händer samma sak)

Någon som har en idé?

Har du ibockat att wifin stängs ner i standby automatiskt när plattan åker i standby?? Kanske det inställningen som spökar?? Wifi policy heter inställningarna du ska kolla i..

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk

Hej har lite frågor till er som äger en Transformer.

1. Hur tyst är maskinen?
2. Känns den snabb och rapp?
3. Finns där någon bra chatt klient som fungerar med tangentbordet?
4. Finns där något program där man kan jobba med vektor grafik till Android?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I