Permalänk
Medlem

ACTA - hur mycket ska man ora sig?

Någon som har koll på det här med ACTA?

Hur mycket ska man bry sig? Kommer det ha några verkliga konsekvenser?

Har vi inte fortfarande en lag som skyddar oss mot dataintrång och övervakning i EU?

Jag vill inte att detta ska leda till en diskussion om fildelning, det är mer en fråga om att jag inte vill ha något j'vla 1984 samhälle där storebror spionerar på allt man gör.

Att kunna röra sig på internet utan att bli loggad känns som en lika viktig rättighet som att kunna gå runt på stan utan en j'vla GPS-spårare runt halsen.

Så vad säger ni - hur allvarligt är ACTA och hur mycket ska man bry sig?

Permalänk
Medlem

Får USA som dom vill så ska man akta sig jävligt mycket. För vi bor i Sverige, och Reinfeldt gör exakt vad USA säger åt honom..

Permalänk
Medlem

Du ska bry dig mycket, om detta går igenom är det lika bra att aldrig koppla upp ens dator till internet igen : /

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Någon som har koll på det här med ACTA?

Hur mycket ska man bry sig? Kommer det ha några verkliga konsekvenser?

Har vi inte fortfarande en lag som skyddar oss mot dataintrång och övervakning i EU?

Jag vill inte att detta ska leda till en diskussion om fildelning, det är mer en fråga om att jag inte vill ha något j'vla 1984 samhälle där storebror spionerar på allt man gör.

Att kunna röra sig på internet utan att bli loggad känns som en lika viktig rättighet som att kunna gå runt på stan utan en j'vla GPS-spårare runt halsen.

Så vad säger ni - hur allvarligt är ACTA och hur mycket ska man bry sig?

Precis så allvarligt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är personligen mer för än emot Acta för som den heter Anti-Counterfeiting Trade Agreement så ska den bara hjälpa förebygga varumärkesförfalskning. Tex om man åker till Thailand så kan man köpa märkeskläder för några hundra kronor som egentligen ska kosta runt tusen lappen i Sverige och det är förstås för att kläderna är falska i Thailand. Och om ett varumärke råkas ut för varumärkes förfalskning så blir deras varumärke värt mindre och det kan leda till att företaget går i konkurs, mindre jobb osv

Acta är meningen att skydda Varumärken mot förfalskningar inte piratkopieringar på nätet och därför tror jag att man inte behöver oroa sig så mycket dessutom så skulle aldrig någon "våga" stänga ner någon stor sida för att det skulle både bli ett jävla liv och så skulle sidan komma upp nästan direkt.

men jag tycker dom borde upplysa flera om vad ACTA egentligen är istället för att försöka hålla det hemligt.

Jag vet inte om jag har förstått allt rätt men det är så jag har uppfattat det rätt mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan du bry dig? gångra det med 20 sen så har vi hur mycket du ska bry dig...

Ohh och tack för ett fint citat "Att kunna röra sig på internet utan att bli loggad känns som en lika viktig rättighet som att kunna gå runt på stan utan en j'vla GPS-spårare runt halsen."

Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Jag är personligen mer för än emot Acta för som den heter Anti-Counterfeiting Trade Agreement så ska den bara hjälpa förebygga varumärkesförfalskning. Tex om man åker till Thiland så kan man köpa märkeskläder för några hundra kronor som egentligen ska kosta runt tusen lappen i Sverige och det är förstås för att kläderna är falska i Thailand. Och om ett varumärke råkas ut för varumärkes förfalskning så blir deras varumärke värt mindre och det kan leda till att företaget går i konkurs, mindre jobb osv

Acta är meningen att skydda Varumärken mot förfalskningar inte piratkopieringar på nätet och därför tror jag att man inte behöver oroa sig så mycket dessutom så skulle aldrig någon "våga" stänga ner någon stor sida för att det skulle både bli ett jävla liv och så skulle sidan komma upp nästan direkt

Jag vet inte om jag har förtått allt rrätt men det är så jag har uppfattat det rätt mig om jag har fel

Till vilket pris ska man göra detta, är väl den moraliska frågan.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

När en lag gynnar företag på medborgares bekostnad så är något på tok.
Det är min bild iaf.

ACTA är skapad AV företag i hemlighet för allmänheten och har alltid försökt hemlighållas så dess konsekvenser inte kommer fram.
När en lag behöver tas fram i hemlighet då måste den har stor jävla betydelse!

Permalänk
Medlem

men i fall du censorerar allt kommer väl massa företag i USA gå back pga av reklam elr kommer dom tillåta det för att fortfarande känna pengar ?

Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Jag är personligen mer för än emot Acta för som den heter Anti-Counterfeiting Trade Agreement så ska den bara hjälpa förebygga varumärkesförfalskning. Tex om man åker till Thailand så kan man köpa märkeskläder för några hundra kronor som egentligen ska kosta runt tusen lappen i Sverige och det är förstås för att kläderna är falska i Thailand. Och om ett varumärke råkas ut för varumärkes förfalskning så blir deras varumärke värt mindre och det kan leda till att företaget går i konkurs, mindre jobb osv

Acta är meningen att skydda Varumärken mot förfalskningar inte piratkopieringar på nätet och därför tror jag att man inte behöver oroa sig så mycket dessutom så skulle aldrig någon "våga" stänga ner någon stor sida för att det skulle både bli ett jävla liv och så skulle sidan komma upp nästan direkt.

men jag tycker dom borde upplysa flera om vad ACTA egentligen är istället för att försöka hålla det hemlig.

Jag vet inte om jag har förstått allt rätt men det är så jag har uppfattat det rätt mig om jag har fel

Grejen är väl den att när du kommer tillbaka från Thailand så har dom rätt att söka igenom t.e.x din mobil helt utan någon anledning.
Hittar dom låtar som du inte kan påvisa att du äger där så har du piratkopierat.
Grejen med billiga märkeskläder i Thailand är ju just att dom är billiga och ÄKTA. Ja det finns kopior där också som överallt annars i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Får USA som dom vill så ska man akta sig jävligt mycket. För vi bor i Sverige, och Reinfeldt gör exakt vad USA säger åt honom..

Ja för det är ju verkligen Reinfeldt själv som beslutat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Jag är personligen mer för än emot Acta för som den heter Anti-Counterfeiting Trade Agreement så ska den bara hjälpa förebygga varumärkesförfalskning. Tex om man åker till Thiland så kan man köpa märkeskläder för några hundra kronor som egentligen ska kosta runt tusen lappen i Sverige och det är förstås för att kläderna är falska i Thailand. Och om ett varumärke råkas ut för varumärkes förfalskning så blir deras varumärke värt mindre och det kan leda till att företaget går i konkurs, mindre jobb osv

Acta är meningen att skydda Varumärken mot förfalskningar inte piratkopieringar på nätet och därför tror jag att man inte behöver oroa sig så mycket dessutom så skulle aldrig någon "våga" stänga ner någon stor sida för att det skulle både bli ett jävla liv och så skulle sidan komma upp nästan direkt

Jag vet inte om jag har förtått allt rrätt men det är så jag har uppfattat det rätt mig om jag har fel

Det där är jätte fel, ACTA pga hur det är skrivet täcker allt genom att medvetet vara väldigt luddigt på exakt vad som täcks, det påverkar inte bara vanligt folk, ISPs får inte tillhandahålla DRM skyddat material eller länka till saker som kan ev. spela DRM skyddat material m.m. (tekniskt sett får inte din ISP låta dig komma till M$ sida för att ladda ner deras mediaspelare iom att den kan spela upp DRM skyddat material.
Det är menat att jaga upphovsbrott vilket även gäller nedladdning m.m. men inte är begränsat på något sätt att bara gälla det, ISPs skall även övervaka sina användare (sedan har de sagt att inget integritetskränkande skall ges ut *yeah right, den har man inte hört förut*).
Det nästan komiska när det kommer till DRM just att DRM är tillför att stoppa piratkopiering och när de sedan då stoppar för att du inte längre ska kunna spela DRM på din dator, ja enda lösningen då för de som publicerar saker är att ta bort DRM skyddet på sina grejer så de inte hämmar sin egen handel.
Sedan finns det tydligen en klausul i det hela som gör att hela avtalet kan ändras utan att någon får reda på det utanför och ja, kort och gott är det en stor fail som kan bli problem inte bara för nedladdning utan för allt möjligt på nätet och det är framtaget i smyg bakom låsta dörrar kontra allt vad demokrati betyder.

BTW så nu efter att domen mot piratebay fick lagakraft har ju anti-piratbyrån och herr Pontén fått ett nytt uppsving i sin hybris och ska ju jaga alla elaka människor som dödar den årligt VÄXANDE media marknaden >_<

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

men jag tycker dom borde upplysa flera om vad ACTA egentligen är istället för att försöka hålla det hemligt.

http://www.youtube.com/watch?v=N8Xg_C2YmG0

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Entusiast

Min personliga åsikt: Internet skall aldrig, under några som helst omständigheter, reduceras/cencureras/blockeras eller filtreras.
Problem: Lös dem innan / efter Internet. Inte på/i Internet.

ACTA, som nämnts, i sin helhet en vettig samling "text", men tyvärr är den rätt luddig, och har stora möjligheter att missbrukas bortom sans och vett.
Det handlar om att skydda varumärken och liknande, så att personer som framställer varumärken/idéer med mera, kan säkert skapa företag och leva på sina alster.

Problemet i ACTA's fall är inte ACTA i sig, utan att länder, däribland Sverige och EU, skriver under avtalet bakom folkets ryggar, i hemlighet. Det är en "rejäl yxa i ryggen på demokratin".

Det råder mycket "FUD" omkring ACTA och dess egentliga mening döljs. Det finns bland annat en populär Youtube-video, som är ren och skär FUD, men som folk tyvärr sväljer med hull och hår. (Den har just länkats i posten ovan )

Tips: Gå inte på det FUD som yrar omkring ACTA. Läs på, och förstå innebörden. Samtidigt förstå det riktiga problemet: Länder skriver på avtalet i hemlighet.

FUD: Förkortning för "Fear, Uncertainty and Doubt".
http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Moderator
Moderator

Videon har faktiskt nästintill inget som helst att göra med hur ACTA ser ut för tillfället. Den sprider enbart desinformation.

Här finns en bra genomgång av både det ACTA falskeligen anklagas för och även varför det är en stinkande samling papper som måste bekämpas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Problemet är ju att ACTA skrivits om för att innefatta piratkopiering och olovligt användande och spridande av skyddat material.
Om den endast handlade fysiska kopior så hade jag inte haft några problem med den men de ändringar som är gjorda påverkar allt på nätet oavsett vad som hävdas.
Merparten av de videos som ligger på Youtube idag strider mot ACTA eftersom de innehåller ofta musik eller klipp från filmer, serier mm, merparten av de streams som just nu är live på t.ex twitch.tv strider mot ACTA då det spelas musik och själva spelen utan rättigheter (tvivlar dock på att speltillverkarna har något emot detta, men musikbolagen däremot..).
Många mediaspelare idag kan spela upp DRM skyddat material utan verifiering (VLC, XBMC, MPC-HC m.fl) och detta går emot ACTA och dessa program skulle alltså inte längre få spridas om de inte skrivs om.

Visserligen tror jag att fokus kommer ligga på just piratkopierade fysiska produkter som folk faktiskt tjänar pengar på men det innebär inte att folk som gör vad som anses som harmlösa saker idag inte kommer att hamna på radarn i framtiden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Problemet i ACTA's fall är inte ACTA i sig, utan att länder, däribland Sverige och EU, skriver under avtalet bakom folkets ryggar, i hemlighet. Det är en "rejäl yxa i ryggen på demokratin".

Absolut, detta är något som också irriterat mig något otroligt. Vi har väl för tusan demokrati, folkstyre, i det här landet?

Jag har själv alltid röstat blått, inget emot vänsternissar eller miljöpartistet, var och en får rösta på det dom själva tror är bäst för samhället. Men om inte nuvarande regeringen tar detta på allvar, och kränker våran integritet på detta vis, överväger jag starkt en röst på piratpartiet nästa gång bara för att markera.

Att sätta i verket lagar och övervakning som reducerar medborgarnas integritet och personliga frihet utan deras samtycke är inget som hör hemma i en modern demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Precis, ett fint exempel är ju megaupload!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Låter lite paranoid. Det vore väl fantastiskt om polisen hade en databas där dom kunde gå in i och se vilka som befunnit sig på en viss plats vid en viss tid. Typ alla brott skulle klaras upp, brottsligheten skulle sjunka dramatiskt, samhället skulle spara massiva summor som kunde läggas på sjukvård/skola/forskning osv.
Ingen med rent mjöl i påsen skulle påverkas på annat sätt än att de slapp brottslighet och fick ett bättre samhälle.

Allt detta till priset av några fjortisar som gnäller om integritet.

Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Skrivet av theern:

Precis, ett fint exempel är ju megaupload!

Megaupload ja...
Jag är inte på något sätt emot vad de försöker göra med ACTA. Det är hur de gör det som skrämmer mig. Att stänga ner sidor till exempel, leder bara till att folk laddar ner någon annan stans. Så länge de inte stänger ner alla uppladdningssidor... Ja, ni fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Låter lite paranoid. Det vore väl fantastiskt om polisen hade en databas där dom kunde gå in i och se vilka som befunnit sig på en viss plats vid en viss tid. Typ alla brott skulle klaras upp, brottsligheten skulle sjunka dramatiskt, samhället skulle spara massiva summor som kunde läggas på sjukvård/skola/forskning osv.
Ingen med rent mjöl i påsen skulle påverkas på annat sätt än att de slapp brottslighet och fick ett bättre samhälle.

Fungerar i teorin, katastrofal och misslyckad i praktiken.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cracko:

Det du helt missar är att det inte är du som bestämmer vad som är rent mjöl. Ett sådant verktyg i händerna på någon genomgod kanske fungerar, men sätt samma verktyg i händerna på en totalitär makthavare och helt plötsligt är ditt tidigare så fina mjöl stinkande pga att du sa fel sak, hade på dig fel kläder, tittade snett på fel person etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Trots sin kritik, medger piratpartisten Christian Engström att den avtalstext som nu ligger på bordet inte alls är lika långtgående som en del tidigare förslag som väckte stora farhågor bland dem som värnar om friheten på nätet.

En fundamental stridsfråga var i vilken mån internetoperatörer och andra mellanhänder ska hållas ansvariga för upphovsrättsbrott som begås av användarna. USA ville öka operatörernas ansvarsbörda och öppna för möjligheten att stänga av nätanvändare. Amerikanerna fick dock ge sig efter motstånd från bland annat EU och Sverige.

Actaavtalet ger inte heller operatörerna någon utökad rätt eller skyldighet att övervaka datatrafiken utöver vad som redan sägs i e-handelsdirektivet, den grundläggande EU-lagen på området.

– I den slutgiltiga versionen av Acta-avtalet finns inget sådant kvar, allt har strukits bort, säger Daniel Westman, forskare i IT-juridik, till DN.se." -Dagens Nyheter

ACTA oroar mig inte ett dugg, precis som någon sa, det enda detta kommer att bidra till är att vi kommer helt enkelt lära oss att leva med mindre film, musik och mindre internet.
Yttrandefriheten kommer inte att påverkas utan resultatet kommer istället bli att folk lär sig spela instrument samt kanske läsa fler böcker?

Det här med integritet, du kan fortfarande försvara den och du kan fortfarande undvika att din integritet blir kränkt.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Jag blir mest arg när jag tänker på hur värden ser ut. Jag kommer inte bli förvånad när polisen om några år knackar på dörren, beslagtar datorn och meddelar att det är dags att följa med till finkan. Det har vuxit fram en slags acceptans i mig. Jag kommer inte kunna ändra på hur EU eller USA funkar och därmed inte heller Sverige. Det jag kan göra är att rösta pirat. Antingen lyckas de styra upp internet eller så lyckas de inte. Med tanke på hur få det är som verkar kunna tänka sig rösta på PP så ser det mörkt ut.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Amerikanerna fick dock ge sig efter motstånd från bland annat EU och Sverige.

Haha, yeah right. Skulle inte bli förvånad ifall det var en liten anonym omröstning där Sverige lyckades klämma ut en liten röst om att det inte var så eventuellt kanske förmodligen ibland kunde bli lite ouppskattat. >_<

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Tog bort ett onödigt inlägg.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM