Permalänk

tre korta pip. ingen bild

äldre dator, när jag trycker på strömknappen börjar fläktarna gå för fullt och 4 korta pip hörs om och om igen med några sekunders mellanrum. ingen bild på skärmen, verkar inte ens komma fram nån signal. dvdn går att öppna stänga. windows vista

några förslag?

Permalänk

grafikkortet skulle jag tippa på.
antingen har den inte tillräckligt mycket ström eller så är det sten dött.
då jag menar inte tillräckligt mycket ström är att 8/6/4 pins kontakten inte sitter i grafikkortet.

andra hands skulle jag kolla på hdd om sata kablar sitter i eller strömmen till dom.
eller om dom är döda. i så fall bytta hdd.

tredje kan vara cpu om den är död eller ha hoppat ut ur dennes socket.
eller ström kontakterna till moderkortet inte sitter i ordedligt.

fjärde är nog att moderkortet har dött

detta är den ordning som jag brukar kolla upp sakerna i. om jag får ett fel som i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Ta ut dina ram-minnen, sudda löst på kontakterna på dem med ett suddgummi (se till att du inte tar i så du får suddrester på kontakterna), testa att sätta i dem ett efter ett i annorlunda portar än vad dem satt i från scratch, och starta datorn mellan försöken.

Detta för att vara säker på att det inte är en trasig minnesmodul eller slot som bråkar.

Suddgummit plockar bort statisk elektricitet. Gammalt oldschool-knep.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Ta ut dina ram-minnen, sudda löst på kontakterna på dem med ett suddgummi (se till att du inte tar i så du får suddrester på kontakterna), testa att sätta i dem ett efter ett i annorlunda portar än vad dem satt i från scratch, och starta datorn mellan försöken.

Detta för att vara säker på att det inte är en trasig minnesmodul eller slot som bråkar.

det skall jag försöka komma ihåg

Permalänk

okej.. provade det enklaste först, tog ut ram minnena och körde lite oldschool sudd funkade fint..

tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Att basera sina hårdvarukommentarer på personliga åsikter utan fakta är som att skita utan toalettpapper.
Det blir kladdigt och du skämmer ut dig själv när du går ut genom dörren.

Du behöver nog tvätta händerna...
Suddgummit slipar bort ev. oxididation som försämrar eller i värsta fall förhindrar kontakt mellan minnet och hållarens kontakter.
Det är t.o.m så att den laddningen på minnet ökar när du gnuggar med sudd! Kanske inte mycket men ändock. Statiskt elektricitet uppstår när två föremål gnuggas mot varandra.
Läs mer på Wikipedia.

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB