Varför är Windows 8 bättre än Windows 7? Få svaren här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OsNy:

Dessa saker är de jag har tyckt mest om med Windows 8.

Gamla X-Fi kort verkar ha lite problem då de inte har nya WDM som eXale sa. Robert McClelland som utvecklar PAX-drivrutinerna, lär väl fixa det senare. Jag vet att det ska gå att inaktivera WDM-kollen, men jag lyckades inte få det att funka, så fick bli W7 på min stationära igen. :/

Jag antar att du menar WDDM?

Att det inte finns drivrutiner med stöd för den senaste versionen av WDDM ännu är ganska självklart tycker jag. Det fungerar ju inte dåligt med WDDM 1.1 (samma som Windows 7) precis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Funkar bankid på win8? Har inte hunnit kolla men jag tänkte köra in win8 och prova o köra det som main os ett tag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av strejf:

Hej

7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat.
.

för oss som vill använda Avast eller annat alternativ istället för MSE då?
för oss är det bara en nackdel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det går självklart bra att installera annat alternativ istället för MSE precis som tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa med Windows 8 enligt mig är prestandan.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Installera ersättnings AVt, och deaktivera MSE.

Detta är väll ändå ganska självklart?

Permalänk
Medlem

Antar att det inte går, men kan man inaktivera metro och köra med vanliga Windows 7 gränssnittet ?
Win8 verkar ju grymt för övrigt gällande prestanda, etc. Däremot har jag inte lärt mig gilla Metro...

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Antar att det inte går, men kan man inaktivera metro och köra med vanliga Windows 7 gränssnittet ?

Inte i Consumer Preview. Om detta ändras i slutversion är ej känt, men tills vidare är svaret 'nej'.

Det är mycket möjligt att de inte ger denna möjlighet tillfälligt just av anledningen att testa Metro, dess användbarhet, och att hjälpa driva utveklingen av appar för det.

Med möjligheten att stänga av det nu, skulle det vara lite för mycket som en (tillfällig) gratis version av Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpaintballer:

På Microsofts hemsida där man laddar ner w8 så står det att endast erfarna användare ska använda w8 är det sant, tex skulle jag som e noob kunna installera det. Alltså jag har ingen aning har bara installerat ett tidigare ochd et varbpå en ny dator.

Det är nog ingen dum idé att veta hur man tar backup på datorn innan man lägger in Windows 8. Så att du inte tappar något viktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag antar att du menar WDDM?

Att det inte finns drivrutiner med stöd för den senaste versionen av WDDM ännu är ganska självklart tycker jag. Det fungerar ju inte dåligt med WDDM 1.1 (samma som Windows 7) precis.

Japp, menade det... Var lite stressad där på morgonkvisten.
Fast, det funkar inte alls då de är icke/har någon gammal WDDM. Lyckades inte inaktivera kollen.
Creative själva hade ingen drivare som funkade heller för mig.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OsNy:

Japp, menade det... Var lite stressad där på morgonkvisten.
Fast, det funkar inte alls då de är icke/har någon gammal WDDM. Lyckades inte inaktivera kollen.
Creative själva hade ingen drivare som funkade heller för mig.

Jaha det är ljuddrivrutiner. Ja då är det WDM och inte WDDM

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrpaintballer:

På Microsofts hemsida där man laddar ner w8 så står det att endast erfarna användare ska använda w8 är det sant, tex skulle jag som e noob kunna installera det. Alltså jag har ingen aning har bara installerat ett tidigare ochd et varbpå en ny dator.

Det är en test produkt som har buggar som den oerfarne användaren kan hamna i klistret. Kan man windows så ska det inte vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Ibland undrar jag hur mycket tid folk spenderar i start menyn...

Jadu, själv använder jag iallafall startmenyn ganska ofta. Vill ogärna behöva installera någon andrahands mjukvara för att få tillgång till programgenvägarna.

Dock har jag de flesta ikonerna utlagda på skrivbordet... till skillnad från många andra som vill ha ett TOMT skrivbord... något jag inte kan förstå. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Kvittar egentligen vad vi som är mer intresserade att testa Windows 8 tycker. För majoriteten kommer det nog upplevas såhär:

Om jag ska säga en fördel med Windows 8 är det väl att det känns allmänt rappare.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jaha det är ljuddrivrutiner. Ja då är det WDM och inte WDDM

Du hade jag rätt ändå.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

undra om det bara va min dator/installation som är udda eller nått
men för mig är windows 8 segt som jag vet inte bara vad på min laptop (4GB ram, i7 2630QM, gt540M 500GB disk)
det går nå extremt segt för mig, tar kanske 10 sekunder att starta chrome? gjorde det inte i windows 7. installationer för små saker (typ winrar vilket alltid har gått så snabbt annars att jag klickar "next" och sen "close" för det är klart, ser inte ens vad den gör) går sjuuuukt segt, tog säkert 15 sekunder att installera

bara för mig det blev nått udda eller? helt ny installation, formaterade och tog bort windows 7 och hela köret, installerat uppdatering och drivrutiner och sånt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Undrar samma sak, är sugen på att prova W8 men vill veta att drivrutinerna för mina 6950 inte fuckar ur

Hittilas har alla drivrutiner som är för W7 funkat utan problem i W8 för mig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Hej

6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst.

Du är väl medveten om att man har kunnat ladda ner GUIs från Windows hemsida sedan XP va?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så ja, kanske man ska leka lite mer med Windows 8 (dock via VirtualBox än så länge)
http://www.stardock.com/products/start8/

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Dock har jag de flesta ikonerna utlagda på skrivbordet... till skillnad från många andra som vill ha ett TOMT skrivbord... något jag inte kan förstå. xD

Svårt att komma åt dem. Måste minimera ner massa fönster.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jadu, själv använder jag iallafall startmenyn ganska ofta. Vill ogärna behöva installera någon andrahands mjukvara för att få tillgång till programgenvägarna.

Tänkte mer tidsmässigt. Det borde inte ta längre än en halv sekund eller så att starta ett program, oavsätt om du använder Start Menyn eller Start Skärmen. (Självklart mer tid om du behöver tänka efter vad du är ute efter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Ibland undrar jag hur mycket tid folk spenderar i start menyn...

Det gör jag med. Jag förstår inte varför den är så saknad? Jag använder aldrig startmenyn utan har antingen mina program pinnade eller på skrivbordet, däremot i W8 använder jag startskärmen flitigt och tycker den är hur smidig som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hej

Tänkte skapa en ny tråd där var och en skriver det som dom tycker är det bästa med Windows 8. Inget negativt här tack!

Jag börjar:

1. Snabbt! Mycket snabbare än Windows 7 på att starta, installera m.m.
2. Storage Spaces. Mycket smidigt att kunna slänga in alla sina gamla hårddiskar i burken och utnyttja utrymme till max utan att riskera att förlora data.
3. Cut the rope. Det är ett skitkul spel på min Android men ännu bättre i Windows 8!
4. Webinstallation, det kommer bli perfekt att kunna köpa det direkt på webben och sen installera. Bara 1,9GB att ladda hem dessutom!
5. Inloggning i "molnet". Fränt att få alla inställningar/bakgrundsbilder m.m. synkroniserade till alla datorer som man loggar in på automatiskt.
6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst.
7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat.
8. Skydrive! Tack för 25GB gratis utrymme att lagra sina dokument/bilder på i molnet.
9. Bättre batteritid. Microsoft har pratat om att plattor med ARM och Windows 8 kan få batteritid som är "upp till flera veckor".
10. Aktivitetshanteraren är uppdaterad.
11. Filkopiering är mer detaljerad och går att pausa.
12. Refresh/Reset PC är funktioner för att återställa Windows till ursprungsläget, smidig funktion om man får problem med något och vill backa tillbaks.

Men vafan nu måste jag vänta med SSD till W8 kommer:P

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Avstängd

Märkligt hur en tråd kan spåra ur så fort ändå. Jag hade hoppats att denna tråd endast skulle innehålla det som är bra med Windows 8, inget gnäll. Det var visst önsketänkande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Du är väl medveten om att man har kunnat ladda ner GUIs från Windows hemsida sedan XP va?

Ja vi har redan pratat om detta i den här tråden. Du kan läsa här hur språkhanteringen är förbättrad i Windows 8 i jämförelse med Windows 7:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/21/using-the-langu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MS har lovat minskade starttider sen wfw tiden.
Men likväl så slutar vi på undefär samma tider i slutändan.
Installerade precis XP på en gammal laptop (finns inga drivrutiner till den för vista+) och boot-tiden på den (med gammal slö 5200 rpm HD) är 19s enligt bootvis, + BIOS tid som bootvis inte visar.
Utan några som hellst optimeringar.
Min vid-sidan-av dator (W7-64, 8gb, Intel 320 SSD, i3-2120T och ASUS P8H67-I) bootar på 30 sekunder varav UEFI tid (inklusive spinup av en hårddisk) på 22s, d.v.s windows tar 8s på sig att starta.
Min huvud-dator (W7-64, 2600k@4.8, 16gb, 250gb Intel 510 SSD) tar 20 sekunder att boota windows + 30 sekunder UEFI/POST dravel.
Dock så är installationen mer än ett år gammal och en jäkla massa skräp som tynger ner.
Min ASUS EEEBOX är snabbast av alla (W7-64, Intel 320 SSD, 4gb, ATOM D525), under 20s INKLUSIVE POST.

Så vi kan snabbt se att boot-tid mer beror på hur hårdvaran fungerar än vilket OS man kör.
Med <10s boot-tid möjligt med W7 på slö hårdvara så finns det ju inte så mycket förbättringsutrymme för W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Remote Desktop!
Har en "server" (som inte används) jag inte har någon skärm kopplad till, tar 5 sec så kan man styra den datorn sen! Också skönt att kunna använda laptoppen för att göra saker på "main riggen"!

Vaah? Menar du att RDP finns bara i Windows 8?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakob.L:

Men vafan nu måste jag vänta med SSD till W8 kommer:P

Jag har uppdaterat listan med mer grymma nyheter nu

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är hoppfullt skeptiskt till metro, om de får ordning på det så kanske 8an blir nått, men det innehåller få "positiva nyheter" jämfört med 7 än så länge och får de inte ordning på interfacen så att de funkar för annat än surfplattor så har MS ett stort problem, där kan de helt klart kan tappa användare till apple.
Det är få saker som de verkligen förbättrat (kanske filhanteringen då om man ska leta efter nått) resten är mest att de lyft fram en del funktioner som redan finns, samtidigt som de gjort det till ett surfplatte os som default, molnlagring och dylikt skapar en hel del risker och problem, det är snarare en försämring, en del andra egenskaper de framhäver beror snarast på hårdvaruutvecklingen och inte på win8.
Jag tycker att man måste vara kritisk till win8, självklart vill MS kränga det, men som användare bör man verkligen fundera över om det är nått bra, och 8an har hittills inte imponerat på en pc med flera stora monitorer, där är det snarast sämre än 7, men på plattor o telefoner och andra små touchenheter kan det kanske bli nått. Det kanske blir ett bra spel os också, för där använder man inte gui t på samma sätt, men sitter man med några 30" monitorer och försöker få nått gjort så är 8 inget lyft på nått sätt, det är bara bökigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har uppdaterat listan med mer grymma nyheter nu

Föreslår att du läser igenom:
http://www.anandtech.com/show/5630/indepth-with-the-windows-8...

Specifikt då de går igenom några funktioner som de flesta källor missar, till exempel adaptiv överföring av filer över nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Remote Desktop!
Har en "server" (som inte används) jag inte har någon skärm kopplad till, tar 5 sec så kan man styra den datorn sen! Också skönt att kunna använda laptoppen för att göra saker på "main riggen"!

Går lika snabbt i Windows 7. Skulle säga att det blivit krångligare då det är en metro app nu istället.

Skrivet av strejf:

Märkligt hur en tråd kan spåra ur så fort ändå. Jag hade hoppats att denna tråd endast skulle innehålla det som är bra med Windows 8, inget gnäll. Det var visst önsketänkande.

Många har inställningen "Rör inte mitt operativsystem". På samma sätt som när man diskuterar webbläsare. Tråkigt att man inte kan diskutera fördelarna/förändringar tyvärr utan att folk gapar om att Windows 8 är ett steg bakåt.