Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Uppdatering på G från nuvarande R3. Skäl till detta:

+ Mer plats för kablar där bak samt att kunna montera SSD på baksidan (dock antar jag att man först måste montera bort moderkortet för att komma åt skruvarna för SSDn vilket isåfall är kasst)
+ Lättare kunna rengöra de främre fläktarna
+ Fläktstyrning på framsidan
+ Kunna ta bort övre HDD buren för bättre luftflöde
+ Mer plats till nätagget (knappt att min bottenfläkt får plats som det ser ut just nu)

Tack FD!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vi köpte 18 st R3 till företaget, Låg volym samt fläkt filtren funkar dunder(mycket byggnation här så mycket damm).

Vi slängde även på en logga på burkarna som ger den en helt annan attityd(hw intresserade frågar ofta om chassit och blir förvånad när de ser vilket det är)

luckan är för oss inget problem eftersom vi ej använder dvd enhet(kör allt via nätverk)

Här är lite bilder hur burkarna ser ut för oss

Flera bilder

Visa signatur

Tb 800 512 ecc ram 200 gb hdd
POWER BY MATROX
och en acer 5024 som är lite bättre;)

Permalänk

Tror ni det kommer en XL version av denna modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Anledningen till att jag inte hoppas på det är för att det i mina ögon ger ett något oseriöst intryck att tumma på principerna bakom en produkt.
Om du designar ett chassi för att vara så tyst som möjligt så har inte ett fönster där att göra och att försöka skapa "halvmesyrer" som tilltalar så många personer som möjligt ger ett billigt intryck.

Deras sidoplåt med fönster kommer passa till flera av deras chassin om jag förstått det hela rätt.
Då tycker jag inte man tummar på principerna.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Anledningen till att jag inte hoppas på det är för att det i mina ögon ger ett något oseriöst intryck att tumma på principerna bakom en produkt.
Om du designar ett chassi för att vara så tyst som möjligt så har inte ett fönster där att göra och att försöka skapa "halvmesyrer" som tilltalar så många personer som möjligt ger ett billigt intryck.

Jag förstår hur du tänker, det gör jag verkligen. Dock bör isåfall de avtagbara "skydden", för de övre fläktplatserna samt sidofläkten, också hamna inom samma kategori. För om man tar bort dem och monterar dit fläktar istället så tummar man även då på tystnaden och väljer att prioritera luftflöde istället.

Permalänk
Medlem

Synd att det blivit bredare.. Anledningen till att jag vill byta ut mitt Arc är just bredden.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Vi småbarnsföräldrar vill ha låsbar lucka med power/reset-knapparna bakom.. Annars ser det riktigt bra ut

Permalänk
Medlem

Någon som fått ett datum för när det kommer in?
Tänkte köpa detta till mitt nya system, är väldigt sugen...

Permalänk

6-8:e augusti verkar vara de vanligaste prel. datumen hus butikerna. Har beställt mitt nu så man får väl hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Oj fint! Hellre ett fönster än det fula fläktstansningen på sidan. Är det fönstret en officiell grej från FD eller?

Permalänk
Medlem

Verkar officiell om man läser på kartongen.

Permalänk

Aha ok tack

Permalänk
Medlem

Som alla vet så stödjer det här chassit inget större än ATX, men i vissa fall brukar sånt inte riktigt stämma.
Tror ni att ett Asus Maximus V Formula som då är ett E-ATX kort skulle få plats i denna skönhet utan att behöva modda sidoplåten eller dyl?

Det vore det ultimata med tanke på att de erbjuder ljuddämpning och på samma gång bra luftflöde för SLI om man då kör med en sidofläkt samt även dammfilter vilket jag ser som ett MÅSTE!

Undrar även om ni tror att sidofläkten kan användas ihop med cpu kylare som t.ex. Phanteks PH-TC14PE?

Känner att det vore för bra för att vara sant och om så är fallet, kan någon rekommendera ett annat chassi som har sidofläkt (SLI kylning), ljudisolering, okej luftflöde och dammfilter på det?

Edit: Tittade lite närmre och upptäkte att mobot t.o.m verkar vara mindre än standard E-ATX och även något i mindre än SSI CEB som är 12.0" x 10.5".

Formula kortet är 12.0" x 10.1"
Atx har ungefär 12.0" x 9.6"

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem

Blir väll att införskaffa sig ett sådant inom en snar framtid. Var ju sugen på R3an innan och nu är 4an här och bättre så valet blir lätt.

Permalänk
Medlem

Hur stor ljudskillnad borde det bli med fönster varianten mot den vanliga?

C

Permalänk
Medlem

Rimligtvis borde det inte vara någon skillnad alls.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Skrivet av iGtfo:

Som alla vet så stödjer det här chassit inget större än ATX, men i vissa fall brukar sånt inte riktigt stämma.
Tror ni att ett Asus Maximus V Formula som då är ett E-ATX kort skulle få plats i denna skönhet utan att behöva modda sidoplåten eller dyl?

Det vore det ultimata med tanke på att de erbjuder ljuddämpning och på samma gång bra luftflöde för SLI om man då kör med en sidofläkt samt även dammfilter vilket jag ser som ett MÅSTE!

Undrar även om ni tror att sidofläkten kan användas ihop med cpu kylare som t.ex. Phanteks PH-TC14PE?

Känner att det vore för bra för att vara sant och om så är fallet, kan någon rekommendera ett annat chassi som har sidofläkt (SLI kylning), ljudisolering, okej luftflöde och dammfilter på det?

Edit: Tittade lite närmre och upptäkte att mobot t.o.m verkar vara mindre än standard E-ATX och även något i mindre än SSI CEB som är 12.0" x 10.5".

Formula kortet är 12.0" x 10.1"
Atx har ungefär 12.0" x 9.6"

R3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cybson:

Rimligtvis borde det inte vara någon skillnad alls.

Rimligtvis borde det vara skillnad eftersom du förlorar rätt mycket ljuddämpande material med ett fönster jämfört med en plåtsida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur tyst är dock "Tyst"?
Hade en kompis som köpte en R3 men upplevde den inte ett enda dugg tystare gämnfört mot sitt förra chassi (Icke-ljuddämpat.)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hur tyst är dock "Tyst"?
Hade en kompis som köpte en R3 men upplevde den inte ett enda dugg tystare gämnfört mot sitt förra chassi (Icke-ljuddämpat.)

Man får ha i åtanke att även om ljudisolering gör en del, så är det komponenterna i datorn som är det viktiga för tystnad.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Hur tyst är dock "Tyst"?
Hade en kompis som köpte en R3 men upplevde den inte ett enda dugg tystare gämnfört mot sitt förra chassi (Icke-ljuddämpat.)

Jag la in asfaltsmattor i mitt chassi och det gjorde en enorm skillnad. Två millimeter bitumen på båda chassisidorna tog bort i princip alla vibrationer från hårddiskarna. Sen varierar det med komponenter också men att säga att det inte gör någon skillnad är fel eftersom all fysik säger att det kommer låta mer med ett fönster än med plåt och dämpmaterial. Sen om det är en hörbar förändring eller ej beror på hur mycket hårddiskar och fläktar du har i datorn men skillnad blir det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Jaså?
R4'an var väll aningen större?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Skrivet av iGtfo:

Jaså?
R4'an var väll aningen större?

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Rimligtvis borde det inte vara någon skillnad alls.

Rimligtvis är det väldigt stor skillnad. Ingen bitumen och inget skumgummi. Dvs vibrationer galore och alla högfrekventa ljud slipper ut. Dessutom brukar sidor med plexi vara riktigt rackiga enligt min erfarenhet. Plasten sitter knappt fast, är tunna osv. Rena resonans-källan mao. Ta Switch 810 som exempel, plexit är tunt och går att röra nån millimeter. Flera andra lådor jag klämt på är likadana, det känns billigt och taffligt. För att inte tala om hur illa det ser ut, särskilt med fläkthål skurna i plexi.

Tjock plåt med bitumen + skumgummi är ljusårs skillnad.

Om nu Fractal vill göra ned sitt koncept och sälja fönstersidor så är det väl deras ensak. Jag kommer inte köpa någon

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGtfo:

Som alla vet så stödjer det här chassit inget större än ATX, men i vissa fall brukar sånt inte riktigt stämma.
Tror ni att ett Asus Maximus V Formula som då är ett E-ATX kort skulle få plats i denna skönhet utan att behöva modda sidoplåten eller dyl?

Det vore det ultimata med tanke på att de erbjuder ljuddämpning och på samma gång bra luftflöde för SLI om man då kör med en sidofläkt samt även dammfilter vilket jag ser som ett MÅSTE!

Undrar även om ni tror att sidofläkten kan användas ihop med cpu kylare som t.ex. Phanteks PH-TC14PE?

Känner att det vore för bra för att vara sant och om så är fallet, kan någon rekommendera ett annat chassi som har sidofläkt (SLI kylning), ljudisolering, okej luftflöde och dammfilter på det?

Edit: Tittade lite närmre och upptäkte att mobot t.o.m verkar vara mindre än standard E-ATX och även något i mindre än SSI CEB som är 12.0" x 10.5".

Formula kortet är 12.0" x 10.1"
Atx har ungefär 12.0" x 9.6"

Jag kör E-ATX i R3:an.. så det borde väl gå i R4:an också?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Underbart chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån som tänkt på möjligheten (och kan testa på ex ett Mini eller Arc så länge) att man kan få in längre grafikkort genom att vrida HDD-buren och sen passa in GPUn där med den teoretiska vinsten i luftflöde samtidigt som man kan kasta in HDD/SDD i vaggorna som inte behöver tas ur för detta ingrepp?

Inlägget kan även ses som frågan: Vad är de på bredden inre måtten i HDD-buren när HDD-vaggor avlägsnats och hur hamnar buren i förhållande till moderkort (grafikkort) när man vridit den 90 grader?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av apoh:

Har dykt upp på flera ställen nu.

http://www.avadirect.com/product_details_parts.asp?PRID=25003

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Inet har r4 på lager nu:P:P:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d