Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Skruvade lite med tryckslangen mellan Intercoolern och laddtryckskylaren på min nyinköpta Audi S4. Tydligen har slangklämmorna blivit dåliga och den håller inte trycket om man turbar på över 1 Bar. Nya klämmor beställda. Helst skulle jag vilja byta slangen med då det sitter nåt hemmamek nu men har inte råd för tillfället.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Har monterat in min nya antenn i bilen.... Nästan

Antennkabeln går längs med det röda strecket, syns väldigt lite nere där stolpen och instrumentbrädan möts, det gick inte att lossa på plasten helst
Längs det blå strecket går mitt improviserade jordplan. Antennen jordar via antennkabeln, men det fanns en liten jord-tåt och om man inte kopplade en bit kabel på den blev mottagningen sämre, lustigt

Nu ska jag bara klistra fast den också, men ska testa att åka runt stan med den i lite olika positioner för att se vad som funkar bäst, hade jag den allra högst upp på rutan sprakade det mer än när den var några cm ner, i alla fall när jag stod still.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Många nyare bilar(mest franska) har en folie i framturan som stör ut radiomottagningen med interna antenner.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Många nyare bilar(mest franska) har en folie i framturan som stör ut radiomottagningen med interna antenner.

Min bil är gammal och spansk
Mottagningen är bättre än förr, men inte helt bra. Ska pröva fram lite positioner samt jorda antennen ordentligt.

Jag kan ju säga att jag för första gången i denna bilen fått jag in radio i stereo så att man verkligen hörde stereobredden, det har aldrig hänt förr

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Jag kan fråga här ifall någon råkar veta vad det kan vara. Bilen det häller är en audi 80cl 1984 1,8l
Jag har nu 3 gånger under 1,5 år varit med om att den dött. Den hostar typ och reagerar inte på gaspedalen och ganska snart dör den. 2 av gångerna har det gått att starta den igen efter ett tag om man varvade rejält och en gång fick jag putta ner den för en backe och starta på det viset. Vad kan detta bero på är det ett vanligt problem? Tittade på förgasaren båda 2 av gångerna och den såg blöt ut men jag vet inte om den ser torr ut när det fungerar.
Bytte bränslefilter och luffilter efter andra gången så det var färskt nu den 3dje och tändkablar osv är bytta. Någon som har en liten fundering?
Händer inte så ofta men irriterande ändå

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk

Bytt olja på bilen idag.. Saknades visst 1.5L i den stackaren. Iaf trodde inte den sög så mycket olja men men. Sporrar en bara för att byta turbo sen ju
Hade problem med att få dit det nya oljefiltret då det verkade vara lite längre
Lyckades knäcka sönder oljestickan men fast hade en i reserv som tur var.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bytt olja på bilen idag.. Saknades visst 1.5L i den stackaren. Iaf trodde inte den sög så mycket olja men men. Sporrar en bara för att byta turbo sen ju
Hade problem med att få dit det nya oljefiltret då det verkade vara lite längre
Lyckades knäcka sönder oljestickan men fast hade en i reserv som tur var.

Ja alltså det är lite trångt med filtret på turbomodellen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kan fråga här ifall någon råkar veta vad det kan vara. Bilen det häller är en audi 80cl 1984 1,8l
Jag har nu 3 gånger under 1,5 år varit med om att den dött. Den hostar typ och reagerar inte på gaspedalen och ganska snart dör den. 2 av gångerna har det gått att starta den igen efter ett tag om man varvade rejält och en gång fick jag putta ner den för en backe och starta på det viset. Vad kan detta bero på är det ett vanligt problem? Tittade på förgasaren båda 2 av gångerna och den såg blöt ut men jag vet inte om den ser torr ut när det fungerar.
Bytte bränslefilter och luffilter efter andra gången så det var färskt nu den 3dje och tändkablar osv är bytta. Någon som har en liten fundering?
Händer inte så ofta men irriterande ändå

Bytt fördelarlock och rotor med? Sånt kan ju spöka, och eventuellt brytarspetsar och konding om det sitter sånt på den. Nästa gång den inte vill starta, lukta i avgasröret om det luktar bensin när nån vevar på starten, om det gör det så borde den få soppa i alla fall, så då borde det vara tändningsrelaterat. Är det elektronisk tändning så kan det ju var den modulen som krånglar med. Eller glapp... who knows!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Ja alltså det är lite trångt med filtret på turbomodellen.

Nja inte så blodigt ändå.

Det jobbiga är att få dit verktyg för att lossa det snarare. Hade tur att jag lyckades skruva ut det med händerna.
Motorfästet är på gränsen på vägen för att man ska få loss det med kedja och spärrhandtag.
Ibland lyckas jag ta det med handtag och plåt som spänner runt (bälte)
Sista utvägen är en mejsel igenom filtret

Fast jag har värmeväxlaren och returen på vattnet som tar emot när man ska lirka ut det annars så är det inte alls svårt. tyckte med det först.
Nästan så att en vanlig GL är jobbigare att byta på nu nästan.
Dessutom så har jag ju filter förflyttare annars hade det nog varit omöjligt att byta
Man ska ju gärna ha grejorna lite värma med så oljan rinner ut lätt och smidigt så det bara är att torka av allting och dit med botten pluggen och smörja upp det nya filtret och skruva dit och i med några Liter olja. Klart.

Jag byter ju oljefällan utan att lossa vare sig insug eller rör osv som är i vägen. Det är en liten bedrift i sig ^^
Byter WG och justerar stången med halvvarm turbo gäller. inget som är trångt bara jobbigt då det är varmt som fan. Lyckades mickla dit en större WG utan problem dessutom xD

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Borde kolla på handbromsen i bilen...
Nån som har nån aning varför skiten fastnar ifall den står parkerad med handbroms över ett dygn?

Det började efter att jag bytte skivor bak, mer än så har jag inte orkat ta reda på.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Nån som har nån aning varför skiten fastnar ifall den står parkerad med handbroms över ett dygn?

Det började efter att jag bytte skivor bak, mer än så har jag inte orkat ta reda på.

Det rostar lite över natten och kärvar fast.
Hade du kopparpasta på ytor som gnider mot varann?
De nya skivorna är ju tjockare så då rör sig beläggen där de inte vart på länge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Det rostar lite över natten och kärvar fast.
Hade du kopparpasta på ytor som gnider mot varann?
De nya skivorna är ju tjockare så då rör sig beläggen där de inte vart på länge.

Ingen skillnad om den står på dagen eller natten, fastnade fast den stod parkerad med handbroms en varm sommardag.
Kopparpasta har jag inte, kanske borde lägga dit lite.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Bytt fördelarlock och rotor med? Sånt kan ju spöka, och eventuellt brytarspetsar och konding om det sitter sånt på den. Nästa gång den inte vill starta, lukta i avgasröret om det luktar bensin när nån vevar på starten, om det gör det så borde den få soppa i alla fall, så då borde det vara tändningsrelaterat. Är det elektronisk tändning så kan det ju var den modulen som krånglar med. Eller glapp... who knows!

Det var min bror som bytte det så vet inte exakt vad som byttes men jag tror han bytte fördelarlock och rotor de ser ganska frächa ut iaf. Bränsle är jag rätt säker på att den får. Flera personer jag pratat med trodde det berodde på¨för mycket bränsle så den "dränktes" eller något dom var dock inte på plats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Ingen skillnad om den står på dagen eller natten, fastnade fast den stod parkerad med handbroms en varm sommardag.
Kopparpasta har jag inte, kanske borde lägga dit lite.

Skrev bara natten för det är då min bil brukar stå still
Kan ju naturligtvis vara när som helst.
Han min stått ett tag brukar det smälla högt när jag backar ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytt bromsbeläggen fram på min bil idag. 329 kr för samtliga 4 belägg och 20 minuters arbete så har nu bilen friska bromsar fram

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var min bror som bytte det så vet inte exakt vad som byttes men jag tror han bytte fördelarlock och rotor de ser ganska frächa ut iaf. Bränsle är jag rätt säker på att den får. Flera personer jag pratat med trodde det berodde på¨för mycket bränsle så den "dränktes" eller något dom var dock inte på plats.

Har ni förresten kollat om det är gnista eller inte när den vägrar starta?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har ni satt kablarna från fördelarn till tändstiften i rätt ordning? Kolla även att brytarspetsen ligger i rätt läge, annars kommer gnistan för sent eller för tidiget eller på helt fel cylinder...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

skägg på beläggen eller på insidan av skivan låter rätt troligt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men hurra! Biljäveln kokade en sväng idag, såg att fläkten gick igång ungefär när den slutade koka. Efter lite felsökning går inte fläkten igång när man slår på AC'n heller. Så frågan är nu vad fasiken som är fel. Jävla 2 hastighetsfläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Men hurra! Biljäveln kokade en sväng idag, såg att fläkten gick igång ungefär när den slutade koka. Efter lite felsökning går inte fläkten igång när man slår på AC'n heller. Så frågan är nu vad fasiken som är fel. Jävla 2 hastighetsfläktar.

EDIT: Lycka, idag dog bränslepumpen, blir att kolla upp det i helgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte ny cykel här om dagen, och fick göra om monteringen av stödet lite efter som det ville vrida sig framåt lite varje gång man fällde ner det. Det är alltså fjäderbelastat och far ner och tar tvärstopp när det är i läge så att säga, vilket gjorde att det som sagt ville vrida sig och fara ut så det tog i fot och pedal. Stödet sitter ju på standardstället så att säga, medelst en M10 skruv. Den som satt från början var en med insexskalle, och det låg nån liten klen brickfjäder emellan. Så jag tog en lite längre M10 skruv med vanlig sexkantskalle istället och en riktig spännbricka. På undersidan mellan fästet och stödet så att säga gjorde jag en distans genom att borra ur gängorna ur en M10 mutter, så att man inte mosar sönder rören i ramen när man drar åt. Sen drog jag fast det så hårt jag vågade. Och efter det så rörde det sig fan inte!

Nästa projekt blir att fixa så att framskärmen inte böjer ner sig och tar i däcket...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

EDIT: Lycka, idag dog bränslepumpen, blir att kolla upp det i helgen.

Säker på att du inte har soppatorsk?
Samma hände mig i våres eheh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Säker på att du inte har soppatorsk?
Samma hände mig i våres eheh.

Jadå, jag har spänning fram till pumpen men den är helt tyst.

Visa signatur

Permalänk

Meka, underbart de
Praktik på Engströms och går i 2an på Personbils linjen.

Mekat sen jag kunde gå, kör just nu 360 på vintern (b200f, portad, omställd tändning osv) och har en dodge dart -65a (uppborrad 318->323, bytt kolvar, grenrör, förgasare osv)

nästa bil blir en E30 som ska byggas turbo (m20b25 med smidd botten osv)
I helgen blir det att laga trösklar, spackal, lacka och montera ner toppen på 360in

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

i helgen som kommer blir det till att mickla lite avgas på og900:an
Bes tyckte det läckte lite väl mycket och att våran lagning inte funkade någe vidare. haha

samt se vart bilfan läcker vatten, om det är kylaren i sig eller avtappningspluggen som sa upp sig.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Bytte damask på ena yttre drivknuten då denna hade spruckit och slängt ut allt fett över fälgen.
Men när jag svänger kraftigt så knackar det lite om den (kan väl inte vara något annat?) även fast jag plockade isär hela knuten och rengjorde + på med nytt fett och damask.

Surt att behöva göra hela momentet igen med att plocka bort länkarmar osv för att byta skiten
Någon som har erfarenhet av billiga drivknutar på ebay? Dom är ju löjligt billiga där, 300 spänn inkl damask och skruvar.

Permalänk

Inte något grovmeka, men jag förlängde en högtalarsladd till morsans stereo i badrummet...
Det slog mig för första gången nu att det finns en stereo i varje rum här hemma

Visa signatur

Permalänk

Kastade på en M-läpp på bilen min och polarens bil fick ny skyltbelysning,7000k LED lyser upp bra som fan!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

någon som vet hur mycket meck de är o uppdatera premium stereon i en S40N >05? tänkte med kabeldragningar om man ska ha baslåda osv.

huvudenheten blir la också en del pill med, mamma har en c30 med likadan mittkonsoll o allt e ju integrerat i samma enhet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

någon som vet hur mycket meck de är o uppdatera premium stereon i en S40N >05? tänkte med kabeldragningar om man ska ha baslåda osv.

huvudenheten blir la också en del pill med, mamma har en c30 med likadan mittkonsoll o allt e ju integrerat i samma enhet :/

Det är bökigt, enklaste är att parallellmontera den nya stereon.
Både CAN och MOST är nätverk som går genom stereon, och du kan inte bryta något av dom.
Bryter du CAN risikerar du att slå ut stora delar av bilen, mest lågfartsidan(cupé), MOST vägrar att acceptera komponenter som inte är inskrivna i carconfig, så omprogg är ett måste för att det skall fungera.
(nu minns/vet jag inte om S40 05 har MOST, men CAN har den)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds