Permalänk
Medlem

40 tums TV 4.5K

när den gamla tv burken började visa en skev bil insåg mina föräldrar att det kanske var dags att köpa en ny tv.

efter som mina föräldrar är helt oerfarna med vad som verkligen är kvaliste och vad som är reklam tänkte jag rådfråga er på Sweclockers.
det skulle vara trevligt om man kunde ha ganska mycket funktionalitet i tvn så man slipper ha massa tillägg.

ja det finns inte mycket mer att säga ge mig några förslag.
kraven är bara att priset ska va ca 7000kr och att det ska vara en 40-42 tum

tack på förhand

edit: max priset har stigit till 7K

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

huh ingen har ens tittat på tråden något fel?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

finns det något alternativ? såg att den fått dålig kritik för få ingångar och ingen ljud utgång :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inget tips om modell men jag skulle köpt en plasma.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du skule kunna få köpa en min Sony Nx700 /40tum för 4.5k säljer den enbart för köp av störe tv, skit bra tv annars

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på komplett, de har en fin affär på en Samsung 40" lcd för 3590:-

Kolla här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639482

Bättre deal får man nog leta efter i den prisklassen om du ska byta ut din tjocktv billigt

Edit:
De finns inte i lager idag såg jag, men beräknas inkomma imorgon iaf

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Behöver mer info... vad är ni ute efter? LCD eller Plasma? Speciellt märke? Andra krav?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

mykcet funktioner och ett pris på 4500... nej det går inte blir bara dom simplaste modellerna för det priset.
men jag skulle då ha köpt en plasma helt klart mest tv för pengarna å helst panasonic då om det är plasma.
men annars så är ju den som godspeed länkade fungerande men det finns ju inga speciella funktioner.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xobust:

finns det något alternativ? såg att den fått dålig kritik för få ingångar och ingen ljud utgång :/

Jag har köpt den TVn (för 3995:-) och kan intyga att det finns ljudutgång i form av analog TRS. Jag har kopplat externa högtalare till denna apparat. Däremot finns det inte någon optisk ljudutgång så om just detta är prioriterat så är den väl mindre intressant.

Jag kan hålla med om att det finns få ingångar (och utgångar) till TVn. Beror ju lite på hur man tänkt använda den och vad man har för prylar som skall kopplas.
För mig räcker två HDMI och en SCART hela vägen.

Som kritiker säger på prisjakt så är de inbyggda högtalarna troligen den största svagheten. Hade man tänkt använda dessa så får man vara beredd på att inte vara kräsen. Men jag har ju som sagt valt att använda andra högtalare så detta problem är ur världen för mig.

För utsatt pris får du troligen kompromissa på något plan. Bra bild, många utgångar och stor skärm rimmar dåligt med billigaste prisklassen. Kan vara värt att tänka på oavsett vad du väljer för TV.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

En billig Samsung? Du vet att det inbyggda ljudet på Samsungs tv-apparater är ett skämt va?

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

En billig Samsung? Du vet att det inbyggda ljudet på Samsungs tv-apparater är ett skämt va?

Du kan ju köpa extern ljud system: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s80131059&o=produkt_pri...

Du kör med 3,5mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jasså? har en Samsung själv och tycker inte ljudet är dåligt för vanligt program tittande. När det är Blu-ray film vill jag ha surround så då blir det 5.1 systemet som får ta över, men nog tycker jag inbyggda är vad man kan förvänta sig av tv ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jasså? har en Samsung själv och tycker inte ljudet är dåligt för vanligt program tittande. När det är Blu-ray film vill jag ha surround så då blir det 5.1 systemet som får ta över, men nog tycker jag inbyggda är vad man kan förvänta sig av tv ljud.

Och du baserar ditt svar på endast det du upplevt? Oj oj. Att Samsung har dåligt inbyggt ljud är ökänt

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Och du baserar ditt svar på endast det du upplevt? Oj oj. Att Samsung har dåligt inbyggt ljud är ökänt

Klart jag baserat det på vad jag själv upplever, inte vad andra säger och tycker lol. Att folk här klagar på allt med Logitech och inbyggda grejer är väl ökänt

Permalänk
Medlem

jag skulle om jag vore dig köpa en TV på Swedex.se det är samsungpaneler och dem är byggda i trä, min är hel svart och syns ej att det är trä men dem är snygga och stabil som tusan till bra priser.

jag köpte denna för 8 månader sedan och är sjukt nöjd, förutom HDMI har jag även VGA och DVI utgångar.

http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=466

väldigt prisvärt och inget plast skit från någon "gigant" av någonting.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Klart jag baserat det på vad jag själv upplever, inte vad andra säger och tycker lol. Att folk här klagar på allt med Logitech och inbyggda grejer är väl ökänt

Här? Vem har pratat om här? Här inne finns det inte mycket kunskap om varken tv-apparater eller bildskärmar.

edit: Kasst formulerat, den som vill ta illa upp får väl göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för alla svar i när det gäller ljud så behövs det inte eftersom vi redan har ett 5.1 system så det är viktigare att det finns klokt ljud ut från tvn.

när det gäller priset så kan det kanske argumenteras upp någon tusenlapp eftersom det oftast ger mer för pengarna.

Skrivet av light44:

Behöver mer info... vad är ni ute efter? LCD eller Plasma? Speciellt märke? Andra krav?

när det gäller plasma , lcd , led så är det nog troligast att det blir lcd eller led pga att plasmor drar mer ström.
känner inte till mycket om märken.
det som behövs är hdmi ,scart , ljud ut , gärna vga och dvi också

min pappa har tydligen lärt sig allt om tv på eldgiganten och om man sitter 3m meter bort ska man tydligen ha en 47 tum :S men
allt mellan 40 och 50 är om du frågar mig lagom eftersom vi har klarat os på en 32 tummare i flera år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur många av varje? Vad ska du koppla in för ljud ifrån TVn? De flesta TV-apparater idag har ARC (Audio Return Channel) på en HDMI-port, och en del förstärkare kan plocka det ljudet.

HDMI och DVI är typ samma signal, det enda som krävs är en adapter för 25 riksdaler (åtminstone med studentrabatt på Dustin).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag skulle om jag vore dig köpa en TV på Swedex.se det är samsungpaneler och dem är byggda i trä, min är hel svart och syns ej att det är trä men dem är snygga och stabil som tusan till bra priser.

jag köpte denna för 8 månader sedan och är sjukt nöjd, förutom HDMI har jag även VGA och DVI utgångar.

http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=466

väldigt prisvärt och inget plast skit från någon "gigant" av någonting.

mycket intressant verkar gediget ska kolla upp lite mer om den, hur är betraktnings vinklarna?
är den lika bar som en LED?

Skrivet av zyberzero:

Hur många av varje? Vad ska du koppla in för ljud ifrån TVn? De flesta TV-apparater idag har ARC (Audio Return Channel) på en HDMI-port, och en del förstärkare kan plocka det ljudet.

HDMI och DVI är typ samma signal, det enda som krävs är en adapter för 25 riksdaler (åtminstone med studentrabatt på Dustin).

minst en hdmi och scart . ljud systemet kan bara ta emot analog signal alltså röd , vit kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

tack för alla svar i när det gäller ljud så behövs det inte eftersom vi redan har ett 5.1 system så det är viktigare att det finns klokt ljud ut från tvn.

när det gäller priset så kan det kanske argumenteras upp någon tusenlapp eftersom det oftast ger mer för pengarna.

när det gäller plasma , lcd , led så är det nog troligast att det blir lcd eller led pga att plasmor drar mer ström.
känner inte till mycket om märken.
det som behövs är hdmi ,scart , ljud ut , gärna vga och dvi också

min pappa har tydligen lärt sig allt om tv på eldgiganten och om man sitter 3m meter bort ska man tydligen ha en 47 tum :S men
allt mellan 40 och 50 är om du frågar mig lagom eftersom vi har klarat os på en 32 tummare i flera år.

De drar inte så extremt mycket mer ström. Vi har inte märkt någon större skillnad från vår 24'' CRT till en 50'' plasma på elräkningen. Och för det priset får du mycket mer TV av en plasma än en LCD.
Kollar du i ett väldigt ljust rum så köp en matt tv.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

De drar inte så extremt mycket mer ström. Vi har inte märkt någon större skillnad från vår 24'' CRT till en 50'' plasma på elräkningen. Och för det priset får du mycket mer TV av en plasma än en LCD.
Kollar du i ett väldigt ljust rum så köp en matt tv.

tja det är säkert sant men min pappa hade tydligen sätt en led Philips som hade bra färger vilket betyder att Philips är det bästa märket och att led är överlägset jag, försöker övertyga honom att lcd skärmar somswedex cameo eller Samsung är lika bra :/
men det är väll lite så med okunniga vuxna att dom bestämmer sig utefter deras första intryck?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

tja det är säkert sant men min pappa hade tydligen sätt en led Philips som hade bra färger vilket betyder att Philips är det bästa märket och att led är överlägset jag, försöker övertyga honom att lcd skärmar somswedex cameo eller Samsung är lika bra :/
men det är väll lite så med okunniga vuxna att dom bestämmer sig utefter deras första intryck?

Han får nog lära sig skilja på bra färger och överdrivna färger. Men överdrivna färger ser fint ut, fint lockar mer folk än korrekta färger.:)

Visa signatur

Permalänk

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
Farsan köpte den till min och min brors rum. Jag Tycker billdern är väldigt bra med skarpa färger, Pappa tycker den är bättre än den som är i vardagsrummet XD.
Ett + är det låga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaWickedSwede:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
Farsan köpte den till min och min brors rum. Jag Tycker billdern är väldigt bra med skarpa färger, Pappa tycker den är bättre än den som är i vardagsrummet XD.
Ett + är det låga priset.

ja det kanske blir den då för den har vi diskuterat kring förut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

mycket intressant verkar gediget ska kolla upp lite mer om den, hur är betraktnings vinklarna?
är den lika bar som en LED?

givetvis inte då det är LCD paneler men det är bra grejer alla paneler är Samsung i deras aparater.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av xobust:

ja det kanske blir den då för den har vi diskuterat kring förut

Menar du här i forumet eller hemma, för jag värkar inte hitta något inlägg om den?