Datorhögtalare (Harman/Kardon Soundsticks III) vs aktiva högtalare

Permalänk
Medlem

Datorhögtalare (Harman/Kardon Soundsticks III) vs aktiva högtalare

Hej.

Jag hade planerat på att köpa http://www.inet.se/produkt/6304860/harman-kardon-jbl-soundsti... men jag nu har jag börjat fundera om det inte är mer värt att köpa aktiva högtalare och koppla upp de mot datorn än några riktiga datorhögtalare. Någon som har koll över fördelar och nackdelar med båda? Tycker det per automatik känns som att aktiva högtalare saknar den bas som en separat subwoofer kan skapa, även om det må vara datorhögtalare - men sedermera har jag inte sådan stor koll över det hela när det gäller ljud. Det jag ska använda det för är att lyssna på musik, och min budget ligger max på 2000kr.

Permalänk
Medlem

Dom är värd priset och vackra:) annars är ju BOSE ett alternativ men dom är lite dyrare http://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/digital-musi...

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Blir nog Soundsticks iaf tror jag om ingen annan har något att tillägga

Permalänk
Medlem

Ja Absolut! Det blir ett bra köp!=) God Forts--->

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Datorhögtalare vs aktiva är som äpplen och päron,ska du lyssna på musik med bra ljud så välj ett par aktiva högtalare inte nåt logitech eller liknande
Sen ska du inte tro att ett 2.1 system är bättre än 2.0 för samma pris för det är det inte,en bra sub kostar pengar och det får man inte för 2000kr,tyvärr,i alla fall inte om du är ute efter kvalitetsbas som går ner till 15hz med låg dist.
Sen får man oftast tvådelat ljud med billiga 2.1 system vilket förstör helheltsupplevelsen.

Permalänk

Nu är det väl bara jag som snöar in? Men även soundsticks är väl aktiva högtalare...
De är ett bra mellanköp om man vill ha vettigt ljud för pengarna.
Det finns många aktiva 2.0 system som levererar bra ljud för samma pengar men då måste man ha bra med plats på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Nu är det väl bara jag som snöar in? Men även soundsticks är väl aktiva högtalare...
De är ett bra mellanköp om man vill ha vettigt ljud för pengarna.
Det finns många aktiva 2.0 system som levererar bra ljud för samma pengar men då måste man ha bra med plats på skrivbordet.

Japp soundsticks är aktiva dem med,precis som alla andra datorhögtalare,bara det att de är inte lika bra som aktiva studiomonitorer när det kommer till välljud.

Permalänk
Medlem

Det har med storleken att göra. I det här fallet så har storleken faktiskt betydelse. Kör på ett par aktiva monitorer istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare