Permalänk
Medlem

Angående Macbook

Hejsan Sweclockers!

Tänkte nu om någon dag beställa en macbook pro 13" av en vän som bor i USA för tillfället. Min fråga är om det är värt att lägga 300$ (3000kr i sverige) för i7:an istället för i5an?

Datorn är till för plugg, mycket film, musik, lättare spel, surfa m.m. väldigt allround helt enkelt. Vill ha en dator som går så smooth som det bara går, jag använder inte mycket photoshop eller andra tyngre grejer. Vill kunna ha igång winamp, vlc, x-antal flikar och liknande utan att datorn går knas. Känner själv att i5:an kanske är smartare.

Men vill som sagt ha er expertis

MVH Hoojk

Permalänk
Keeper of the Bamse

I5 är ett oerhört mycket smartare val. En I7 är aldrig värd 3000kr mer än en I5.

För stationära datorer är en i7 c:a 900kr dyrare och till och med där rekommenderar folk i5.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för input, någon med annan åsikt? Ska förmodligen slänga i en SSD i i5:an sen, bör vara mer markant skillnad på en ssd än en i7:a.

Permalänk

SSD är helt klart ett bättre val än en i7.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja en SSD för 3000kr är ett oändligt mycket bättre val än en I7.
Välj billigaste disken från apple och uppgradera till SSD själv om du vill spara en slant, SSD från Apple är rätt dyra :/

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Som tidigare talare så rekommenderar jag inte i7:an, helt enkelt för stor prisskillnad i förhållande till prestanda skillnaden. En SSD är däremot ett smart val och kostar inte så mycket om du sätter i en själv. Känner du att en SSD känns begränsande så kan du alltid göra som mig och köpa en Optibay som ersätter DVD-enheten och sedan sätta i valfri mekanisk 2.5" hdd i den. Vill du ha mycket flikar uppe och sånt så är det ju oftast inte CPU som är begränsande utan ram fast 4GB ram kommer du nog långt på om du inte kör något tungt; men i annat fall så kostar ram nästan inget till och 8GB får du för dryga 300kr, är även det för lite så finns 16GB för lite mer än en lax. Fast 16GB stöds officiellt inte av Apple i dagsläget även om det verkar funka bra för alla som provat.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]