Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

funderar om man ska ha det här chassit.. bra med 140mm fläktar då de låter en aning mindre än 120mm samt bättre flöde.. DOCK så känns det som att inblås är lagom då den har luckan där framme som hindrar massa luft att komma in :S

Sen så funderade jag även på en h80 eller antecs version av vattenkylning men som det verkar kommer man antingen inte kunna har 2 fläktar på toppen vilket jag vill ha eller så måste man placera radiator längst fram..

hmm, hjälp någon

läs mittt andra inlägg, just efter ditt och just före det här

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Till FD:

För att lösa problemet många klagar på angående SSD lösningen på baksidan, ta och skicka med några 90graders stålbitar.

Dom kan man skruva fast från baksidan och sedan skruva fast SSDn i dess sidohål.

Då slipper man ta ut moderkortet varje gång man ska ta ut eller sätta in sin SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju inte så svårt att gå till närmaste järnhandel och köpa http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/spik-skruv-beslag/halp... i rätt storlek.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Hoppas lacken sitter bättre på denna, min R3:a var jag uber nöjd med och kände kvalite.... i ca 2 min. Då jag tog ut hårddisk vaggorna, och rev med sig stora fula repor .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det är ju bara för att din kabeldragning inte är något vidare bra.

I mitt chassi, Define R3, sitter fläkten jättebra i botten.

http://minfil.se/29tfX7acb5

En fläkt i botten går bra.
Tänk dig en kylare, plus en fläkt till på höjden... (Push & Pulll)
Vist finns det plats, men från min OCZ 700W blir det väldigt skarpa vinklar på kablarnaFick bla ta bort "post displayen" på mammabrädan för att kunna ha kylpaketet där.

EDIT:
På bilderna ser det ut som min PSU är aningen längre än din.
Problemet är heller inte kablarna till grafiken, som sitter närmast kameran. Utan strömkablarna till de övriga komponenterna.
De två "inre" kontakterna blir närmast obrukbara med två noctua fläktar med en H50 emellan...

P.S.
När det finns en dryg centimeter mellan PSU och fläkt. Finns det mer än ett sätt att dra kablarna?
(Min PSU är modulär. Vill jag använda mer än två kabelmattor, så måste jag använda utag som sitter ganska nära mitten av PSUn. Det är de som är tighta...)
Jag sa inte att det inte gick. Min bild bevisar ju motsatsen. Jag bara påpekade att det var trångt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffish:

Enligt hemsidan http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=9...
så står där längre ner "2 - Top 120/140mm fans - positions also support 240/280mm radiators" borde gå att få dit en H100 då?
För mig verkar detta chassit givet till höstens nya gamingburk! Hade dock varit trevligt om H100 passat, annars blir de H80...

Nej, att få in 280mm radiatorer kan du glömma
240 kan vara möljligt.

http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=47341

Notera hur båda fläktgallern sitter något åt moderkortshållet. Vet ej mellanrummet, men tvivlar på det.

Men då det är 140mm, så är det möjligt att det sitter något i stilen som detta:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/09/03/Dsc06617....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av i9MM3e:

Jag står inför att köpa och bygga en ny speldator from scratch då lönen trillar in mot slutet av månaden. Då det gäller chassit så funderar jag främst på ett P280, men jag gillar även detta från Fractal. Jag har rätt så lite erfarenhet av att bygga datorer, så jag frågar då er som är mer erfarna, vilket av dem är att föredra?

Det handlar alltså om R4:an VS P280.

Står också o väger mellan dessa två. Just nu lutar jag nog åt R4. Fler som äger P280 som kan säga vad de hade valt idag mellan dessa två?

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Står också o väger mellan dessa två. Just nu lutar jag nog åt R4. Fler som äger P280 som kan säga vad de hade valt idag mellan dessa två?

Jag äger Fractal R2 som jag är ruskigt nöjd med, bra ljuddämpning.
Det som är riktigt uselt är kabeldragning som tar väldigt lång tid, vet inte om detta problem har löst med R3/R4 samt hur det håller sig mot P280 vet jag inte.

Permalänk

Är R4 värd 200 kr extra över R3?

Jag ser inte inte storleksförändringen som en fördel. Jag skall stoppa in ett 7950 och det går in i R3 utan att ta ut buren. Jag meckar inte så mycket i datorn.

Varför skall jag välja den större R4?

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Jag har ju Zalman fläktkontroller på alla mina lådor och den lyser ju så fort som deatorn startar, så HDD led kan man använda power leden till
Avvaktar tills någon har en jämförelse mellan ARC & R4, där någon har båda lådorna brevid varandra
Fast jag kanske blir först med detta, då jag har nästan alla sorters FD lådor...
Det kan vara kul att se om det är samma fördelar som ARC fast tystare.
Har en ARC i oöppnad låda, som jag inte orkat montera än...
Har en H100 i toppen på min första ARC, Om den får plats i Fram på R4 med Pull/Puch, så kan det bli lite mera intresant.
Jag upplever att min H60 Bak på Obsidian 800D med inblås har ungifär samma temperaturer som min H100 med utblås.
Då kommer ju H100an att ta frisk luft fram och en fläkt från botten, och få ut unken luft bak & uppe, som det ska vara.
Fast frontluckan kommer ju att bromsa luften lite.. men den kan man ju öppna vid extrema temperaturer.

Edit: H100 fick inte plats i taket
Och har man den i fram, så får man saka alla HDD platser.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har lådan bara blivit bredare på "kabeldragar" sidan? Har i dagsläget en R2 och Termalright Silver Arrow och det fattas några mm för att få igen sidopanelen. Fem mm skulle gör mig glad. Då blir det affär.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Medlem

Bra chassi.
g har föregångaren men inget bra chassi som LAN chassi p.ga det är för tungt. En r3/R4 full med komponenter är inte rolig att bära... Men som hemmaserver är chassit kanonbra eller som speldator man aldrig bär med sig.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Kommer det alternativt med sidofönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fievel:

Kommer det alternativt med sidofönster?

Hoppas jag inte. Detta chassit är till för att vara tyst. När du inför ett fönster så tappar du dämpning och i vissa falla stabilitet i dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frni:

Har lådan bara blivit bredare på "kabeldragar" sidan? Har i dagsläget en R2 och Termalright Silver Arrow och det fattas några mm för att få igen sidopanelen. Fem mm skulle gör mig glad. Då blir det affär.

Om du ser videon som är längst upp på sidan så nämner jonas ändringarna på sidan och mycket annat som ändrats i R4:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=5&prod=9...

Detta är visserligen till R3:an. Finns det nu till försäljning? Jag har inte hittat någon butik i Sverige.

Augusti pratades det om.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya förbättringar. Har de fixat luckan till R5 tro?

Permalänk

Tror jag ska ha mig ett vitt faktiskt, för det såg väldigt fint ut. Fast det med luckan på "fel" håll är ju lite dumt och man är ju rätt van vid "on" och "activitet" dioderna. Tipset att ansluta "on"-sladden tll "activity" istället var finurligt. Tänk på det här och luckan till nästa gång, kära Fractal Design

Permalänk
Medlem

Grymt chassi blev ett till köp nyss

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Står också o väger mellan dessa två. Just nu lutar jag nog åt R4. Fler som äger P280 som kan säga vad de hade valt idag mellan dessa två?

Jag hade fortfarande valt P280. Är rent ut sagt skitnöjd med det chassiet... Så återigen, hade det inte vart för avsaknandet av HDD-led hade valet inte varit lika självklart...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man får plats med en Phanteks PH-TC14PE i R4an?

Permalänk
Medlem

Trevlig chassi med fina förbättringar, men en nackdel från de tidigare chassina verkar vara kvar: den restriktiva fronten.

Jag kollade lite recensioner från Anandtech och Bit-tech och där verkade om något R4 få sämre temps än R3!
(Möjligt ljudnivån är lägre dock - det glömde jag kolla)
Skulle vilja se lite fler bilder på hur luftintaget faktiskt ser ut kring insugen på sidorna, men det ser fortfarande bra tajt ut. Bra att de ändrat arrangemanget för hårddiskarna dock - tummen upp för det

...

Att Swec inte kollar temps alls längre är faktiskt rätt irriterande om jag ska vara ärlig och lite gnällig. Är det en fullvärdig recension på en låda om man inte kontrollerar en av dess viktigaste parametrar?
Swec:s svenska videorecensioner är kul och informativa förvisso, men jag kan faktiskt sakna gamla vanliga textrecensionerna ibland.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag kollade lite recensioner från Anandtech och Bit-tech och där verkade om något R4 få sämre temps än R3!

Du menar att Define R4 verkar få sämre (hur mycket?) temperaturer än Define R3 pga. någon slags ändring av fronten i R4:an? I så fall vilken ändring? Av erfarenhet gör nämligen frontinsugen väldigt lite för komponenternas temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Du menar att Define R4 verkar få sämre (hur mycket?) temperaturer än Define R3 pga. någon slags ändring av fronten i R4:an? I så fall vilken ändring?

Se tex temps här:
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/07/20/fractal-design-de...
Påtagligt sämre grafiktemps.

Kolla även här:
http://www.anandtech.com/show/6102/fractal-design-define-r4-c...
Ingen jämförelse med R3, men den står sig inte speciellt bra i konkurrensen.
Men jag tror väl egentligen inte att fronten direkt blivit så mycket sämre såvitt jag kan se... Men svårt att avgöra säkert. Möjligen fläktarna går i andra hastigheter nu också som gör den tystare?
I vilket fall så tvivlar jag inte på att det finns utrymme för förbättringar här!

Skrivet av Subdubwise:

Av erfarenhet gör nämligen frontinsugen väldigt lite för komponenternas temperaturer.

Mjae, nog gör luftintagen fram nytta på en låda som R4 som inte har speciellt mycket andra insug. (med täckluckorna stängda)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balgrog:

Är det någon som vet om man får plats med en Phanteks PH-TC14PE i R4an?

Den får plats i R3an, så den bör få plats i R4an!?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det känns väldigt konstigt att grafikkortet blir sju grader varmare, enligt deras tester, medan processorn däremot inte blir ett dugg varmare än vad den blir i R3:an... Nej du, jag är väldigt tveksam till det där.

Om det ändå, mot förmodan, skulle visa sig i tester att Define R4 är varmare så beror det nog snarare på standardfläktarna, som följer med chassit, än chassit i sig. På luftkonditioneringsfronten verkar Define R4 nämligen endast fått uppgraderingar, exempelvis att de tidigare tre 120 mm-platserna numera även är 140 mm-platser – vilket innebär att det nu går att placera 140 mm-fläktar i hela chassit.

Define-serien är ju dessutom gjord främst för tystnad. Däremot går det ju att prioritera luftflöde genom att ta bort "skydden" i toppen och på den ena sidopanelen samt att sätta fläktar överallt. Så att göra dessa jämförelser med chassin, och speciellt ett chassi som Define, känns inte rättvist då det bara är "en sida" av chassit man visar. Det som vore en jämn jämnförelse vore temperaturer vs. ljudnivå där man använder samma fläktar i alla chassin, men sedan igen är ljudnivå någonting väldigt komplext att mäta och summan av det hela är att det inte riktigt fungerar att jämföra chassin på det här viset.

Permalänk
Medlem

R4 är ju mer lämpad för tysthet så dubbla grafikkort och överclockad cpu är väll inget jag skulle köra men går säkert om man byter ut fläktarna och fyller alla fläktplatser.

Jag kommer i alla fall bygga en till htpc med delar jag har ligger så min setup blir så här

Chassi : Fractal design define r4 5 volt
Cpu : AMD Athlon 2 x2 250 3,0ghz Kylare scythe-kama-grand-cross-rev-b
Modekort Asus m4n68t le v2
PSU Seasonic 620w modulär
Minne DDR 3 8 gb 2 4 stickor
SSD intel 320
Passivt grafikkort något billigt men duger nog som htpc

Vill att burken ska vara så tyst som möjligt därför ssd disken bland annat

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hoppas jag inte. Detta chassit är till för att vara tyst. När du inför ett fönster så tappar du dämpning och i vissa falla stabilitet i dörren.

Varför hoppas du inte att det kommer som alternativ?

Hellre som ett alternativ där folk får köpa en lös sidoplåt med fönster, än att fönster kommer i vanliga versionen. Som Corsair Obsidian 650D.

Vi som inte vill ha fönster kommer inte skadas av att det finns att köpa.

Permalänk

Mycket trevligt! Blir absolut ett sånt här till bygget i slutet av året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Snygg front, stör mig dock otroligt på att de fortvarande håller på med fläktfilter som måste dras ut på baksidan, hur ofta orkar man dra fram datorn från vägg ytligare för att rengöra det.

Sitter fortv supernöjd på mitt P180 bortsätt från kabeldragningen är ventileringen och designen super!

Sitter också på ett P180 men funderar på att uppgradera till detta då mitt nuvarande saknar luftintag i botten för agget. Är detta inget du saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Varför hoppas du inte att det kommer som alternativ?

Hellre som ett alternativ där folk får köpa en lös sidoplåt med fönster, än att fönster kommer i vanliga versionen. Som Corsair Obsidian 650D.

Vi som inte vill ha fönster kommer inte skadas av att det finns att köpa.

Anledningen till att jag inte hoppas på det är för att det i mina ögon ger ett något oseriöst intryck att tumma på principerna bakom en produkt.
Om du designar ett chassi för att vara så tyst som möjligt så har inte ett fönster där att göra och att försöka skapa "halvmesyrer" som tilltalar så många personer som möjligt ger ett billigt intryck.

Visst om det endast blir ett tillbehör som man får köpa löst så visst påverkar det inte mig, men jag vidahåller ändå att det är ett billigt sätt att försöka tilltala yngre kunder.
Risken är dock att efter ett fönster så kommer det ledfläktar och sen lysrör osv... tills vi sitter där med ett högljutt blinkande plastdisco istället för att ljudämpat chassi.
Nej har man en idé så bör man hålla sig tills den och göra den riktigt bra och kompromissa så lite som möjligt.