Permalänk
Medlem

Intel har knappast pinnar på sina processorer utan dessa är på moderkortet. AMD har tvärtom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _vanilla:

Gash, hoppas du skämtar. AMD's processorer har ju pins PÅ processorn som kan gå av, tänk dig att du har e 3990x (6000kr) och så råkar du böja en pin på den? Då är den KÖRD. Jämfört med om du råkar böja en pin på mobo, det går på 1-3k bara... shiet.

Du mig skämta Aprillo?

Skrivet av SteveK:

Nej, det är just det som är grejen. Även om du böjer en pinne på en AMD processor så är det enkelt att bara böja tillbaka den (använd en stiftpenna och stick in pinnen där stiftet ska komma ut) och fortsätt köra. Böjer du en på en modern Intel så är du körd.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Skrivet av Superlight:

Intel har knappast pinnar på sina processorer utan dessa är på moderkortet. AMD har tvärtom.

Ja, det är det vi menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Intel har knappast pinnar på sina processorer utan dessa är på moderkortet. AMD har tvärtom.

Jag menade självklart "Böjer du en på sockeln på ett moderkort som passar till en modern Intel", det gick bara fortare att skriva som jag gjorde.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Jag menade självklart "Böjer du en på sockeln på ett moderkort som passar till en modern Intel", det gick bara fortare att skriva som jag gjorde, och det borde vara uppenbart...

Aha, okej då förstår jag.

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 FX-57: The Fastest Single Core
http://www.anandtech.com/show/1722

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

2) Processorsockeln Intels processorsockel är uppriktigt sagt rena skiten oehört känslig för böjda pinnar eller pinnar som går av, sådana fel anses var handhavandefel och täcks inte av garantin, inte sällan får folk minnesfel pga av att monteringen inte varit perfekt.
AMDs är enkel och robust.

Det här är bara fel. Har hänt mig alltför många gånger att den förbannade processorjäveln har fastnat i kylaren pga kylpastan och därför hänger med när man rycker bort kylaren, utan att låsmekanismen är öppen. Har dock haft tur och inte skadat någon processor än. Intels sockeldesign gör detta i princip omöjligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kogster:

Jo men då är du 1600 uppåt prisklassen och han säger i lägre prissegment vilket jag antar är under 1000 eller liknande.

Iö tycker jag att intels sätt att spänna fast processorn har en fördel: Den lossnar inte när man tar loss kylarn. det gjorde min 1055t fick några böjda pins också... men några svettiga timmar med kniv så passa den ner i sockeln igen och har gått perfekt sen dess. (över ett år sen)

Skrivet av JonteP0nte:

Det här är bara fel. Har hänt mig alltför många gånger att den förbannade processorjäveln har fastnat i kylaren pga kylpastan och därför hänger med när man rycker bort kylaren, utan att låsmekanismen är öppen. Har dock haft tur och inte skadat någon processor än. Intels sockeldesign gör detta i princip omöjligt.

Knepet är att ta loss kylaren medan den fortfarande är varm, jag har aldrig ryckt bort någon kylare, utan jag har lossat den genom försiktiga rörelser delvis sidledes, man tar inte till våld när man mekar med datorn.

Vad ni säger kanske utjämnar nackdelen med Intels sockel delvis, men vet man inte hur man skall få bort en AMD-kylare, eller en äldre Intel-kylare, är det bara att fråga i forumet, ni får garanterat ett bra svar väldigt snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Knepet är att ta loss kylaren medan den fortfarande är varm, jag har aldrig ryckt bort någon kylare, utan jag har lossat den genom försiktiga rörelser delvis sidledes, man tar inte till våld när man mekar med datorn.

Vad ni säger kanske utjämnar nackdelen med Intels sockel delvis, men vet man inte hur man skall få bort en AMD-kylare, eller en äldre Intel-kylare, är det bara att fråga i forumet, ni får garanterat ett bra svar väldigt snabbt.

Jag vet detta, faktum kvarstår ju dock att kylaren lossar mycket enklare från Intels sockel. Det är ofta besvärligt i mitt tycke att behöva starta datorn, låta den stå och bli varm, stänga av den för att sedan kunna plocka bort kylaren, speciellt om man felsöker och datorn inte fungerar rätt, då vill man ofta inte att den ska vara påslagen i onödan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hade AMD haft en vettig fyrkärnig FM1 med 65w TDP och grafikprestanda matchande HD3000 så hade jag varit all in.

Jag skulle påstå att Intel står sig väldigt bra till i diskretare lösningar, ett område som AMD tidigare totaldominerade. Tråkigt för mig och ännu tråkigare för min plånbok att jag inte kan hitta en AMD-processor som uppfyller mina krav.

AMD har en FM1 processor med 4 kärnor och ett TPD på 65W.. och att påstå att HD3000 från intel är bra är väl att ta i? A8-3800 som har de du söker har mycket bättre grafik.

http://www.amd.com/us/products/desktop/apu/mainstream/Pages/m...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Vill att Trinity processorn ska komma ut nu! Där tror jag AMD springer måånga varv runt Intel. Vore inte fel att kunna bygga en liten mITX rigg med Trinity för att ha med på lan

Edit: Pratar om den inbyggda grafiken

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Eltarion:

AMD har en FM1 processor med 4 kärnor och ett TPD på 65W.. och att påstå att HD3000 från intel är bra är väl att ta i? A8-3800 som har de du söker har mycket bättre grafik.

http://www.amd.com/us/products/desktop/apu/mainstream/Pages/m...

Jag vill påstå att HD3000 är bra, för att vara inbyggt. Det uppfyller alla mina krav och mer.

A8-3800 verkar riktigt lockande, men jag kan inte hitta den i Sverige. Är det en ny modell påväg in?

Permalänk

Nästan alla är upplåsta!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Entusiast

Vet inte hur det är på intel med moderkort och processor. Men det var nån som sa att det var enklare att sätta dit en processor från Intel. Jag har än idag aldrig byggt ihop en Intel, men jag tvivlar på att det kan bli enklare än AMD's lösning.

Pil på processor mot pil på sockeln
Släpp ner processorn... plopp
Dra ner pinnen... klart

Sen det där med böjda pinnar på processorn. Det har hänt mig en gång när jag tog lös en Zerotherm Nirvana 120 (ofantligt bra kylare, men du vill inte ta lös den när den väl sitter ). Jag fick till slut lös kylaren, men processorn följde med på köpet. Pinnarna på processorn pekade åt alla tänkbara håll. Pilrade med en kniv ett litet tag och sen passade den i sockeln igen. Den processorn fungerar än, 1½ år senare

Klankar inte på nåt sätt ner på intel, säger bara att AMD's lösningar inte alls är så dumma och att det där med pinnarna är lätt åtgärdat om olyckan är framme!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag vill påstå att HD3000 är bra, för att vara inbyggt. Det uppfyller alla mina krav och mer.

Och jag vill påstå att Llanos inbyggda är bättre, men om HD3000 uppfyller alla dina krav så är det väl bara att köra på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plesjoor:

Vill att Trinity processorn ska komma ut nu! Där tror jag AMD springer måånga varv runt Intel. Vore inte fel att kunna bygga en liten mITX rigg med Trinity för att ha med på lan

Edit: Pratar om den inbyggda grafiken

Åh, det är ju en av mina underbaraste drömmar!:)

Liksom en liten burk som knappt avger nån värme också för att man har extern ström, inge diskret grafikkort eller knappt nått alls!:P Allt som behövs för att den ska kunna vara helpassiv är ju en ssd! (antar att de kommer max ha en tpd på 100w, då funkar det väl med extern ström? ex. laddaren till en större mbp har ju max 85W output.

Man behöver ju inte den fetaste processorkraften för att kunna lira spelen i ~60fps på vettiga inställningar!:P

Skrivet av JonteP0nte:

Det här är bara fel. Har hänt mig alltför många gånger att den förbannade processorjäveln har fastnat i kylaren pga kylpastan och därför hänger med när man rycker bort kylaren, utan att låsmekanismen är öppen. Har dock haft tur och inte skadat någon processor än. Intels sockeldesign gör detta i princip omöjligt.

Har även hänt mig med fast med en gammal p4 på s478, sen dess har jag alltid haft datorn igång ett tag innan jag ska hitta på nått sådant!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SayZk:

Och jag vill påstå att Llanos inbyggda är bättre, men om HD3000 uppfyller alla dina krav så är det väl bara att köra på den?

Du behöver inte vara dryg mot mig när jag inte har några som helst drag av att vara nedlåtande.

Jag påstår att HD3000 är bra, men Llanos är givetvis bättre och framför allt billigare. Jag är alltid ute efter extra prestanda, jag frågade bara om det faktiskt går att få tag i den ännu.
Med den attityden kommer du inte långt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _vanilla:

Gash, hoppas du skämtar. AMD's processorer har ju pins PÅ processorn som kan gå av, tänk dig att du har e 3990x (6000kr) och så råkar du böja en pin på den? Då är den KÖRD. Jämfört med om du råkar böja en pin på mobo, det går på 1-3k bara... shiet.

Hände min bror när han råkade böja dem (han klantade sig big time), men det var skitlätt o böja tillbaka o idag rullar hans PII 955 på i 4ghz utan problem

Skrivet av anon42512:

Skriva på det här sättet och hålla Intel ute? Pff.
Välkomnar en saklig diskussion, dock

Det här har jag ärligen ingen koll på och kommenterar det därför inte.

Av den erfarenheten jag har av att montera Intel- och AMD-datorer så tycker jag precis tvärt om. AMDs pinnar sitter på processorn och är mycket lättare att böja, medan Intels sitter på moderkortet. Jag anser att man behöver mycket mer försiktighet med att sätta dit AMD-cpu än Intel.

Här kan jag inte annat än att hålla med. Intels stockkylare är det sämsta jag sett.

Håller inte riktigt med. En modern Pentium-processor (t ex G840) ger liknande spelprestanda som en klart dyrare AMD-processor.
Här är från en jämförelse med en Pentium G840 (Sandy Bridge) och en AMD FX-8150 (enda moderna AMD jag kunde hitta, bortsett från Liano): http://piclair.com/data/9cdx3.jpg (blå intel, svart amd)
Priserna ligger på, tagna från Inet, 676 kr jämfört med 2201 kr för AMD:n.

Ser gärna andra siffror på detta, men detta är vad jag kunde hitta iaf.

Enligt det här testet: http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=434 stämmer det här ganska dåligt. Jämför med en 2500K i det här testet (kostar 1890 på inet) och efter en snabb överblick tyckte jag mig se att 2500K är bättre i det mesta. Enda testet jag kunde hitta där AMD var märkbart bättre var detta: http://piclair.com/data/elgp0.jpg

Ingen kommentar, då jag faktiskt inte har koll på den biten.

Ja, det är mycket bra att AMD finns på marknaden, det kan man inte komma ifrån. Skulle gärna se andra CPU-tillverkare, förhoppningsvis blir det bättre nu när Windows 8 har stöd för ARM.

Oh, nice test Testa dock att räkna på det per kärna

Punkt nummer fyra är ju lagom vinklad, ska nämligen köpa denna till min polares Mini-ITX dator som han ska spela på.
https://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz...
Den ska även klocka rätt bra, så prestandan lär bumpas upp en hel del.

REJÄLT mycket snabbare än den där pentium du länkade, den klockar bra också.
Källa:http://www.sweclockers.com/recension/14809-amd-athlon-ii-x4-6...

Edit: Den du nämnde är 2,8ghz o den Swec testade 2,6.
Men den är fortfarande snabbare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Enda AMD har på G just nu i mina ögon är Llano, äger själv en A8-3850 och det är den bästa lösningen jag kunnat föreställa mig vad gäller mediacenter. Kan dra upp vilket spel, program, eller filformat som helst och riggen har inte ens ett eget grafikkort. DET är framtiden.

Ska man däremot ha rå prestanda är det intel och nvidia som gäller i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Enda AMD har på G just nu i mina ögon är Llano, äger själv en A8-3850 och det är den bästa lösningen jag kunnat föreställa mig vad gäller mediacenter. Kan dra upp vilket spel, program, eller filformat som helst och riggen har inte ens ett eget grafikkort. DET är framtiden.

Ska man däremot ha rå prestanda är det intel och nvidia som gäller i mina ögon.

7970 måste väll räknas som rå prestanda

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du behöver inte vara dryg mot mig när jag inte har några som helst drag av att vara nedlåtande.

Nu tror jag att du taggar lite väl mycket,jag kan förstå att man kan tolka vissa inlägg som negativa, men alla inlägg som innehåller en viss del mimik är inte ironiska/sarkastiska.
Det är inte direkt så att jag har gjort ett personligt påhopp... Jag skrev sanningsenligt att Llano var bättre än HD3000, men att om du inte har behovet för grafiken så bör du satsa på HD3000. Dessutom går HD3000 att kombinera med en bättre processor.

edit: mimik kanske var ett kontigt ordval, menade "härmning", fast inte av den negativa sorten, mer åt upprepning.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SayZk:

Nu tror jag att du taggar lite väl mycket,jag kan förstå att man kan tolka vissa inlägg som negativa, men alla inlägg som innehåller en viss del mimik är inte ironiska/sarkastiska.
Det är inte direkt så att jag har gjort ett personligt påhopp... Jag skrev sanningsenligt att Llano var bättre än HD3000, men att om du inte har behovet för grafiken så bör du satsa på HD3000. Dessutom går HD3000 att kombinera med en bättre processor.

Jag missförstod dig då.

Jag har inte ett direkt behov av grafikprestandan, men möjligtvis ett indirekt. Jag vill ha något som håller, och jag planerar att ha en upplösning på 2560x1440 så jag misstänker att Llano gör jobbet bättre.

Valet står mellan i5 2405S som har mer processorkraft, och A8-3800 som har mycket vassare GPU, och jag har inte en aning hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

7970 måste väll räknas som rå prestanda

Man måste tänka att AMDs kort är en generation före Nvidia, just nu pekar allt på att nvidias värstingmodell kommer sopa banan med 7970, precis som 580 gör med 6970. I nuläget har AMD bättre kort ute, men om man tänker generationsmässigt ligger Nvidia alltid bäst till, det AMD har som talar för sig är dels att dom alltid släpper sina kort först, sen satsar dom även på bättre flerskärmslösningar, lägre strömförsörjning, bättre pris per prestanda, samt bättre crossfire scaling. Ställer man däremot singelkort mot singelkort så har Nvidia vunnit dom senaste åren, och ser ut att fortsätta göra, då företagen satsar på att erbjuda olika saker med sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag vill påstå att HD3000 är bra, för att vara inbyggt. Det uppfyller alla mina krav och mer.

A8-3800 verkar riktigt lockande, men jag kan inte hitta den i Sverige. Är det en ny modell påväg in?

Jag köpte en A8-3850 eftersom det inte fanns någon A8-3800 i lager någonstans, och jag tror jag lyckades knipa den sista tillgängliga i Sverige just då (2 månader sedan)

Dom har nya A8-processorer på G har jag sett, vill dra mgi till minnes den här artikeln . Sen har jag för mig att det har talats om att uppföljaren till Llano, "Brazos" tror jag den kallades, ska vara runt hörnet. Men det var bara spekulationer vad jag vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Avrundar med en mysig graf, titta på den undre grafen, det är så bra AMD kunnat vara, om de haft en egen lika stor kompilator som intel har.
AMD FX 8150 - 8120 - 6100 and 4100 performance review

Man kan ju undra varför inte Amd typ krävt o skaffat en lika bra kompilator ?
Aldrig hört innan av någon eller sett amd skriva något om detta. Man kan ju tycka att om det kan påverka så mkt så borde ju någon ha nämnt det förr o försökt fixa det.[/QUOTE]

Har läst lite om detta tidigare, och hoppas att detta faktiskt kan diskuteras lite mer då detta verkligen är intressant.
Frågan är varför detta inte diskuteras mer än vad det gör då likvärdiga kompilatorer verkligen visar vilken prestanda som finns hos amd´s processorer.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

Man kan ju undra varför inte Amd typ krävt o skaffat en lika bra kompilator ?
Aldrig hört innan av någon eller sett amd skriva något om detta. Man kan ju tycka att om det kan påverka så mkt så borde ju någon ha nämnt det förr o försökt fixa det.

Skrivet av Aster:

Har läst lite om detta tidigare, och hoppas att detta faktiskt kan diskuteras lite mer då detta verkligen är intressant.
Frågan är varför detta inte diskuteras mer än vad det gör då likvärdiga kompilatorer verkligen visar vilken prestanda som finns hos amd´s processorer.

Står en hel del här.
http://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=49

Intels kompilator ger tydligen fortfarande dåliga resultat om för AMD.
http://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=49#127

Ett tre år gammalt test, det går tydligen att ändra Via Nanos CPU-id.
Genom att lura Intels kompilator, till att tro att den kompilerade en Intel och inte en Via, ökade minnesprestandan med 50%!
Det är uppenbarligen inte bara AMD som hanteras illa det gäller även Via.
http://arstechnica.com/hardware/reviews/2008/07/atom-nano-rev...

En enkel sökning på Google visar att problemet i alla fall uppmärksammas av en hel del.
http://www.google.se/#q=intel+compiler+amd+processor&hl=sv&pr...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Intel är snabbare även under Linux där man använder GCC som är plattformsneutral(finns GCC för alla arkitekturer), det är tom så att Linux-binärer för 64 bitar alltid är kompilerade för "AMD64". Case closed.

AMD har egna kompilatorer, problemet är att ingen använder dom så det finns få benchmarks, men GCC använder som sagt alla inom Open Source.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag har också lite svårt att se fördelen med att pins till socketkontakten ska sitta på processorn. Det är den ömtåligaste oskyddade delen i en dator och sitter dessa pins på moderkortet så är de bättre skyddade. Framförallt vid byte av kylpasta i samband med rengöring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När man pratar kompilatorer så är ju frågan hur många Windows-program som är kompilerade med Intels(diskriminerande) kompilator, sanningen är väl att de flesta program är kompilerade med _Microsofts_ kompilator(Visual Studio) och den skall inte ge Intel några omedelbara fördelar baserade på arkitektur.

Alltså i riktiga program spelar Intel-kompilator problematiken mindre roll, sen att en del benchmarks är missvisande är en annan sak, men Intel är fnv snabbare även i "riktiga" program.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, jag har också lite svårt att se fördelen med att pins till socketkontakten ska sitta på processorn. Det är den ömtåligaste oskyddade delen i en dator och sitter dessa pins på moderkortet så är de bättre skyddade. Framförallt vid byte av kylpasta i samband med rengöring.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen är inte att de sitter på processorn, fördelen är att de är raka pins som man enkelt kan böja tillbaka själv vid behov. Det är mycket ovanligt att folk har problem med pin på en AMD eller gammal Intel just p.g.a. det, de böjs, man böjer tillbaka dem och allt funkar. Däremot är det långt ifrån ovanligt att folk klagar på att deras "moderkort levererades med böjda pins" (som ju i 99% av fallen är någon som av misstag böjt dem själv) som inte går att laga.

AMD = Böjs oftare, men det gör inget
Intel = Böjs inte så ofta, men moderkortet måste bytas när det händer.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Hände min bror när han råkade böja dem (han klantade sig big time), men det var skitlätt o böja tillbaka o idag rullar hans PII 955 på i 4ghz utan problem

Punkt nummer fyra är ju lagom vinklad, ska nämligen köpa denna till min polares Mini-ITX dator som han ska spela på.
https://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz...
Den ska även klocka rätt bra, så prestandan lär bumpas upp en hel del.

REJÄLT mycket snabbare än den där pentium du länkade, den klockar bra också.
Källa:http://www.sweclockers.com/recension/14809-amd-athlon-ii-x4-6...

Edit: Den du nämnde är 2,8ghz o den Swec testade 2,6.
Men den är fortfarande snabbare.

Den processorn jag mätte med finns inte med i swecs test.