Varför är Windows 8 bättre än Windows 7? Få svaren här.

Permalänk
Medlem

Kolla in TS's alla trådar och inlägg.
Verkar vara en MS anställd som försöker sig på lite illa dold marknadsförning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXale:

Svårt att komma åt dem. Måste minimera ner massa fönster.

Win +d ?

Skrivet av jocke92:

Tråkigt att man inte kan diskutera fördelarna/förändringar tyvärr utan att folk gapar om att Windows 8 är ett steg bakåt.

Förändring är inte alltid samma sak som förbättring, vissa saker bör man vara oerhört försiktig med att förändra, som interface, kostnaderna för att byta interface på datorerna på ett företag är enorma när man tappar produktivitet, det finns en del brister i 7ans interface, men metro är inte lösningen på dem, och filhanteringen som kanske är den största fördelen med 8 drunknar under metros nackdelar, och säg nu att det kostar minst 50 000kr/användare för företag att byta till 8an, (licenser, utbildning, produktivitetstapp) samtidigt som många av funktionerna inte får eller bör användas, då blir det svårt att motivera 8 med metro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste då därefter återställa samtliga fönster du hadde aktiva tidigare. Extremt klumpig lösning. Det fungerar om du inte har mycket öppet till att börja med, men bryter ihop totalt när du har många fönster uppe.

Ironiskt nog råkar detta vara just klagomålet många har med Metro... ja förutom att Metro faktiskt återgår till de tidigare fönster därefter.

Permalänk
Skrivet av Thalo:

Det gör jag med. Jag förstår inte varför den är så saknad? Jag använder aldrig startmenyn utan har antingen mina program pinnade eller på skrivbordet, däremot i W8 använder jag startskärmen flitigt och tycker den är hur smidig som helst.

Jag har startmenyn mest till att snabbt komma in på vissa mappar som jag har "bindat" till knappar till höger på menyn. Kommer tex till downloads när jag klickar på dokument. Någon sorts mappfunktion i aktivitetsfältet skulle kunna ersätta det bra jag vill kunna komma till de vanligaste mapparna med bara ett eller två klick, utan att behöva minimera alla fönster och köicka på en genväg på skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Svårt att komma åt dem. Måste minimera ner massa fönster.

Jo det är sant. Fast i Windows 7 så är det ju enkelt att minimera alla fönster genom att t.ex. hålla i titelraden på ett fönster och skaka på musen. Men det är ju smidigt med något som ligger "över" alla andra program.

Skrivet av eXale:

Tänkte mer tidsmässigt. Det borde inte ta längre än en halv sekund eller så att starta ett program, oavsätt om du använder Start Menyn eller Start Skärmen. (Självklart mer tid om du behöver tänka efter vad du är ute efter)

Röststyrning är väl det ultimata för att få tillgång till allt ifrån alla platser? Men det är väl inte så lätt att få till det så som man skulle vilja heller såklart.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXale:

Du måste då därefter återställa samtliga fönster du hadde aktiva tidigare. Extremt klumpig lösning. Det fungerar om du inte har mycket öppet till att börja med, men bryter ihop totalt när du har många fönster uppe.

Ironiskt nog råkar detta vara just klagomålet många har med Metro... ja förutom att Metro faktiskt återgår till de tidigare fönster därefter.

Ok då ... Det är så du tänker....
Men då kan du prova win+m "klicka på nått på skrivbordet" win + shift +m och sedan alt + esc om det behövs, då borde du återställt allt och flyttat fokus till senast öppnade objektet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Kolla in TS's alla trådar och inlägg.
Verkar vara en MS anställd som försöker sig på lite illa dold marknadsförning.

Du kan väl försöka motbevisa någon av de fördelar jag nämnt istället för att lägga fokus på mig som person.

Jag kan försäkra dig om att jag inte jobbar på MS. Jag jobbar som IT-konsult och har fler Linux-enheter hemma än Windows. Jag älskade Windows 7 när det släpptes men nu är det Windows 8 man längtar till. Jag är en tekniknörd som gillar det senaste helt enkelt, är vi inte alla det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok då ... Det är så du tänker....
Men då kan du prova win+m "klicka på nått på skrivbordet" win + shift +m och sedan alt + esc om det behövs, då borde du återställt allt och flyttat fokus till senast öppnade objektet.

Problemet där är att det kräver du hoppar med ena handen mellan tangentbord och mus. :/

Igen, fortfarande högst ineffektivt.

Skrivet av strejf:

Jag är en tekniknörd som gillar det senaste helt enkelt, är vi inte alla det?

Dagens teknik forum brukar befolkas mer av konsumenter än entusiaster. Problem uppstår då konsumenterna ofta inte förstår skilnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Föreslår att du läser igenom:
http://www.anandtech.com/show/5630/indepth-with-the-windows-8...

Specifikt då de går igenom några funktioner som de flesta källor missar, till exempel adaptiv överföring av filer över nätverk.

Jo adaptiv överföring av filer över nätverk kände jag till redan iom SMB 2.2, men tack för tipset! Jag brukar läsa AnandTech men hade missat den artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att komma med lite kritiskt tänkande här

1. Snabbt! Mycket snabbare än Windows 7 på att starta, installera m.m.
Behöver det verkligen gå snabbare nu när SSD är nära standardisering?

2. Storage Spaces. Mycket smidigt att kunna slänga in alla sina gamla hårddiskar i burken och utnyttja utrymme till max utan att riskera att förlora data.
Var detta ett problem i Win7

3. Cut the rope. Det är ett skitkul spel på min Android men ännu bättre i Windows 8!
Detta är inte relevant för 5 öre

4. Webinstallation, det kommer bli perfekt att kunna köpa det direkt på webben och sen installera. Bara 1,9GB att ladda hem dessutom!
Och 1.9Gb blir skitbra för dom som reser mkt och sitter på tex dongle. Och måste man sedan vara uppkopplad MEDANS man gör installationen då är det verkligen fail.

5. Inloggning i "molnet". Fränt att få alla inställningar/bakgrundsbilder m.m. synkroniserade till alla datorer som man loggar in på automatiskt.
Sure, men hur ofta och varför skulle man vilja logga in med sin egen "profil" på en kompis dator?

6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst.
Detta är dock trevligt!

7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat.
Och om man inte vill använda det då? Då äre ju skitbra att det är ivägen redan ifrån början.

8. Skydrive! Tack för 25GB gratis utrymme att lagra sina dokument/bilder på i molnet.
C'mon, stop it. Finns bättre tjänster redan nu.

9. Bättre batteritid. Microsoft har pratat om att plattor med ARM och Windows 8 kan få batteritid som är "upp till flera veckor".
Vad får vi ge upp istället? Man kan inte ha kakan och äta den

10. Aktivitetshanteraren är uppdaterad.
Sure, why not..?

11. Filkopiering är mer detaljerad och går att pausa.

Till vilken nytta då? Vad behöver man utöver det som redan finns?

12. Refresh/Reset PC är funktioner för att återställa Windows till ursprungsläget, smidig funktion om man får problem med något och vill backa tillbaks.
Aka systemåterställning?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

2. Storage Spaces. Mycket smidigt att kunna slänga in alla sina gamla hårddiskar i burken och utnyttja utrymme till max utan att riskera att förlora data.

Explicit problem, nej. Men W7 har inte lika flexibel på att hantera förvaring och rendundans.

Skrivet av LeafBox:

4. Webinstallation, det kommer bli perfekt att kunna köpa det direkt på webben och sen installera. Bara 1,9GB att ladda hem dessutom!
Och 1.9Gb blir skitbra för dom som reser mkt och sitter på tex dongle. Och måste man sedan vara uppkopplad MEDANS man gör installationen då är det verkligen fail.

Vilket är därför DVD/USB installation fortfarande är möjligt. Försök i alla fall att tänka lite.

Skrivet av LeafBox:

5. Inloggning i "molnet". Fränt att få alla inställningar/bakgrundsbilder m.m. synkroniserade till alla datorer som man loggar in på automatiskt.
Sure, men hur ofta och varför skulle man vilja logga in med sin egen "profil" på en kompis dator?

Eller för att synka inställningar mellan sina egna system. Försök i alla fall att tänka lite.

Skrivet av LeafBox:

7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat.
Och om man inte vill använda det då? Då äre ju skitbra att det är ivägen redan ifrån början.

Så stänger du av det.

Skrivet av LeafBox:

9. Bättre batteritid. Microsoft har pratat om att plattor med ARM och Windows 8 kan få batteritid som är "upp till flera veckor".

Så en av ändringarna i Linux kerneln för några månader sedan är därför omöjlig? Det är datorsystem vi snackar om, förbättring och optimering av kod, förbättring i användandet av hårdvarans ström regulerings funktioner, och med mera är extremt viktig för att hålla ström konsumptionen låg. I många fall handlar det om Awareness.

Skrivet av LeafBox:

11. Filkopiering är mer detaljerad och går att pausa.[/B]

Jag antar att du aldrig jobbat med några större filförvar? Eller till exempel varit i mitten av en överföring på en laptop och tvingats avbryta/pausa denna? Punkt 2 stärker detta.

Skrivet av LeafBox:

12. Refresh/Reset PC är funktioner för att återställa Windows till ursprungsläget, smidig funktion om man får problem med något och vill backa tillbaks.
Aka systemåterställning?

Ja och nej. Systemåterställning återställer mellan existerande punkter i systemets livstid. Den här funktionen återställer till orginal.

Permalänk
Avstängd

Hej Leafbox, va roligt att du vill kommentera mina punkter. Men det var som sagt inte detta som tråden var till för, berätta gärna istället vad du tycker är det bästa med Windows 8.

Skrivet av LeafBox:

Svar: Nej vi behöver förstås långsammare datorer.... eller?

Svar: Ja det tycker jag nog faktiskt att det var. Jag har haft 3 hårddiskar som legat och skräpat bara för att jag inte ids dela upp all min data i E: F: G: m.m. Nu får jag allt på ett ställe och kan lätt uppgradera genom att ta bort en hårddisk och stoppa i en större utan att behöva göra något mer.

3. Cut the rope. Det är ett skitkul spel på min Android men ännu bättre i Windows 8!

Svar: Jag uppdaterade min lista med det faktum att Windows Store nu finns i Windows 8, extremt smidigt sätt att få hem program om du frågar mig.

Svar: Nej du kan fortfarande självklart installera via ISO/bränd skiva nu med.

Svar: Nej du har nog inte gjort det med tidigare för att de har haft Windows 7. Helt perfekt att kunna logga in hos en kompis och få upp sina favoriter automatiskt m.m. Knappast en nackdel i alla fall.

6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst.
Detta är dock trevligt!

Svar: Kul att vi är överens!

Svar: Andra antivirusprogram kommer förmodligen kunna slänga upp en ruta som frågar dig om du vill ersätta MSE när du installerar. Varför i hela friden man nu skulle vilja göra det.

8. Skydrive! Tack för 25GB gratis utrymme att lagra sina dokument/bilder på i molnet.

Svar: Men inga av dom är förinstallerade i operativsystemet, eller hur?

Svar: Jo du får faktiskt äta kakan och ha kvar den i det här fallet.

10. Aktivitetshanteraren är uppdaterad.
Sure, why not..?

Svar: Kul att vi är överens!

Svar: Kan vara praktiskt om du behöver sätta datorn i sovläge medans du kopierar en fil på nätverket. Filkopieringen sätts då automatiskt på paus och du kan lugnt fortsätta när datorn vaknar igen.

Aka systemåterställning?

Svar: Nej systemåterställning kan inte återställa hela datorn. Systemåterställning rör inte dina dokument m.m.

Jag har lagt till fler punkter som du inte kommenterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan väl försöka motbevisa någon av de fördelar jag nämnt istället för att lägga fokus på mig som person.

Jag kan försäkra dig om att jag inte jobbar på MS. Jag jobbar som IT-konsult och har fler Linux-enheter hemma än Windows. Jag älskade Windows 7 när det släpptes men nu är det Windows 8 man längtar till. Jag är en tekniknörd som gillar det senaste helt enkelt, är vi inte alla det?

Visst.
Men din trovärdighet skadas dock av att merparten av dina inlägg prisar allt vad MS gör och alla nya "fantastiska" saker dom försöker prångla på oss.
Att tro att varenda förändring automatiskt är en förbättring ar antingen otroligt blåögt, eller så har man en annan agenda.

Men självklart så kan jag ha fel, du kan mycket väl vara en privatperson som är överlyckig att MS snart släpper nästa WinME/Vista.
I så fall ber jag om ursäkt.

Men jag kan i alla fall bidra med en till punkt för din lista:
Ju snabbare Win 8 kommer ut ju snabbare MS kan börja jobba på Win 9 som fixar allt som win 8 ställde till med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Visst.
Men din trovärdighet skadas dock av att merparten av dina inlägg prisar allt vad MS gör och alla nya "fantastiska" saker dom försöker prångla på oss.
Att tro att varenda förändring automatiskt är en förbättring ar antingen otroligt blåögt, eller så har man en annan agenda.

Men självklart så kan jag ha fel, du kan mycket väl vara en privatperson som är överlyckig att MS snart släpper nästa WinME/Vista.
I så fall ber jag om ursäkt.

Men jag kan i alla fall bidra med en till punkt för din lista:
Ju snabbare Win 8 kommer ut ju snabbare MS kan börja jobba på Win 9 som fixar allt som win 8 ställde till med.

Ok du hade inget att säga. Bara en massa trollande. Gå någon annan stans nu och skriv negativa saker i en tråd där OP uttryckligen bett om att inga negativa saker ska skrivas i tråden.

Hade du inte varit ett troll så hade du skrivit en lååång lista på vad detta "allt" är som du vill MS ska fixa i Windows 9.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kvittar egentligen vad vi som är mer intresserade att testa Windows 8 tycker. För majoriteten kommer det nog upplevas såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

Om jag ska säga en fördel med Windows 8 är det väl att det känns allmänt rappare.

Om du ser hela videon så kan du även se att han får rätt bra flyt på datorn efter, i princip helt själv.

Det är i princip 4-5 funktioner man behöver ha koll på, jag drog in Dev preview hos min morsa och de har kört den ett bra tag nu utan strul.
Ska uppgradera den till Consumer preview, de kör desktop mode utan problem ändå, jag skulle säga att det är lättare att hitta alla program med Metro då den kan användas som en launcher till desktop.

Permalänk
Medlem

Explicit problem, nej. Men W7 har inte lika flexibel på att hantera förvaring och rendundans.
Mkay?

Vilket är därför DVD/USB installation fortfarande är möjligt. Försök i alla fall att tänka lite.
Ja självfallet fattar jag att det är kvar, men vrf skryta med "en imponerande förändring" som är ytterst beroende på vilka förutsättningar man har

Eller för att synka inställningar mellan sina egna system. Försök i alla fall att tänka lite.
Personligen har jag lite svårt att se scenariot där man vill ha exakt samma inställningar på olika system, men det är ju beroende på personliga preferenser

Så stänger du av det.
Och det är ju lika lätt som att aktivera ett eget, så varför ens lägga in det och inte bara fortsätta ha kvar det i essentials?

Så en av ändringarna i Linux kerneln för några månader sedan är därför omöjlig? Det är datorsystem vi snackar om, förbättring och optimering av kod, förbättring i användandet av hårdvarans ström regulerings funktioner, och med mera är extremt viktig för att hålla ström konsumptionen låg. I många fall handlar det om Awareness.
Att öka batteritid ifrån ett par timmar till "ett par veckor" kräver ngt större än bara kodförbättringar, snarare ett mirakel.

Jag antar att du aldrig jobbat med några större filförvar? Eller till exempel varit i mitten av en överföring på en laptop och tvingats avbryta/pausa denna? Punkt 2 stärker detta.
Nä det har jag inte, men är det en så pass stor efterfrågan att det blir en uppdatering att skryta om?

Ja och nej. Systemåterställning återställer mellan existerande punkter i systemets livstid. Den här funktionen återställer till orginal.
Vrf tar man sej bara lite extra tid och formaterar på riktigt så att det blir ordentligt gjort.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Rekordmedlem

En del av de funktioner några ser som fördelar är avstängda i win 7, tex det med språkstödet, det är bara att släppa en uppdatering om MS vill som aktiverar det på samma sätt som det är i ultimate, så det handlar om policy, de vill ta betalt.
Skydrive är nog inte svårt att lägga in som standard heller i win 7 och att ha en återställning (backup?) tja bra, men det är inte direkt nytt, molninloggning? är det en domänserver hos MS, inte nån principiell jätteskillnad där heller.

Snabbhet, tja... jag vill ha ny hårdvara som kan ta hand om start o stopp direkt, typ en dump av allt till ssd och hoppa över posten, det lär inte gå att lösa os mässigt, det är hårdvara som krävs för direktstart inom nån sekund som det var när datorerna var rom baserade, När väl maskinen är igång så är det ingen större skillnad på en normal dator, men visst, 8 går att köra på klenare hårdvara eftersom det är mobilanpassat, men hemma märks inte nån skillnad förutom lite just i start o stopp, men för att få det riktigt bra där så duger inte nått annat än en ny hårdvarumodell. för om det inte handlar om start stop på max 2-3 sekunder är det inte bra nog, min maskin har just nu gått 26 dygn sedan sista uppdateringsvändan som krävde omstart, allt jag använder är i cache minne i ram och startar omedelbart, när jag släpper musknappen är det igång, svårt att förbättra nått där. Jag använder värmen till huset, så datorn får gå i princip så länge det inte är varmt utomhus, men sekundstart på laptopen vore iofs trevligt.
Om man ofta startar o stoppar funkar inte cacheerna lika bra, då märker man faktiskt att datorn är långsammare, men en dator som är kontinuerligt på och har mycket minne går väldigt kvickt.
Det enda som egentligen inte är omförpackade gamla funktioner som MS redan har men inte lika lättåtkomliga är filhanteringen, där har de gått framåt, men resten är mest kosmetika och att de lägger in funktioner som de tidigare haft i ultimate och servervärlden som standard i ett "mindre" os, sedan har de gjort metro, som inte tillför nått vettigt på en fullstor maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Om du ser hela videon så kan du även se att han får rätt bra flyt på datorn efter, i princip helt själv.

Det är i princip 4-5 funktioner man behöver ha koll på, jag drog in Dev preview hos min morsa och de har kört den ett bra tag nu utan strul.
Ska uppgradera den till Consumer preview, de kör desktop mode utan problem ändå, jag skulle säga att det är lättare att hitta alla program med Metro då den kan användas som en launcher till desktop.

Såg hela videon och håller med han lite på slutet, Microsoft heller på att driva mig till vansinne.

Själv kommer jag inte skaffa Win 8 om inte Metro går att få bort helt, och ge mig tillbaka min startknapp!
tror att det är en konspiration, till och med Apple dator börjar kännas lockande snart

Win 8 kommer bli en stor flopp, eller snarare det är det redan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såg hela videon och håller med han lite på slutet, Microsoft heller på att driva mig till vansinne.

Själv kommer jag inte skaffa Win 8 om inte Metro går att få bort helt, och ge mig tillbaka min startknapp!
tror att det är en konspiration, till och med Apple dator börjar kännas lockande snart

Win 8 kommer bli en stor flopp, eller snarare det är det redan.

Jag menade HELA videon, det där är bara ett utdrag av en video podcast eller nåt.
Om du ser hela videon så kan du se att han får flyt på det, sen kör han även VMware vilket skapade problem med menyer i kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Mkay?

Med andra ord. Du förstår det inte, därför är det irrelevant. Typisk konsument attityd.

Skrivet av LeafBox:

Ja självfallet fattar jag att det är kvar, men vrf skryta med "en imponerande förändring" som är ytterst beroende på vilka förutsättningar man har

Därför att det är möjligt. Lite reklam måste göras för nya funktioner för annars hittas de inte. Detta är just ett typiskts MS problem.

Skrivet av LeafBox:

Personligen har jag lite svårt att se scenariot där man vill ha exakt samma inställningar på olika system, men det är ju beroende på personliga preferenser

Synka inställningar mellan system, eller helt bara behålla inställningar efter formatering. Så att du inte behöver ställa om (vissa) inställningar på nytt.

Skrivet av LeafBox:

Så stänger du av det.
Och det är ju lika lätt som att aktivera ett eget, så varför ens lägga in det och inte bara fortsätta ha kvar det i essentials?

Därför att många inte installerar sitt eget anti-virus, eller har problem med att hitta något vettigt. Detta är du väll ändå medveten om?

Skrivet av LeafBox:

Att öka batteritid ifrån ett par timmar till "ett par veckor" kräver ngt större än bara kodförbättringar, snarare ett mirakel.

Du har missupfattat om du tror att 'veckor' var med systemet i aktivt bruk.

Skrivet av LeafBox:

Nä det har jag inte, men är det en så pass stor efterfrågan att det blir en uppdatering att skryta om?

Faktiskt så är det en mycket välkommen nyhet om du tittar på nästan vilken sida som helst. Den är inte innovativ, konceptet är inte nytt, men det är välkommet.

Skrivet av LeafBox:

Ja och nej. Systemåterställning återställer mellan existerande punkter i systemets livstid. Den här funktionen återställer till orginal.Vrf tar man sej bara lite extra tid och formaterar på riktigt så att det blir ordentligt gjort.

Vilket kräver att du har installations median kvar. Med detta behövs inte det. Som du själv sa, olika situationer har olika lämpliga lösningar för installation.
Kom ihåg att många OEMs inte inkluderar installations media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Vilket kräver att du har installations median kvar. Med detta behövs inte det. Som du själv sa, olika situationer har olika lämpliga lösningar för installation.
Kom ihåg att många OEMs inte inkluderar installations media.

Med tanke på att vem som helst kan göra detta utan några större problem så ser jag detta som en killer feature mycket mycket mycket mycket mindre samtal från vänner och familj som vill ha support

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Många bryr sig om hur snabbt datorn startar. Jag är inte en av dem eftersom jag kör sleep och hibernate istället. Varför starta om hela tiden?

Skrivet av LeafBox:

Var detta ett problem i Win7?

En ny funktion som mycket väl kan komma till användning när man har många små diskar.

Skrivet av LeafBox:

Dessutom finns det på webben och kan spelas i alla webbläsare med html5 stöd. Vissa levels fungerar dock endast i ie 9.

Skrivet av LeafBox:

Smidigt för den som vill uppgradera men inte känner sig bekväm med skivor osv. Det klassiska viset fungerar fortfarande

Skrivet av LeafBox:

Du har flera datorer, när du installerar om får man tillbaka sina inställningar osv. Tanken är inte att man ska logga in hos kompisar och på offentliga datorer

Skrivet av LeafBox:

Detta är dock trevligt!

Håller med. Som exempel kan man ta en afrikan som flyttar till sverige och köper en dator som han vill ha på sitt hemspråk. Han kan då köpa en mac och ändra språk eller en med windows (home premium) där han får tag på en skiva och installerar. Eller köper en dyrare version med möjlighet att byta språk. Båda alternativen kräver ju lite mer datorvana än att gå i i kontrollpanelen och byta.

Skrivet av LeafBox:

Jag har också delade tankar kring det här. Skulle inte förvåna mig om eu också kommer ha det? Det är en stor marknad.

Skrivet av LeafBox:

Skönt med en bra integrerad molnlagring, men också lite konkurrenshämmande. När man fyllt upp sin kvot får man betala för att kunna lagra mer. Vill man då byta till en billigare tjänst får man problem.

Skrivet av LeafBox:

På mindre snabba datorer kan det vara aktuellt. Har man flera överföringar igång kanske man känner att en måste prioriteras. Idag delar de på prestandan. Med bara ett fönster för alla överföringar får man också bättre översikt

Skrivet av LeafBox:

Aka systemåterställning?

En förbättring av systemåterställningen skulle jag säga. Som att fabriksåterställa sin telefon och välja om filerna ska vara kvar eller inte

Permalänk

Vad kommer kalaset kosta då måntro? Samma filsystem?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Erbjuder windows 8 egentligen nånting som man måste ha ?
Jag menar win 7 har ju DX10/11 som man numera vill ha (dx10 kom ju med vista men vi klarade oss ju undan p.g.a det saknades vettiga speltitlar).
Men win 8 erbjuder ju ingenting utöver ett förstört UI.
MS kan ju babbla tills dom blir röda i ansiktet om sina nya fantastiska molntjänster (vem faaaen vill låta ett amerikanskt företag få fullständiga rättigheter över sina personliga data ?) och ett UI som passar bättre i kassan på mcdonalds än på en normal skärm.
Och att dom dessutom trycker in deras hatade ribbon i utforskaren visar hur extremt frånkopplade MS är från konsumenter just nu.

Nej metro påminner mig om en annan fantastisk MS "innovation" nämligen "active desktop".
AD var ju "the sh*t" när det lanserades och vi skulle alla snart kunna spendera pengar snabbare och enklare än nånsin.
D.v.s samma sorts försäljarsnack som nu.

Förhoppningsvis så lyssnar MS på den massiva kritiken och tillåter oss att återställa UI'et till nånting mera användbart.
Troligen inte men vi kan ju hoppas !
Om inte så får win7 tuffa vidare uti stugorna, XP höll sig ju kvar betydligt längre än vad MS ville

Och sorry TS, vill du kränga windows 8 så får du helt enkelt förvänta dig lite mothugg.
MS kommer att behöva betydligt mer än viral/forum marketing för att W8 ska bli en succe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Erbjuder windows 8 egentligen nånting som man måste ha ?
Jag menar win 7 har ju DX10/11 som man numera vill ha (dx10 kom ju med vista men vi klarade oss ju undan p.g.a det saknades vettiga speltitlar).
Men win 8 erbjuder ju ingenting utöver ett förstört UI.
MS kan ju babbla tills dom blir röda i ansiktet om sina nya fantastiska molntjänster (vem faaaen vill låta ett amerikanskt företag få fullständiga rättigheter över sina personliga data ?) och ett UI som passar bättre i kassan på mcdonalds än på en normal skärm.
Och att dom dessutom trycker in deras hatade ribbon i utforskaren visar hur extremt frånkopplade MS är från konsumenter just nu.

Nej metro påminner mig om en annan fantastisk MS "innovation" nämligen "active desktop".
AD var ju "the sh*t" när det lanserades och vi skulle alla snart kunna spendera pengar snabbare och enklare än nånsin.
D.v.s samma sorts försäljarsnack som nu.

Förhoppningsvis så lyssnar MS på den massiva kritiken och tillåter oss att återställa UI'et till nånting mera användbart.
Troligen inte men vi kan ju hoppas !
Om inte så får win7 tuffa vidare uti stugorna, XP höll sig ju kvar betydligt längre än vad MS ville

Och sorry TS, vill du kränga windows 8 så får du helt enkelt förvänta dig lite mothugg.
MS kommer att behöva betydligt mer än viral/forum marketing för att W8 ska bli en succe.

Anadtech artikeln är rätt ingående kolla in den, men visst det är inget måste att att uppgradera från Win7.

Om du sedan kan sätta upp en egen cloudservice och köra den som native så är jag rätt såld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad kommer kalaset kosta då måntro? Samma filsystem?

Det vet vi inte än. Förmodligen ungefär samma som Windows 7. Det kommer ett nytt filsystem med Windows Server 8 som kallas ReFS (Resilient Filesystem), du kan läsa mer här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Visa signatur

Permalänk

Windows 8 verkar var om möjligt ännu mer retarderat i hjärnbarken än 7 och vista. Slöare också.

Kräver mer RAM, kräver mer CPU, och nu ett ett jävla telefonOS i din desktop! Man ska vara bra bakom flötet för att tycka att det här på något sätt är en förbättring, men jag gissar på att har man lite ADD, ADHD och släng DAMP så är det här helt optimalt. Ritalin för själen. Det är faktiskt mer idiotiskt (vilket i sig är en riktig bragd jag inte trodde var möjlig) än när ubuntu gick över till sitt buggiga skitinterface som alla verkligen hatade. More shit for the masses!! Öppna munnarna till bredden!

Det enda som hänt av godo efter xp är dx10 och 11, thats it. Allt annat är skit med dessa varianter. Ja äntligen någon som vågar säga sanningen.
Jag kör nog xp 10 år till. Jag tycker om OS som är snabbjobbade, logiska och produktiva och inte OS som är helt efterblivna, och speciellt inte OS som får mig att bli efterbliven efter ca 7 minuters användande. Hade jag velat ha ett telefonOS så hade jag köpt en telefon!

Microsoft får fan skärpa till sig tycker jag. Det börjar gå lite långt nu faktiskt, och jag är nog knappast ensam om att tycka det.

Allt nytt är inte bra, det mesta nya är faktiskt ren skit. Förstår inte varför dom ska dumma ner och förenkla operativen, och i samma veva göra dom minst 100% slöare. Ritalin for the masses...

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Kräver mer RAM

Öh, nej?
"these numbers look even better after an install of Microsoft Security Essentials or another anti-virus package on the Windows 7 machines"

Skrivet av bigmac pro:

kräver mer CPU

Några exempel? Det är ingen hemlighet att XP har problem när hyperthreading kombineras med multicores. XP har mer begränsatt stöd för hårdvaru accelererad användargränssnit, vilket innebär ökad CPU kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Windows 8 verkar var om möjligt ännu mer retarderat i hjärnbarken än 7 och vista. Slöare också.

Kräver mer RAM, kräver mer CPU, och nu ett ett jävla telefonOS i din desktop! Man ska vara bra bakom flötet för att tycka att det här på något sätt är en förbättring, men jag gissar på att har man lite ADD, ADHD och släng DAMP så är det här helt optimalt. Ritalin för själen. Det är faktiskt mer idiotiskt (vilket i sig är en riktig bragd jag inte trodde var möjlig) än när ubuntu gick över till sitt buggiga skitinterface som alla verkligen hatade. More shit for the masses!! Öppna munnarna till bredden!

Det enda som hänt av godo efter xp är dx10 och 11, thats it. Allt annat är skit med dessa varianter. Ja äntligen någon som vågar säga sanningen.
Jag kör nog xp 10 år till. Jag tycker om OS som är snabbjobbade, logiska och produktiva och inte OS som är helt efterblivna, och speciellt inte OS som får mig att bli efterbliven efter ca 7 minuters användande. Hade jag velat ha ett telefonOS så hade jag köpt en telefon!

Microsoft får fan skärpa till sig tycker jag. Det börjar gå lite långt nu faktiskt, och jag är nog knappast ensam om att tycka det.

Allt nytt är inte bra, det mesta nya är faktiskt ren skit. Förstår inte varför dom ska dumma ner och förenkla operativen, och i samma veva göra dom minst 100% slöare. Ritalin for the masses...

Så du menar att du fortfarande kör Windows XP? Helt ofattbart! Du är nog bra tappad grabben, det finns så mycket nyheter i Win7 att man tappar hakan allting fungerar minst 100 gånger bättre.

Permalänk
Avstängd

Nu lugnar vi ner oss. Kan vi försöka återgå till vad den här tråden handlar om tack? Vad tycker vi är bra med Windows 8?

Visa signatur