128gb SSD = 47gb ledigt efter windows... kan det verkligen vara så kasst?!

Permalänk
Medlem

128gb SSD = 47gb ledigt efter windows... kan det verkligen vara så kasst?!

Hej! Jag mailade Inet och frågade denna frågan: (Frågan gäller Acer aspire M3)
"Om jag tar en laptop med 128gb SSD, hur mycket kommer då finnas fritt av detta när jag får datorn? (efter windows, backup partitioner ect ect)"

Som svar fick jag:
"Bad en säljare i Inet Sisjön (som har datorn som demoexemplar, dvs M4 581TG) att kolla fysiskt och den har 47Gb ledigt på demoexemplaret."

What the.... kan det verkligen vara så illa? Att 128gb blir till 47gb innan datorn ens nått mig?!

Edit: Ringde Acers tekniska support och han hävdade att man borde ha 60gb ledigt, så även om det inte var så illa som Inet påstod så är det fortfarande riktigt kasst tycker jag.... får nog bli en segdisk trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Acers skit program är det nog som tar plats,mitt windows 7 med steam med spel + BF3 tar runt 60 Gb

Ja fast nu har de gjort (enligt Acer) en partition för backup på ett antal gb och sedan windows + bloat... besviken hur i hela friden klarar sig folk på 128gb SSD undrar jag ^^

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 7 64bit på en 64GB SSD, och har 40+ program installerade och Battlefield 3 på SSDn. Det tar upp cirka 45GB totalt efter att jag stängt av diverse funktioner i Windows som tar upp onödigt utrymme.

Permalänk
Medlem

Om du installerar om Windows kommer du att få bort alla skräpprogram som Acer installerat i datorn och du får mkt mer utrymme över. Sedan installerar du ju de flesta av dina program på den mekaniska hårddisken så ska du nog klara dig med 128GB utan problem.
Ta bort backup-partitionen också, den är inget att ha då du lika bra kan ladda ner en laglig Windows-installationsfil som du bränner till cd.

Permalänk
Medlem

Nu har du ju fått en massa Acers skit som du får rensa, men så är det egentligen..128 Gb är i minsta läget..Påminner mig om när jag köpte WD Raptor på 40 Gb (Window XP i och för sig)..efter alla service pack och uppdateringar så blev den nästan full utan att jag hade några större program instalerat..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Om du installerar om Windows kommer du att få bort alla skräpprogram som Acer installerat i datorn och du får mkt mer utrymme över. Sedan installerar du ju de flesta av dina program på den mekaniska hårddisken så ska du nog klara dig med 128GB utan problem.
Ta bort backup-partitionen också, den är inget att ha då du lika bra kan ladda ner en laglig Windows-installationsfil som du bränner till cd.

Ok så med den nya serienyckeln så kan jag lagligt ladda ner en ISO på windows från microsofts hemsida och bränna ut den på en DVD? Sedan formaterar jag om datorn som vanligt, när det kommer till att välja partitioner osv så är det enkelt där att bara ta bort backuppartitionen? Eller är den hårdkodad av Acer på något vis?

Blir det några problem med drivrutiner ect om man kör med ett nytt windows eller fixar windows update det som vanligt?

Om det är så att man kan ladda ner en laglig windows ISO, kan du visa vart man kan göra så isåfall?

EDIT: Finns ingen mekanisk hårddisk om man väljer 128gb SSD.

Permalänk

Ta bort alla skitprogram, sedan kan du säkert minska page(swap) filen också som tar dubbelt upp mot antalet gig ram du har.
Sedan kan du stänga av "hibernation", samt stänga av backup på hårddisken (ta det på en extern i stället).
Kommer frigöra massa minne om du gör allt det där.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

För det första, ta bort bloat och annat onödigt som kommer med.
För det andra, flytta indexet samt växlingsfilen till en hårddisk, detta friade upp nästan 10 GB för mig.

Nu har jag 13 av 55,8 GB ledigt med W7 Home Premium x64 (12-13 GB), Adobe Design Premium CS5.5 (6 GB),
GTA IV (15 GB), COD: World At War (7 GB) samt ett 20-tal andra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Ok så med den nya serienyckeln så kan jag lagligt ladda ner en ISO på windows från microsofts hemsida och bränna ut den på en DVD? Sedan formaterar jag om datorn som vanligt, när det kommer till att välja partitioner osv så är det enkelt där att bara ta bort backuppartitionen? Eller är den hårdkodad av Acer på något vis?

Blir det några problem med drivrutiner ect om man kör med ett nytt windows eller fixar windows update det som vanligt?

Om det är så att man kan ladda ner en laglig windows ISO, kan du visa vart man kan göra så isåfall?

EDIT: Finns ingen mekanisk hårddisk om man väljer 128gb SSD.

Det skulle nog vara en bra ide att skaffa en mekanisk hårddisk också dit du sätter program och spel som du inte använder allt för ofta. Om du sparar alla dina spel + lite musik och film på SSD:n så kommer nog din SSD att fyllas upp rätt så snabbt.

Annars så finns länkar till Windows installationsavbilderna bl.a. här: http://www.idg.se/2.1085/1.443380/sa-installerar-du-en-frasch... Du aktiverar Windows med nyckeln som finns fastlkistrad på datorn. Om du vill ha svenskt Windows Home Premium krävs dock en mindre modifikation av skivavbilden (radera ei.cfg så blir den svenska Windows Professional till en svensk Home Premium som du kan installera).

Drivrutiner brukar man hitta på datortillverkarens sida samt nyare versioner finns på komponenttillverkarnas sidor. Dock kan det vara en bra ide att bränna recovery-dvd:n innan du formaterar SSD:n så att du kan återställa datorn ifall det mot förmodan skulle bli några problem med drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

För det första, ta bort bloat och annat onödigt som kommer med.
För det andra, flytta indexet samt växlingsfilen till en hårddisk, detta friade upp nästan 10 GB för mig.

Nu har jag 13 av 55,8 GB ledigt med W7 Home Premium x64 (12-13 GB), Adobe Design Premium CS5.5 (6 GB),
GTA IV (15 GB), COD: World At War (minns inte storleken) samt ett 20-tal andra program.

Halva grejen med en SSD är väl att kunna ha swapfilen på disken då SSDn är så mycket snabbare än en konventionell HDD, eller så skaffar man "tillräckligt" med ramminne och stänger av skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Det skulle nog vara en bra ide att skaffa en mekanisk hårddisk också dit du sätter program och spel som du inte använder allt för ofta. Om du sparar alla dina spel + lite musik och film på SSD:n så kommer nog din SSD att fyllas upp rätt så snabbt.

Annars så finns länkar till Windows installationsavbilderna bl.a. här: http://www.idg.se/2.1085/1.443380/sa-installerar-du-en-frasch... Du aktiverar Windows med nyckeln som finns fastlkistrad på datorn. Om du vill ha svenskt Windows Home Premium krävs dock en mindre modifikation av skivavbilden (radera ei.cfg så blir den svenska Windows Professional till en svensk Home Premium som du kan installera).

Drivrutiner brukar man hitta på datortillverkarens sida samt nyare versioner finns på komponenttillverkarnas sidor. Dock kan det vara en bra ide att bränna recovery-dvd:n innan du formaterar SSD:n så att du kan återställa datorn ifall det mot förmodan skulle bli några problem med drivrutiner.

Vad menar du med mekanisk disk? en vanlig 5400rpm HHD att ha i daorn brevid SSDn? Tror inte det får plats nämligen. Eller menar du att ha en bärbar HDD vid sidan om som jag sparar bilder, film, spel jag inte använder så ofta? För jag tänkte kompletera datorn med en bärbar mini-HDD med USB 3.0 från Inet. Vad jag tänker på är att det är ganska segt om exempelvis windows+ett MMO+ett vanligt spel+office inte får plats på SSDn liksom

Känns ovärt att betala +1000kr för något som är så ofunktionellt liksom. Tar nästan en 500gb HDD/hybrid variant trots att det är segt som smör....

Permalänk
Medlem

Ofunktionellt?
Tror du missat hela poängen med en SSD av att döma av det jag läser i tråden.

En SSD köper/använder man inte för att få jättemycket utrymme. Nu skall man ju väga över prestanda som förövrigt gör att datorn blir sjukt mycket snabbare överhuvudtaget jämfört med en mekanisk disk som har mycket lagringsutrymme men seg som sirap.. Går liksom inte att jämföra hur stor skillnad det är som man själv upplever.

128GB lär räcka gott och väl till det du ska använda det till..

Själv klarar jag mig med 60GB alldeles utmärkt och har alltid minst 10GB ledigt trots att jag har ett par spel som tar upp runt 20GB sen en hel del större program installerade.

Ska man lagra saker så är ju extern disk bättre, inget slår en mekanisk disk vad gäller pris per GB, men då är en mekanisk disk inget man har för att man vill att datorn ska bli snabbare när man startar upp saker eller vad man nu gör.
Med en SSD så får du bättre batteritid på en bärbar dator, utvecklar knappt någon värme och är dessutom knäpptyst utöver den enorma prestanda-boosten man får.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av fek09:

Ja fast nu har de gjort (enligt Acer) en partition för backup på ett antal gb och sedan windows + bloat... besviken hur i hela friden klarar sig folk på 128gb SSD undrar jag ^^

skippar windows backup partion (som för övrigt är en rätt dum idé eftersom denna partion kan bli korrupt, och då sitter man i skiten.) och köper endast SSD och stoppar i datorn, så man slipper bloat och sånt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fek09:

Min 120GB SSD visar 99,58GB ledigt..

Permalänk
Medlem

Kan flika in att jag har 17GB ledigt på min 80GB Intel G2:a, jag har diablo 3, swtor samt lite småspel installerat på den (utöver windows/program).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Halva grejen med en SSD är väl att kunna ha swapfilen på disken då SSDn är så mycket snabbare än en konventionell HDD, eller så skaffar man "tillräckligt" med ramminne och stänger av skiten

Det har du rätt i, men jag märker ingen som helst skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Det har du rätt i, men jag märker ingen som helst skillnad

Ok, men dåså. Själv så störde jag mig på knastret när jag testade köra swapfilen på en konventionell HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Ok, men dåså. Själv så störde jag mig på knastret när jag testade köra swapfilen på en konventionell HDD.

Jo, det gör jag också... men snart blir det en SSD på 120 GB med OS och program och alla spel på min nuvarande, så jag slipper oroa mig för utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på denna externa HDD (USB 3.0) från Inet. http://www.inet.se/produkt/4304394/seagate-freeagent-goflex-u...

Kan jag koppla in denna genom USB och använda den som en vanlig mekanisk HDD? Asså kan jag installera program/spel på den och köra dem direkt från den externa (till hastigheten av en vanlig mekanisk HDD)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Jag kollade på denna externa HDD (USB 3.0) från Inet. http://www.inet.se/produkt/4304394/seagate-freeagent-goflex-u...

Kan jag koppla in denna genom USB och använda den som en vanlig mekanisk HDD? Asså kan jag installera program/spel på den och köra dem direkt från den externa (till hastigheten av en vanlig mekanisk HDD)?

Varför inte köpa en vanlig intern och trycka in i lådan? Eller är det bärbart du har, eller har du ont om SATA portar? Enväldigt stor nackdel med att ha program/spel på en extern är att man måste tänka på att ha den inkopplad alltid!

Jag kommer ihåg när dom externa hårdiskarna (vet inte hur det är nu) var så mycket billigare än interna, då köpte jag (och många här på swec) externa och plockade ut hårdisken (ibland fick man slå itu lådan) och monterade den i chassit! (USB 2.0 externa var det då, med monterade SATA2 hårdiskar)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför inte köpa en vanlig intern och trycka in i lådan? Eller är det bärbart du har, eller har du ont om SATA portar? Enväldigt stor nackdel med att ha program/spel på en extern är att man måste tänka på att ha den inkopplad alltid!

Jag kommer ihåg när dom externa hårdiskarna (vet inte hur det är nu) var så mycket billigare än interna, då köpte jag (och många här på swec) externa och plockade ut hårdisken (ibland fick man slå itu lådan) och monterade den i chassit! (USB 2.0 externa var det då, med monterade SATA2 hårdiskar)

Ja det är en bärbar jag tänker ha den till isåfall om det funkar.