Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kekke80:

Hejsan hoppsan.

Har nu köpt en dator med följande spec:

Asus P8P67 PRO REV B3
2TB Samsung Ecogreen F4EG
Intel SSD 510 120GB
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair Cooling Hydro H100
2 PowerColor Radeon HD6970 2048MB OC
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Fractal Design Newton R2, 1000W modulär
Fractal Design Define XL, Svart
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Montering och test av dator med valfria komponenter
be quiet! SilentWings USC 140mm
Adapter Aktiv MiniDisplayPort till DVI(single-link) https://www.inet.se/artikel/5409067/adapter-aktiv-minidisplay...
3 Samsung 27" TA550 skärmar

Nu e frågorna några,,,, kvittar det hur jag kopplar i skärmarna eller kan jag sätta den aktiva adaptern till vilken skärm som helst?
Läste i äldre svar att den aktiva adaptern måste vara kopplad till mittenskärmen, är det fortfarande aktuellt?
Saken är också den att jag har även en HDMI splitter till mittenskärmen, kommer detta då att påverka på något konstigt sätt?
Som jag har fattat det så behöver jag bara 1 aktiv adapter och inte 2, stämmer det?
Någon med liknande grafikkort som kan ge en liten miniförklaring på inkoppling bak på grafikkorten? (skadar inte att önska)

Är total noobie gällande eyefinity så döm inte direkt :s

Stort tack på förhand

// Kekke

Jag har exakt samma grafikkort som dig, men inte samma moderkort, så jag kan inte ge en full beskrivning, men i alla fall en partiell:

Du behöver köra endast 1 aktiv displayport-adapter. Denna kan du koppla in i vilken skärm du vill, och den behöver inte vara mittenskärmen, jag har till exempel min på sidan.

Angående inkopplingen på grafikkorten är det viktigt at du sätter in alla skärmar på samma kort. I mitt fall var det tvungen att vara det övre kortet, men kolla din moderkortsmanual vad det står om CFX installation. Kan vara smidigt att sätta in en skärm i taget.

HDMI-splittern borde inte vara något problem, men har ingen erfarenhet av det själv. Dock kommer det ju ställa till en del för eyefinityriggen när du byter till din andra enhet, men det borde gå tillbaka när du switchar igen.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Jag har exakt samma grafikkort som dig, men inte samma moderkort, så jag kan inte ge en full beskrivning, men i alla fall en partiell:

Du behöver köra endast 1 aktiv displayport-adapter. Denna kan du koppla in i vilken skärm du vill, och den behöver inte vara mittenskärmen, jag har till exempel min på sidan.

Angående inkopplingen på grafikkorten är det viktigt at du sätter in alla skärmar på samma kort. I mitt fall var det tvungen att vara det övre kortet, men kolla din moderkortsmanual vad det står om CFX installation. Kan vara smidigt att sätta in en skärm i taget.

HDMI-splittern borde inte vara något problem, men har ingen erfarenhet av det själv. Dock kommer det ju ställa till en del för eyefinityriggen när du byter till din andra enhet, men det borde gå tillbaka när du switchar igen.

Tusen tack för ditt snabba svar!!!

Nu börjar jag få klarhet i det hela.

Det som jag var lite orolig över också var hela crossfire biten men det ska väl inte vara något problem egentligen... eller?

Angående splittern så speglar den bara bilden ner på Tv'n, alltså det är ingen switch, så "förhoppningsvis" så kommer det inte hända något med eyefinitytriggen.

Har inte hunnit testköra något alls egentligen då jag precis fått hem datorn. Precis klar med Windows installationen o alla hårddiskar etc etc...
Får väl testköra detta lilla monster imorgon o se vad den klarar av.

Är du annars nöjd med grafikkortet i fråga? Tog kanske i o köpte 2... hmmm

Visa signatur

| Fractal Design Define XL ATX fulltower | MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3 | SSD 120GB Intel 510 2.5"/6Gbps | CPU Core i5 2500K | Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | Corsair Cooling Hydro H80 | 2 Powercolor PC PCIe HD6970 2GB GDDR5 CrossFire | PSU Fractal Design 1000W Newton R2/1000W/Modulär | 3 Samsung 27" TA550 |

Permalänk
Moderator
Moderator

Klart vi ger snabba och bra svar, det är en bra stämning bland oss som kör multiskärmsriggar! Välkommen ner i träsket, från och med nu kommer du aldrig att kunna lira på singelskärm utan att sucka djupt!

Ta det lugnt, du tog inte i för mycket. Att driva spel på tre skärmar är riktigt krävande så du kommer att få nytta av dem.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kekke80:

Tusen tack för ditt snabba svar!!!

Nu börjar jag få klarhet i det hela.

Det som jag var lite orolig över också var hela crossfire biten men det ska väl inte vara något problem egentligen... eller?

Angående splittern så speglar den bara bilden ner på Tv'n, alltså det är ingen switch, så "förhoppningsvis" så kommer det inte hända något med eyefinitytriggen.

Har inte hunnit testköra något alls egentligen då jag precis fått hem datorn. Precis klar med Windows installationen o alla hårddiskar etc etc...
Får väl testköra detta lilla monster imorgon o se vad den klarar av.

Är du annars nöjd med grafikkortet i fråga? Tog kanske i o köpte 2... hmmm

Crossfire ska inte vara något problem, när du stoppat i bägge korten känner datorn förhoppningsvis av dom och då finns möjligheten att bocka i CrossFire i Catalyst Control Center. Sedan är det fint att provspela lite BF3 och mäta GPU-användningen i t.ex. MSI Afterburner för att verifiera om det funkar.

Jag är väldigt nöjd med mitt PCS+ 6970, kyler bra och är väldigt tyst, låter en tiondel av vad mitt HIS gör, och är nästan 30 grader kallare i load

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en fråga, sitter på ett GTX 580 atm, trodde aldrig jag skulle vilja köra med mer än en, kanske 2 skärmar men så testade jag att spela på ett eyefinity system och det var episkt. Så jag undrar om det finns något sätt att koppla in 3 skärmar i Nvidia surround(2D) utan att köpa ett till gtx 580. Och om detta inte går, kan jag köra SLI med mitt 580 och säg ett 560(som skulle agera som skärmslav i princip). Resten av systemet ska klara av de extrema upplösningarna som detta för med sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Akaxor:

Har en fråga, sitter på ett GTX 580 atm, trodde aldrig jag skulle vilja köra med mer än en, kanske 2 skärmar men så testade jag att spela på ett eyefinity system och det var episkt. Så jag undrar om det finns något sätt att koppla in 3 skärmar i Nvidia surround(2D) utan att köpa ett till gtx 580. Och om detta inte går, kan jag köra SLI med mitt 580 och säg ett 560(som skulle agera som skärmslav i princip). Resten av systemet ska klara av de extrema upplösningarna som detta för med sig.

Du måste köra SLI med två GTX 580 då Nvidias lösning kräver SLI (eller ett grafikkort med intern SLI och två GPU-kärnor alltså GTX 590). Grafikkorten måste vara likadana men inte nödvändigtvis från samma korttillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Crossfire ska inte vara något problem, när du stoppat i bägge korten känner datorn förhoppningsvis av dom och då finns möjligheten att bocka i CrossFire i Catalyst Control Center. Sedan är det fint att provspela lite BF3 och mäta GPU-användningen i t.ex. MSI Afterburner för att verifiera om det funkar.

Jag är väldigt nöjd med mitt PCS+ 6970, kyler bra och är väldigt tyst, låter en tiondel av vad mitt HIS gör, och är nästan 30 grader kallare i load

Då var allt kopplat o färdigt.

Har testkört lite spel osv men har fått lite problem...

Spelen jag testat är:
Dragon Age 2
Assassins creed brotherhood

Ser ut som jag får samma typ av grafikbuggar på båda spel plus att spelen hänger sig hela tiden.

Drog ner GPU clock settings till 900MHz och då fungerar det betydligt bättre men det är inte 100%
Har sökt överallt men kan inte hitta nån typ av inställnings guide för detta.
Känner mig smått vilsen i eyefinitydjungeln

Mvh

Visa signatur

| Fractal Design Define XL ATX fulltower | MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3 | SSD 120GB Intel 510 2.5"/6Gbps | CPU Core i5 2500K | Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | Corsair Cooling Hydro H80 | 2 Powercolor PC PCIe HD6970 2GB GDDR5 CrossFire | PSU Fractal Design 1000W Newton R2/1000W/Modulär | 3 Samsung 27" TA550 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kekke80:

Spelen jag testat är:
Dragon Age 2

Ser ut som jag får samma typ av grafikbuggar på båda spel plus att spelen hänger sig hela tiden.

Drog ner GPU clock settings till 900MHz och då fungerar det betydligt bättre men det är inte 100%

Mvh

Till att börja med behöver vi veta ett par saker;

1, Beskriv grafikbuggarna.
2, Har du inga felmeddelanden på varför de hänger sig?
3, Vad du gjort för överklockning, du pratar om att du dragit ner GPU clock settings - hur högt hade du dem?
4, Såg att du postat specs högre upp, vilken disk kör du spelen ifrån? SSD eller din ecogreen? Ecogreen levererar ju 5400 spinn och SSD'n betydligt högre.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Till att börja med behöver vi veta ett par saker;

1, Beskriv grafikbuggarna.
2, Har du inga felmeddelanden på varför de hänger sig?
3, Vad du gjort för överklockning, du pratar om att du dragit ner GPU clock settings - hur högt hade du dem?
4, Såg att du postat specs högre upp, vilken disk kör du spelen ifrån? SSD eller din ecogreen? Ecogreen levererar ju 5400 spinn och SSD'n betydligt högre.

1, Jag får massa olika färger på skärmen, fast jag kan ändå urskilja vad som pågår. Sen fryser hela bilden för att sedan gå ner i typ windowed mode och tillbaka med samma skit, sen krachar det till slut. Ibland räcker det att jag bara startar spelet så fryser allt för gott.
2, Har inga felmeddelande mer än att "spelet i fråga har slutat att fungera"
Färgproblemen försvann "nästan" helt och frysningarna minskade när jag minskade min GPU till 900 MHz från 1200. Jag har inte klockat nånting alls själv utan allt är orginal. Grafikkorten å andra sidan är fabriksklockade.
Som sagt båda korten står nu på 900 MHz.
Memory clock settings på 1425 MHz
4, Alla spel osv kör jag från min SSD.

Är mer eller mindre livrädd för att pilla på inställningar jag inte vet så mycket om. Så har ni några förslag som inte gör att datorn exploderar så vore jag djupt tacksam. Behöver ni bilder osv så säg bara till.

Mvh Kekke

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kekke80:

1, Jag får massa olika färger på skärmen, fast jag kan ändå urskilja vad som pågår. Sen fryser hela bilden för att sedan gå ner i typ windowed mode och tillbaka med samma skit, sen krachar det till slut. Ibland räcker det att jag bara startar spelet så fryser allt för gott.
2, Har inga felmeddelande mer än att "spelet i fråga har slutat att fungera"
Färgproblemen försvann "nästan" helt och frysningarna minskade när jag minskade min GPU till 900 MHz från 1200. Jag har inte klockat nånting alls själv utan allt är orginal. Grafikkorten å andra sidan är fabriksklockade.
Som sagt båda korten står nu på 900 MHz.
Memory clock settings på 1425 MHz
4, Alla spel osv kör jag från min SSD.

Är mer eller mindre livrädd för att pilla på inställningar jag inte vet så mycket om. Så har ni några förslag som inte gör att datorn exploderar så vore jag djupt tacksam. Behöver ni bilder osv så säg bara till.

Mvh Kekke

dom där grafikbuggarna låter precis som dom jag fick med min förra dator när grafikkortet överhettades. Har du kollat tempen på dina kort?

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Testa att ladda in FurMark och stressa korten under 100% GPU load, du borde få grafikbuggar ganska snabbt i detta program ifall det är så att det är dina kort som inte fungerar som de ska, då kan du även följa temperaturen på korten i detta program. Mina HIS kort fungerar inte alls bra med original fläkt control som sköts automatiskt, de går upp på 90+ väldigt snabbt och jag vill inte ha korten så varma.
Jag har kört Furmark samtidigt som jag haft Catalyst control center upp och ställt in en fläkthastighet som gör att kort blir MAX 85 grader och då under 100% GPU load i 1h+.

PS: Skulle inte du kunna skicka en länk till någon sida med ditt grafikkort? Många 6970 ligger ju på mellan 880-940Mhz som original på GPU och 1200Mhz är ingen dålig ökning.. Låter ju verkligen som att tillverkarna har utmanat sig själva lite där. Många gånger skriver dom ju OC och höjer med 50-100Mhz, nu snacka vi ju ca 300Mhz.. Säger inte att något är fel men skulle bara vilja se kortet för kan inte hitta det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Skrivet av Kekke80:

Spelen jag testat är:
Dragon Age 2

Mvh

Upplevde ganska exakt samma problem när jag började köra eyefinity med mina kort klockade till 950. Kör nu korten i stock och 11.10 drivern, änn så länge funkar det vet inte om det va till så mycket hjälp men du kan ju pröva att dra ner klocken till stock och prova och sen kan du ju pröva lite olika drivrutiner 11.10 funkar bra för mig

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Här är kortet i fråga:

http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2...

Står visserligen Frekvens 940 MHz på sidan men det stämde inte nånstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanden:

Upplevde ganska exakt samma problem när jag började köra eyefinity med mina kort klockade till 950. Kör nu korten i stock och 11.10 drivern, änn så länge funkar det vet inte om det va till så mycket hjälp men du kan ju pröva att dra ner klocken till stock och prova och sen kan du ju pröva lite olika drivrutiner 11.10 funkar bra för mig

Dra ner klocken till stock?

Hur gör jag det? Vill inte låta som en total noobie, men måste erkänna att jag faktiskt är det gällande detta :<

Visa signatur

Permalänk

Ah fel av mej om du redan dragit ner klocken från 1200(stock). Det borde gå att på ner korten till 880(org fabriksklock) via Amds Overdrive panel i CCC. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Varit inne och jämfört artikelnummer som är angivet på Inet med det som står på Powercolors hemsida, ser ut att vara exakt samma kort och det står 940Mhz. Kan du hitta något produktblad där det står att kortet ska gå i 1200Mhz på GPU? För om det ska gå i 940Mhz och ditt ligger på 1200Mhz är jag inte förvånad om du upplever problem.

http://www.powercolor.com/global/products_features.asp?id=329

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfredo:

Varit inne och jämfört artikelnummer som är angivet på Inet med det som står på Powercolors hemsida, ser ut att vara exakt samma kort och det står 940Mhz. Kan du hitta något produktblad där det står att kortet ska gå i 1200Mhz på GPU? För om det ska gå i 940Mhz och ditt ligger på 1200Mhz är jag inte förvånad om du upplever problem.

http://www.powercolor.com/global/products_features.asp?id=329

Finns inget produktblad där detta står. Datorn var ihopasatt och levererad av Inet. Har inte gjort några ändringar alls mer än att installera Windows och dra hem dom senaste drivrutinerna själv. När problemen uppstod så sökte jag febrilt på nätet efter möjliga lösningar och hittade nån sida "Toms hardware" där det stod om ett liknande problem, och den personen hade dragit ner sin GPU till 900 och fått det att fungera. Det var det jag gjorde också och nu är spelen spelbara men problemet ligger kvar och stör.

Ska jag dra upp min GPU från 900 Mhz till 940 MHz på båda korten tycker du?
Finns där möjligtvis några andra inställningar som jag helt har missat kanske?

Som det ser ut nu så fungerar Dragonage 2 bra, enda problemet är att det hänger sig lite för ofta.
Assassins creed brotherhood har däremot fortfarande grafikproblem. Får konstiga färger, eller så blir det svart där det ska vara färg och skiten går ner i windowed mode o tillbaka för att sedan kracha.

Drog även ner FurMark o det fungerade bra men vad jag med mitt expertöga kunde se så blev fläktarna asvarma. Kort 1 var uppe i 99 grader... Inga grafikstörningar dock. 99 grader är väl lite att ta i?

Så hur justerar jag fläktarna på bästa sätt?

Edit:

Har nu satt båda korten på 940MHz

Nu ser det ut så här.

Kort 1

Kort 2

Ser detta korrekt ut?

Mvh kekke

Edit 2:

Vill åter igen tacka alla som försöker hjälpa mig med detta problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill rekommendera Dead space 2 Fungerar PRIMA i Eyerfinity/surround. 3D är dåligt dock.

http://screenshot.xfire.com/s/118417176-4.jpg

Ingen fix o så krävs! ( For once )

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kekke80:

Finns inget produktblad där detta står. Datorn var ihopasatt och levererad av Inet. Har inte gjort några ändringar alls mer än att installera Windows och dra hem dom senaste drivrutinerna själv. När problemen uppstod så sökte jag febrilt på nätet efter möjliga lösningar och hittade nån sida "Toms hardware" där det stod om ett liknande problem, och den personen hade dragit ner sin GPU till 900 och fått det att fungera. Det var det jag gjorde också och nu är spelen spelbara men problemet ligger kvar och stör.

Ska jag dra upp min GPU från 900 Mhz till 940 MHz på båda korten tycker du?
Finns där möjligtvis några andra inställningar som jag helt har missat kanske?

Som det ser ut nu så fungerar Dragonage 2 bra, enda problemet är att det hänger sig lite för ofta.
Assassins creed brotherhood har däremot fortfarande grafikproblem. Får konstiga färger, eller så blir det svart där det ska vara färg och skiten går ner i windowed mode o tillbaka för att sedan kracha.

Drog även ner FurMark o det fungerade bra men vad jag med mitt expertöga kunde se så blev fläktarna asvarma. Kort 1 var uppe i 99 grader... Inga grafikstörningar dock. 99 grader är väl lite att ta i?

Så hur justerar jag fläktarna på bästa sätt?

Edit:

Har nu satt båda korten på 940MHz

Nu ser det ut så här.

Kort 1
http://img.photobucket.com/albums/v299/Ssaphire/Kort1.png

Kort 2
http://img.photobucket.com/albums/v299/Ssaphire/Kort2.png

Ser detta korrekt ut?

Mvh kekke

Edit 2:

Vill åter igen tacka alla som försöker hjälpa mig med detta problem.

Mitt IT har lagt ner så ser det konstigt ut så är d för jag skriver på mobilen..

Låter som att du har samma problem som jag med att köra fläkten på auto, jag tycker inte att korten ska passera 90 grader, då får det väsnas lite istället, prova att hitta en Manuel inställning på fläktarna med furmark som gör att korten inte når 99 grader i alla fall.. Sedan får du själv känna var den smärtgräns går, min är som sagt runt en 85 grader. Om de är klockade så har de säkert ökat pwr till korten, kolla vad de ligger på i gpu-z och se ifall de ligger mycket högre än stock på 6970. Annars kan man öka under pwr i catalyst, gör en väldig skillnad e performance att öka där, mina kort ligger på +20% från stock, men inte säker på om vi har samma stock då dina är överklockade redan, samt att mina inte är 6970 från början.
Annars ser det ju ut som det ska i catalyst för dig med korten på 940 MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfredo:

Mitt IT har lagt ner så ser det konstigt ut så är d för jag skriver på mobilen..

Låter som att du har samma problem som jag med att köra fläkten på auto, jag tycker inte att korten ska passera 90 grader, då får det väsnas lite istället, prova att hitta en Manuel inställning på fläktarna med furmark som gör att korten inte når 99 grader i alla fall.. Sedan får du själv känna var den smärtgräns går, min är som sagt runt en 85 grader. Om de är klockade så har de säkert ökat pwr till korten, kolla vad de ligger på i gpu-z och se ifall de ligger mycket högre än stock på 6970. Annars kan man öka under pwr i catalyst, gör en väldig skillnad e performance att öka där, mina kort ligger på +20% från stock, men inte säker på om vi har samma stock då dina är överklockade redan, samt att mina inte är 6970 från början.
Annars ser det ju ut som det ska i catalyst för dig med korten på 940 MHz.

Provade att spela igen nu på 940Mhz o då hängde sig spelet direkt... Hmmm

Jag blir inte klok på detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vill rekommendera Dead space 2 Fungerar PRIMA i Eyerfinity/surround. 3D är dåligt dock.

http://screenshot.xfire.com/s/118417176-4.jpg

Ingen fix o så krävs! ( For once )

Då ska det ju bara till att man pallar spela dessa skräckspel Aldrig mer!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kekke80:

Provade att spela igen nu på 940Mhz o då hängde sig spelet direkt... Hmmm

Jag blir inte klok på detta

Du råkar inte spela över steam med gpu-z i bakgrunden, eller liknade övervaknings program? Tror inte det är det men BC 2 över steam och övervknings program i bakgrunden blir total lås med oändlig ljud loop, många som haft det problemet inkl jag själv, tänkte att det kanske finns fler spel med samma strul? Det var av den anledningen jag började med Manuel hastighet på fläktarna för kunde inte se hur varma korten blev i BC 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfredo:

Du råkar inte spela över steam med gpu-z i bakgrunden, eller liknade övervaknings program? Tror inte det är det men BC 2 över steam och övervknings program i bakgrunden blir total lås med oändlig ljud loop, många som haft det problemet inkl jag själv, tänkte att det kanske finns fler spel med samma strul? Det var av den anledningen jag började med Manuel hastighet på fläktarna för kunde inte se hur varma korten blev i BC 2.

Nädå, inget sånt alls på i bakgrunden när jag spelar. Ser ut som det primära kortet blir för tok för varmt när jag spelar ändå. Vill nästan få det till att det kan vara orsaken till att spelen lägger av. Har nu ökat Power control settings till 10% och fläktarna till 80% för att se om det hjälper men det låter fan som man har ett flygplan i rummet

Finns där några andra typ testprogram för att se hur bra/dåligt denna burk kan prestera? Någon hardware check typ?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att power control settings belastar korten hårdare så de skulle kunna ta skada, jag har kört med det på +20% sedan mars och funkar fin fint, men man har sig själv att skylla ifall det skulle gå i sönder. Med Furmark i 1h med max load får jag att 55% på båda korten räcker för att hålla stabila 85 grader, så dina kort borde ju prestera något liknande tycker man? För 80% är ju riktigt mycket, tycker 55% väsnas nått jävligt.
Finns ju en diagnos fil i windows som i bästa fall visar vad det var som låste sig när datorn krasha, jag testade ett program som hette "whocrashed" när jag hade problem med BC2, hittade lösningen ganska snabbt så han inte testa programmet så mycket men tror att det fungerar ganska bra.
Jag sitter och funderar på ifall du skulle kunna ha skadat kortet permanent? För 1200Mhz är ingen höjdare om det ska gå i 940Mhz, jag hade ett 1900XTX som jag körde med vatten, och det klockade jag hårt, när jag sedan testade med luftkylning fick jag artifacter i allt som inte var desktop i windows, så det kortet var förbrukat. Det är ju i så fall inte ditt fel utan något fabriksfel på inställningarna på kortet, men som sagt är kanske möjligt att det skulle gå i 1200Mhz, vet ju inte riktigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte haft tid att svara pga arbete, barn etc. Men kom att tänka på en sak. Kan man inte få korten att dela lika på bördan? För som det är nu så går ju kort 1 på högvarv hela tiden medans kort 2 bara snål-åker på kort 1. Kanske inte fungerar så men värt att fråga

Tror att jag kanske måste tweaka om hela datorn på något sätt... Kan vara något jag missat. Är inte alls säker på att mina inställningar är rätt.
Kan man öka Memory clock settings? Min ligger på 1425MHz, men vet inte om det är rätt.
Samma sak med Power Control Settings som jag har på 0%
Försöker på alla sätt jag kan ta reda på allt om detta men informationen 2 st 6970OC i Crossfire är jävligt begränsad. Eller så e det jag som söker på helt fel grejer... Hmm

Testade 3DMark Vantage och fick P30136 3DMarks, vet ej om det är bra eller anus men någon annan mer insatt kanske vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

In this thread you will find multiple remedies for a common flickering issue among the recent HD series of cards. Although the same general principles apply to some of the GeForce nVidia cards, the information here is specifically targeting the ATi Radeon™ family.
First of all DO NOT and I repeat do not fix the flickering issue via installing Riva Tuner. RT is a fantastic piece of software and I highly recommend it to anyone who is keen on seeing what goes on behind the scene and enjoys taking full control of the hardware side of the system, but it's not the solution for this particular problem... Here are more details:
The flickering is a common occurrence with ALL (...yes all) VGA cards that are overclocked by default by the manufacturer beyond the recommended 900 MHz memory clock. This phenomenon happens regardless of the chosen PCB manufacturer (Asus, Gigabyte, XFX, Powercolor, Sapphire, HIS and so on) when the operating system switches profiles within the graphic card. This is done to adjust performance settings according to the users interaction with the system by consuming less power at off-peak thus prolonging the VGA service life.
As discovered by previous users of this thread, With some ATI ® cards overclocking by the manufacturer has become an issue but underclocking the RAM frequency completely resolves the issue. I fully understand that these cards were marketed with the catch phrase of having that extra performance benefits and that was how consumers were lured into paying the premium over their counterparts but unfortunately this technical glitch has turned the strength into a weakness and the promises performance does not materialize. By using the default ATI Overdrive™ feature you can safely reduce the frequency at to match the off-peak 900 Mhz (at peak game usage or off peak browsing) while still taking advantage of the overclocking provided by the GPU frequency management module. In other terms while you lose 25 MHz of RAM performance via the CCC™ limit, the GPU clock is managed flawlessly and when needed, your core clock speed is increased from its default value to the recommended overclock value. This constant adjustment does NOT happen with Riva Tuner and that is why there are no screen flickers happening. When you overclock with Riva tuner (which ever version it may be) to the recommended default factory setting (ie: 780 or 800 @ 925 or 950 MHz) the graphic card is constantly idling at that peak frequency (unfortunately in the pre OC-ed VGA it's the maximum that the card can safely handle). If you monitor the behavior of the VGA with Riva Tuner it's evident that it does not change the values to the desirable idle values (500 @ 900 Mhz) once the gaming application has terminated or you are working with 2D applications. This constant exposure to the highest overclocked voltage along with the inevitable heat sink mishaps and environmental temperature variations will soon lead the way to the famous VPU recovery scenario which plagues many HD4800 series cards, rendering the VGA useless and dramatically degrading your gaming experience with constant disruptions, system failure (hangs) and the blue screen of death. The VPU itself is not the problem, but it's an indication that the system is vulnerable at certain operating scenarios.
Here is the temporary solution for the average know-how user until there is a permanent fix for the RAM issue:
- Undo whatever (damaging) procedure you have done so far
- CLEAN Install the latest drivers (FROM ATI®)
- Enable ATI Overdrive™ (bypass the confirmation prompt)
- Underclock your "Memory Clock" to 900 MHz
- Apply changes
In most cases the fan control does NOT need adjustments [if the PCB vendor has done profiling correctly]. You CAN install Riva Tuner after this, as it's a very nice addition for the enthusiast BUT do not overclock the VGA with it (or any other software).
Clearly you must repeat this for every new system that you install this class of VGA on - obviously the repetition includes OS changes and driver updates as well. If you are an advanced user, you can easily eliminate the undesirable flickering permanently from the graphics card hardware itself (independent of OS and OC Software) by flashing the EPROM. Modifying the Bios is something that I will not go into details here because the procedure has a high risk factor for the ordinary user and if an individual qualifies as an advance user he/she already knows the details.
I tried to explain the process as best as I can, I hope it helps all you gamers out there. Just in case you need further assistance I will check back on this thread later on, unfortunately I prefer not to disclose any personal contact detail here at this moment.

Källa: http://www.tomshardware.co.uk/forum/273975-15-solution-screen...

Påminner en hel del om problemet jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med video ram när man kör eyefinity / nvidia surround.

Ex om jag har 2st amd 9670 med 2gb ram vardera hur mycket av dessa kan användas 2gb eller 4gb?

Om jag istället kör två nvidia 570 med 1280MB video ram vad får jag då? 1280 eller 2560 MB?

Min uppfattning är att t är viltigt att ha myxket video ram då det krävs en hel del för en ~6000x1200 upplösning. Hört att BF3 specielt utnyttjar detta flitligt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tino:

Hur fungerar det med video ram när man kör eyefinity / nvidia surround.

Ex om jag har 2st amd 9670 med 2gb ram vardera hur mycket av dessa kan användas 2gb eller 4gb?

Om jag istället kör två nvidia 570 med 1280MB video ram vad får jag då? 1280 eller 2560 MB?

Min uppfattning är att t är viltigt att ha myxket video ram då det krävs en hel del för en ~6000x1200 upplösning. Hört att BF3 specielt utnyttjar detta flitligt.

Korrekt. Det är bra med mycket vram i höga upplösningar.

Du kan alltid utnyttja allt som ett grafikkort erbjuder oavsett om du kör flera eller ett. Det är enbart i dubbelkärniga kort man får tänka till litegrann, typ 5970 eller 6990.

Visa signatur

Permalänk

Två snabba frågor till er nu som troligen har testat detta/kan föreslå, hur klarar sig ett Asus DirectCuII 6970 2GB med 3 skärmar? Blev lite fundersam när jag kollade genom tråden och såg att så många körde Crossfire med just 6970.

Vad föreslår ni för skärmar? TN eller IPS panel? Sett att många kör med dessa lite billigare BenQ G2420HDBE,HD,HDBEL och liknande. Eller tycker ni jag skall köra med lite dyrare skärmar en de föreslådda BenQ skärmarna?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Korrekt. Det är bra med mycket vram i höga upplösningar.

Du kan alltid utnyttja allt som ett grafikkort erbjuder oavsett om du kör flera eller ett. Det är enbart i dubbelkärniga kort man får tänka till litegrann, typ 5970 eller 6990.

Så i detta fall så har 6970 en fördel då jag nästan får 2 GB mer minne att utnyttja?

Föresten hur går diskutionen kring eyefinity vs nvidia surround och 9670 vs 570?
Någon som har några intrissanta artiklar kring detta?