Corsair Hydro H80 och H100

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på att köpa H80 till min nya dator som ska husera i ett micro-atx chassi, är ute efter en så tyst dator som möjligt. Är originalfläktarna högljudda så att man redan från början ska byta ut dem mot GT:s? Vilket varvtal ska man köpa isf?

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Är riktigt sugen på att köpa H80 till min nya dator som ska husera i ett micro-atx chassi, är ute efter en så tyst dator som möjligt. Är originalfläktarna högljudda så att man redan från början ska byta ut dem mot GT:s? Vilket varvtal ska man köpa isf?

Dom är hyfsat högljuda, vet inte vilka fläktar man ska byta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Dom är hyfsat högljuda, vet inte vilka fläktar man ska byta till

Jag har beställt en ny burk nu, får hoppas det blir bra :).

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=wobert&k=1029998

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsen:

Kylpastan som redan finns på på H80 och H100, bör man ta bort det och sätta dit eget? isf, vilken kylpasta rekommenderas? Borde man köpa H100 eller H80 till Corsair Obsidian 650D? vill ha så optimerat luftflöde i datorn som möjligt. Hade även tänkt byta ut orginal fläktarna till typhoon gentle 1850 rpm. Några tips?

Använder en H100 med två Gentle typhoon 1850rpm och jag kommer upp i max 55 grader i OCCT, så jag enligt mig är det inte nödvändigt att byta kylpasta, om man inte vill få den kanske 2-3 grader kallare i 100% load. Men 55 grader är ju trotts allt inte gööööör mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Är riktigt sugen på att köpa H80 till min nya dator som ska husera i ett micro-atx chassi, är ute efter en så tyst dator som möjligt. Är originalfläktarna högljudda så att man redan från början ska byta ut dem mot GT:s? Vilket varvtal ska man köpa isf?

Jag tyckte originalfläktarna ven lite så jag bytte ut mina mot 2x GT 1450 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Jag tyckte originalfläktarna ven lite så jag bytte ut mina mot 2x GT 1450 RPM.

Funkar de bra med fläktstyrningen på H80:n? Funderar på 2 x GT 1850 RPM

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt på det, den låter knappt något i alla fall. Om du har lust att vänta en vecka eller två ska jag byta ut dem mot ett par 1850 och koll a

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man på något sätt kan se rätt värden på rpm:en? Bios och olika mjukvaror visar ständigt ~2000rpm, antar att detta är pga av att h100 har inbyggd styrning. Finns det någon väg runt detta? Undrar också om ni vet nått bra ställe där man kan läsa mer ingående om hur själva styrningen i h100 fungerar, var väldigt dåligt med papper som följde med den.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allecc:

Är det någon som vet om man på något sätt kan se rätt värden på rpm:en? Bios och olika mjukvaror visar ständigt ~2000rpm, antar att detta är pga av att h100 har inbyggd styrning. Finns det någon väg runt detta? Undrar också om ni vet nått bra ställe där man kan läsa mer ingående om hur själva styrningen i h100 fungerar, var väldigt dåligt med papper som följde med den.

Det den visar är pumpen, inte fläktarna..

Permalänk
Medlem

Hmm...

Sitter på en d14.. tycker h100 är så in i h*lvette mkt snyggare.. kan tänka mig att kasta iväg 1k på den om den ger minst samma temp dom d14...

Någon som vet? är den sämre likvärdig lr bättre??

MvH/fatfredd

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk

Är det värt att köpa Corsair Link eller hur har ni gjort?

Permalänk
Medlem

Rätt så menlöst test. Hur funkar h100 i PnP? Annan kylpasta? Ska man köra den som insug eller utsug? Känns som om ni borde pillat med dom här någon dag till... Det är trots allt två viktiga produkter för eran läsarkrets!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kan säga att H100 INTE passar i Arc chassit utan lite(minimal) modifikation. Fick klippa bort översta hörnet på 5.25" buren för att den skulle passa i de förstansade hålen.

Jag tror att test exemplarets radiator var ungefär 5-10mm kortare eller så har jag monterat den här saken fel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Du har nog tyvärr monterat det fel. Låter som du satt den med slangarna mot fronten...? Dem skall iaf vara mot bakdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

Hmm...

Sitter på en d14.. tycker h100 är så in i h*lvette mkt snyggare.. kan tänka mig att kasta iväg 1k på den om den ger minst samma temp dom d14...

Någon som vet? är den sämre likvärdig lr bättre??

MvH/fatfredd

Ska precis byta min D14 mot en Corsair H100 av samma anledning.. Väntar dock på mina jäkla fläktar som aldrig kommer från Indomo (ska köra fyra fläktar i PnP)

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allecc:

Du har nog tyvärr monterat det fel. Låter som du satt den med slangarna mot fronten...? Dem skall iaf vara mot bakdelen.

Nej, jag har satt den med slangarna mot bakdelen.

Jag tror faktiskt att storleken på de här kylarna varierar i storlek på grund av kass kvalité. Ett bra exempel är ju skruvarna som håller backplaten.
De fick jag dra åt riktigt hårt för att få bort glappet mellan moderkortet och plattan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd

varför ska corsair ha så ful slang anledningen till att jag valde antec

Permalänk

Fula kablar usch! Går det att byta dem?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag håller med vissa föregående talare och hävdar att den här recensionen har ett par stora brister... man glömmer helt enkelt bort att undersöka två mycket relevanta aspekter:

1) Ljudnivå (många köper dessa kylare för att få ett tystare system)
2) Överklockning (andra köper dem för att kunna överklocka ordentligt)

Som ni säger i recensionen så är dessa kanske de mest effektiva CPU-kylarna just nu. Skulle det då inte vara oerhört intressant att se hur kylarna fungerar med överklockning? Vad heter den här sajten egentligen?

Permalänk
Medlem

Hej. Fundera på att byta ut min 212+ med 2st 1450Gt, till en h100. Nu är frågan om det är vettigare att köpa 2st 1450GT till eller 4st 1850.
Vad tycker ni som har 1850, låter de mycket mera på fulla varv än runt 1450? Kommer köra fläktarna via skilld kontroller.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Citat:

Testmetod
För att ge så verklighetstrogna resultat som möjligt monteras kylarna i ett chassi från Fractal Design. Radiatorn till vätskekylarna installeras enligt tillverkarens anvisningar i datorlådans bakkant med fläktar som blåser luften ut ur lådan. Anledningen till det sistnämnda är att detta ger genomgående lägre temperaturer för datorns komponenter.

Utöver fläkten för processorkylaren ventileras lådan av en 140 mm-fläkt i fronten (insug) samt en likadan modell i taket (utblås). Alla former av fläktstyrning är avstängd för att ge så konsekventa resultat som möjligt.

Väcker lite liv i tråden då jag har en fråga!

Kan redaktionen slänga upp en bild på H100 kylaren monterad i lådans bakkant, är nämligen intresserad av hur ni löste monteringen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen monterat H80 i min dator och kan konstatera som flera andra att det är ett sabla liv på Corsair´s fläktar.
Skall köpa andra omgående, får se vad det blir för fabrikat och varvtal.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrlangozable:

Nöjd med min H100, värd pengarna i förhållande till hur det presterar.

Var det svårt att få plats med H100 i din låda ?
Har du några tips och tricks ?

MVH

Björn

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
i7 2600K @ 4500, HD5800, P8P67, H70 (bullrar), Intel SSD 160GB, Fractal Design R3, Win7 Ultimate

Visa signatur

i7 6900K, GTX 1060, Asus ROG Rampage V Edition 10, 32GB minne, Fläktkylning (mkt tyst), Dell U2913WM, Win10 (64bit)

Permalänk

Grävde fram mina gamla Delta-fläktar (60dB styck), kopplade dem till 5V och satte dem i Push-Pull runt en H80.
Idle på 29 grader och OCCT fulload på 49 grader med min överklockade i5.

Permalänk
Skrivet av BJED:

Var det svårt att få plats med H100 i din låda ?
Har du några tips och tricks ?

MVH

Björn

Bolt on, montera enligt anvisningar.
Låt dammskyddsfilter vara kvar i topp, vet inte om jag hade problem att skruvarna inte passade på ovandelen till kylaren så jag bytte dom mot medföljande chassiskruvar istället för att de var för höga.
Men låter det vara osagt för jag minns inte.
För smidigare kabeldragning, sätt fläktarna som jag och även någon annan gjort i videon här nedan.

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,5GHz | Corsair H100 | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) CL8
MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III 2GB | 2TB Hitachi 7K3000 | Fractal Design Newton R2, 1000W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt mig en ny dator o för första gången så har jag vattenkylning, men när jag höjde lite på varv talen o startade upp bf4 så började den tjuta nått konstigt lärten o sen drog jag ner till vanligt. men låter ändå. så fort jag stänger av bf4 så låter det inget.

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Affe69:

Jag har nyligen köpt mig en ny dator o för första gången så har jag vattenkylning, men när jag höjde lite på varv talen o startade upp bf4 så började den tjuta nått konstigt lärten o sen drog jag ner till vanligt. men låter ändå. så fort jag stänger av bf4 så låter det inget.

Hejsan,

Vilken kylare har du? Och kan du förklara ditt problem lite mer?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan