Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

shit, pomm fritt!!!!
34 sidor!? jäävlar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellsis
Ett väldigt lätt tal, men jag är sjuk + att jag är dummare än vanligt...

x^2*y^2

X=10^-2
Y=10^-3

x^2*y^2=(10^-2)^2*(10^-3)^2=10^-4*10^-6=10^-10.
Om jag förstod uppgiften rätt?

MX440, jo nog blir det mycket

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Missade den här tråden förut, här kommer iag ett problem från Komplexa tal i matte e.

Uppgiften är som följer:

Dividera z^3 +iz + 1 + i med z-i

Hur gör man? Om man använder liggande stolen, som när man dividerar polynom utan komplexa koefficienter, blir det inte alls bra...någon kunnig som vet hurm an gör?

Xtremt tacksam för svar!

Tack till Damme förresten, du löste det förut. Men varför gjorde du som du gjorde? Förstod inte riktigt...

Visa signatur

Allt är godast i mitten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
Skulle behöva hjälp med att lösa en diffekv.

Diff ekv.: y" +cy =4cos2t

beskriver en odämpad svängning för en kropp fastsatt i en fjäder då den utsätts för en yttre periodisk kraft.

Bestäm konstanten c så att resonans inträffar, dvs så att 4cos2t blir en lösning till motsvarande homogena diff ekv. y"+cy=0

Lös även den inhomogena ekvationen fullstänigt för detta värde på c

Karaktäristiska ekvationen är r²+c=0, om c>0 är lösningarna r=±i*sqrt(c).
Då löses diffekvationen av A*sin(sqrt(c)*t) + B*cos(sqrt(c)*t)
c skall alltså vara lika med 4.

För att hitta en partikulärlösning kan man studera ekvationen
z'' + 4z = 4e^(i2t)
Realdelen av lösningen till den ekvationen kommer att lösa den ursprungliga ekvationen.
ansätt z=w*e^(i2t)
z''=(w''+4iw'-4w)*e^(i2t)
dvs w''+4iw'-4w+4w=4, som har partikulärlösningen w=-i*t
z=-i*t*e^(i2t)=-t*e^(i(2t +pi/2))=
y=Re(z)=-t*cos(2t+pi/2)=-t*(cos(2t)*cos(pi/2)-sin(2t)*sin(pi/2))=t*sin(2t)

Summan av homogena lösningen och partikulärlösningen ger alla lösningar till den inhomogena ekvationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall
Missade den här tråden förut, här kommer iag ett problem från Komplexa tal i matte e.

Uppgiften är som följer:

Dividera z^3 +iz + 1 + i med z-i

Hur gör man? Om man använder liggande stolen, som när man dividerar polynom utan komplexa koefficienter, blir det inte alls bra...någon kunnig som vet hurm an gör?

Xtremt tacksam för svar!

Tack till Damme förresten, du löste det förut. Men varför gjorde du som du gjorde? Förstod inte riktigt...

Jodå, liggande stolen fungerar precis lika bra om man har komplexa koeffecienter...
z² + iz - 1 + i blir det.
Min gissning är att du gör ett teckenfel nånstans.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

x^2*y^2=(10^-2)^2*(10^-3)^2=10^-4*10^-6=10^-10.
Om jag förstod uppgiften rätt?

MX440, jo nog blir det mycket

det stämmer, tackar så mycket.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

om man har två extrempunkterskoordinater och ska ta reda på om det är max eller min punkter hur gör man då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
om man har två extrempunkterskoordinater och ska ta reda på om det är max eller min punkter hur gör man då

tekenstuderar. Du tar reda på alla punkter där derivatan är noll. Sen kollar du y värdena där. Sen är det ganska självklart. Har du bara en punkt måste du ta och kolla en x kordinat före och en x kordinat efter.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Hur ser en cirkels ekvation ut?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Hur ser en cirkels ekvation ut?

x²+y²=r²

exempelvis (x+1)² + (y-2)² = 4 är en cirkel som har centrum på koordinarerna (-1,2) och har radien 2.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe

x²+y²=r²

exempelvis (x+1)² + (y-2)² = 4 är en cirkel som har centrum på koordinarerna (-1,2) och har radien 2.

Hur kommer man fram till det?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

Hur kommer man fram till det?

Tänk dig en enhetscirkel exempelvis. Eftersom radien skall vara konstant och man ska gå ett varv så kan man undersöka hur exempelvis y måste förändras när x ändras och undersöka lite på det sättet.
Hur man gör ett konkret bevis för allting kan jag inte komma på nån nu...

Edit: Du kan alltid ta och använda pythagoras sats för att visa att det måste vara x²+y²=r² för en cirkel. Är lite trött från dh fortfarande så att jag tänkte inte på det tidigare

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

Hehe, kom precis på lösning själv!

Tack i alla fall! Guld att den här tråden finns! (och att nån svarar)

Permalänk
Medlem

Detta är tämligen lätt jämfört med allt annat som har frågats här (fattar inte ett dyft) men nu är det så jag går i 8an och har prov imorgon har fått massa stenciler men då jag varit sjuk fattar jag inget, kan ni förklara följande:
Frekvenstabell
Median
Typvärde
och hur fan funkar Vinklar och Grader i ett cirkeldiagram

Det är rätt brådis så om någon swecare kan och orkar, snälla hjälp denna arma finne!

EDIT; Ni får skratta åt Mig jag kan inte ens multiplikations tabellen, suck suger på matte, min förra skola kunde inte ta hand om mig.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Detta är tämligen lätt jämfört med allt annat som har frågats här (fattar inte ett dyft) men nu är det så jag går i 8an och har prov imorgon har fått massa stenciler men då jag varit sjuk fattar jag inget, kan ni förklara följande:
Frekvenstabell
Median
Typvärde
och hur fan funkar Vinklar och Grader i ett cirkeldiagram

Det är rätt brådis så om någon swecare kan och orkar, snälla hjälp denna arma finne!

Frekvenstabell. Tabell som visar frekvensen av något i en tabell. T.ex en undersökning av hur många på din skola som använder sweclockers. Om 20 personer gör det så är frekvensen väl 20.

Median: Om du radar upp alla tal efter varandra så tar du det mittersta värdet rakt av.

Typvärde: Inte riktigt säker på den.

I ett cirkeldiagram är 360 grader 100% 180 grader är 50% osv.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

Frekvenstabell. Tabell som visar frekvensen av något i en tabell. T.ex en undersökning av hur många på din skola som använder sweclockers. Om 20 personer gör det så är frekvensen väl 20.

Median: Om du radar upp alla tal efter varandra så tar du det mittersta värdet rakt av.

Typvärde: Inte riktigt säker på den.

I ett cirkeldiagram är 360 grader 100% 180 grader är 50% osv.

Joo men jag kom inte ihåg hur en frekvenstabell ser ut. Det med cirkeln liksom 10% är juh 36 grader, om vinkel V är 15grader blir det 25% eller 54%? Som är cirkelsektorn?

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Joo men jag kom inte ihåg hur en frekvenstabell ser ut. Det med cirkeln liksom 10% är juh 36 grader, om vinkel V är 15grader blir det 25% eller 54%? Som är cirkelsektorn?

om 10 personer av 100 gör något speciellt. Hur många procent motsvarar dom då? 10% eftersom 10/100 = 0,1

Samma gäller med vinklar 15 grader av 360 grader utgör något. 15/360 =0,0417 = 4.17%

[ironi] Jag kan ju snart ta över här efter Raol [/ironi]

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

om 10 personer av 100 gör något speciellt. Hur många procent motsvarar dom då? 10% eftersom 10/100 = 0,1

Samma gäller med vinklar 15 grader av 360 grader utgör något. 15/360 =0,0417 = 4.17%

[ironi] Jag kan ju snart ta över här efter Raol [/ironi]

Men, det kan väl inte bli 4.17?
Kommer inte klara detta imorgon

15*3.6 = 15*36 = 540 + en decimal = 54

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Jodå, liggande stolen fungerar precis lika bra om man har komplexa koeffecienter...
z² + iz - 1 + i blir det.
Min gissning är att du gör ett teckenfel nånstans.

Hrm, möjligt, men jag har provat ett atal gånger.

Man får att man skall dra ifrån (eller om det är lägga till, kommer inte ihåg tecknen) i^2z från iz...vad blir det? Eller måste man flytta ned hela talet, och sedan använda det som det står?

Visa signatur

Allt är godast i mitten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Men, det kan väl inte bli 4.17?
Kommer inte klara detta imorgon

Om jag har fattat det rätt har du en cirkel som är delad i två delar. En del som är 345 grader och en del som är 15 grader?

Som du själv säger är 36 grader 10%. Hur fick du fram det? Låter det inte då logiskt för dig att helften av 36 grader utgör hälften så många procent av hela cirkeln? dvs 18 grader = 5%. 15 grader som är lite mindre än 18 borde vara lite mindre än 5%. Så kan man lågiskt se om ens resultat verkar stämma. Annars är det som jag sa innan. Hela cirkeln är 360 grader. 15 grader av 360 grader = 15/360 = 0.0417 = 4.17%

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

15*3.6 = 15*36 = 540 + en decimal = 54

Du inser att där står 54 = 540? Hur tänker du när du gör ovanstående uträkning? Det är viktigt att itne bara slänga ner några siffror på ett papper utan eftertanke.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

Om jag har fattat det rätt har du en cirkel som är delad i två delar. En del som är 345 grader och en del som är 15 grader?

Som du själv säger är 36 grader 10%. Hur fick du fram det? Låter det inte då logiskt för dig att helften av 36 grader utgör hälften så många procent av hela cirkeln? dvs 18 grader = 5%. 15 grader som är lite mindre än 18 borde vara lite mindre än 5%. Så kan man lågiskt se om ens resultat verkar stämma. Annars är det som jag sa innan. Hela cirkeln är 360 grader. 15 grader av 360 grader = 15/360 = 0.0417 = 4.17%

Tänk dig en klocka, om klockan utgör 100% och visaren står på 15 över 1 då delar 15 och 1 av 15 bitar, då blir 15 grader 25%, blir inte 15 grader 54% av 360?

15 måste juh vara större än 10 och tio är 36

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall

Hrm, möjligt, men jag har provat ett atal gånger.

Man får att man skall dra ifrån (eller om det är lägga till, kommer inte ihåg tecknen) i^2z från iz...vad blir det? Eller måste man flytta ned hela talet, och sedan använda det som det står?

Använd att i²=-1
Du bör få -z+iz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Tänk dig en klocka, om klockan utgör 100% och visaren står på 15 över 1 då delar 15 och 1 av 15 bitar, då blir 15 grader 25%, blir inte 15 grader 54% av 360?

15 måste juh vara större än 10 och tio är 36

Förstår tyvärr inte hur dina klockor ser ut. På mina har man 60 minuter max. en kvart = 15 min. 15/60 =0,25 = 25%. 15 minuter är alltså like med 1/4 av klockans hela varv. Du kanske har en såndär ny klocka med internet tid

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

Du inser att där står 54 = 540? Hur tänker du när du gör ovanstående uträkning? Det är viktigt att itne bara slänga ner några siffror på ett papper utan eftertanke.

Jag har G i matte, är 14 vad begär du?
Det jag menar:
3,6 * 15 kan förenklas genom att ta bort decimalen då blir det 36 * 15 svaret blir 540 men man måste juh lägga till en decimal för man har tagit bort den, svaret blir alltså 54,0

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO

Förstår tyvärr inte hur dina klockor ser ut. På mina har man 60 minuter max. en kvart = 15 min. 15/60 =0,25 = 25%. 15 minuter är alltså like med 1/4 av klockans hela varv. Du kanske har en såndär ny klocka med internet tid

Huh? Det var ett skämt för jag inte fattar skiten, 100 är lättast för mig men jag tänkte fel, jag är trött. Tack för du iaf försöker. Men har INGEN en blid på en frekvens tabell?

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Huh? Det var ett skämt för jag inte fattar skiten, 100 är lättast för mig men jag tänkte fel, jag är trött. Tack för du iaf försöker. Men har INGEN en blid på en frekvens tabell?

En sån här?
http://mathworld.wolfram.com/FrequencyDistribution.html
Jag skulle tro att du kan strunta i "cumulative frequency"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

En sån här?
http://mathworld.wolfram.com/FrequencyDistribution.html
Jag skulle tro att du kan strunta i "cumulative frequency"

Typ, fast jag fattade inte det =), jag är fan korkad.

EDIT: Jag får slagga snart, annars orkar jag kanske inte med provet =), jag väntar 10 - 20min, försök förklara om jag gör rätt eller ej om det gäller cirkeldiagram.

EDIT2: Slaggar nu, men jag kollar tråden imorgon bitti, snälla ge ett exempel, fan va gött de skulle vara om man kunde få VG. På ett enda MA prov.

EDIT3: Jag drar till skolan snart, önska mig lycka till när ni läser detta =), ge mig lite av er matte kraft, eller annan kraft. Jag redovisar resultat senare, kanske t.o.m. skannar in provet =). GL HF alla där ute, och jag hoppas att jag får VG, jag kommer köra hårt och tänka på det ni sagt.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk

Okey, nu behöver jag hjälp med ett till tal som ska redovisas på tavlan, eftersom att jag aldrig fick chans att visa det förra, jävla gubbjävellärare. Jag måste plugga tre tal, medan andra som fått redovisa på tidigare lektionener bara behövt plugga in två, dryg är han också

Så här lyder frågan:
Konstruera en rotationsmatris som roterar ett objekt vinkeln v runt objektets centrum som är beläget i punkten (8,8,8). Rotationsaxeln ska ha riktningen (1, 2, 3).

Är väldigt tacksam för hjälp

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Tror det gick bra!

Ja, dagen gryr solen lyser i mina ögonen. Temperaturen steg och snart svettetades alla tustentals luftpartiklar i mitt rum, jag käka frukost sprang till bussen kom till provet med 3sekunders marginal, tror jag fick VG - MVG på provet, woohoo!

EDIT: Nu sticker jag på Höjk!!! Ses på måndag alla SweCare!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?