Installerat Samsung 830 SSD 128

Permalänk
Medlem

Installerat Samsung 830 SSD 128

Hej

Skaffade mig en Samsung 830 128 Gig härom dagen.
Installerade den och Klonada min gamla Intel X-25 med
det medföljande Norton Ghost enligt anvisningarna som
medföljde och det fungerade smärtfritt och tog väl en
10-15 minuter att kopiera. Har ett Gigabyte GAP55A-UD3
moderkort så jag har valt att köra på SATA2 (3,0 Gbit/s)
i stället för på Marvel portarna som ju inte ska vara något vidare.
Har kört ett par tester och det blev så här.
Det är väl vad jag förväntade mig och disken verkar
fungera klanderfritt med mina grejor än så länge.
Tilläggas är att Samsung vill att man har cirka 12 Gig
oallokerat på disken för underhållsrutiner som det står i
dokumentationen.
Edit
Såg i någon kommentar som pekade på denna
att Atto föredras så jag lägger in den också då.

http://i43.tinypic.com/vfcxl1.jpg
http://i43.tinypic.com/1zwc8km.jpg

http://i40.tinypic.com/fbvtyv.jpg

Permalänk
Medlem

Om du kan så testa att plugga in disken i en av Marvell portarna och gör en till mätning, är väldigt nyfiken på resultatet.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Om du kan så testa att plugga in disken i en av Marvell portarna och gör en till mätning, är väldigt nyfiken på resultatet.

Även jag är nyfiken.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Även jag är nyfiken.

Jag också..... bra om du testar detta och uppger värden.

EDIT:
Hur kollar man om moderkortet (Marvel) uppfyller SATA 6.0?
Alltså om det uppfyller spec?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Eftersom ni är intresserade så har jag kopplat in den på Marvel SATA3 6,0 Gbit/Sec
som ni ser vinner man lite på sekventiell läsning. Nackdelen är att eftersom jag har
en P55 moderkort så begränsas grafiken om jag som jag nu gjort satt SATA i turbo på
Marvel portatrna det står så här i specen till moderkortet om grafiken.

When SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) work at turbo mode, 1st PCIE x16 will work at x8 speed.
Här är i alla fall resultaten som ni efterfrågade.
Eftersom det inte kommer bli någon större skillnad
vid normal användning kommer jag koppla tillbaka till
SATA 2 porten för att släppa grafiken fri till full speed.

Hoppas ni gillade informationen i alla fall.

http://i41.tinypic.com/359coqx.jpg

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis en likadan disk idag. Jag får ut 176MB/s i sequential read i CrystalDiskMark. Min är inkopplad på Marvel SATA3 6,0 Gbit/Sec också. Frågan är ju vad jag gjort fel som får så dålig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Eftersom ni är intresserade så har jag kopplat in den på Marvel SATA3 6,0 Gbit/Sec
som ni ser vinner man lite på sekventiell läsning. Nackdelen är att eftersom jag har
en P55 moderkort så begränsas grafiken om jag som jag nu gjort satt SATA i turbo på

When SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) work at turbo mode, 1st PCIE x16 will work at x8 speed.

Talar nog för samtliga som bad om ett test, tack ska du ha!
Ja skillnaden var inte värst stor och i vilket fall tror jag inte att man kommer märka av den lilla extra skillnaden om man inte sitter och packar upp t.ex .rar-filer dagarna i ända.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Talar nog för samtliga som bad om ett test, tack ska du ha!
Ja skillnaden var inte värst stor och i vilket fall tror jag inte att man kommer märka av den lilla extra skillnaden om man inte sitter och packar upp t.ex .rar-filer dagarna i ända.

Skillnad mellan vad? Vad menar du?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Vad jag har förstått genom tidigare diskussioner här i forumet så halveras hastigheten om att du använder båda Marvel- portarna samtidigt, till hälften. Dessutom har Marvel- porten max 5 Gbit/s hastighet. Vilket innebär hälften av 5 Gbit/s vid användande av 2st hd enheter.
Alltså teoretiskt 2,5 Gbit/s per hd. Dvs. långt från utlovade 6.0 Gbit/s.

Vilket skulle innebära att SATA II är snabbare än en SATA III (Marvel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått av det hela är att Marvel portarna har SATA 3 men klarar inte av att leva upp till full speed på dom
dessutom om man har som jag ett Gigabyte P55 moderkort så måste något offras för att erbjuda full speed på dessa
i detta fall på mitt kort så offras grafiken som jag skrev ovan.

Vad som gäller för andra kort och tillverkare vet jag inte men det är väl något liknande kan man anta.
Så om man vill utnyttja det till fullo ska man ha ett Sandy Bridge moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du satt portarna i turboläge eller liknande i bios ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Hej

Skaffade mig en Samsung 830 128 Gig härom dagen.
Installerade den och Klonada min gamla Intel X-25 med
det medföljande Norton Ghost enligt anvisningarna som
medföljde och det fungerade smärtfritt och tog väl en
10-15 minuter att kopiera. Har ett Gigabyte GAP55A-UD3
moderkort så jag har valt att köra på SATA2 (3,0 Gbit/s)
i stället för på Marvel portarna som ju inte ska vara något vidare.
Har kört ett par tester och det blev så här.
Det är väl vad jag förväntade mig och disken verkar
fungera klanderfritt med mina grejor än så länge.
Tilläggas är att Samsung vill att man har cirka 12 Gig
oallokerat på disken för underhållsrutiner som det står i
dokumentationen.

http://i43.tinypic.com/vfcxl1.jpg

http://i41.tinypic.com/2l94bwk.jpg Så där ser det ut för min Corsair Force GT 120GB. Är inte så bra på sånt här men.. din verkar ju kicka min ssd's ass =p

Trodde inte min disk var så dålig eftersom jag velade mellan 830 och gtn.. =/ Läste runt och bestämde mig för gtn. Kan jag ha gjort nått fel när jag satte in den eller nått?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

http://i41.tinypic.com/2l94bwk.jpg Så där ser det ut för min Corsair Force GT 120GB. Är inte så bra på sånt här men.. din verkar ju kicka min ssd's ass =p

Trodde inte min disk var så dålig eftersom jag velade mellan 830 och gtn.. =/ Läste runt och bestämde mig för gtn. Kan jag ha gjort nått fel när jag satte in den eller nått?

Tror att du missat att aktivera AHCI mode i Bios. Kolla upp detta och gör som nedan så blir det nog lite bättre fart.
Ditt kort har flera olika SATA portar se till att den sitter i en Intel SATAIII port först. Undvik Marvel.

Ditt korts spec

• SATAIII controller integrated in Intel® Z68 (B3) chipset
- Up to 6Gb/s transfer speed.
- Supports two SATAIII ports (SATA1~2) by Z68 (B3) PCH
- SATA1~6 ports support RAID 0/1/5/10 mode by Intel Z68 (B3) PCH

• SATAIII controller integrated in Marvell® 88SE9128 chipset
- Supports two SATA 6Gb/s ports

http://www.mydigitallife.info/how-to-enable-ahci-support-in-w...

Svenska
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Permalänk
Avstängd

Hämtar ut min första SSD på Fredag vilket är en Samsung 830 256GB.

Är det något man ska tänka på förutom att sätta in den i Intel 6GB port samt aktivera AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Hämtar ut min första SSD på Fredag vilket är en Samsung 830 256GB.

Är det något man ska tänka på förutom att sätta in den i Intel 6GB port samt aktivera AHCI?

Om du klonar gamla och den inte körs med AHCI så får du göra som i posten ovan för att aktivera det
i efterhand. Och texten i anvisningarna som säger detta nedan kan ju vara värt att tänka på vid kloning.

Important: In order to use the “Copy My Hard Drive” feature described below, your new SSD must be larger than the cumulative size of all data stored on your current HDD. If your new SSD is not large enough to accommodate all of the data on your HDD, please delete or backup any unimportant files on your HDD

Sen så kan det ju vara ide att ladda ner senaste versionen av Magician och Norton Ghost från Samsungs supportsida så du får senaste.

Permalänk
Avstängd

Då aktiverar jag nog AHCI idag med hjälp av guiden.

Jag har delat upp min 1TB i 2 olika delar. C: tar 70/250GB och X: är där jag har mina spel vilket tar 313/681GB. När man klonar, ignorerar den partitioner och klonar exakt hela hårddisken eller kan man välja att klona enbart C:?

Tänkte nämligen göra detta så man slipper installera om Windows osv.

Tackar för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Då aktiverar jag nog AHCI idag med hjälp av guiden.

Jag har delat upp min 1TB i 2 olika delar. C: tar 70/250GB och X: är där jag har mina spel vilket tar 313/681GB. När man klonar, ignorerar den partitioner och klonar exakt hela hårddisken eller kan man välja att klona enbart C:?

Tänkte nämligen göra detta så man slipper installera om Windows osv.

Tackar för svar.

Man kan välja man kopierar en partition i taget med Norton Ghost först den lilla systempartitionen
och sedan C: och sedan vidare med X: om så önskas.
Det följer med en steg för steg guide som jag följde utan problem
bara man läser igen noga så funkar den bra.
Vet inte om du måste byta enhetsbeteckning på den gamla X: när allt är klart
så den får samma bokstav som det var innan om det skulle ändra sig.
Annars blir det trubbel med programmen på den enheten det kan ju vara värt
att ha koll på.
Sen kan du ju ta bort gamla systempartitionen och c:
med diskhanteraren och utöka x: till hela disken när allt annat
är fixat och klart forhoppningsvis.

Efter kloningen är klar så bör du utöka partitionen så den täcker
resten av disken också har jag för mig . Det är lätt fixat med magician programmet
men man bör spara 10 % oallokerat för underhållsfunktioner säger Samsung.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte enbart klona C:, skönt att veta att det inte blir några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Skillnad mellan vad? Vad menar du?

Mellan SATA2 respektive SATA3.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Mellan SATA2 respektive SATA3.

Ja, i det här fallet (ref ovan beräkning) så är SATA II snabbare än SATA III
Detta gäller miljoner moderkort med vissa felaktigt anslutna Marvel kontrollers.
Moderkorten uppfyller ej specifikation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Tror att du missat att aktivera AHCI mode i Bios. Kolla upp detta och gör som nedan så blir det nog lite bättre fart.
Ditt kort har flera olika SATA portar se till att den sitter i en Intel SATAIII port först. Undvik Marvel.

Ditt korts spec

• SATAIII controller integrated in Intel® Z68 (B3) chipset
- Up to 6Gb/s transfer speed.
- Supports two SATAIII ports (SATA1~2) by Z68 (B3) PCH
- SATA1~6 ports support RAID 0/1/5/10 mode by Intel Z68 (B3) PCH

• SATAIII controller integrated in Marvell® 88SE9128 chipset
- Supports two SATA 6Gb/s ports

http://www.mydigitallife.info/how-to-enable-ahci-support-in-w...

Svenska
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Har testat det där två gånger nu. Jag har ändrar regen till 0 (ahci aktiverat) sen har jag satt på ACHI i bios.

Problemet kommer när jag ska isntallera drivrutinerna (som dyker upp automatiskt). Det går jättebra tills datorn ska startas om. Den börjar stänga ned sig och sedan börjar bios åter bootas.. då avbryts det och datorn rebootar igen. Sen när jag kommer in så är disken fortfarande i ide verkar det som. =/

Kan man inte bara installera om WIndows annars? Installerar man med AHCI aktiverat i bios borde ju windows göra det själv också?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Har testat det där två gånger nu. Jag har ändrar regen till 0 (ahci aktiverat) sen har jag satt på ACHI i bios.

Problemet kommer när jag ska isntallera drivrutinerna (som dyker upp automatiskt). Det går jättebra tills datorn ska startas om. Den börjar stänga ned sig och sedan börjar bios åter bootas.. då avbryts det och datorn rebootar igen. Sen när jag kommer in så är disken fortfarande i ide verkar det som. =/

Kan man inte bara installera om WIndows annars? Installerar man med AHCI aktiverat i bios borde ju windows göra det själv också?

Självklart kan man installera om Windows med AHCI aktiverat i Bios. Det är ju det normala installationsförfarandet.
Att aktivera i efterhand är ju en genväg för att slippa göra en nyinstallation.
Tycker det hela verkat märkligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Självklart kan man installera om Windows med AHCI aktiverat i Bios. Det är ju det normala installationsförfarandet.
Att aktivera i efterhand är ju en genväg för att slippa göra en nyinstallation.
Tycker det hela verkat märkligt dock.

Kan ju hända att jag gjort fel någonstans. Jag har inte fått någon boost i prestandan på min ssd så.. Hade tänkte installera om windows ikväll och se om det blir bättre på nått sätt. Tungt att behöva installera om allt dock.. =p

Citat:

"While you set up SSD with AHCI mode, for performance and stability, we suggest you enable hot plug for better system running."

Vad är detta? Kanske nått man ska undersöka ytterligare? Stod på MSI's egna hemsida när man klickar in sig på mitt mb.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kan ju hända att jag gjort fel någonstans. Jag har inte fått någon boost i prestandan på min ssd så.. Hade tänkte installera om windows ikväll och se om det blir bättre på nått sätt. Tungt att behöva installera om allt dock.. =p

Vad är detta? Kanske nått man ska undersöka ytterligare? Stod på MSI's egna hemsida när man klickar in sig på mitt mb.

Tydligen ska man göra följande på ditt kort. Instruktionen är fö ett kort med en Vertex SSD men det
borde vara samma för dig. Har inga sådana inställningar på mitt så hoppas det funkar.

To enable hot plugging on that board.

In UEFI
Goto - Advanced
Storage configuration
Make sure you are in AHCI mode
Click on the Vertex 3 SSD from the list of drives, then hit enter.
Enable - External SATA (eSATA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Tydligen ska man göra följande på ditt kort. Instruktionen är fö ett kort med en Vertex SSD men det
borde vara samma för dig. Har inga sådana inställningar på mitt så hoppas det funkar.

To enable hot plugging on that board.

In UEFI
Goto - Advanced
Storage configuration
Make sure you are in AHCI mode
Click on the Vertex 3 SSD from the list of drives, then hit enter.
Enable - External SATA (eSATA)

Testar det på momangen! Återkommer med resultat.

Update: Hittar inget av det där i mitt bios. Googlat runt lite och bestämt mig för att installera en ny bios som kom förra månaden. Den jag sitter på är ett halvår gammal och första versionen. Många har haft problem med loopande boots och denna update tycks ha hjälpt många av dom. Man vet ju aldrig.

För övrigt har jag satt lagringsdisken i en sata2-port så nu ligger ssdn ensam på sata3.. vet itne om det har någon betydelse men vill minnas att jag hört att enheterna delar bandbredd om man gör så. ^^ Kanske är helt ute och cyklar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Testar det på momangen! Återkommer med resultat.

Update: Hittar inget av det där i mitt bios. Googlat runt lite och bestämt mig för att installera en ny bios som kom förra månaden. Den jag sitter på är ett halvår gammal och första versionen. Många har haft problem med loopande boots och denna update tycks ha hjälpt många av dom. Man vet ju aldrig.

För övrigt har jag satt lagringsdisken i en sata2-port så nu ligger ssdn ensam på sata3.. vet itne om det har någon betydelse men vill minnas att jag hört att enheterna delar bandbredd om man gör så. ^^ Kanske är helt ute och cyklar.

Ja hoppas att det kan hjälpa då. Själv har jag inget UEFI att leka med på mitt kort.

Permalänk
Avstängd

Vad mycket krångel det blev angående kloningen...

Jag klonade som vanligt, då skapades D: för jag redan hade 2st Windows. Bootade om från SSDn men den läste fortfarande på HDDn. Inställningarna i registret var ju att den bootade på C: vilket var min äldre HDD.

Drog ner PartedMagic och tog bort den äldre Windows 7 partitionen, mergade alla partitioner på min WD 1TB Black så det blev en hel volym, tog 6 timmar! Skapade även 25GB unallocated som programmet från Samsung rekommenderade.

När jag bootade om till SSDn var allt trasigt, alla enhetsbetäckningar var ändrade och det enda som jag kunde göra var att starta taskmanager, bakgrunden var grå och inga menyer, rutor eller något funkade.

Googlade på hur man ändrade tillbaka en enhetsbetäckning som systemet har, gjorde detta i registret och ändra från D: till C:, bootade om och allt funkade perfekt!

Skönt som tusan att allt löste sig och nu startar allt på någon sekund som det var meningen :D! Gjorde en benchmark, vet inte hur bra scores det är men det räcker för mig. http://dl.dropbox.com/u/266556/as-ssd-bench%20SAMSUNG%20SSD%2...

Permalänk
Medlem

Funkar disken som den ska?
inga hängningar eller annat?

Permalänk
Avstängd

Yes! Work time är nu 14 timmar, det är vad datorn vart på i, har inte märkt någon performance drop, hänging eller fått BSOD. Har spelat fleratal spel såsom Skyrim, Saints Row 3, GTA IV osv. La över dessa på SSDn med hjälp av Steam mover då jag ville testa laddnigstid, var helt underbart i Skryim t.ex. Flyttade tillbaka spelen till min WD Black senare.

Dock är det lite tråkigt att programmet SSD Life inte kan läsa Health Status, dvs hur mycket som har skrivits till SSDn osv. Kanske för denna SSDn är ganska ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Vad mycket krångel det blev angående kloningen...

Jag klonade som vanligt, då skapades D: för jag redan hade 2st Windows. Bootade om från SSDn men den läste fortfarande på HDDn. Inställningarna i registret var ju att den bootade på C: vilket var min äldre HDD.

Drog ner PartedMagic och tog bort den äldre Windows 7 partitionen, mergade alla partitioner på min WD 1TB Black så det blev en hel volym, tog 6 timmar! Skapade även 25GB unallocated som programmet från Samsung rekommenderade.

När jag bootade om till SSDn var allt trasigt, alla enhetsbetäckningar var ändrade och det enda som jag kunde göra var att starta taskmanager, bakgrunden var grå och inga menyer, rutor eller något funkade.
Din fart verkar ju helt OK jämfört med min när jag körde på Marvel porten.

Googlade på hur man ändrade tillbaka en enhetsbetäckning som systemet har, gjorde detta i registret och ändra från D: till C:, bootade om och allt funkade perfekt!

Skönt som tusan att allt löste sig och nu startar allt på någon sekund som det var meningen :D! Gjorde en benchmark, vet inte hur bra scores det är men det räcker för mig. http://dl.dropbox.com/u/266556/as-ssd-bench%20SAMSUNG%20SSD%2...

Trist att det krånglade, för mig gick det hur smidigt som helst fast jag hade ju bara C: + systempartitionen att klona.
Tur att du är händig så du kunde reda ut det hela i alla fall.
Har kört min disk 8 dagar nu och inget obehagligt att rapportera angående funktionen.