Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Till och med jag blev intresserad.
Men hoppas på att de 5-10% effekt försämringen kan kan bli en bra bit mindre.

Undra hur mycket det externa grafikkort kommer kosta.

"MSI GUS II ska finnas i butik under maj månad och har ett riktpris på 249 USD, motsvarande cirka 2 200 kronor inklusive moms. I paketet ingår ett förinstallerat Radeon HD 6770."

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon96120:

Nu är du på djupt vatten.. Vilken av 'elektrisk' eller 'optisk' signal skulle vara analog menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Kom på att det var lite dumt formulerat. Omvandling mellan signaler då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Att det här är awesome är ju inte för att det är något nytt! Externa grafikkort har funnits förut men det intressanta här är att det är via Thunderbolt som många datorer kommer att ha och det kommer att fungera både på Windows och på Mac (med restriktionen att man använder mac-kompatibla grafikkort för att få det att fungera med mac-system)!! Jag lär köpa det här : D

Hoppas det kommer lite krämigare grejer att ha i dock. 6850 är ju helt klart ett steg upp jämfört med de flesta mobila kort, men det är ju inte i toppklassen ändå.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Bådes Kepler och amd's 7000-serie borde ju släppts vid det laget, de kanske borde uppgradera startkortet från 6770 till nåt sånt istället?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Hade gärna sett en lösning där bildsignal sänds tillbaks till laptopen istället för att man måste ta till en annan skärm. Är det inte så Vaio Z's externa grafikkort funkar?

Utan det känns det bara som en uppdatering av lådorna som redan fanns för expresscard-gränssnittet.

Jag håller med. Det hade varit perfekt om jag kunde använda laptopskärmen.
Nu måste jag ändå ta med en extern skärm, i mitt fall 27" till LAN, vilket jag helst skulle slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Haha har alltid undrat varför ingen gjort detta förut (Eller det kanske någon har ) Ascoolt vilket som !

finns förut men då kör man expresscard på pci 2.0 om jag minns rätt.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Det pratas dock om att Macbook Air har ett sämre thunderboltchip?

Pratas om vet jag inte, det är fakta att i iMac, Mac-Mini och MBP sitter en Light Ridge TB Controller (4 kanaler á 10Gbps, 80Gbps i full duplex) medans i MBA sitter en Eagle Ridge SFF TB Controller (2 kanaler á 10Gbps, 40Gbps i full duplex). Anledningarna till detta har det, som vanligt, spekulerats mycket kring och de enda som vet är Apple själva. Men de bästa gissningarna är att det beror på att Eagle Ridge kretsen finns i SFF (Small Form Factor) och då är mycket mindre, samt att den versionen av Intel kretsen i en MBA (HD3000 på en ULV CPU) endast har en DP output, då är det rätt meningslöst att ens försöka klämma in Light Ridge som har 2st DP outputs annat än för mer bandbredd. Men det känns lite som att behöver man ha prestanda så sitter man kanske inte på en MBA heller.

Jag hoppas verkligen på denna lilla låda, perfekt att ställa hos mor & far så behöver man bara ta med den lilla datorn som e perfa när man reser och man är inte helt gimpad på gaming fronten under tiden man e på besök, dock med lägre inställningar men who cares? Bättre än HD3000 kretsen iaf!:D

Pestanda test Light Ridge vs Eagle Ridge:
http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13inch-review/4

Källa på Eagle + Lightridge kolioxet:
http://www.anandtech.com/show/4542/eagle-ridge-the-cheaper-optionally-smaller-thunderbolt-controller

^^Jon

Permalänk
Medlem

Fyfan vad jag längtar! Har min macbook pro dockat till min 24 tums skärm med tangentbord och mus. Detta kommer vara den ultimata lösningen då jag väldigt lätt på morgnarna plockar med mig min mac till skolan och tillbaks med den när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det enda jag är orolig över är att även fast dessa externa lådor ansluter till Macen via TB så ansluts skärmen till grafikkortet via vanlig DVI(eller DP eller w.e) - blir inte det en prestandaförlust där? Dessutom, hur skulle man göra med t.ex. en Apple TB Display för att få ut TB-funktionalitéten?

Jag tror inte du tänkte riktigt färdigt där. Det blir ingen prestandaförlust när man kopplar ett internt grafikkort till en skärm med DVI. Varför skulle det bli annorlunda i detta fallet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Hade gärna sett en lösning där bildsignal sänds tillbaks till laptopen istället för att man måste ta till en annan skärm. Är det inte så Vaio Z's externa grafikkort funkar?

Utan det känns det bara som en uppdatering av lådorna som redan fanns för expresscard-gränssnittet.

tänkte på exakt samma sak. ska man ha skärm också så kan man lika bra ha en stationär.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som inte är imponerad alls?

Ser inte poängen. Man kan gå från att ha en bärbar med värdelös grafikprestanda till en halvstationär med halvkass, medelst ett fulhack via Thunderbolt. Tillåt mig himla med ögonen, skaka på huvudet, sucka och gäspa.

När det kommer en lösning med extern PCI-E-anslutning med full bandbredd och "obegränsad" tdp så man kan använda precis vilket grafikkort som helst, och kanske t.o.m. dual eller varför inte quad sli/cf, så finns det en poäng.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Är jag den enda som inte är imponerad alls?

Ser inte poängen. Man kan gå från att ha en bärbar med värdelös grafikprestanda till en halvstationär med halvkass, medelst ett fulhack via Thunderbolt. Tillåt mig himla med ögonen, skaka på huvudet, sucka och gäspa.

När det kommer en lösning med extern PCI-E-anslutning med full bandbredd och "obegränsad" tdp så man kan använda precis vilket grafikkort som helst, och kanske t.o.m. dual eller varför inte quad sli/cf, så finns det en poäng.

Tror inte thunderbolt kommer flaskhalsa märkvärt, men man kan ju lämna thunderbolt grafikkortet hemma om man ska någonstans. Så har man alltid ett lite bättre alternativ.

Skakar själv på huvudet dock, har man pengar till det här har man pengar till en bättre laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Skakar själv på huvudet dock, har man pengar till det här har man pengar till en bättre laptop.

Vikt, ström konsumption, och specielt värme.

Macbooks är välkända för att ha stora problem redan nu på just den sista punkten, och det skulle inte heller upskattas om de två första blev sämmre. Reglerna gäller även för alla andra Laptops dock.

En extern lösning, specifikt en 'docking' lösning gör att datorn kan göras liten och bärbar, men ändå prestera medelbra när den är dockad.

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att någon här på forumet kommer att modda den så grafikkortet får vatten kylning också ^^

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Kommer funktionen att jag kan ha detta i Daisy chain med cinema display så åker min 15" MacBook Pro ut och en 13" Air kommer in!
Med 6850 bör det klara Diablo 3 galant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Med tanke på att thunderbolt "endast" kan leverera 10 watt, och att man ser en strömkabel till lådan så är jag ganska säker på att den har en extern strömkälla.

Klart den har en extern strömkälla, jag menade en strömkälla som låter mig passera 150W TDP grafikkort.

Dock har jag funderat mer på det här sen igår, det blir nog att vänta på att det kommer någon nyare lösning i framtiden som inte använder ThunderBolt som kan ge full bandbredd och valfritt grafikkort. När det här dyker upp på marknaden, då börjar jag titta på detta igen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Riktig rolig läsning:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Ser detta helt klart som en riktigt intressant produkt. Speciellt för oss som vill spela lite hemma, men inte släpa runt på en rymdstation när man har med sig datorn. Som många redan skriver så är ju en ultrabook och detta ett riktigt bra alternativ.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig nyhet, som många andra påpekar får det gärna klara lite mer kräm. Det jag saknar mest är att det skulle vara en dock-lösning. Dvs att tillverkarna (dell, lenovo etc) erbjuder det med sina dockor.

Permalänk

slut pris på 6000kr...

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

slut pris på 6000kr...

Vad pratar du om? I artikeln står det ju cirka 2200 kr, och det är inklusive grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag tror inte du tänkte riktigt färdigt där. Det blir ingen prestandaförlust när man kopplar ett internt grafikkort till en skärm med DVI. Varför skulle det bli annorlunda i detta fallet?

Du har helt rätt.
Problemet med Apple TB Display kvarstår dock.

Vet någon om grafikkortstillverkarna kommer införa TB ut-/ingångar på grafikkorten utöver DVI och DP?

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att man sett detta projekt göras av andra innan. sluta sno folks idéer !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Är jag den enda som inte är imponerad alls?

Ser inte poängen. Man kan gå från att ha en bärbar med värdelös grafikprestanda till en halvstationär med halvkass, medelst ett fulhack via Thunderbolt. Tillåt mig himla med ögonen, skaka på huvudet, sucka och gäspa.

När det kommer en lösning med extern PCI-E-anslutning med full bandbredd och "obegränsad" tdp så man kan använda precis vilket grafikkort som helst, och kanske t.o.m. dual eller varför inte quad sli/cf, så finns det en poäng.

Kan man trycka in ett 6850 så har man grafikprestanda som räcker för de flesta. Det är ju mycket billigare att köpa ett externt grafikkort och en lös skärm till sin laptop än att köpa en hel stationär dator för den som bara är casual gamer. Hade det inte varit för att jag håller på med foto som kräver stationär dator hade jag kunnat tänka mig att helt slänga ut den stationära och bara köra en ultrabook med externt grafikkort och en NAS. Då får man mobiliteten hos laptopen och man kan sitta och spela lite hemma. Det sparar massa plats och en del pengar för alternativet är ju en stationär dator för spel. Jag tror inte jag kommer köpa grafikkort i mycket högre prisklasser ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Avskyr sånt, min gamla bärbara hade extern dvd, askrångligt. Blir väl mer sånt här också så till slut sitter man med en "bärbar" med 50-11 externa boxar och kablar kors och tvärs överallt, nej tack.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

suck! måst ha extern skärm till, då kan man lika bra släpa på en stationär dator på typ lanet.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Alla, den fungerar med Apples MacBook och andra datorer, men du kommer inte kunna använda det under OS X pga firmwarebegränsningar. Fullt möjligt att någon släpper en överprisad variant med Mac-specifika kort. Till dess är det till att köra under bootcamp på Mac. Inte mycket att göra åt.

Man kan om man kör nVidia-kort köra Optimus på externa grafikkort och få display via den interna skärmen. Då den kopierar över till Intel-kretsens framebuffer. Via modifierade/hackade drivrutiner. Detta brukar bara funka via x1-läge på ExpressCard-varianterna av att köra extern grafikkort i låda dock. x2 PCI-e 2.0 har inte tillräckligt bandbredd för att föra över en kopia av framebuffern på högre upplösningar, prestandan blir alltså sämre, Nivida kör dock någon form av komprimering som gör att det fungerar på x1. När det gäller prestanda kolla upp ViDock-trådarna på andra forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Dessutom, hur skulle man göra med t.ex. en Apple TB Display för att få ut TB-funktionalitéten?

Eftersom Thunderbolt Display bara har en ingång krävs det att boxen kan skicka DVI/DP-signalen från grafikkortet över Thunderbolt-utgången på lådan och att du kan daisy-chaina och kedjekoppla det hela. Och att alla kretsar är kompatibla. Beror helt på produkten med andra ord, har den inte dessa möjligheter blir du utan ethernet, kamera, firewire och USB-hub. Tom utan bild med Thunderbolt Display. Thunderbolt Display är inte kompatibel med ren DP. Men varför är det så viktigt då inte många lär kasta sig över denna monitor i Sverige? Thunderbolt Display går inte ens att använda till Mac Pro av ren självklarhet. När kompatibla produkter kommer från Atlona kanske de går att använda till fler grejer, men de är ganska värdelösa som det är. Atlona får nog så småning om bildkonverterare som är kompatibla med iMac Thunderbolt och Thunderbolt Display, finns inget som säger att dessa måste slänga bort möjligheten att köra PCI-expressdelen över kabeln fast man byter ut video-källa. Beror helt på hur produkten är utvecklad och designad.

Den är inte heller tänkt att användas med Mac alls, då det är en PC-version av grafikkortet som kräver Bootcamp och Windows i demots fall. Den är således inte kompatibel med Thunderbolt Display eller mid-2011 iMac med Thunderbolt. Det går inte att få bild alls som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

var det inte meningen att laptops skulle vara bekväma och bärbara till skilldnad från en stationär?

nu verkar det som dom lägger till massa saker så den ska klara samma saker som en stationär men den blir inte riktigt bärbar längre.. fattar inte vitsen..

känns som dom gjort ett "problem" för att sen fixa det

Ja men... det är juh just de som de blir iom att man flyttar ut grafikkortet till externt. På det sättet har du en gaming-laptop hemma och en smidig när du är till fots (duh). I en perfekt värld hade det gärna setts att man klämt in vilken hårdvara som helst i en papperstunn dator men vi är inte riktigt där än.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Heh, satt faktiskt o funderade på varför detta inte gjorts än för några veckor sen. Definnitivt intressant för de som vill ha en smidigt laptop som man ändå kan spela lite på hemma.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]