Hur ska jag koppla till datorn?

Permalänk
Inaktiv

Hur ska jag koppla till datorn?

Tjena, tänkte kolla hur jag ska göra för att få de som jag vill ha till datorn.
just nu har jag 5.1 ljud i datorn, 2.1 i grön kanal och 2.0 i blå kanal och jag hade tänkt att köpa 2 bas element också.
Hur ska jag koppa in bas elementen? för jag har kommit fram i mitt huvud att man kan koppla in dom i en receiver som pallar att driva dom, sen går det ut via receivern via rca till datorn som går in via ett 3.5mm jack.

Går de som jag har tänkt eller måste jag göra på ett annat sätt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hifiexperter är nog rätt folk att be om råd, men jag gör ett försök...

Jag tycker det låter som du tänkt rätt, ifrågasätter dock syftet med två basar - en höger och en vänster i rummet eller? Mänskliga örat är dåligt på att avgöra varifrån basfrekvenser kommer, så det spelar rätt lite roll var i rummet den står. En bas ska räcka tycker jag.

I övrigt - kolla mycket riktigt att förstärkaren/receivern funkar ihop med basen du tänkt dig innan du köper nåt. Har ditt moderkort/ljudkort en digital (optisk/koaxial) utgång, och receivern en motsvarande ingång, så är den att rekommendera istället för teleplugg/RCA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VicVega:

Hifiexperter är nog rätt folk att be om råd, men jag gör ett försök...

Jag tycker det låter som du tänkt rätt, ifrågasätter dock syftet med två basar - en höger och en vänster i rummet eller? Mänskliga örat är dåligt på att avgöra varifrån basfrekvenser kommer, så det spelar rätt lite roll var i rummet den står. En bas ska räcka tycker jag.

I övrigt - kolla mycket riktigt att förstärkaren/receivern funkar ihop med basen du tänkt dig innan du köper nåt. Har ditt moderkort/ljudkort en digital (optisk/koaxial) utgång, och receivern en motsvarande ingång, så är den att rekommendera istället för teleplugg/RCA.

okej
Tackar för svaret:)

Permalänk
Medlem

Det vettigaste är väl att koppla allt via receivern och sen köra digital signal som VicVega skrev. Jag tvivlar på att detta fungerar dock eftersom att det verkar som att du kör datorhögtalare med en redan inbyggd förstärkare.

Nyttan som två basar gör är framförallt att du får en jämnare bas i rummet. Vill du ha ett högre ljudtryck eller bättre ljud är det nog bättre att köpa en helt ny bas som ersätter den gamla.

Permalänk
Medlem

Har du en receiver så har du förhoppningsvis riktiga högtalare till den också, man ska mycket riktigt inte koppla datorhögtalare till en sån. I teorin kan man ju ha receivern till enbart basen men det känns som en trasslig lösning. Ett äkta surroundsystem med egna "riktiga"högtalare och bas, och så datorn inkopplad optiskt - det vore optimalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rSon:

Det vettigaste är väl att koppla allt via receivern och sen köra digital signal som VicVega skrev. Jag tvivlar på att detta fungerar dock eftersom att det verkar som att du kör datorhögtalare med en redan inbyggd förstärkare.

Nyttan som två basar gör är framförallt att du får en jämnare bas i rummet. Vill du ha ett högre ljudtryck eller bättre ljud är det nog bättre att köpa en helt ny bas som ersätter den gamla.

okej men de jag tänkte är att jag ska använda dom nya 12" basarna till datorn. alltså inga datorhögtalar bas
Samt jo jag ska köra med digital signal när jag väl har köpt dom nya högtalarna till receivern.

Skrivet av VicVega:

Har du en receiver så har du förhoppningsvis riktiga högtalare till den också, man ska mycket riktigt inte koppla datorhögtalare till en sån. I teorin kan man ju ha receivern till enbart basen men det känns som en trasslig lösning. Ett äkta surroundsystem med egna "riktiga"högtalare och bas, och så datorn inkopplad optiskt - det vore optimalt.

Nu var de så att jag har inga högtalare till den just nu.. sparar till ett riktigt grymt 7.1 system och så när jag inte använder receiver till nåt tänkte jag kanske att man kunde koppla in 2 bas element till dator efterom just nu ligger dom o gör ingenting just nu
samt jag ska ju självklart inte koppla några datorhögtalare till receiver tänkte bara om man kunde göra så att receiver sköter enbart basen för tillfället
jag tycker att min vanliga bas till datorhögtalarna är för klen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon169198:

jag ska ju självklart inte koppla några datorhögtalare till receiver tänkte bara om man kunde göra så att receiver sköter enbart basen för tillfället
jag tycker att min vanliga bas till datorhögtalarna är för klen

Det kan bli problem att köra ut ljudet till två separata utgångar. Det verkar ju som att du har allt du behöver hemma så då är det ju bara att testa! Fungerar det inte så får du väl komma tillbaka hit.