Permalänk

Införskaffande av Eyefinity

Har länge nu dreglat över Eyefinity och har nu bestämmt mig för att köpa ett komplett Eyefinity paket.
Det jag söker är följande:

* 3x skärmar
* Aktiv Displayports adapter?

Behöver jag mer än detta?

Kortfattar min setup, i5 760 @ 4,1GHz, 6970 DCU II och 8GB DDDR3. Kortet har ju 6 display portar och 2 dvi. Har jag förstått rätt med hur man kopplar, man kopplar den aktiva Dp adaptern till mitten skärmen och de 2 andra skärmarna till DVI uttagen?

Nu kommer vi till nästa att vad skall jag välja för skärmar? Har kollat runt lite på SweC och konstaterat att många har dessa skärmar,

http://www4.hardwareversand.de/articledetail.jsp?aid=40489&ag...

http://www4.hardwareversand.de/articledetail.jsp?aid=42600&ag...

Med tanke på "hur många" som har dessa så verkar de ju duga iaf. Men vad tycker ni jag skall satsa på för skärmar? Spelar för det mesta, men kommer ju vara i annat bruk också.

Länka gärna skärmar ni har bra erfarenhet av eller annars bara vet någon bra skärm, eftersom jag själv har noll koll på skärmar.

Permalänk

Det är många som kör med BenQ´s skärmar då de är väldigt billiga och räcker mer än väl om man nöjer sig med en TN panel. Kör med 2222HDL själv och är väldigt nöjd

Så länge du inte har displayport ingång på någon av skärmarna så måste man som sagt ha en aktiv adapter. Finns flertalet att välja mellan på olika webshoppar, se bara till så det verkligen är en AKTIV och att det är rätt typ av displayport

Du kan koppla in adaptern på vilken skräm som helst. jag kör min i vänstra skärmen för att få lite längre kabel till den (datorn på högersidan)

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Chrandersson:

...

Länka gärna skärmar ni har bra erfarenhet av eller annars bara vet någon bra skärm, eftersom jag själv har noll koll på skärmar.

Länkar gärna så snart du sagt vilken budget du har totalt eller per skärm?

Vilken tum storlek? 16:9 eller 16:10 format?

Kanttjocklek, viktigt med tunna eller likgiltigt? Egentligen rätt oväsentligt (högst personligt tycke) då sidoskärmarna står för perifera synfälten.

Vi ska nog hitta något.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Liten bump här!

Tjenare,

Har skaffat 3 skärmar för att också gå över till den sköna sidan!

Har bara lite frågor!

Jag får det att fungera på 2 av mina skärmar, spelar ingen roll om det är via dvi eller hdmi, direkt jag stoppar i min 3e skärm via dvi eller hdmi så släcks ena.

Vad jag förstått av det jag läst på denna sida är att jag behöver en aktiv minidisplayport! (har 2st mini display, 1 hdmi och 2 dvi / per kort)

Men om jag kör crossfire behöver jag detta ändå eller går det att mixa med båda graffekorten eller är det lönlöst?

Tacksam för snabbt svar då jag annars måste beställa eller köpa ikv eller imorgon

MVH
David

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

Tjenare,

Har skaffat 3 skärmar för att också gå över till den sköna sidan!

Har bara lite frågor!

Jag får det att fungera på 2 av mina skärmar, spelar ingen roll om det är via dvi eller hdmi, direkt jag stoppar i min 3e skärm via dvi eller hdmi så släcks ena.

Vad jag förstått av det jag läst på denna sida är att jag behöver en aktiv minidisplayport! (har 2st mini display, 1 hdmi och 2 dvi / per kort)

Men om jag kör crossfire behöver jag detta ändå eller går det att mixa med båda graffekorten eller är det lönlöst?

Tacksam för snabbt svar då jag annars måste beställa eller köpa ikv eller imorgon

MVH
David

Du behöver fortfarande en aktiv adapter. Om du kör CF så kan du bara använda utgångarna på ett grafikkort.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Du behöver fortfarande en aktiv adapter. Om du kör CF så kan du bara använda utgångarna på ett grafikkort.

Tackar ödmjukt för ditt svar!

Har beställt en aktiv minidisplay adapter!

Men jag är bara lite intresserad av varför man exakt måste ha en aktiv displayadapter och vad den gör exakt?
Vad är skillnaden på en aktiv och en vanlig osv?

Tacksam för fler svar

MVH
David

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

Tjenare,

Har skaffat 3 skärmar för att också gå över till den sköna sidan!

Har bara lite frågor!

Jag får det att fungera på 2 av mina skärmar, spelar ingen roll om det är via dvi eller hdmi, direkt jag stoppar i min 3e skärm via dvi eller hdmi så släcks ena.

Vad jag förstått av det jag läst på denna sida är att jag behöver en aktiv minidisplayport! (har 2st mini display, 1 hdmi och 2 dvi / per kort)

Men om jag kör crossfire behöver jag detta ändå eller går det att mixa med båda graffekorten eller är det lönlöst?

Tacksam för snabbt svar då jag annars måste beställa eller köpa ikv eller imorgon

MVH
David

Är supernyfiken på hur BF3 kommer flyta i ditt Eyfinity. Har nämligen liknande data och är sugen på Eyfinity jag med.
Update sen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cowabunga:

Är supernyfiken på hur BF3 kommer flyta i ditt Eyfinity. Har nämligen liknande data och är sugen på Eyfinity jag med.
Update sen?

Det lär flyta lika bra som härdad betong

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

min förra rigg körde jag 16GB 1600mhz minne, i7 2600k, HD 6990 och 3 st samsung skärmar..

störde mig på att det blev så dålig fps i black ops så jag sålde hela riggen till polarn och byggde nytt, liknande prylar fast snabbare minnen större PSU (corsair 1200w) och en i7 klockad till 4.8ghz och med dubbla graffekort, ett 6990 och ett 6970.. har dock bara en benq 2410T 120hz skärm just nu, men blir till att köpa till 2st och testa och se om man får tillräckligt bra fps i mw3, annars byter jag till 2st 6990 istället..

frågan är hur bra fps man får på max inställningarna med ett 6970 och eyefinity?

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Är supernyfiken på hur BF3 kommer flyta i ditt Eyfinity. Har nämligen liknande data och är sugen på Eyfinity jag med.
Update sen?

Sure man, hoppas adaptern kommer imorrn bara

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

Sure man, hoppas adaptern kommer imorrn bara

Grymt

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

Tackar ödmjukt för ditt svar!

Har beställt en aktiv minidisplay adapter!

Men jag är bara lite intresserad av varför man exakt måste ha en aktiv displayadapter och vad den gör exakt?
Vad är skillnaden på en aktiv och en vanlig osv?

Tacksam för fler svar

MVH
David

Jag är lite dålig på att förklara då jag inte är helt 100 på det själv men skall försöka så gott jag kan

DVI och HDMI använder sig av en signal per port och grafikkorten kan bara skicka ut 2 sådana signaler.
Displayport använder sig av 1 signal och kan dela upp den signalen till flera skärmar och funkar därför att koppla in resterande skärmar till.

Skillnaden mellan en aktiv och passiv adapter är att den passiva omvandlar bara mellan DVI och DP och använder sedan samma signal som DVI och HDMI använder sig av.
Den aktiva däremot använder sig av DP signalen och har en liten kontroller i sig som gör ytterligare en DVI/HDMI signal.

Hoppas du förstod någorlunda iaf

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

Sure man, hoppas adaptern kommer imorrn bara

Hunnit testköra ännu? xD

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Jag är lite dålig på att förklara då jag inte är helt 100 på det själv men skall försöka så gott jag kan

DVI och HDMI använder sig av en signal per port och grafikkorten kan bara skicka ut 2 sådana signaler.
Displayport använder sig av 1 signal och kan dela upp den signalen till flera skärmar och funkar därför att koppla in resterande skärmar till.

Skillnaden mellan en aktiv och passiv adapter är att den passiva omvandlar bara mellan DVI och DP och använder sedan samma signal som DVI och HDMI använder sig av.
Den aktiva däremot använder sig av DP signalen och har en liten kontroller i sig som gör ytterligare en DVI/HDMI signal.

Hoppas du förstod någorlunda iaf

Tackar så hjärtligt och jag förstod principen och ser fram emot att testa ikväll när jag slutar jobba !! (Har adaptern på skrivbordet just nu)

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Hunnit testköra ännu? xD

Blir att testa ikväll mannen Återkommer med results!!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk

Okej nu har jag testat!

Funkade väldigt bra när man satte inställningarna på medium och sedan fullscreen på alla 3 skärmar (5760x1080).
Flöt på precis som det skulle, men det suger ju som sagt med att man inte ser vilka som är på ens lag osv, men det kommer väl fixas inom sin tid

Är sjukt skön känsla iaf

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB RAM / 750GB + 128gb SSD / 17,3" / GTX670M 3GB / BT / Win 7 Pro

Permalänk
Skrivet av davidsavenberg:

Okej nu har jag testat!

Funkade väldigt bra när man satte inställningarna på medium och sedan fullscreen på alla 3 skärmar (5760x1080).
Flöt på precis som det skulle, men det suger ju som sagt med att man inte ser vilka som är på ens lag osv, men det kommer väl fixas inom sin tid

Är sjukt skön känsla iaf

Grattis man

Vad får du för FPS på medium?
Jag fick ju 50 fps i ultra på två skärmar, så min önsketänkade hjärna tänker att du kanske kan boosta dina grafikinställningar lite mer
(Tror du att du får aningens aningen bättre prestanda för att du överklockat?)

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Grattis man

Vad får du för FPS på medium?
Jag fick ju 50 fps i ultra på två skärmar, så min önsketänkade hjärna tänker att du kanske kan boosta dina grafikinställningar lite mer
(Tror du att du får aningens aningen bättre prestanda för att du överklockat?)

Jag vet inte hur du tänker att FPSen skall vara men jag hade nog inte höjt från medium. att gå från 2 till 3 skärmar är ett rätt så stort steg då du utökar med ytterligare 1920x1080.

att gå ner på 50 FPS hade jag aldrig gjort då man KOMMER få FPS drops som gör att det laggar.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av davidsavenberg:

Okej nu har jag testat!

Funkade väldigt bra när man satte inställningarna på medium och sedan fullscreen på alla 3 skärmar (5760x1080).
Flöt på precis som det skulle, men det suger ju som sagt med att man inte ser vilka som är på ens lag osv, men det kommer väl fixas inom sin tid

Är sjukt skön känsla iaf

Testa att skriva in "Render.DrawFps 1" i ingame console så får du se din FPS rate, väldigt intressant att se när man springer in i en explosion eller en tunnel med RPG vansinnet (för övrigt anser jag att Metro 64 borde förstöras).

Screenshot av dina grafikinställningar eller lista dem?

Vi är ju vansinnigt nyfikna på just hurpass bra olika setups presterar, det är inte vanligt med tester för oss Trippelskärmsfanatiker! Att jag ber om screenshots handlar inte om att jag tvivlar på det du säger men vill gärna hänvisa andra till hurpass bra det kan bli med rätt teknik.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers