Silverstone FT04/RV04 på gång!

Permalänk
Medlem

Silverstone FT04/RV04 på gång!

På Computexmässan har det nu visats upp prototyper på de kommande FT04/RV04 modellerna:
http://www.kitguru.net/components/cases/lars-goran-nilsson/co...

Båda är som vanligt "systermodeller" med i praktiken mest kosmetiska skillnader, men den här gången undrar jag om det ens är nån aluminium i FT-modellen? (definitivt ingen unibody iallafall)

Dessutom har båda skippat det 90 grader roterade moderkortet, utan båda kör nu istället en BTX-liknande layout (a'la TJ08-E).
Så det känns rätt mycket som de tappat egentligen allt som var unikt med de gamla chassina
Å andra sidan så misstänker jag att priserna kommer bli lägre den här gången än tidigare - åtminstone på FT-modellen.

Men jag kan inte påstå att de lockar mig jättemycket direkt...

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

På Computexmässan har det nu visats upp prototyper på de kommande FT04/RV04 modellerna:
http://www.kitguru.net/components/cases/lars-goran-nilsson/co...

Båda är som vanligt "systermodeller" med i praktiken mest kosmetiska skillnader, men den här gången undrar jag om det ens är nån aluminium i FT-modellen? (definitivt ingen unibody iallafall)

Dessutom har båda skippat det 90 grader roterade moderkortet, utan båda kör nu istället en BTX-liknande layout (a'la TJ08-E).
Så det känns rätt mycket som de tappat egentligen allt som var unikt med de gamla chassina
Å andra sidan så misstänker jag att priserna kommer bli lägre den här gången än tidigare - åtminstone på FT-modellen.

Men jag kan inte påstå att de lockar mig jättemycket direkt...

Ser definitivt inte ut som en värdig uppföljare till mitt FT02. Tråkigt att se att de gått ifrån det som var själva kännetecknet hos Fortresschassina.

Permalänk
Medlem

Ser förjävligt plastigt ut men jag gillar chassin som bygger på höjden, ska bli intressant att se slutresultatet

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Ser förjävligt plastigt ut men jag gillar chassin som bygger på höjden, ska bli intressant att se slutresultatet

Jo, bygga på höjden uppskattar i och för sig jag också
... fast chassit är ju nästan lika djupt som vilket vanlig chassi som helst misstänker jag... Hårdiskburen ligger ju mestadels framför moderkortet, och den där fronten med stora luftintagen tar ju lite plats. (även om jag i och för sig verkligen upskattar att de ger utrymme för luften att komma in i lådan!)

Om de nu skulle bygga på höjden så hade det kanske varit roligare om de snott ännu mer från Lian Li:s x500/x1000/x2000 serie och inte haft nånting framför moderkortet förutom fläktar och luftintag.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk
Inaktiv

Hoppas RV04:an kommer med sidofönster.... Man gillar ju blingbling

Permalänk
Medlem

Taskigt att kalla dessa FT04 respektive RV04 när de egentligen borde heta något med TJ eller PS som de har mer gemensamt med. Tror kylningen kommer vara usel, i synnerhet med SLI, något som FT02 och RV02 fixade med bravur.

Tycker Silverstone och Antec ska lämna klassiska serier ifred.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Den finns en video med SG09,RV04,FT04
Spola till 5.35 för Rv04.
http://www.youtube.com/watch?v=8ADUlMqP204&feature=bf_prev&li...

FT04 verkar vara fulare än FT02 och billigare, men är tystare och har bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebj:

Den finns en video med SG09,RV04,FT04

Tackar!
Verkar som det är alu delvis på frontpanelen och toppen iallafall? (enligt Tony på Silverstone)
Ser rätt plastigt ut dock tycker man... Fast det är ju en prototyp oxå. Den färdiga produkten lär se fräschare ut.

Jag tror inte kylningen kommer vara "usel" ändå... Skulle inte förvåna mig om den går ganska jämnt med FT02 ändå.
Men jättelockande är den inte än iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Moderator

Om dom har skippat 90° roteringen på moderkortet så är det ju ett enormt fail, och snälla Silverstone...fixa den där vidriga kontakten på FT03 & RV03. Kan inte vara så svårt! Vidare så är ju unibody -designen just det som lockade med FT02 när jag velade på nytt chassi, fast det nu i slutändan vart ett P280. Får se om Jonas tar sig titt inom kort, dom skickar nog över ett exemplar så fort dom kan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

med tanke på vilket MB som sitter här kan man ju undra om mässan är nu, eller för tio år sen ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre sett nått förfinat och moderniserat FT02, blir ju en serie och dess ider som försvinner helt i och med detta.
Dessa kanske är bra men är inget alternativ till FT02

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator

Varför ansluningarna på sidan? Omöjliggör ett köp för mig då mitt chassi står till vänster om skrivbordet, gillar inte direkt det "lutande & gungiga" taket. Ser bara plastigt och billigt ut, får hoppas det inte är det slutgiltiga chassits design.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Inget som lockar mig.

Å andra sidan är det inte så mycket som behövs göras på FT02. Lite bredare för mer utrymme för kabeldragning och en annan fästanordning i toppen.

Är det förändringar som görs så är det det bästa chassit som finns där ute (personligen då)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB