Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ctrl:

Det går inte köra ett Nvidia kort som PhysX ihop med ett AMD kort. Vet att du kanske tänker på de där hackade drivrutinerna. Men de är väldigt buggiga och det fungerar inte hundra i de spel som använder hela API'n.

Gällande ditt argument som att physX finns i många spel, stämmer. Dock kanske du tänker fel när du bara ser PhysX loggan. De spel som Stödjer hårdvarubaserad PhysX är enligt den sidan du själv länkade enbart 28st. Av dessa 28 är det knappt 10 som är intressanta för majoriteten av gamer. Ännu färre om man begränsar det efter hur nya de är.

Så just hårdvaruaccelererade spel är det väldigt ont om, de lär dessutom knappt öka. nVidia själva har i princip släppt PhysX till fördel för CUDA biblioteken. Dessa är mer mångsidiga och kan göra samma saker via OpenCL. Något som de flesta tillverkare börjat koda mot. För detta stödja av hårvara i AMDs grafikkort (Stream computing om jag inte minns namnet fel), Nvidias kort och Intels CPUs.

Tycker du skriver helt rätt angående detta, och ja du har rätt det heter SC som du sa på AMDs front.... Det som gäller för mig just nu när jag skaffat ett NVIDIA kort GTX680 är att spela om en massa spel som faktiskt ser mycket bättre ut än vad dom gjorde med AMDs 7970.... NVIDIA ALL THE WAY idag iallafall.....

Permalänk

Hmm...trodde PhysX bara funkade för Nvidia kort? För de där effekterna i Metro 2033 de nämnde i videon, som bara fanns med PhysX hade jag nämnligen med mina 7970s...har det till och med på film.

Hur som helst är ju 98% av alla spel som på något sätt använder PhysX antingen urkassa, 6 år gamla, eller för de flesta helt okända; och ointressanta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Make.Sense:

Har du ett 260 som dedikerat PhysX-kort så kommer det ju självklart att avlasta 670t.
PhysX har ju en tendens att vara rätt krävande, men annars kan du ju även bara använda processorn som PhysX-enhet..

Sen är ju frågan om ljudnivån gör det värt det, för så många spel med PhysX finns det ju inte.
Mafia 2 och det kommande ArmA 3 är väl de enda jag kommer på på rak arm sådär.

Det är några fler än 2 spel som har stöd för PhysX

http://www.geforce.com/hardware/technology/physx/pc-games
http://developer.nvidia.com/physx-games
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=145226

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Hmm...trodde PhysX bara funkade för Nvidia kort? För de där effekterna i Metro 2033 de nämnde i videon, som bara fanns med PhysX hade jag nämnligen med mina 7970s...har det till och med på film.

Hur som helst är ju 98% av alla spel som på något sätt använder PhysX antingen urkassa, 6 år gamla, eller för de flesta helt okända; och ointressanta.

Antingen hade du ett Geforce 7970 om jag var du hade jag inte bytt kort) eller så har du glömt att slå på PhysX på ditt GTX680....

Dessutom tycker jag att gamla spel är riktigt bra och säkert ännu bättre idag när man får extra godis på köpet med NVIDIA......

Permalänk
Avstängd

Kolla in skillnaden på on/off PHYSX najs.... Man kan dra från vänster till höger och vice versa.... för att se hur hela bilden ser ut med on/off.

http://international.download.nvidia.com/geforce-com/internat...

http://www.geforce.com/whats-new/articles/put-your-system-thr...

Ladda hem detta och testa för att se vad ni får för rates, kul att veta hur det skiljer sig från rigg till rigg....

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Geforce 7970? Denna tråd kommer att följas...

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Synd att SKYRIM inte drar nytta av det (PhysX) samt DX11, då skulle man inte modda den så mycket, blir så trött på modding speciellt om det skall moddas så värst mycket, lite är ok men fan man behöver minst 20 moddar för att få spelet att se vackert ut....

Vore enklare om NVIDIA hjälpte till där med.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hmm...trodde PhysX bara funkade för Nvidia kort? För de där effekterna i Metro 2033 de nämnde i videon, som bara fanns med PhysX hade jag nämnligen med mina 7970s...har det till och med på film.

Hur som helst är ju 98% av alla spel som på något sätt använder PhysX antingen urkassa, 6 år gamla, eller för de flesta helt okända; och ointressanta.

um... Det är faktiskt för att det är din CPU som beräknar fysiken där faktiskt

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Antingen hade du ett Geforce 7970 om jag var du hade jag inte bytt kort) eller så har du glömt att slå på PhysX på ditt GTX680....

Dessutom tycker jag att gamla spel är riktigt bra och säkert ännu bättre idag när man får extra godis på köpet med NVIDIA......

Va snackar du om? Varför skulle jag inte bytt kort? Vad har mitt 680 med saken att göra?

Ja, fast grejen var ju att de flesta spelen var urkassa, gamla som relativt nya.

Skrivet av klotim:

um... Det är faktiskt för att det är din CPU som beräknar fysiken där faktiskt

Okej, så man behöver inte en Nvidia produkt för att utnyttja PhysX?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Va snackar du om? Varför skulle jag inte bytt kort? Vad har mitt 680 med saken att göra?

Ja, fast grejen var ju att de flesta spelen var urkassa, gamla som relativt nya.

Hej LASERGURKAN!

Jag skämtade lite, jag skrev GEFORCE 7970 (Att ha både AMD och Nvidia i samma vore ju det ultimata det var därför jag sa att JAG inte hade bytt kort.
GTX680 har PhysX hårdvara.

Kolla in länken PhysX info, finns massor man kan lära sig utav PhysX där....
http://physxinfo.com/wiki/Main_Page
http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=all

Skrivet av Lasergurka:

Okej, så man behöver inte en Nvidia produkt för att utnyttja PhysX?

Nej men det beror på vilket spel man spelar, samt att det kan förekomma en massa lagg om man använder AMD CPU/GPU för just detta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om man räknar i den listan bara dom spelen som stöder hårdvaru accelererad physx för PC.
då är det inte jätte många spel som har nytta av ett extra physx kort.

Auto Assault
Batman: Arkham Asylum
Bet on Soldier: Blackout Saigon
Bet on Soldier: Blood of Sahara
Bet on Soldier: Blood Sport
Cellfactor: Combat Training
Cellfactor: Revolution
City of Villains
Crazy Machines II
Cryostasis
Infernal
Mirror's Edge
Shadowgrounds Survivor
Stoked Rider: Alaska Alien
Switchball
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2
Unreal Tournament 3
Warmonger - Operation: Downtown Destruction

Edit: antog att den gröna markeringen i 'hardware acceleration' var för x-box och ej pc men kanske har fel där.. då jag ser några gröna markeringar där det är endast finns pc version.. antingen det eller så är sidan slarvigt uppdaterad

+ Darkest of days, Sacred 2 (har för mig att man får patcha spelet för att få PhysX stöd), Dragon age II, kan inte komma på fler just nu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Planetside 2 kommer använda det iallafall.

Räckte för mig då jag valde mellan AMD Nvidia

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

+ Darkest of days, Sacred 2 (har för mig att man får patcha spelet för att få PhysX stöd), Dragon age II, kan inte komma på fler just nu.

Här finns några till som du inte nämnde.... Maffia II och METRO 2033

http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=gpu

Skrivet av fermia:

Planetside 2 kommer använda det iallafall.

Räckte för mig då jag valde mellan AMD Nvidia

Kommer säkert en massa mer kolla in länken här...

http://physxinfo.com/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Här finns några till som du inte nämnde.... Maffia II och METRO 2033

http://physxinfo.com/index.php?p=gam&f=gpu

Stämmer bra, har båda spelen, ett tag sen man spelade dessa.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

Stämmer bra, har båda spelen, ett tag sen man spelade dessa.

Och ännu fler här LOL

http://physxinfo.com/news/7165/getting-gpu-physx-effects-into...

Det sägs mycket intressanta saker i denna intervju om PhysX....

Permalänk
Medlem

Godmorgon Sweclockers! Drog precis igång burken till frukostflingorna och fick ju en del att läsa! Blev en mer uppmärksammad tråd än vad jag hade tänkt mig! Grymt kul att läsa alla funderingar! Jag lovar att jag på semestern ska köra lite olika titlar så vi får mer klarhet i ämnet! På posten ligger ett Gigabyte Gtx 670 oc windforce kort och väntar! detta kommer jag para ihop med mitt gamla 260 kort bara för att prova lite! Funkar det ej så får jag väll köpa ännu ett 670 kort så ska jag väll ha kraft så det blir över

Ha en grym sommar!

Ps, Drar igång en ny tråd när det finns några resultat!

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

+ Darkest of days, Sacred 2 (har för mig att man får patcha spelet för att få PhysX stöd), Dragon age II, kan inte komma på fler just nu.

Finns en uppsjö till som jag länkade till inatt + att du var inte tvungen att patcha Sacred 2 för att få PhysX, men det fanns en installation som följde med som man kunde installera om man ville som gav "•Stunning graphics in true HD-quality" och den var 6GB

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you