Permalänk

Vad är det som luktar?!

Hej.

jag hade lite tråkigt igår och ville bytta chassi för det jag hade va liten och ska byta grafikkort så ville ha ett större chassi.

När jag startar allt efter att ha kopplat in allt, efter ca 1-2 min hör jag ett click i nätagget och sen luktar det bränt. vad kan det va som har gjot detta?
jag fattar inget för jag koppla allt som det skulle kopplas. kanske någon har prövat detta innan?

Mvh fredrik

Nätagget är 500W crossair
6 månader gammal

Permalänk
Hedersmedlem

Har du monterat distanser mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du monterat distanser mellan moderkort och chassi?

ja det gjorde jag . men det fattades 1 men den rörde inte chassi.

Permalänk

Du får gärna säga vilken modell av nätagg du har, antalet watt och märke säger inte tillräckligt.

Permalänk

ok model no: AXP-500p12p

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Devinerhymes:

Hej.

jag hade lite tråkigt igår och ville bytta chassi för det jag hade va liten och ska byta grafikkort så ville ha ett större chassi.

När jag startar allt efter att ha kopplat in allt, efter ca 1-2 min hör jag ett click i nätagget och sen luktar det bränt. vad kan det va som har gjot detta?
jag fattar inget för jag koppla allt som det skulle kopplas. kanske någon har prövat detta innan?

Mvh fredrik

Nätagget är 500W crossair
6 månader gammal

Vad är det för chassi?

Permalänk
Skrivet av Devinerhymes:

ja det gjorde jag . men det fattades 1 men den rörde inte chassi.

Vilken distans var det, var satt den?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

ja det va ett chassi jag hade liggandes som va större inget märkvärdigt ett vanligt chassi bara som har funkat innan.
Men Har monterat distanser mellan moderkort och chassi men det fattades 1 gör det nån skillnad?

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Vilken distans var det, var satt den?

om man lägger datorn ner så Psu är mot en då va det högra hörn nere

Permalänk

den skruven som ska sitta under ljuden. så det är nr 2 skruv innan hörnet till höger. alltså det sitter en distans men ingen skruv för hade inte en som passa. en skruv alltså

Permalänk

nu har jag skruvat fast den som fattades. ska ner och hämta ett nytt nättagg nu men skriv gärna vad som kan va fel för vill inte sätta in ett nytt om det samma händer

Permalänk
Medlem

OnT: Detta är ingenting som i min fattning borde påverka nätaggregatet, det betydde att moderkortet inte var jordat vid vissa punkter.
Men man har hört ett par historier om AXP nätaggregat i budgetsegmentet, och ingenting förvånar mig längre så mitt tips är att göra dig av med nätaggregatet oavsett anledning till att det gick sönder och att montera om allting "korrekt".

edit: Det var alltså antagligen där uppe som man brukar sätta in CPU strömtillförseln på nyare moderkort. Alternativt nere vid bakänden av IO-expansionsbussarna.
Nätaggregatet i botten eller i toppen av chassit?

svar på otrevligt inlägg
Permalänk

ja ursäkta jag inte skriver perfekt svenska. jag har gåt skola i danmark och där är grammatiken konstig. men trodde detta forum va ett vuxen forum och inte små barn som ska dissa allt man skriver.. som svar på frågan sitter den uppe.
Va nere nu och lämna den. så sa dom att dom skulle testa den under dagen för att se om den inte funkar.......... jag blir sjuk i huvudet snart!

Permalänk
Medlem

Billiga nätagg är farliga. I värsta fall tar dom ut både moderkortet och processorn och kanske mer. Är det bara nätagget som gick sönder nu så har du haft tur

PS: Ang. beskrivningen av vilket hörn på moderkortet du menade så hade jag inte heller problem att förstå.

Permalänk
Medlem

Brukar lukta lite bränt när nätagget pajjar. Hände mig för ett tag sen men det räckte med att köpa nytt nätagg sen fungerade allt som det skulle.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk

okay ja jag vet det är andra gången det händer nu... tänkte upgradera datorn lite när jag får skatte pengar, då köper jag nog ett crossair. jobbigt barra. och den dumma dator affären vi har suger. blir så förbannat på dom... vem fan testar en psu när det luktar bränt. ofta man går in och lämnar en psu som funkar....

Permalänk

jag tror fläkten i nätagget har av någon anledning slutat snurra och nätagget har gått för varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

ja men den snurrade. för jag hade som sagt öppnat och kollat

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att det har blivit överbelastat och kortslutits, billiga agg är väldigt opålitliga. Det är iaf inte distanser, aldrig hört om att en distansbrist ska orsaka problem, bara ett överflöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ja jag väntar på att jag får min nya psu. när jag har fått den ska jag pröva:)

Permalänk
Medlem

Det är troligen så att det nya chassit hade ett damm filter över psu intaget? Hade ett AXP aggregat (630w) som jag bytte fläkt på då den lät som F*N, så var det någonting som small. Har kört med det i ca:8 månader så... Men det är utbytt nu när jag fick arslet ur vagnen och köpte ett FractalDesign 650w som är tyst som en viskning. Snurrade lite offtopic kanske men bara som förklaring till min teori.

Permalänk
Skrivet av Devinerhymes:

om man lägger datorn ner så Psu är mot en då va det högra hörn nere

Kan vara så att tryck från kablar eller grafikkort har varit tillräckligt för att moderkortet ska böjas och träffa chassits nolla.
Och bränna nån bana eller krets på baksidan.
Om du tar bort moderkortet och kollar längst ner där du saknade distans, syns det nåt på plåten eller kortet, typ ett litet brännmärke om det har kortslutits?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Hade samma fel som dig med ett axp 630 agg, dock luktade det inte brännt utan det bara klickade och sen dog datorn varje gång man sätte igång ett spel eller liknande surfande funkade fint, bytte agg och datorn rullar på fin fint!

så jag tror att det är ditt agg som har gett upp helt enkelt.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

lite off topic?. kan ni inte ta det i pm snälla jag behöver hjälp. skriver när jag har fått den nya psu

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Hade samma fel som dig med ett axp 630 agg, dock luktade det inte brännt utan det bara klickade och sen dog datorn varje gång man sätte igång ett spel eller liknande surfande funkade fint, bytte agg och datorn rullar på fin fint!

så jag tror att det är ditt agg som har gett upp helt enkelt.

ok tack. har bestält nytt grafik kort. men använder ddr2. så ville byta moderkort. men då måste jag byta Cpu... har bara 5000kr det är ju omöjligt haha

Permalänk
Avstängd

Nu får ni ta och skärpa er. Nog med offtopic och otrevligheter.

*tråd rensad på inlägg*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

hejsan en update. jag fick tilbaka den och dom sa att det inte va min psu.... och att den funka så nu måste jag leta felen. hur gör jag det ? hur felsöker jag utan ström

Permalänk
Medlem

Axp är ett riktigt budget nätagg och har säkert gjort sitt. Jag skulle byta det direkt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devinerhymes:

hejsan en update. jag fick tilbaka den och dom sa att det inte va min psu.... och att den funka så nu måste jag leta felen. hur gör jag det ? hur felsöker jag utan ström

Skulle montera PSU i en annan maskin för att själv göra mig säker på att det fungerar. Risken är väl att moderkortet havererat som någon ovan sa. kolla baksidan och se om något ser bränt ut eller liknande.

Visa signatur

Pew pew pew