Frågelådan: Intel Ivy Bridge, SATA-portar, fysik och högljudda nätdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Haha live stream på det <3

Jo, precis. Kan inte hjälpa att se detta framför mig.
http://imageshack.us/photo/my-images/821/385400624603ca8a0c7f...

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Avstängd

bra o veta det här med olika kontrollers för sata iaf! men varför envisas dom med "budget" kontrollers på fina moderkort och inte det bästa av det bästa bara? finns de fördelar med marwel kontrollern över dom andra? eller är den bara helt av sämre på allt ?
edit:
ja förstår ju att dom duger fint till tex en optisk enhet, men varför inte gå fullt ut med dom bättre?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Underbar kontroll över det mesta! Jag är taggad för Cebit info..

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

sååå, har asus p8p67 rev b3 den gamla dåliga eller den nya bra marvell-kretsen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av morxy49:

sååå, har asus p8p67 rev b3 den gamla dåliga eller den nya bra marvell-kretsen?

Det har den äldre 9128-kretsen från Marvell med tveksam SATA 6 Gbps-prestanda samt inget stöd för TRIM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Varför skulle det vara värt att nämna? De nämner att IB är tillverkad på 22 nm, och det är väll tämligen ointressant för slutkunden hur Intel lyckats med det.

Ja detta är trots allt Sweclockers och inte någon kvällstidning och med detta menar jag på att användarna här är väll mer tekniskt inriktade och förhoppningsvis intresserade utav datorhårdvara. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att vara medveten om denna nya transistor som Intel länge har forskat på. Men det är bara mina tankar...

Permalänk
Skrivet av Berga:

Lite besviken på Asus då de gick ut med att de endast hade äkta 6Gbit Sata en gång i tiden.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10041-asus-bara-vi-har-akta-...

De första marvelkretsarna är bara skräp ändå allstå. Jag som trodde jag hade äkta vara då jag köpte ett P7P55D-E PRO en gång i tiden.

Dom är töntar som påstår att dom har 29cm balle fast det knappt är 8cm.. Själv väntar jag på att usb2 ska prestera det dom lovar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja detta är trots allt Sweclockers och inte någon kvällstidning och med detta menar jag på att användarna här är väll mer tekniskt inriktade och förhoppningsvis intresserade utav datorhårdvara. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att vara medveten om denna nya transistor som Intel länge har forskat på. Men det är bara mina tankar...

Jo men det har ju varit uppe som nyheter några gånger (rätt säker på det) och i en snabbgenomgång känns det inte skitnoga att nämna det, man kan ju inte gå in i minsta detalj på allt när det är en kort video

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Emil: "Hon sa att den var såhär stor!"
Jonas: "O'rly??"

Visa signatur

Citera för svar. kthxbai

Permalänk
Medlem

Har för mig att Lynnfield(1156) inte har riktig sata 6gbit, stämmer det? Eller att det tar på Pci-e portarna. Gigabyte moderkort i detta fallet.Kan iofs ha inbillat mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Meh.

Det mesta, om inte allt, av innehållet i denna video har diskuterats i forumet vid något tillfälle.

Props för lättsmält information till sorkarna men koncentrera er gärna på mer djuplodande "reportage" i framtiden.

Permalänk
Avstängd

Dags för Sweclockers att göra sin läxa om "Tick-Tock"? Det är väl den tredje panelen i rad som de tar upp just detta "fenomen" och varje gång så panelen inte veta vad som är vad.

Här är en bild.

Som ni ser så är Ivy Bridge (future processor) Tick medan en ny arkitektur är Tock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dags för Sweclockers att göra sin läxa om "Tick-Tock"? Det är väl den tredje panelen i rad som de tar upp just detta "fenomen" och varje gång så panelen inte veta vad som är vad.

Här är en bild.

http://img268.imageshack.us/img268/7180/inteltictocidf09.jpg

Som ni ser så är Ivy Bridge (future processor) Tick medan en ny arkitektur är Tock.

Det är ju lite ologiskt egentligen... Alla vet ju att "tick" kommer före "tock" när man räknar. Intel började alltså räkna sin första arkitektur med ett "tock"?! eller kan det blivit fel på vägen måntro?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är ju lite ologiskt egentligen... Alla vet ju att "tick" kommer före "tock" när man räknar. Intel började alltså räkna sin första arkitektur med ett "tock"?! eller kan det blivit fel på vägen måntro?

De är tockiga.

..sen kan man tänka: Tock låter större/tyngre (ljudmässigt) än tick (mao Tick=mindre arkitektur).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tick symboliserar inte arkitekturförändringar utan krympning och så har det varit sedan Intel introducerade tick-tock.

Permalänk

Fixad fläkt i Corsair TX-750w

Ang. ljudnivå på nätagg: Jag öppnade upp mit Corsair TX-750w (gen1) för ca: 3 år sedan och satte på en zalman fläktkontroller. Har den satt till lägsta hela tiden och då snurrar inte fläkten överhuvud taget. den står helt still, har funkat hur bra som helst och aldrig haft problem. Innan så tyckte jag att det förde allt för mkt oväsen. Jag rekomenderar egentligen alla att göra det så länge man inte är garanti-nojjig eller har ett system som kräver alltför mkt kräm.
Det blir väldigt varmt utan fläkten igång men jag har spelat bla. crysis 2 i flera timmar utan fläkten igång i nätagget och det funkar hur bra som helst. har för övrigt bara en zalman 9500 på cpu:n som jag har satt en likadan fläktkontroller på så att den snurrar i 800rpm bara = ca 70c vid 100% load på cpu:n. Har en arctic cooling s1 med 2st noctua 120mm som båda går i 800rpm på gpun.

Alltså: helt ok att stänga av fläkten i sitt nätagg om man har lite koll bara och vet ungefär hur mkt systemet drar samt har ett bra agg , finns ändå överhettningsskydd i nätagget som stänger av nätagget och därmed datorn innan det blir för varmt (har dock aldrig hänt mig).
Så: köp ett nätagg som är lite overkill och kör det passivt! -Rekomenderas!

Mitt system: core2quad Q6700 @ 3,2Ghz 1,35v, 9800GTX (G92) @ 800/1150/2000mhz, 2x2tb samsung, 4gb corsair pc6400, asus P5Q-E

Permalänk
Medlem

Ahhhh ! Jag vill ha microstuttering artikeln!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremPixel:

Ang. ljudnivå på nätagg: Jag öppnade upp mit Corsair TX-750w (gen1) för ca: 3 år sedan och satte på en zalman fläktkontroller. Har den satt till lägsta hela tiden och då snurrar inte fläkten överhuvud taget. den står helt still, har funkat hur bra som helst och aldrig haft problem. Innan så tyckte jag att det förde allt för mkt oväsen. Jag rekomenderar egentligen alla att göra det så länge man inte är garanti-nojjig eller har ett system som kräver alltför mkt kräm.
Det blir väldigt varmt utan fläkten igång men jag har spelat bla. crysis 2 i flera timmar utan fläkten igång i nätagget och det funkar hur bra som helst. har för övrigt bara en zalman 9500 på cpu:n som jag har satt en likadan fläktkontroller på så att den snurrar i 800rpm bara = ca 70c vid 100% load på cpu:n. Har en arctic cooling s1 med 2st noctua 120mm som båda går i 800rpm på gpun.

Alltså: helt ok att stänga av fläkten i sitt nätagg om man har lite koll bara och vet ungefär hur mkt systemet drar samt har ett bra agg , finns ändå överhettningsskydd i nätagget som stänger av nätagget och därmed datorn innan det blir för varmt (har dock aldrig hänt mig).
Så: köp ett nätagg som är lite overkill och kör det passivt! -Rekomenderas!

Mitt system: core2quad Q6700 @ 3,2Ghz 1,35v, 9800GTX (G92) @ 800/1150/2000mhz, 2x2tb samsung, 4gb corsair pc6400, asus P5Q-E

Tyckte förut att mitt nätagg lät lite väl mycket också så köpte mig ett 850AX som är helt underbart. Det blir inte varmt alls och fläkten snurrar aldrig! Kändes verkligen värt att köpa ett lite overkill agg bara för att som sagt kunna köra den helt passivt.

Permalänk
Avstängd

Stackars Emil, det enda han vill är att gå hem för dagen!

Permalänk
Medlem

Var tvungen

Det första som dök upp i mitt huvud när jag såg Herrn till höger:

Permalänk
Medlem

hej undrar lite om det där med pyhsix

Skrivet av Nyhet:

Emil och Jonas diskuterar fyra läsarfrågor inom vitt skilda ämnen, bland annat nätdelars ljudnivå och vad man ska tänka på när hårddiskar kopplas in.

Läs artikeln

hej har ett 550ti som jag får lite fps dropps men mitt gammla kort 7900gtx kan jag köradet som pyhsix skulle det bli bättre prestanda? hur ska jag gör då har plats för ett till grafikkort på moderkortet tacksam för hjläp.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Bästa dagen på hela veckan! Hur kan man INTE veta att det är Fredag!

Massa att göra så glömde bort att det var helg

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg:

hej har ett 550ti som jag får lite fps dropps men mitt gammla kort 7900gtx kan jag köradet som pyhsix skulle det bli bättre prestanda? hur ska jag gör då har plats för ett till grafikkort på moderkortet tacksam för hjläp.

Släng upp en post i forumet istället, har för mig det finns artiklar om detta

Ingen idé att citera en "NYHET" då alltså

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag brukar sätta på fredagspanelen när frugan sitter brevid. Jag kollar intresserat, hon sitter mest och skrattar. Tydligen är det humor på hög nivå för en som verkligen inte är intresserad!! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

bra o veta det här med olika kontrollers för sata iaf! men varför envisas dom med "budget" kontrollers på fina moderkort och inte det bästa av det bästa bara? finns de fördelar med marwel kontrollern över dom andra? eller är den bara helt av sämre på allt ?
edit:
ja förstår ju att dom duger fint till tex en optisk enhet, men varför inte gå fullt ut med dom bättre?

För det inte finns stöd för mer än två st sata6 på intels chip, därför lägger de till marvel så du får fler sata6 portar.
Har för mig det är av denna anledningen iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

mbit till mb

Det går 8 tecken (1 och 0or) på 1mb.
1mb (utrymme)= 8mbit (hastighet)
Alltså har du 100mbit så delar du det med 8 så får du 12,5mb/s. En film ligger på 4700mb / 12,5mb = ca 6,5 minuter;

Vet inte om detta under stämmer nu.

Sata 3 ligger på 600mbit = 75mb/s ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

Alltså har du 100mbit så delar du det med 8 så får du 12,5mb/s. En film ligger på 4700mb / 12,5mb = ca 6,5 minuter;

Trollar du nu eller?

För det första så är m = 10^-3, d.v.s. "milli" / en tusendel. M = 10^6, d.v.s. "mega" / en miljon
Vidare står b för bit och B för byte.
Det går 8 bitar på 1 byte, t.ex. så är 01001100 en byte om du skriver ut bitarna.

Du säger mbit, men jag tror att du menar Mbit/s (ibland skrivet som Mbps), vilket alltså betyder "megabit per sekund". En enhet utan tidsreferens kan inte uttrycka en hastighet.
Sedan finns det numera standardiserade binära prefix som alltså är baserade på talbasen 2 (som används i datorer) och inte 10. Exempel på sådana prefix är Ki "kibi", Mi "mebi", Gi "gibi", Ti "tebi"... men dessa har tyvärr inte fått så stor spridning. Kanske för att de nya prefixen inte känns lika naturliga att uttala. http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

8 Mbit/s = 1 MB/s = 0,9537 MiB/s.
Hårddisktillverkarna anger lagringskapacitet i GB eller TB. Windows tar inte hänsyn till den nya standarden utan skriver (felaktigt) ut filstorlekar enligt de binära prefixen men med de gamla enheterna. Det har rett till stor förvirring hos de som köpt hårddiskar. "Jag köpte en 500 GB-disk men fick bara ut 476 GB. Fan va dåligt." Nej, du fick 500 GB, precis som tillverkaren uppgett, eller 476 GiB.

SATA 3 har en överföringshastighet på 6,0 Gbit/s, vilket teoretiskt innebär ett tak på 750 MB/s, eller 715 MiB/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

För det inte finns stöd för mer än två st sata6 på intels chip, därför lägger de till marvel så du får fler sata6 portar.
Har för mig det är av denna anledningen iaf.

Okej, då förstår man ju det om det är så. den som vill får rätta oss.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindebring:

Märk skillnad på mbit (en tusentels bit)och Mbit (en miljon bit). Bit förkortas med ett litet b, som i Mb (Megabit) och Byte med ett stort B, som i MB (Megabyte).

Hastigheter kommer inte heller in i bilden för än du skriver till en tidsenhet - 1 MB är en datamängd, medans 1 MB/s är en hastighet där den datamängden överförs på en sekund. För bit gäller samma sak - 1Mb är också det en datamängd, även om den är relativt sällsynt utanför hastighetssammanhang. Bit eller byte har alltså inte alls något att göra med hastighet - om du inte visar det genom att lägga till en tidsenhet.

Nu kan vi gå vidare:
Sata3 (Sata 6 Gbit/s) ligger på 6Gbit/s, som namnet föreslår, med andra ord6 000 Mbit/s. Det motsvarar en teoretisk överföringshastighet på (6 000/8 = 750) 750 MB/s. Räkna sedan bort overhead (annan information som måste skickas men inte är den faktiska informationen du vill överföra) så landar du på en maximal överföringshastighet runt 600 MB/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Bästa dagen på hela veckan! Hur kan man INTE veta att det är Fredag!

Det kallas sportlov! aka. Fredag hela veckan

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB