Du har en poäng. Detaljer och fininställnignar, så som t.ex. sshd erbjuder, blir rimligen rätt knöligt att få med i ett GUI. Men måste det ena utesluta det andra? Varför inte ha ett GUI-skal med exempelvis en guide (som vid installationen av BSD- och Linuxdistros) där man kan välja "anonym lösenordsfri CIFS-fildelning Ja/Nej" och sedan lämna finpillet åt den som vill?
Jag har inte hört att någon bitchar över hur misslyckat det är med installationsguider av Linuxoperativ nu för tiden, trots att man inte (enkelt) kan gå in och röra på alla parametrar för kernel och liknande under själva installationsprocessen. Man kan ha både och, eller hur?
För övrigt tycker jag egentligen inte att det är något fel på BSD/Linux, om jag nu råkade ge det intrycket. Jag anser bara att om jag som är datorvan och ägt/installerat/administrerat ett tiotal Linuxmaskiner sedan 90-talet sitter timme ut och timme in och svär över att man måste Google fram att PuTTY manuellt ska ställas till UTF-8 encoding för att man över huvud taget ska kunna jobba i det ssh-skal som alla säger är den enkla/smarta lösningen, innan man försöker sammanställa fem olika HOWTOs (där ingen stämmer med mitt system eftersom de är olika detaljerade och gäller olika versioner från Ubuntu 8.X till 11.X men inte min version 12). Och det ändå slutar med chmod-magi i diverse config-filer för att få det att knapphändigt fungera -- då kan man inte kalla det för "användarvänligt" eller "enkelt".
Kraftfullt? Javisst! Fantastiskt konfigurerbart? Javisst! Lättadministrerat för den som kan? Ja, givetvis! Men "enkelt" att dela filer från en server? NEJ.
Hur som helst sket sig Ubuntu Server 12.04-installationen eftersom installationsprocessen avbröts halvvägs med meddelandet "filer saknas". Och jag provade att bygga om USB-stickan med UNetBootin och två andra verktyg, ladda om ISO-filen från andra mirrors, osv. Ingen skillnad.
(För övrigt är det ju en intressant observation att bara att skapa installationsimagen på USB-sticka hade sannolikt fått en otränad dataanvändare att ge upp!)
Det blev FreeNAS 8.0.x utan DLNA i väntan på 8.2 (som borde komma snart). Om det skiter sig går jag och köper en Windows Home Server.
Att ha 2+2 års studier i data- och nätverksteknik och 4 års erfarenhet som nätverksadministratör (ok, det var några års sedan, men ändå) borde räcka för att köra en rak installation av en liten server och dela ut filerna i ett Windowsnätverk.
Och nej, konfigurationerna i Linux ser inte mycket annorlunda ut på 2000-talet jämfört med tidigt 1990-tal då jag jobbade i branschen. Det är på GUI-sidan som otroligt mycket har förbättrats och blivit enklare sedan 1994.
Linux är bra! Linux är kraftfullt! Men den som säger att Linux är lättadministrerat ljuger!
Jag kör nog trots allt peka, klicka, leksak om det är det som krävs för att få vanlig fildelning att funka på en vanlig liten pc.