Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem

Måste ändå berömma ubisoft för att äntligen göra nått, vid alla diskussioner om piratverksamhetens påverkan på olika branscher har jag alltid hävdat att den är försumbar, varför? Jo annars skulle de naturligtvis sluta göra sagda produkt!! Varken spelbolagen eller musikbranschen sysslar med välgörenhet, så varför forsätter de trots allt gnäll om hur mycket de förlorar?? Enligt min mening är det för att de naturligtvis tjänar pengar...oavsett vad de säger!

Om man jämför med säg...1995 då de borde piratats mindre...släpps det färre spel/musik/film per år nu än då? Jag har inga siffror men jag tror inte det? Var inte Avatar den dyraste filmen hittills? Gör de detta bara som välgörenhet? Nä de tjänar förstås fortfarande pengar. Det är väl bara att sluta göra spel och börja baka bullar om det nu inte lönar sig? Sätt hårt mot hårt!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

orka va fan

Finns massa spel där ute, nu när battlefield 3 är ute så orkar man inte ens bry sig, väntar på att batman arkham city ska falla ner i pris lite, enda skiten som är värt att köpa. Resten får gärna mjölka skiten ur varandra. Kommer det ut 50 spel per år och man kanske kommer köpa 5 så kan det vara bra att LEVERERA! Gör man inte det så sänk PRISET! De kan ju fan inte ta 499 för ett spel som släpps varje år aka CALL OF NOOBY 15! Spel jag köpt senast var LA Noire, bf3, dirt3, need for speed hot pursuit,,, resten får vänta änna!

Permalänk
Medlem

Jag måtte ha den mest konstiga kompiskrets eftersom vi som betalar för våra spel överstiger 5% med många hästlängder. Jag skulle även vilja veta hur många av dessa 95% spelar spelet mera än ett par timmar? För dessa spelar skulle troligen inte köpa spelet oberoende. Även antalet som först laddar ner spelet för att sedan köpa det om de finner intresse för spelet vore vara intressant. Jag antar att alla dessa ingår i 95%, vilket ger en väldigt missvisande bild av efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

ÖÖÖÖÖ släpp en beta eller demo och se hur poppis det blir först, innan man tror en siffra som kommer tanka det!!!

Tänk att det ska vara så svårt att låta spelarna testa spelet så slipper det bli så att folk tankar ner det. Fan man vill inte gå och köpa ett spel som man inte kommer spela i alla fall för man upptäcker att det var inget. Men, men låt dem sattsa på en plattform så blir det säkert bättre.

En dålig ursäkt det med. Arma 2 är ett av de få spel som faktiskt helt är utvecklat för PC, dessutom väldigt bra för sin genre och det finns ett utmärkt demo att testa innan man köper. Trots det så säger de följande:

Citat:

– Vår statistik från multiplayer visar att för varje tre legitima köpare som spelar sitt spel i flerspelarläget så finns det 100 misslyckade försök att spela med en piratversion. Detta indikerar att piratverksamheten är ett extremt spritt problem på pc, och det är också väldigt oroande för oss som en mellanstor, självständig och pc-orienterad utvecklare, förklarar Bohemia-chefen Marek Španěl.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111119/arma-2-utvecklarna...

Permalänk
Medlem

While many game developers blame piracy for their decreasing PC game sales, it is clear that this is not the problem — relatively few gamers are pirates, and those that are would mostly not be able to afford games anyway.

However, it's easier for these developers to point their fingers at pirates than to face the real problem: that their games are not fun on PC. The games in question are usually designed for consoles, with the desktop port as an afterthought. This means they are not fun to play with a mouse and keyboard, and don't work well on PC hardware. Their field of view is designed to be viewed from a distant couch instead of a nearby monitor, and their gameplay is simplified to compensate for this tunnel vision.

Blizzard is one of the most successful game developers in the world, and it develops exclusively for desktop computers. Why do they succeed where everyone else fails? They create games that are designed from the beginning to work well with the mouse and keyboard, and with all kinds of desktop hardware. If developers spent more time improving their PC gaming experience, and less time complaining about piracy, we might see more successful PC games.

Taget från: http://kotaku.com/5533615/another-view-of-video-game-piracy

Jag tror många utvecklare lite att lära sig, spelen idag är faktiskt väldigt tråkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det finns aldrig något som kan rättfärdiga piratkopiering.

Fast nu är givetvis den enda rimliga utgångspunkten i samhället inte att det är piratkopieringen som ska rättfärdigas, utan de upphovsrättsregler som reglerar den, samt de åtgärder som vidtags för att bekämpa den.

Skrivet av astrob0y:

varför piratkopieras sk bra spel? och vad tusan är dåliga spel? upplevelse är subjektivt.

1. Varför skulle inte bra spel piratkopieras? Kanske du vill förtydliga frågan?
2. Dåliga spel är spel som folk tycker är dåliga. Kanske du vill förtydliga frågan?
3. Att upplevelse är subjektivt berövar inte folk möjligheten att bedöma spelet vara bra eller dåligt.

Permalänk

Om detta blir en trend blir det surt för oss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pengar, pengar , pengar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Tror det är tvärtom att folk bränner ner konsol spel mer än pc. Iallfall i mina kretsar. För Konsol spel är ju ca 100kr dyrare än till pc.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Det är alltid lättare att skylla på andra istället för att erkänna sina egna brister.

Permalänk
Medlem

Nu kommer ju er försäljning skjuta i höjden och ni kommer bli det rikaste och bästa utvecklaren som finns, att ingen tänkt på det innan... Genidrag Ubisoft!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Det blir inte bättre produkter när folk kopierar och åker gratis...

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Bättre med "gratisspel" där man betalar för att spela online är att fortsätta med dessa dumma kopieringsskydd. Dessutom spelar folk för mycket ändå på sina datorer så det är bara bra om de får mer hälsosamma intressen.

Permalänk
Medlem

Hahaha har nog aldrig läst löjligare namn till ett spel någonsin.

Permalänk
Avstängd

Sicka fjantar! De tjänar la åtminstone något på att släppa det till PC? Sviker sina fans, inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Håller med i det stora hela, (dock är 1000:1 alldeles för högt, om piratkopiering inte funnits/varit omöjligt av någonanleding hade i så fall bokstavligen ingen spelat pc-spel då?). Personligen skiter jag i att spela ett spel om det har kass DRM, att fultanka det och sedan skylla på DRM är otroligt kontraproduktivt sett på en större skala.

"DRM-hatare" är troligen en klar minoritet då de allra flesta PC-spelare idag fultankar nästintill alla spel och tror att det är en mänsklig rättighet att få gratis spel eller inte ens tänker längre än näsan räcker, "gratis är gott".

Det finns många problem med spelbranchen men att hävda att piratkopieringen (i alla fall på PC) inte är ett av dom är att ta på sig skygglapparna.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Sicka fjantar! De tjänar la åtminstone något på att släppa det till PC? Sviker sina fans, inte bra.

Enligt vad de sagt så tjänar de inte på att släppa det till PC. I alla fall om man tänkter kortsiktigt i enbart siffror. Vilka långsiktiga effekter det har är svårt att säga. DRM-försöken hade tydliga långsiktiga effekter i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ubisoft's Rayman Origins ser ju inte ut att släppas till PC heller.. och den Rayman var ju lite utav PCns Super Mario på Rayman 2/3-tiden (för Crash Bandibla, Mario, Sonic etc var ju alla konsollexklusiva annars).

Sååå har redan räknat bort ubisoft. Bai bai.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlz:

Finns massa spel där ute, nu när battlefield 3 är ute så orkar man inte ens bry sig, väntar på att batman arkham city ska falla ner i pris lite, enda skiten som är värt att köpa. Resten får gärna mjölka skiten ur varandra. Kommer det ut 50 spel per år och man kanske kommer köpa 5 så kan det vara bra att LEVERERA! Gör man inte det så sänk PRISET! De kan ju fan inte ta 499 för ett spel som släpps varje år aka CALL OF NOOBY 15! Spel jag köpt senast var LA Noire, bf3, dirt3, need for speed hot pursuit,,, resten får vänta änna!

Tror problemet är att spelutvecklarna ner prioriterar innehåll och frihet i spel i allt för stor utsträckning. Vad jag tror gör ett spel hållbart en lång tid är vad som kan göras även när spelet är slut. T.ex. GTA där även när "storyn" var slut så kunde man fortfarande köra omkring och ha kul, eller TES där det alltid fanns något att upptäcka, läsa eller prova. Need for speed är också ett sånt spel där man kan bara köra runt och ha kul även när spelet är slut.

Jag tror att ifall spelen får ett större innehåll och frihet = tar lång tid att helt spela slut dem, så kommer folk att köpa istället för ladda ner. Jag tycker det känns konstigt att ladda ner ett spel och sedan lägga 100h på det. Då köper man ju det hellre eftersom de troligen är ett spel man gillar.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Som många sagt flera gånger om i denna tråden - Bra spel säljer - oavsett format. ( Portal2, Deus Ex HR, Skyrim och BF3 är några spel som sålt bra till PC på sista tiden ) Det säljs ju inte direkt lite spel på Steam om man säger så.

Jag köper alla mina spel, inte alltid till fullpris dock, att vänta på patchar, DLC och steamreor är ganska vanligt för mig. Köper ändå för många spel som jag ändå inte har tid att spela.

Är ett spel dåligt spelar jag det inte helt enkelt, att vissa har det som ursäkt för att piratkopiera det finner jag ganska märkligt.

När det gäller detta spelet gör det alltså ingen som helst skillnad för mig, då det verkar bli ett kasst spel i vilket fall som, fast Ubisofts tramsiga hitte-på kunde man ju klarat sig utan dock.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Det var det, chippar mitt xbox bara föra detta

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ubisoft's Rayman Origins ser ju inte ut att släppas till PC heller.. och den Rayman var ju lite utav PCns Super Mario på Rayman 2/3-tiden (för Crash Bandibla, Mario, Sonic etc var ju alla konsollexklusiva annars).

Sååå har redan räknat bort ubisoft. Bai bai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_Generations

Intressant att Rayman inte släpps till PC men Sonic gör... jävla Ubisoft.

Permalänk

det enda som är 100% säkert är att dom kan dra åt helvete

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Om dom fixar så spelen funkar hyfsat bra på PC så kanske fler folk är beredda att betala för dem.
Jag har haft problem med ett gäng spel från Ubisoft så jag tänker inte köpa några spel från dem förns de bevisat att de kan göra spel som funkar

Permalänk
Medlem

Är det inte så att många av dem som laddar ner ett spel köper det sedan om dem tycker att det är bra. Jag läste att läckan av deus ex human revolution förmodligen gjorde att fler köpte det till pc, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Ja det var väl väntat. Kul att folk fortfarande tycker det är legitimt att ladda ner för att det inte har råd, att man bara laddar ner "dåliga" spel och för att utvecklarna "pissar" på pc-spelarna.
Sluta kom med en massa tomma ursäkter. Ni laddar ner för att ni är snåla o lägger pengarna på annat istället. Ni vill köpa de senaste spelen på PC, nya PC spel brukar generellt vara ganska krävande för hårdvaran. Hårdvaran har ni dock råd med för att kunna köra en piratkopia av bla. Crysis 2.

Finns inget som är rätt med piratkopiering egentligen. Vill man inte betala för ett "skitspel" så låter man bli att ens spela det eller så vill man bara ha allt gratis och kommer på med tomma ursäkter för att låta som att man gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Ja det var väl väntat. Kul att folk fortfarande tycker det är legitimt att ladda ner för att det inte har råd, att man bara laddar ner "dåliga" spel och för att utvecklarna "pissar" på pc-spelarna.
Sluta kom med en massa tomma ursäkter. Ni laddar ner för att ni är snåla o lägger pengarna på annat istället. Ni vill köpa de senaste spelen på PC, nya PC spel brukar generellt vara ganska krävande för hårdvaran. Hårdvaran har ni dock råd med för att kunna köra en piratkopia av bla. Crysis 2.

Finns inget som är rätt med piratkopiering egentligen. Vill man inte betala för ett "skitspel" så låter man bli att ens spela det eller så vill man bara ha allt gratis och kommer på med tomma ursäkter för att låta som att man gör rätt för sig.

Håller med dig fullständigt.
Glöm inte att det har dykt upp ett nytt argument på senare tid. Vi pc-spelare vill inte att skitföretag som ubisoft utvecklar spel till vår plattform.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jävla as... Om de ser till att deras skitspel funkar till PC så kanske folk köper dem, har själv köpt de två senaste Ghost Recon och De två senaste Rainbow six. Spelar dem inte längre för att multiplayer är helt omöjligt att koppla upp sig till. Så Ubisoft kan få dra åt H-vete. Hoppas bara nån annan köper Massive så inte de tvingas gå i graven eller göra fåniga dansspel.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det inte så att många av dem som laddar ner ett spel köper det sedan om dem tycker att det är bra. Jag läste att läckan av deus ex human revolution förmodligen gjorde att fler köpte det till pc, eller är jag helt ute och cyklar?

Assaissin creed 1 till pc läckte en veckan innan realse, ca 700 000 laddade ner det via de mer populära torrent-sidorna. Pc-spelet sålde i en betydligt mindre upplaga än till konsol-diton.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

helt rätt av dom, det är så här det slutar när folk tar hem spel olagligt..för jag tror dom vill ha lön för arbetet dom lägger ner..skulle inte ni det?..jag vet att jag skulle det iaf, bra att nån sätter ner foten o säger ifrån nu.

För det första så har jag köpt deras sunkiga spel. Deras support till oss kunder är obefintlig, dom har så många buggar i gost recon multiplayer som gör det värdelöst jag ville häva köpet då vi inte kunde lira tillsammans via nätet men det fick vi inte... Varför ska man då betala?

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.