Call of Duty: Black Ops 2 "behöver ingen ny spelmotor"

Permalänk
Medlem

Lol, snacka om att skjuta sig själv i foten framför GPU-tillverkare, dator/grafik-entusiaster och hos folk som benchmarkar (Typ SweC, LinusTechTips, osv)

GG CoD. Och utan att vara ett fanboy, BF = <3 at the moment.

P.S För folk som jämnför CoD-skräpet med Valve's Source-engine så är Source i alla fall inte Ctrl C Ctrl V, men de lider av liknande problem. Deras motor behöver en 2.0 version med ett directX från detta årtionde (Sort of). Dessutom bygger Source även den på den gamla Quake-motorn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

klockrent!
men betyder det att john carmack och grabbarna fortfarande cashar in hårda pengar på licenser?
var inte half-life 2 motorn också en modifierad version av ... ?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

Source-motorn har dock genomgått många uppdateringar genom åren.

Lik förbannat är den fortfarande DirectX 9 och fulare än IW Engine var år 2007.

Skrivet av darknessviking:

var inte half-life 2 motorn också en modifierad version av ... ?

En modifierad version av GoldSrc... Quake 1-motorn.

Permalänk

Låter inte "behöver ingen ny spelmotor" lite väl kaxigt?

Permalänk
Medlem

haha asså ingen ny spelmotor? vad tänker de med som gör CoD?!

När jag följer ett spel som CoD och har varenda spel som givits ut så vill jag ha bättre grafik och detaljer, nya saker att göra medmera. Jag vill ju inte köpa efterföljarna till CoD för har jag spelat ett så spelade jag spelet som kom ut för tre år sedan. Det enda jag tycker är roligt möjligtvis är deras single player campaign för den brukar vara rolig och ganska olik varandra i handlingen. BO2 är inget nytt spel, det är mer som en expansion till BO. Synd, ny spelmotor och nya saker skulle göra mycket men mer synd är att alla dessa P12:or faktiskt fortsätter köpa dessa spel. Det är enbart därför som de aldrig byter spelmotor för att de vet att den går hem för tillfället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Elgiganten är väl snarare tvärt om, dom lurar på kunder datorer som "klarar alla nyare spel på höga inställningar" så sitter det skitkort i datorn.

Exakt, när det gäller Elgiganten är det väl snarare:
AMD A4-3400 2.7Ghz, 32GB RAM, 3TB Hårddisk, nVidia GTX620 512MB (Grymt spelkort), TFT-skärm!! Allt för endast 9,999:-"

Och då stämmer det ju, för Black Ops 2 kan köra MAXAT på den riggen, men frågan är ju vad man ska ha 3TB hårddisk och 32GB RAM till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

Source-motorn har dock genomgått många uppdateringar genom åren. Kika bland annat på http://en.wikipedia.org/wiki/Source_%28game_engine%29#Modular...
Om du tittar på t.ex. HL2 och något av Valve's senare spel ser du stor skillnad mellan dem.

Intressant att detsamma gäller denna motor. Det finns inte mycket likhet med Quake 3.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

haha asså ingen ny spelmotor? vad tänker de med som gör CoD?!

De tänker och har mer kunskap än dig, det är skillnaden.

Skrivet av forzzell:

När jag följer ett spel som CoD och har varenda spel som givits ut så vill jag ha bättre grafik och detaljer, nya saker att göra medmera.

Hade du haft kunskap i ämnet så hade du vetat att man inte behöver byta spelmotor, vilket i praktiken innebär att man skriver om hela spelet, för att få "bättre" grafik. De modifierar motorn att stödja de nyaste teknikerna. Du får samma resultat men betydligt snabbare...

Skrivet av forzzell:

...Synd, ny spelmotor och nya saker skulle göra mycket

Berätta för mig vad det skulle innebära rent tekniskt att byta ut den motor de har mot en annan, och varför det skulle vara så mycket bättre jämfört att modifiera den de har.

Skrivet av forzzell:

men mer synd är att alla dessa P12:or faktiskt fortsätter köpa dessa spel

Mest synd att att du har fel på så gott som samtliga punkter tillsammans med de flesta här inne.

Skrivet av forzzell:

Det är enbart därför som de aldrig byter spelmotor för att de vet att den går hem för tillfället!

Förklara gärna för mig vad det gör för skillnad grafikmässigt att ha en spelmotor som stödjer det senaste gällande grafik, men har nätverkskod från Quake3 vs. en annan motor som har samma grafikimplementation men en annan nätverkskod.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Oj vad förvånad man blir. De har väl tänkt att köra på samma motor ända tills CoD 34 om jag inte har hört fel.

Permalänk
Medlem

Bra val, det finns andra spel om man behöver jäkligt bra grafik. CoD är en snabb shooter som ska hålla sig över 60FPS oavsett vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

De tänker och har mer kunskap än dig, det är skillnaden.
Hade du haft kunskap i ämnet så hade du vetat att man inte behöver byta spelmotor, vilket i praktiken innebär att man skriver om hela spelet, för att få "bättre" grafik. De modifierar motorn att stödja de nyaste teknikerna. Du får samma resultat men betydligt snabbare...

Å andra sidan uppdaterar inte Treyarch motorn särskilt mycket. Känns som att det snart är dags för en ny motor oavsett, eller modifiera den de har väldigt mycket... vad de nu vill.
Inte för att det påverkar mig särskilt, tycker bara det är lite trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Lik förbannat är den fortfarande DirectX 9 och fulare än IW Engine var år 2007.
En modifierad version av GoldSrc... Quake 1-motorn.

Nja, Half-Life 2 använder ju Source engine. Som visserligen bitvis bygger på GoldSrc, men så där kan man ju hålla på i all evighet. GoldSrc som bygger på.......

Permalänk
Entusiast

Och precis........DÄR så köpte jag det sista CoD-spelet...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, Half-Life 2 använder ju Source engine. Som visserligen bitvis bygger på GoldSrc, men så där kan man ju hålla på i all evighet. GoldSrc som bygger på.......

Och Call of Duty använder IW Engine som visserligen bitvis bygger på Quake 3 men det är helt ointressant eftersom resultatet räknas.

Ifrågasätt Valves motor som är totalt omöjlig att skapa något vettigt med i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Bra val, det finns andra spel om man behöver jäkligt bra grafik. CoD är en snabb shooter som ska hålla sig över 60FPS oavsett vad som händer.

Precis. Vad folk inte förstår är att om de ska förbättra grafiken måste fpsen läggas runt 30 istället (som de flesta mer visuella konsol-fps har). Det är gammal hårdvara i konsoler som sätter denna ribba precis som med många andra spel. Sålänge de säljer bra och konsolerna inte uppgraderas finns det ingen anledning att skaffa en ny motor.

Säger inte att jag gillar det, tycker rentav Treyarch och IW är de mest överskattade spelutvecklarna; det är fjantigt att allt de spottar ut är DLC eller expansioner.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

varför släppa en nytt spel? jävla pengaslukare..

skicka ut ett gratis map pack istället, det blir väll enda skillnaden, och alla p12's kommer väll köa i timmar för att få sätta tänderna i det nya och fräscha cod *facepalm*

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

skicka ut ett gratis map pack istället, det blir väll enda skillnaden

Jag fattar inte varför folk som du alltid missar singleplayerdelen. Call of Duty har alltid varit en cinematisk upplevelse.
Jag kan rekommendera dig Counter-Strike.

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att de bara släppte spelen för att jag skulle få den bästa upplevelsen...

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk

Så dom gör en EA, gammalt med nytt omslag..
Need 4 speed sjukdomen, nästa spel kan man drifta, sen där efter dimljus och kallar det för drift in the mist..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

"Behöver ingen ny spelmotor" = xbox och ps3 klarar ingen ny spelmotor

Crysis 2, God of War, uncharted.
Vilket Pc-spel är liksom så här episkt:

Permalänk
Medlem

Trodde de nyare COD Spelen använde sig utav Unreal Engine ;O haha

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av zillio:

CS 1.6 är alltså som source och cs GO?

självklart vill jag att cod gör lite mer än bara grafiken
men att det har varit samma spel sen cod4 är ingen tvekan på det
bara ett par nya banor och en aning grafisk detaljändring och sen äre ett nytt cod... cs1.6 source och csGO är ändå någorlunda bättre med det

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

Förväntar man sig ngt annat från CoD? De kommer fortsätta mjöka namnet och fler kommer köpa det.

Jag äger endast CoD 1, så jag har inte fallit in i leden. Däremot äger jag både Crysis och Crysis 2, och på något sätt känner jag att jag drog det kortaste strået. WHY???!!!

Tech är inte allt. Jag vill dock känna att det jag köper inte är "samma kylskåp med ny mat i", om man ser motorn som apparaturen och maten som spelupplevelsen. Jag tänkte likadant med DLC i början, men det kom jag över faktiskt.
Så ser jag på att jag köpte Crysis 2, det var en besvikelse till en viss del. Jag från ettan och sen kommer trean och då är de föregående ännu mer förlegade...
MW1 och 2 har väl lite bättre bäst före datum om jag gissar rätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Looool, Treyarch tar priset i att stoppa huvudet i sanden! Ha ha haah, detta är komik!!

När allt handlar om pengar och att minimera utgifter för högsta möjliga vinst så är det ju klart att en ny motor med nya features inte står högt på listan. Spelet säljer ju ändå som smör...vilket är en STOR gåta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Varför det?

För att det kostar massiva mängder med pengar, pengar som dom inte vill lägga ut på att bygga en ny motor till en redan på tok för gammal konsolgeneration bara för att den allt mer krympande andelen PC spelare ska få "Bra grafik".

Permalänk
Medlem

Ser ut som något som släpptes för tio år sedan. Tacka vet jag Unreal II.

Permalänk
Medlem

Episk story, framtidsrobotar, en hjälte som posear exakt som han i Crysis men INGA DINOSAURIER?? Dom lär sig aldrig, jävla skit Activision. Grafiken såg som vanligt förjävlig ut, kommer spela SP ändå för att storyn i dom där spelen är alltid grym, särskilt MW-serien iof men ändå.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Jag fattar inte varför folk som du alltid missar singleplayerdelen. Call of Duty har alltid varit en cinematisk upplevelse.
Jag kan rekommendera dig Counter-Strike.

Jag har spelat alla singplayer delar ett 20tal gånger på alla spel fram till blackops så jag missade inte den tyvärr, counter strike är jag med rätt van vid eftersom jag spelat det sen det släpptes.

black ops singleplayer sög dock åsne kuk och är inte längre än en timma..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Ändå kommer vi se kampanjer som lyder: "Black Ops 2 Datorn!! GTX680 3-Way SLI - 3770K @ 4.5Ghz med ett knapptryck! Och en 1920x1080 skärm!! Allt för bara 28,900:-"

^^

Du menar en extremt kraftfull tredje generations core i7 och hela 128gb grafikminne? Kanske sitter ett gt520 med dubbla fläktar i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är klart att det behöver en ny spelmotor. Klart att man kan ända saker men spelet kommer fortfarande i stort sett vara cod4 med snyggare texturer och levande höns på banorna (ta inte det där men hönser seriöst, snälla ). Det är klart att det behövs en ny spelmotor. Tänk om man argumenterade så där på den tiden då doom var det nyaste coolaste spelet. Då skulle vi fortfarande springa runt och panga tvådimisionella monster i fyrkantiga rum, fast det skulle vara lite annan animation när man skjuter och texturerna på väggarna skulle vara mer högupplösta.

En annan bra anledning är att till och med de mest inbitna codentusiasterna till slut kommer tröttna på att köpa samma spel med lite nya banor, vapen och texturer om och om igen och bara fortsätta spela något av de andra fem codspelen de har med samma grafikmotor.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2