Skrivet av klk:
Du tror inte det påverkar något om Nokia själva går ut och säger att man skall lägga ner operativet?
Titta på MeeGo, om Nokia istället för som nu sagt att man kommer satsa på det så länge kunderna vill ha det. De hade sålt som smör. Men om man istället säger "det här är vår sista telefon med det operativet", då blir det nog en hel del färre som köper eller vad tror du....
Jo, jag håller med om att det inte sköttes särskilt smidigt. Min Nokia N8 är min sista symbiantelefon på grund av detta, och jag hoppas verkligen att deras nästa kameramobil kommer med WP7/8. Dock har Symbian fått väldigt mycket (välförtjänt!) kritik vilket lett till dalande försäljningssiffror och något var helt enkelt tvunget att göras för att komma tillbaka i Europa samt att etablera sig i Nordamerika.
Symbian kommer aldrig bli ett high-end alternativ oavsett hur bra dess hårdvara är och vilka funktioner som operativsystemet erbjuder. Det har fått enstämpel som aldrig kommer att kunna suddas bort, och detta visste Nokia mycket väl.
N9 skulle säkerligen sålt mer, men till ett pris på 6000:- finns inte en chans att gemene man skulle ha råd med en sån. De hade förutom att behöva utveckla ett nytt ekosystem, locka utvecklare osv. också behövt presentera telefoner i de lägre prisklasserna för att MeeGo skulle kunna stå på helt egna ben. För mig är N9 & Meego exklusivt, det skulle finnas där som komplement till ett os som har en stabil grund (WP7 i detta fall).
Citat:
Varför tror du kunder skulle köpa windows phone när de exempelvis kan få den här för samma pris och som är MYCKET bättre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1074844
720p skärm, stöd för massor av olika tekniker, ett app utbud som WP kan fantisera om, ett operativsystem som är bra mycket bättre
Precis av samma anledning att folk skulle köpa en windows phone istället för en android? Det handlar om tycke och smak.
Vill du ha mina subjektiva åsikter som kan hålla dina sällskap?
Okej, personligen tycker jag i likhet med Symbian Belle att Android är SKITTRÅKIGT. Det ser inte särskilt spännande ut, det är väldigt förutsägbart och bjuder inte på någonting unikt. Telefonen du länkade är inte vacker att titta på och den har en alldeles för stor skärm för att falla mig i smaken.
Detta är vad jag tycker, jag struntar i vad du tycker på samma sätt som du ska strunta i vad andra tycker.
Citat:
På vilket sätt är den nischad?
De hade inte behövt sälja 25 miljoner, om de sålt N9 och även släppt N950 (den med tangentbord, väntade själv på N950 då jag har N900) och sålt 4-5 miljoner vilket inte hade varit några problem så hade de haft mycket bättre siffror. Tänk på att de slipper betala för operativsystemet då de själva gjort det till skillnad mot WP där Microsoft skall ha sin del av kakan, samt att dessa telefoner såldes för över 5000 (N9 med 64 GB gick för c.a. 6000).
Jag tycker det känns som en ofärdig produkt där utvecklarna ska bidra med sin del av kakan. Precis som N900 inte heller föll mig i smaken. Som ett experiment som kan bli bra om ett par år efter att alla har fått sagt sitt om produkten.
Det är inte så att Nokia håller på att gå i konkurs om det är det du fått för dig. Vi är mitt inne i en övergångsperiod. Om siffrorna har fortsatt sjunka i resultaten för Q4 2012 då kan vi börja fundera på en annan lösning.
Citat:
Troligtvis hade de lyckats sälja mer än 10 miljoner om de släppt N9 på alla de marknader där Nokia är mycket starka. Men där släppte de inte alls N9 utan Lumia fick exklusivitet.
Låt säga att Nokia tjänar 1500 mer på varje MeeGo telefon och de sålt ~7 miljoner, då hade de inte tappat längre. De hade dessutom kunnat fortsätta tjäna pengar på deras mjukvara som de nu måste skänka bort för att lyckas få sålt sina WP telefoner
10 miljoner under hur lång period då? N9 är inte på något sätt lösningen på alla problem, den riktar sig till en alldeles för snäv marknad prismässigt för att vara det med tanke på att två av deras största marknader är Kina och Indien.
Citat:
Mango dör när Apollo kommer, Apollo är helt nytt från grunden. De flesta appar kommer fungera av den enkla anledningen att de måste skrivas i .NET. Samma teknik som Android använder men de då valt språket java.
Frågan är om Nuvarande Mango telefoner kommer att kunna uppgraderas. Annars känns det dumt att köpa en Lumia 800 nu.