Vill eventuellt byta moderkort och processor. Hjälp uppskattas!

Permalänk
Inaktiv

Vill eventuellt byta moderkort och processor. Hjälp uppskattas!

Just nu har jag en Asus crosshair IV formula och en AMD phenom II x6 1100T Black Edition 3,3GHz.

Jag kollade runt lite på nätet och det verkar som att de 6 kärnor i den processorn jag har faktiskt inte är lönt, då Intels 4-kärniga sandybridge faktiskt är snabbare i spel. Jag överväger att eventuellt sälja de gamla delarna och byta upp mig i processorväg, och därmed också moderkortet.

Nu behöver jag hjälp, med att välja vilket moderkort och processor jag bör ha. Jag vill kunna spela alla moderna spel på ultra samt att moderkortets ljudkort stödjer 7.1 surround ljud, om möjligt. Jag vill helst inte överstiga 3200kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1100T klarar alla dagens spel på Ultra, om din dator inte grejjar det så är det ditt grafikkort som håller tillbaka. Vad siter du med för delar i övrigt?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

En XFX Radeon HD 6970 2Gb.

Grejen är att anledningen till att jag vill byta upp mig är också för att datorn krånglar, och jag tror att det beror på moderkortet. Det händer ibland vid helt oregelbundna tillfällen att datorn startas om, samt att internet ibland stängs ner 1 en minut och sen fortsätter som vanligt en stund för att sen avbrytas igen.

Sen vet jag inte om det är moderkortets fel, men jag kan inte dammsuga i rummet samtidigt som datorn är påslagen, eftersom datorn börjar starta om flera gånger och blir helt galen. Datorn startar även om ett par gånger oregelbundet efter att jag t.ex att kopplat in en ny mus eller dylikt innan jag slog på datorn.

Permalänk
Medlem

Okej, att du inte kan dammsuga i rummet utan att datorn får spatt låter ju mer som att det antingen är fel på ditt nätagg eller på den fas som du får ström ifrån, kan ju vara värt att kolla upp detta innan du ens börjar kolla på nya delar eftersom såna problem kan orsaka skador på hårdvaran så även om du köper nytt kan du råka ut för samma sak igen.

Men om du nu vill köpa nytt så skulle jag nog satsat på Asus P8Z68-V GEN3 och en i5 2500k vilket landar runt 3200 beroende på vart man handlar.

Och 1 6970 räcker inte för att köra Ultra på alla dagens spel

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Tack för hjälpen!

Vet du hur jag kan kolla upp om det är fel på mitt nätaggregat?

Sen måste jag bara veta innan jag köper nytt moderkort; Måste jag installera alla drivrutiner och sånt om igen? Och hur fungerar det att installera nya BIOS? Jag har inte gjort detta tidigare nämligen.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att sätta datorn i ett annat rum som går på annan fas och prova dammsuga, går det utan att det blir störningar så är det elen i ditt rum som är problemet och isf får du tillkalla elektriker som får kolla på det.
För att utesluta att nätagget är trasigt får du testa med ett annat nätagg, skulle dock inte göra det innan du testat att elen är ok.

Edit: köper du nytt moderkort och CPU får du räkna med att installera om Windows helt. Ibland funkar det att bara köra vidare på gammal installation och installera nya drivers men oftast så krävs ominstallation eller iaf en repair.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack igen.

Måste jag fiddla med BIOS och sånt själv, eller är det förinställd redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168140:

Okej, tack igen.

Måste jag fiddla med BIOS och sånt själv, eller är det förinställd redan?

Skulle rekommendera att gå in i BIOS och stänga av såna funktioner du inte behöver men det är inget krav.
Kan dock hända att du måste in i BIOS vid första uppstart bara för att den ska känna av din hårdvara samt ställa in datum och tid.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168140:

Okej, tack igen.

Måste jag fiddla med BIOS och sånt själv, eller är det förinställd redan?

Har du en ssd kanske? tänkte på problemen du nämnt:))

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Inaktiv

Nej, en sådan har jag inte