Call of Duty: Black Ops 2 "behöver ingen ny spelmotor"

Permalänk

När man tänker att trailern skulle kunna vara för ett mobilspel fast man vet att det inte är så är något fel.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Suck. Betyder det att vi fortfarande kommer höra att +60 fps är suveränt även för skärmar som enbart fixar 60...
Kul att utvecklarna verkar köra sitt race. Jag gillar det. Har personligen aldrig varit ett fan av COD serien iofs

Kanske är samma sak om i Quake 3? Det spelet går inte att spela i 60 FPS, så ja 60+ fps är suveränt för skärmar som enbart fixar 60hz.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Kommer det vara samma dåliga FoV också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Känns som att man har väntat på en ny spelmotor ett bra tag nu

Och väntan fortsätter tills den nya generationens konsoller rullas ut. Då kanske vi kommer att få se COD drivas av Id Tech 4 eller liknande.

Spel med egenutvecklade motorer som försöker sig på diverse innovationer är riskprodukter med lägre marginal men som har styrkan att bygga ett riktigt gott rykte bland communityn (läs CDP och Witcher 2) medan CoD är en lågriskprodukt med hög marginal som bara säljer för sitt namn även om några få medvetna gamers inte alls tycker det är något att hänga i granen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Jag skulle gärna se att dom använder en ny motor
och att dom gör lite mer än så
det har varit samma spel sen call of duty 4

CS 1.6 är alltså som source och cs GO?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Call of duty från 2003 om det är Id Tech 3. ("quake 3 motorn")

Citat från artikeln: "Trots att kommande Black Ops 2 bygger på samma grund som det mer än tolv år gamla Quake III behövs ingen ny spelmotor för att förbättra grafiken, det menar utvecklarna på Treyarch."

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Så länge det är kul behöver man väl inte bry sig? Inte för att CoD är kul men ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det känns helt logiskt att dom inte vill utveckla en helt ny motor då denna generation konsoler inte klarar mycket mer. Bättre att dom fokuserar nästa motor helt på nästa generation och inte behöva gimpa den så att det ska flyta på i 60+fps på gammal hårdvara (vilket dom säkert kommer göra ändå då för att inte tappa spelare). Typ Battlefield 3 på ps3 är inte nå vidare imo, förutom ljudet då om man har ett bra surround system.

Permalänk
Avstängd

bra för mig som sitter med en skit dator.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Duger för att sälja: JA. Duger för att inte bli hatade: NEJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

CS 1.6 är alltså som source och cs GO?

Förstår inte riktigt hur du menar här men tolkar det som att du tror att Source är en "uppgradering" av Goldsrc vilket är fel.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Alltså... hur bra är en 12 år gammal grafikmotor nu? De lär ju lägga nästan lika mycket tid på att arbeta runt begränsningar och buggar i den gamla motorn som det tar att lära sig en något modernare motor. Om de inte ser upp så kommer ju nästa operativsystem att ta bort någon komponent/API som krävs av spelet. En nyare grafikmotor behöver inte alls vara så mycket mer krävande om den är bättre anpassad till vad man vill visa i nyare spel. Crysis 2 t.ex. lär väl inte flyta dålig på konsolerna?

Att använda en så gammal grafikmotor kommer man väl undan med om det gäller ett open source-spel, men lite mer kan man nog kräva av en utvecklare till en av de mest sålda spelserierna genom tiderna. Känns ju som om de mjölkar folk på pengar bara.

Lite väl många som "vet" hur det ligger till här i tråden.

"Motorn", gillar egentligen inte uttrycket, men hur som: Den utgick från Quake 3 från början, vilket är fortfarande idag en bra "motor". Sen förefaller det sig naturligt att man modifierar och uppdaterar under tidens gång. Att den från början grundade sig i Quake 3 är inte lika intressant idag, det är inte samma motor. Som lite kul kuriosa så innehåller Quake 3 en hel kod från Quake 2 som i sin tur innehåller en hel del kod från Quake 1 som i sin tur innehåller kod och koncept från Doom osv. Det gäller dock inte rakt av på deras nyare prylar likt Doom3-motorn, då den är skriven i C++, däremot har man garanterat översatt koncept och kod till C++ från deras gamla C-bas.

Är det då intressant att säga att Doom3-motorn suger för att det från grunden började någonstans kring Wolftenstein/Doom-eran?

Det är så det fungerar vid utveckling, man vidareutvecklar det gamla, modifierar, lägger till nya features osv.(Även om man inte gör någon som helst copy paste (högst osannolikt) så har man erfarenhet från det gamla som man återimplementerar och sedan kallar för en ny motor.

EDIT: För övrigt riktigt dåligt vinklat från Sweclockers sida som borde sprida kunskap genom att exempelvis citera de viktiga bitarna av vad han sa, likt vad jag skriver ovan. Istället väljer man att göra det på Aftonbladet-vis, riktigt dåligt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"Technology got stronger"

(citat från deras trailer)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör de något överhuvudtaget vid Treyarch??? Vad är deras jobb egentligen? INGEN VET!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Inaktiv

Mjölka mjölka mjölka.

Permalänk
Proffsmobbare

För mig personligen har grafikmotorn i Call of Duty-serien aldrig spelat någon roll. Det är ändå mer av ett arkadspel i mina ögon, och när tempot drar igång eller när man koncentrerar sig på en S&D HC på högre nivå så har jag personligen aldrig haft en tanke på grafiken.

Visst, ska man upp i samma klass som BF3 och ta kunder därifrån så krävs det väl, men jag har aldrig sett spelen som konkurrenter.

Det är två helt olika stilar för mig, ena är mer av en simulator och det andra är arkad.

Visst hade CoD-serien kunnat vara verkligare, men då hade vi nog gått miste om många roliga och spännande situationer som egentligen har noll koppling till verkligheten.

Permalänk
Medlem

Det gräver sin egen grav när de gör så här tycker jag, att de helt enkelt säger nej ni förstår inte riktigt hur det fungerar och vi behöver inte en ny motor och att det är bara överdrivit ord som folk använder. MEN jag slår vad om att när de använder sig av en ny motor i framtiden så kommer det att stå med fet stil i deras trailers. I callled it first!

Permalänk
Medlem

eller hur.... inredningen på flygplanen ser väldigt fattig ut, samt så ser samtliga fordonssekvenser i announcetrailern ser ut som någon zoomat in på en C&C generals match.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

bra för mig som sitter med en skit dator.

Dålig för oss som har datorkomponenter från 2000 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför ska vi behöva lida för att du antagligen prioriterar annat än din dator?
Klart det är bra, men man behöver ju knappast en superdator för att dra battlefield 3.

Behöver ju knappast lägga mycket pengar på att få en riktigt bra dator i dagsläget, som antagligen skulle göra allt annat som du gör på din dator så otroligt mycket roligare.

Måste faktiskt säga att även om det är bra, så är det knappast PC som dem prioriterar när dem gör som dem gör. COD är till konsoll, och kommer alltid vara riktat dig om det fortsätter som det gör nu.
------------

Bara jag som tyckte det såg värre ut än tidigare spel?
Grafiken var ju skitful, animeringarna var totalt värdelösa och nästan i klass med Quake 3

Nej...storyn är säkert helt okey, gärna något jag spelar igenom men aldrig att jag skulle lägga pengar på ett spel som är exakt som tidigare spel... COD 4/MW/MW3/Black Ops/MW3 och nu Black Ops 2. Listan kan göras ännu längre om folk fortsätter köpa det... -.-

Jag håller mig till ARMA

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Gillade CoD4 samt MW2 skarpt (online), men de går ju bara utför... Helt sjukt vad dom mjölkar, på ett år så gör de nya maps, nya vapen och ny story i SP....

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Ändå kommer vi se kampanjer som lyder: "Black Ops 2 Datorn!! GTX680 3-Way SLI - 3770K @ 4.5Ghz med ett knapptryck! Och en 1920x1080 skärm!! Allt för bara 28,900:-"

^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bara jag som tyckte det såg värre ut än tidigare spel?
Grafiken var ju skitful, animeringarna var totalt värdelösa och nästan i klass med Quake 3

Nej...storyn är säkert helt okey, gärna något jag spelar igenom men aldrig att jag skulle lägga pengar på ett spel som är exakt som tidigare spel... COD 4/MW/MW3/Black Ops/MW3 och nu Black Ops 2. Listan kan göras ännu längre om folk fortsätter köpa det... -.-

Jag håller mig till ARMA

Du är såklart rätt i allt du säger men helt ärligt, bara att sluta bry sig och gå vidare. Det finns så många andra bra spel därute och det känns så mycket mer värt att lägga sin energi på dem istället för detta skitspel (skall själv försöka att inte kommentera något mer gällande BLOPS2)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du är såklart rätt i allt du säger men helt ärligt, bara att sluta bry sig och gå vidare. Det finns så många andra bra spel därute och det känns så mycket mer värt att lägga sin energi på dem istället för detta skitspel (skall själv försöka att inte kommentera något mer gällande BLOPS2)

Jo, men jag blir så...arg rent av, på att personer kan göra som dem gör. (Snälla, inget flamewar nu ), men t.ex Iphone. Släpper en telefon som har bra prestanda, men ändå är i slutet av sin livslängt gentemot andra enheter. Folk köper en shitload av dem, för att...det är en iphone.

Samma sak med COD, jovisst, COD4 var underbart! Men sen gick det bara neråt, man täbkte, åh MW2, kanske dem gjort något nytt! Men...nej -.-
Ändå slår dem säljrekord!

Som sagt, jag lirar spel som faktiskt är värd min tid Inte så mycket BF3 nu dock..mycket ARMA2 tillsammans med den underbara DayZ modden!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är ju inte 1:a April idag?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo, men jag blir så...arg rent av, på att personer kan göra som dem gör. (Snälla, inget flamewar nu ), men t.ex Iphone. Släpper en telefon som har bra prestanda, men ändå är i slutet av sin livslängt gentemot andra enheter. Folk köper en shitload av dem, för att...det är en iphone.

Samma sak med COD, jovisst, COD4 var underbart! Men sen gick det bara neråt, man täbkte, åh MW2, kanske dem gjort något nytt! Men...nej -.-
Ändå slår dem säljrekord!

Som sagt, jag lirar spel som faktiskt är värd min tid Inte så mycket BF3 nu dock..mycket ARMA2 tillsammans med den underbara DayZ modden!

Nåja, forgive and forget antar jag Hehe, har också vart inne i iPhonekriget men de går inte att vinna det då Apple har för många hjärntvättade kunder. Men för guds skull låt oss inte gå off topic åt det hållet utan låt oss spela Diablo 3 eller något annat kul

Visa signatur

Permalänk

Cod serien är ett jävligt bra fps spel (dock för många sorts überkillstreaks).
Cod går att jämnföra med gamla trevliga cs 1.6 som håller än idag och den som jämnför battlefield med cod får nog tänka till lite extra
Ny grafikmotor på cod, nej tack.
Gör en ny titel isf.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt. De planerar ju att släppa ett spel per år så de har ju inte råd med att byta ut spelmotorn ifall de ska lyckas med att släppa ett spel per år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Ja det är ju tur för dig som lever på 2000-talet.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk

Ja med deras ambitoner så kan det väl vara 8-bits spel! "Skit i spelarna, bara vi får pengar!!"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits