Muskampen 2025: Segraren korad!

Operatörer lanserar mobil plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Vad händer om du tappar ditt kort? Precis som kort så har Wywallet även pinkod.

Läs på om säkerhet hos smartcards.

Skrivet av smurfisen2k:

Vilket de mycket väl kan hävda att de gjort. Jag tror inte det är helt krångelfritt. Jag undviker gärna krångel, varför jag sällan har med mig kortet när jag är ute om nätterna.

Hävda? De måste förstås skrivit ner ditt ID-kort-nummer på kvittot.

Skrivet av Morkul:

Bevisbördan ligger på butiken/kontokortsföretaget. Blir du t.ex. skimmad så har du pengarna tillbaka på kontot samma dag som du säger till, i vissa fall t.o.m innan.

Samma dag? Tror jag inte, kortföretaget kan kräva en fysisk kopia på en polisanmälan innan du får tillbaka något.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Vet inte vad du menade med första stycket. Min poäng i mitt tidigare inlägg var att kostnaden för transaktionen skulle bli lägre än transaktionskostnaden med kort idag. Om det är en liten avgift att affären måste betala nån krona i avgift när man köper tex ett tuggummi är inte lite enligt mig.

Tack för länken. Visste inte att skånetrafiken hade det.

Ingen fara.

Gällande butikernas transaktionskostnader, gäller det bara under ett visst belopp har jag för mig, men däremot kan en butik neka köp under ett visst belopp med kort.

Vi gjorde en annan variant i vår tidigare butik;

Minsta kortköp 50kr. Om det sen bara köptes ett tuggummi för 1kr, drogs 50kr och kund fick 49kr tillbaka. På så sätt slapp vi avgiften.

Edit: sen är jag lite nyfiken på vad det krävs av en butik i form av teknik för att implementera denna handel artikel talar om.

Permalänk
Medlem

Känns som det här är ett av de fallen det kan vara bra att inte hänga på den senaste tekniken...

Permalänk

Förstår inte riktigt meningen med en elektronisk plånbok. Dessutom så såg jag att dem tar ut en överföringskostnad om man vill ha tillbaka de pengarna man satt över till WyWallet, det fick iaf mig till att inte använda den.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Operatörerna vill inte ta betalningen på sin mobilfaktura. Återförsäljarna vill inte stå för transaktionsavgifterna.

Lösningen? En kassa som du fyller på mot en gedigen avgift som du kan använda istället för kontokort eller betal-SMS.

Vad för fördelar har detta system över betal SMS (små betalningar) och kontokort (större betalningar) för oss konsumenter? Smidigare? För stora betalningar vill jag ha viss säkerhet och SMS är smidigare för små betalningar.

Nä ge oss trådlösa kreditkort i mobilen istället så jag kan knappa koden i min mobil och dra den över terminalen. Nackdelen är som sagt att ingen återförsäljare vill stå för transaktionsavgiften för små köp.

Permalänk
Medlem

"WhyThis"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad gör detta bättre än tex paypal som fungerar jättebra att använda via mobilen. Där kan jag även välja om det skall kopplas till kort eller om jag vill föra över pengar till paypal när jag känner för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns ett flertal länder som har RFID-kort som fungerar utmärkt för småbetalningar, där Hongkong ligger först men även i andra asiatiska länder som ligger före Sverige i teknikutvecklingen.

I Sverige fungerade det aldrig, varken med Cashkort eller med det gigantiska misslyckandet som heter SL Access. Antagligen för att det är någon mutad gubbe på stat eller landsting som väljer ett uselt system som inte fungerar men som gör några få väldigt rika.

Precis som denna mobila plånbok som de kan de stoppa upp någonstans...

Tycker du ärligt talat att det fungerade bättre innan SL Access? Visst hade det en trög start men som det fungerar idag så är det sjukt mycket snabbare och smidigare än remsorna eller verifikationen från busschauffören som det var innan.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Vad gör detta bättre än tex paypal som fungerar jättebra att använda via mobilen. Där kan jag även välja om det skall kopplas till kort eller om jag vill föra över pengar till paypal när jag känner för det.

T.ex. att paypal inte är en bank?

T.ex. att paypal har skyhöga avgifter?

T.ex. att paypal kan stänga av vem som helst hur som helst utan några konsekvenser för paypal?

Skrivet av tysonayt:

Tycker du ärligt talat att det fungerade bättre innan SL Access? Visst hade det en trög start men som det fungerar idag så är det sjukt mycket snabbare och smidigare än remsorna eller verifikationen från busschauffören som det var innan.

Bara för att SL Access är tekniskt efterblivet har jag väl inte sagt att remsorna är bättre? Jag sa att systemet i Hongkong (och i flera andra länder) är vida överlägset både SL Access och denna löjliga mobila plånbok.

Edit: Fast SL har ju inte lyckats byta ut remsorna ännu för att Access är så j*a dåligt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Musikälskare

Ingen jag iaf kommer att använda, kul "grej" inget mer

Kanske får äta upp mina ord om några månader, aja vi får se

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lite tveksam till det hela, men visst kan det ibland vara bra för småbetalningar.
Men kör bara kontantkort så kommer ju inte funka iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Japp, för jag vill verkligen att min operatör vars främsta intresse är att tjäna pengar på mig ska veta vad jag handlar, var jag gör det och när jag gör det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns ett flertal länder som har RFID-kort som fungerar utmärkt för småbetalningar, där Hongkong ligger först men även i andra asiatiska länder som ligger före Sverige i teknikutvecklingen.

I Sverige fungerade det aldrig, varken med Cashkort eller med det gigantiska misslyckandet som heter SL Access. Antagligen för att det är någon mutad gubbe på stat eller landsting som väljer ett uselt system som inte fungerar men som gör några få väldigt rika.

Precis som denna mobila plånbok som de kan de stoppa upp någonstans...

Ehhm? Vad är ett misslyckande med SL Access? Har fungerat felfritt för mig sen dag ett (förutom när dom bytte system under nån vecka).

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

T.ex. att paypal inte är en bank?

T.ex. att paypal har skyhöga avgifter?

T.ex. att paypal kan stänga av vem som helst hur som helst utan några konsekvenser för paypal?

Och MyWallet är en bank samt saknar förmåga att stänga av användare?

Permalänk
Medlem

Operatörer länsar mobil plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och MyWallet är en bank samt saknar förmåga att stänga av användare?

Jag sa att PayPal var dåligt för småbetalningar (och stora betalningar).

Skrivet av zillio:

Ehhm? Vad är ett misslyckande med SL Access? Har fungerat felfritt för mig sen dag ett (förutom när dom bytte system under nån vecka).

Det duger ju bara till månadskort och årskort, och läsarna i bussarna är ju sönder nästan jämt.

Att det skulle gå att göra småbetalningar med korten eller smidiga enkelbiljetter har man inte alls fattat (nej, de nya funktionerna för att ersätta remsor är inte alls lika bra som andra system).

Det fungerar mycket bättre i Hongkong, Tokyo, Singapore, Seoul, Taipei, Shenzhen, Guangzhou (jag har testat alla).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kommer använda detta med glädje _OM_ det är krypterad överföring, kostar inget att skaffa och det krävs någon typ av t.ex bank-ID för att slutföra transaktionen. Detta är framtiden tror jag och hoppas detta blir bra!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Som Tenkai Star ovan nämnde så vore det ju perfekt om man kunde betala sin bussbiljett med mobilen. Det är väl otänkbart idag att betala bussbiljetten med kort idag om man nu inte går in i affären för att köpa biljett innan man hoppar på bussen. Omständigt. Då kan man betala för bussbiljetten medans man står i kö till bussen, hinner få biljetten tillbaka via SMS och visar upp den när man går på bussen. Ett påhittat exempel men det skulle ju funka smidigt idag. Och man slipper problemet med rånrisken på bussarna.

Ett sånt system har vi ju haft i åratal här i Karlstad, man skickar iväg en kod, får tillbaks ett sms som man visar upp till chauffören, enda skillnaden är att det hamnar på mobilfakturan i slutet av månaden istället för att dras direkt från kontot.

Edit: Ser nu att det redan har diskuterats en hel del om det så ignorera vad jag sa.. det finns åtminstone!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag sa att PayPal var dåligt för småbetalningar (och stora betalningar).

Det duger ju bara till månadskort och årskort, och läsarna i bussarna är ju sönder nästan jämt.

Att det skulle gå att göra småbetalningar med korten eller smidiga enkelbiljetter har man inte alls fattat (nej, de nya funktionerna för att ersätta remsor är inte alls lika bra som andra system).

Det fungerar mycket bättre i Hongkong, Tokyo, Singapore, Seoul, Taipei, Shenzhen, Guangzhou (jag har testat alla).

Kan herrn vara god att förklara exakt vad som fungerar så många resor bättre i de länderna istället för att repetera de länder du besökt?

Jag åker inte med SL själv men Västtrafik har antagligen ett snarlikt system och jag tycker det fungerar skitbra. Du laddar med årskort, månadskort och/eller lite kontantladdning så kan du betala för resor som är utanför det område ditt årskort/månadskort täcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Kan herrn vara god att förklara exakt vad som fungerar så många resor bättre i de länderna istället för att repetera de länder du besökt?

Jag åker inte med SL själv men Västtrafik har antagligen ett snarlikt system och jag tycker det fungerar skitbra. Du laddar med årskort, månadskort och/eller lite kontantladdning så kan du betala för resor som är utanför det område ditt årskort/månadskort täcker.

Med repetera menar du egentligen räkna upp? Jag har varit i betydligt fler länder, jag bara räknade upp alla som ligger mycket längre fram i utvecklingen än Sverige.

I länder som ligger före Sverige laddar man pengar på kortet, åker man tunnelbana drar man både när man går in och när man går ut och man får betala efter hur långt man åkt.

Man kan ladda kortet i vilken liten butik som helst och man kan även betala i typ vilken butik som helst utan seg verifiering, PIN-koder, underskrifter, avgifter, SMS-tjafs, appar osv. I Hongkong kom jag bara ihåg en butik som inte tog Octopus-kort och det var ett extremt litet bageri. Man har inte behövt prägla nya mynt sedan 1998 eftersom så mycket av handeln som normalt sker med kontanter och mynt har ersatts med Octopus-kortet.

I Stockholm har man ersatt pappersbiljetter med... en digital pappersbiljett. Man köper sin biljett och sen laddar man sin biljett på kortet. Typiskt beslut av någon som helt har missat poängen med betalning med RFID-kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Varför ska du krångla med mobilen? Ha korten i plånboken och du behöver inte ens ta upp kortet eller mobilen, än mindre fippla runt med nån seg app. Du kan även åka hem om mobilbatteriet tagit slut...

Systemet i Hong Kong kräver inte ström så om man bygger in det i mobilen ser jag inte vaför det skulle behöva ha ström där heller, anledningen till att jag vill ha det i mobilen är att man alltid har den med sig. Men när jag tänkter efter så har man ju alltid plånboken på sig också så att bara rent av kopiera systemet i Hong Kong hade inte gjort mig något

Anledningen till att jag gillar systemet är att de går att använda kortet nästan överallt: bussen, Tunnelbanan, 7eleven, Donken, you name it. Inget krångel med mynt och du behöver inte ta ut kortet ur plånboken när du använder det.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter nog köra med mitt black card

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonxz:

Aldrig testat föra över pengar med nordeas mobiltjänst, men min känsla är att den inte är så smidig, duger kolla saldo och antar man måste hålla på med bankdosor och så precis som på hemsidan för att föra över pengar.

Och har Nokia, så iZettle är out of the question, men sett hur smidig den är!

Inga bankdosor med mobiltjänsen (Nordeas kan jag dock inte säga något om). Dock måste personen man för över pengar till vara "inlagd" bland kontakter, och detta kan endast göras på hemsidan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Med repetera menar du egentligen räkna upp? Jag har varit i betydligt fler länder, jag bara räknade upp alla som ligger mycket längre fram i utvecklingen än Sverige.

I länder som ligger före Sverige laddar man pengar på kortet, åker man tunnelbana drar man både när man går in och när man går ut och man får betala efter hur långt man åkt.

Man kan ladda kortet i vilken liten butik som helst och man kan även betala i typ vilken butik som helst utan seg verifiering, PIN-koder, underskrifter, avgifter, SMS-tjafs, appar osv. I Hongkong kom jag bara ihåg en butik som inte tog Octopus-kort och det var ett extremt litet bageri. Man har inte behövt prägla nya mynt sedan 1998 eftersom så mycket av handeln som normalt sker med kontanter och mynt har ersatts med Octopus-kortet.

I Stockholm har man ersatt pappersbiljetter med... en digital pappersbiljett. Man köper sin biljett och sen laddar man sin biljett på kortet. Typiskt beslut av någon som helt har missat poängen med betalning med RFID-kort.

Västtrafiks system fungerar alltså inte som SL. Om du åker inom en zon så betalar du ett fast pris, ska du åka mellan zoner så drar du kortet när du går på och när du går av och betalar för den resa du gjort. Detta är alltså om man valt att fylla på kortet med pengar. Åker du med månadskort/årskort som täcker de zoner du åker i så behöver man inte dra kortet när man går av.

Detta kort går dessutom att fylla på i en massa olika butiker, och via internet.

EDIT: Detta låter alltså väldigt likt systemen i de länder du nämner.

Permalänk
Medlem

och vad är skillnaden på detta och ett bankkort?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Jag fortsätter nog köra med mitt black card

Svin (skoja)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Att mobiloperatörer agerar bank är en afrikansk uppfinning som är utvecklad och förfinad under flera år. De flesta användarna i Afrika är betalkortsanvändare som inte är kvalificerade för ett bankkonto. Antalet kortläsare i butiker är också begränsade, men nästan alla har en mobiltelefon.

http://safaricom.co.ke/index.php?id=250

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta, lutar åt lite av en flopp. Jag skulle i dagsläget önska att man kunde använda NFC i telefonen för att slippa harva runt med ett Västtrafik-kort som dessutom har en tendens att krångla. Det skulle vara en sann befrielse för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Här i Sverige så hade motsvarigheten alltså varit ett "västtrafik-kort" som funkade i alla affärer.
Det kan jag förstå att man tycker om ..

Jag har ett silikonfodral till min mobil och har petat in mitt västtrafikkort under där, så jag får iaf känslan av NFC i mobilen när jag tar bussen..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Hmm konotkort är ju inte så säkert. 4 siffror.

Sedan kan du ju köpa med namnteckningen, bara kludda dit något för tjuven.

4 siffror, ja, men du ska ha en väldigt hög tur om du ska kunna gissa dig till det på 3 försök.
1/10,000

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|