Permalänk
Medlem

Okända enheter

Absolut inget proffs när det kommer till nätverk och måste ställa frågan till er kunniga

Har en TP-Link Archer Air R5 som router istället för Telenors egna router. Den här routern har en smidig app som man kan använda till konfigurering och övervakning.

Lite då och då får jag varningar om att okända enheter har anslutit till nätverket och sedan ett par månader tillbaka som jag haft routern så har jag blockerat 5 okända enheter som anslutit. Dessa enheter verkar inte tillhöra familjen då allas enheter fungerar utan problem efter blockering.

Familjens enheter är döpta till namn som jag känner igen och jag ser direkt när de kopplar upp sig. I övrigt har jag lagt ett lösenord som är en blandning av siffror och bokstäver för att kunna ansluta till nätverket.

Vad sjutton kan det vara för enheter som ansluter till nätverket och som jag måste blockera? MAC-adresserna tillhör ju inte någon av familjens enheter.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

De tre sista är troligen en artefakt av MAC adress randomization, det är sådana adresser, LAA, lokalt administrerade.

Du kan antagligen bekräfta detta själv genom experiment genom att göra lämplig inställning i enhetens OS och ”glömma”, nätverket, alternativt göra en lämplig ändring i routern, t. ex. ändra SSID. Sedan kan du validera att det är dina egna enheter du först förvägrar och som sedan ansluter med sin fabriks-MAC för att kunna skeppa iväg din data för försäljning och AI-träning.

Den första enheten ger sken av att vara en Windows-dator med Intel-nätverkskort.