Permalänk
Medlem

Sätt din router först, koppla in hans som DMZ på din.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Sånt här fattar jag inte med förärldrar jag blir tokig jag bara tänker på de.

Min farsa stängde av internet ett tag när jag spela på top i WoW (det tog för mycket tid från mig men var värt det )

asså stänga av en 14 årings internet när man lirar jag hade fan lackat över heltt serri ^^

17 år var han

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Jag sitter visserligen på ADSL, men har en liknande situation som du och har en lösning som borde fungera.

Telefonjack->Modem/router (2 i 1) -> Lång nätverkskabel -> Router

Jag bor på nedervåningen i en villa och får knappt någon signal alls trådlöst (betungbunker), från routern som är på övervåningen.
Ställer in min router att jobba som accespunkt, så "vidarebefordrar" den bara från routern på övervåningen. Inga problem med konflikt av IP-adresser eller andra anslutningsproblem (vad jag märkt).

Kör med denna router i mitt rum:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=765738

Detta borde kunna fungera om du sitter på den första routern från bredbandsjacket och koppla in din plastpappas som nummer två, så får han stänga av sin hur mycket han vill. Som tidigare nämnt är ju elförbrukningen väldigt liten, så om han trilskas är det väl bara att bidra med de futtiga kronorna i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

deras router är en dir-635.

och ja det skulle troligtvis gå att koppla internet>min router>deras router.
det borde fungera felfritt, iaf i praktiken.

men problemet är att min morsa gnäller mycket på att deras router strular mycket, och hon kommer säkerligen innbilla sig att deras router strular ännu mer när jag kopplar om massor här hemma.

och att säga åt dom att dra åt helevete med deras router är ingen bra idé, för då får jag aldrig ha min router imellan deras o internet

Härda ut t.o.m du blir 18 o flytta.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

vadå kaos^^ jag menar går man och drar strömen till den hela tiden 10 gånger om dagen så går dom sönder.

Det var enklare Man måste inte inveckla allting förstå du ;D

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HElephant:

17 år var han

jag citera mig själv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HElephant:

Det var enklare Man måste inte inveckla allting förstå du ;D

jag vet, men jag blir bara tokig när jag tänker på att detta händer folk ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

jag citera mig själv

Uuurgh, ber om ursäkt ^^

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

har fått ganska roliga svar nu gällande att slå ner min låtsaspappa etc
tänkte besvara allt här nu.

#deras router är en dir-635
#han kommer inte få dra ur min router om jag köper en egen, gör han det så flyttar jag hemifrån (ja, jag är seriös, blir skitlack på detta)
#min morsa förstår också att det blir strul med internet och så pga av han går och drar ut strömmen hela tiden, så hon är på min sida med, men det räcker inte för att bryta hans princper...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hmm, det var det jag var rädd för, att den blandar ihop ip-adresser och massa annat strul :/
och nej, jag tänker inte köpa en router för att sedan gömma den för honom om det är det du menar.
du får gärna förklara mer vad du menar

En sådan nätverkssplitter ger inga problem med IP-adresser. Den är tillverkad för att fungera mot 10/100 Base-T. De använder endast två av fyra par så den delar upp paren så att två par har kontakt med ett uttag och de två andra med det andra. Då kan du ansluta ex.vis. två datorer mot en switch men behöver
bara en nätverkskabel. Jag hade faktiskt tänkt att du skulle dra en nätverkskabel till ditt rum/tillhåll och där ha din router ansluten sedan drar du en nätverkskabel till andra routern. Det blir som Bader skriver, fast utan din "plastpappas" vetskap. Fast Baders förslag är bäst, mitt är lite tvivelaktigt.

Jag skulle vill veta är varför han kopplar ur routern, skulle någon göra så för mig så hade det jag blivit riktigt irriterad och krävt ett svar på varför och det ska
vara ett vettigt och logiskt svar för att jag skulle acceptera det.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av morxy49:

har fått ganska roliga svar nu gällande att slå ner min låtsaspappa etc
tänkte besvara allt här nu.

#deras router är en dir-635
#han kommer inte få dra ur min router om jag köper en egen, gör han det så flyttar jag hemifrån (ja, jag är seriös, blir skitlack på detta)
#min morsa förstår också att det blir strul med internet och så pga av han går och drar ut strömmen hela tiden, så hon är på min sida med, men det räcker inte för att bryta hans princper...

princper... då tycker jag att vi alla ska börja med detta i hela världen ingen ström ska va på som är onödig vi ska sluta använda onödiga saker etc etc.

fattar inte ens att man ens kan tänka på ett sådant sätt ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

In och veva...
Nej men din dina kablar<-router->hans router->deras kablar
l
ADSL kabel

Option2: Få han att dra

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Åja, finns nått som heter självförsvar och det får man enligt lag (trots vad alla småungar tror nuförtiden) också bruka mot minderåriga.

Tror dock inte att han hade fått rätt om han slog tillbaka, och skyllde på självförsvar som sagt en spinkig 17 åring mot en 2m lång man på 110kg. Tro nu inte att jag tycker att ts ska slå honom, men jag trorbinte att han hade kunnat slå tillbaka och sen skylla på självförsvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror nog att det ligger nått annat bakom det hela och inte bara "principer". Att begränsa internet-tillgång är ett mycket effektivt och bra sätt att bestraffa ungar idag då ingen jävel vill vara utan uppkoppling.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Vilken röra :-/ Jag hade en flickvän en gång i tiden vars plastfar hade sådana konstiga idéer helt utan förankring i verkligheten. Det jag har svårt att förstå är varför så få av dessa människor har fått sin OCD-diagnos bekräftad. Svårt läge och jag tror personligen inte att det kommer lösa sig igenom att du skaffar en egen router. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

OffT: fan vad segt sweclockers foru del blev nu helt plötsligt, eller är det bara för mig?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

han vill att deras router skall vara avstängd när den inte används, ja.

splitten jag menar är typ en sån här.

Dom är gjorda för att stå på hela tiden och drar ingenting säg det till honom...

Prata med din morsa och se ifall ni kan lösa det=) Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

deras router är en dir-635.

och ja det skulle troligtvis gå att koppla internet>min router>deras router.
det borde fungera felfritt, iaf i praktiken.

men problemet är att min morsa gnäller mycket på att deras router strular mycket, och hon kommer säkerligen innbilla sig att deras router strular ännu mer när jag kopplar om massor här hemma.

och att säga åt dom att dra åt helevete med deras router är ingen bra idé, för då får jag aldrig ha min router imellan deras o internet

Men alltså, förklara för din mamma att problemen beror på att han drar ut strömmen från routern. Då lär hon övertala honom att sluta
Alternativt drar du igång lite BT-nedladdningar och visar honom att aktivitetslampan blinkar på routern = den används = skall ej stängas av.
Du behöver ju inte tanka något olagligt, gör bara ett eget repositorium av linuxkärnor eller nått...

Permalänk
Medlem

Hahaha sikken fjant. Det kostar för sjutton ingenting att ha en router igång. Mina föräldrar är dock likadana fast med tvn. Den ska bestämt inte stå i standby för den drar massa ström...

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

Alternativt drar du igång lite BT-nedladdningar och visar honom att aktivitetslampan blinkar på routern = den används = skall ej stängas av.

Ej tilllåtet att uppmana till filkopiering här på Sweclockers även ifall det är lagligt, just telling you

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Men alltså, förklara för din mamma att problemen beror på att han drar ut strömmen från routern. Då lär hon övertala honom att sluta
Alternativt drar du igång lite BT-nedladdningar och visar honom att aktivitetslampan blinkar på routern = den används = skall ej stängas av.
Du behöver ju inte tanka något olagligt, gör bara ett eget repositorium av linuxkärnor eller nått...

haha, ja

nä men som jag skrev så vet min mamma om situationen och är på min sida även hon, men det räcker inte för att han ska sluta...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Koppla in din router o koppla allt till den.
Köp några nätverkskablar som du trycker in i deras o gömmer ändarna som inte går till något. (vet inte hur kabeldragningen ser ut hos er)
Sen kan han trixa så bäst han vill med sin blinkande plastlåda.

alt nr2:
Berätta för honom att ipv4 adresserna håller på att ta slut (det kan han googla ).
-Så du förstår, om du håller på o drar ur routern i tid o otid så kan det bli så olyckligt att du inte får något ip när du ska "betala räkningarna".

Permalänk

Du har inte frågat om du får köpa/hyra hans router då?

Permalänk

Din router --> Din låtsaspappas router
Allt du behöver göra är att stänga av dhcp på ien låtsaspappas router så ska det funka finemang utan två ipadresser. Har själv gjort så här p.g.a att routern var billigare än en accespunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Ej tilllåtet att uppmana till filkopiering här på Sweclockers även ifall det är lagligt, just telling you

Näe? Är du säker på det? Men, hur fasiken kan man få instruera folk att tanka drivrutiner till grafikkort o.dyl. isåfall?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Man kan ju alltid blåneka Man kan skylla på att man aldrig vart omtyckt av styvfarsan och att han vart förbannad just idag hahaha

Blånek funkar åt båda hållen. Men som jag sa - det blir mest tjafs för honom i och med att socialen automatiskt kopplas in då han är under 18.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

först av allt, så hoppas jag att ni inte är seriösa med att sätta dit honom så han får snacka mad polis, så långt går jag inte.

sen så tror jag verkligen inte det är emot sweclockers regler att prata om laglig fildelning?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Köp en liten switch som du kopplar upp trådlös mot så kommer det inte bli ip adress fel.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Men antingen kontaktar ni ISPn och frågar om en till IP eller så serie kopplar ni routerna

Kommentar till borttaget inlägg borttagen.
Permalänk
Medlem

Mitt tips är att skaffa ett brandlarm som går via routern. Då måste den vara på 24/7. Du kan säkert övertyga dina föräldrar om det, det är ju en investering i säkerhet. Alla vinner helt enkelt Min far gjorde också på det sättet du beskriver ett tag, men han kom väl till insikt.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC