Permalänk
Medlem

Har du prövat med en E-SATA disk i den anslutningen eller bara en vanlig SATA disk? För det går inte att använda en vanlig SATA kabel eller en vanlig SATA disk direkt till en E-SATA kontakt. (Möjligtvis att det är därför den är "trasig", och att de inte "lagade" den då den var hel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

1:damm förstör inte dessa saker som jag har nämnt

2: damm är de verkligen de som har förstört min elektronik, eller är min elektronik ens förstört ?

Men du ska väl få de sakerna utbytta av Komplett vist? Alltså enheten för minneskort etc.

Permalänk
Medlem

Till alla som kritiserar mig, läs detta om och om och om tills du förstår detta.

Reklamtionsrätten är under 3 år.

Är det ett konstruktionsfel så har man ångerrätt.

Det är ett konstruktionsfel.

Fick svar ifrån komplett att de ska skicka sakerna och jag ska fixa till dem
konstruktionsfelen då, men inte alla konstruktionsfel.

Var är min ångerrätt?

Snälla läs om detta om och om tills du förstår, posta inte då onödiga saker.

ja goran var bra men de löste sig aldrig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens varför du snackar med folk på sweclockers. Vad vet de egentligen om dessa äreneden , du har fått de svar de kan ge dig. Allt annat är bara tjafs och onödiga argumentationer.

Permalänk
Medlem

Säg att du ska ha pengarna tillbaks, så kan dom behålla datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Förstår inte ens varför du snackar med folk på sweclockers. Vad vet de egentligen om dessa äreneden , du har fått de svar de kan ge dig. Allt annat är bara tjafs och onödiga argumentationer.

fakt, de har du rätt i. känner av det också..jag vill bara få ut eller varna om komplett.

men de hindrar mig och dumförklarar mig om och om. även om man svarar tydligt till dem om och om

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Machee:

jag har köpt ett färdigbyggt dator.

Operativsystemets namn Microsoft Windows 7 Home Premium
Version 6.1.7601 Service Pack 1 build 7601
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn MACHE-DATOR
Datortillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.
Datormodell GA-890FXA-UD5
Datortyp x64-based PC
Processor AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor, 3200 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
BIOS-version och -datum Award Software International, Inc. F6, 2010-11-24
SMBIOS-version 2.4
Windows-katalog C:\Windows
Systemkatalog C:\Windows\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume1
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "6.1.7601.17514"
Användarnamn Mache-Dator\Mache
Tidszon Västeuropa, sommartid
Installerat fysiskt minne (RAM) 4,00 GB
Sammanlagt fysiskt minne 4,00 GB
Tillgängligt fysiskt minne 1,19 GB
Sammanlagt virtuellt minne 7,99 GB
Tillgängligt virtuellt minne 4,43 GB
Växlingsfilsutrymme 4,00 GB
Växlingsfil C:\pagefile.sys

Skrivet av Machee:

men det ger komplett mer rätt att ta ifrån mig garantin och reklamtionsrätten vilket jag har 100% rätt till att få utbytt eller åtgärdat.

Den var viktig för mig redan 2011 och de missskötte sig (handhavande fel). De missskötte sig när jag köpte datorn oxå fick något annat än ett nätverkskort (handhavande fel). När jag fick nätverkskortet så hade jag fått datorn i sönder.

Detta har jag inte skrivit i mina inlägg innan.

JAG HADE FÅTT DATORN I SÖNDER, DEN STARTA INTE ENS. DE VAR MIN 1 SERVICE.
Där kunde de konstatera att moderkortet och hårddisken var de fel på. (handhavande fel där oxå) opps hur många handhavande fel är vi uppe i ?
om ni kan räkna så blir de 3!

Nu säger de att jag är handhavande fel, de bryr jag inte mig om längre.

Vad jag bryr mig om att jag har en fel komponent de kunde ha åtgärdat innan (handhavande fel ifrån komplett) 2011 april.
Detta kan de inte ta ifrån mig för det är lag på de, de heter reklamtionsrätten och de varar i 3 år.
Jag har ett konstruktionsfel.
tack för mig

Nu blev jag lite nyfiken, Gigabyte GA-890FXA-UD5 ? Och du ska ha ytterligare ett nätverkskort monterat ? Du behöver alltså minst 3 ?
Du har ju dessutom e-sata direkt på moderkortet, har du kollat om din externa e-sata enhet fungerar om du ansluter till nån av de kontakterna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Till alla som kritiserar mig, läs detta om och om och om tills du förstår detta.

Reklamtionsrätten är under 3 år.

Är det ett konstruktionsfel så har man ångerrätt.

Det är ett konstruktionsfel.

Fick svar ifrån komplett att de ska skicka sakerna och jag ska fixa till dem
konstruktionsfelen då, men inte alla konstruktionsfel.

Var är min ångerrätt?

Snälla läs om detta om och om tills du förstår, posta inte då onödiga saker.

ja goran var bra men de löste sig aldrig.

Om nu minneskortläsaren var ett konstruktionsfel, och de skickar ut en ny, då har de väl löst alla problem, visst? Alltså har du där använt din reklamationsrätt. Ångerrätt har du inte, ångerrätt är när man inom 14 dagar från att ha fått produkten kan lämna tillbaka den om den är i "väsentligt oförändratt skick".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

fakt, de har du rätt i. känner av det också..jag vill bara få ut eller varna om komplett.

men de hindrar mig och dumförklarar mig om och om. även om man svarar tydligt till dem om och om

Du försöker få det att låta som om vi är ute efter att jävlas med dig, men det tror jag ingen är.
Det är bara det att vi inte håller med dig, kan du förstå skillnaden?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev jag lite nyfiken, Gigabyte GA-890FXA-UD5 ? Och du ska ha ytterligare ett nätverkskort monterat ? Du behöver alltså minst 3 ?
Du har ju dessutom e-sata direkt på moderkortet, har du kollat om din externa e-sata enhet fungerar om du ansluter till nån av de kontakterna ?

snälla, posta inte något orelevant.
Finns inget att luska fram, ge dig.
kör på tråd

Permalänk
Medlem

Jag ger upp här igen, tar för mycket tid.

Akta er för komplett

Permalänk
Medlem

hade gärna velat ändra rubriken till kompletts garanti är ett skämt till
kompletts garanti & reklamationsrätt är ett skämt.

Hade velat ändra de om de går bra mod ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Är det ett konstruktionsfel så har man ångerrätt.

Uhm nej?

Däremot har säljaren rätt att få reparera varan alternativt byta ut den mot motsvarande produkt (Läs pris / egenskaper).

Det är precis det som komplett erbjöd dig, men du blatant sa nej till.

Du är väldigt hemlighetsfull med hur du behandlar de val alternativt svar du får.
Svara gärna på följande:
-Efter 2'a servicen, hur kommer det sig att du helt plötsligt nöjer dig med en trasig produkt och inte kräver att få den bytt?
-Om du nu vill bruka reklamationsrätten måste du som sagt göra det inom rimlig tid, dvs cirka 2 månader. Att du meddelat dom om problemet räcker inte, du kan sen inte komma 1 år senare och kräva reklamation på problem du anmälde för 1½ år sen.

Permalänk
Medlem

Men ska en kund verkligen kunna allt detta om reklamationsrätt och garantiärenden etc för att få några trasiga komponenter utbytta? Uppenbarligen har Komplett insett sitt misstag och ersätter nu de trasiga delarna utom esata som han har rätt till att få en likvärdig produkt?

Även om Ts inte skött sitt ärende helt perfekt så har definitivt Komplett skött det hela om än värre. Bara denna tråds existens är väl bevis på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

hade gärna velat ändra rubriken till kompletts garanti är ett skämt till
kompletts garanti & reklamationsrätt är ett skämt.

Hade velat ändra de om de går bra mod ?

Tyckte du sa att du skulle ge upp?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju alltid fråga en datorkunnig ifall han eller hon kanske kan fixa problemet, istället för att få 25k olika förklaringar på swec . Och om dom säger att något är sönder så är det bara att gå bananas och säga att du vill ha dina pengar tillbaks, så kan du köpa en bra dator på inet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Uhm nej?

Däremot har säljaren rätt att få reparera varan alternativt byta ut den mot motsvarande produkt (Läs pris / egenskaper).

Det är precis det som komplett erbjöd dig, men du blatant sa nej till.

Du är väldigt hemlighetsfull med hur du behandlar de val alternativt svar du får.
Svara gärna på följande:
-Efter 2'a servicen, hur kommer det sig att du helt plötsligt nöjer dig med en trasig produkt och inte kräver att få den bytt?
-Om du nu vill bruka reklamationsrätten måste du som sagt göra det inom rimlig tid, dvs cirka 2 månader. Att du meddelat dom om problemet räcker inte, du kan sen inte komma 1 år senare och kräva reklamation på problem du anmälde för 1½ år sen.

Man kan yu också undra varför komplett inte fixade problemen vid den 2:a servicen då? Då hade väl inget av detta hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

JAG HADE FÅTT DATORN I SÖNDER, DEN STARTA INTE ENS. DE VAR MIN 1 SERVICE.

Sa du inte tidigare i tråden att du vid det första inskicket hade kommenterat fel på e-sata, sdhc och mmc? Hur hittade du dessa fel utan att ens kunna starta datorn?

Vidare verkar kortläsaren och e-sata kontakten vara separata bitar. E-sata anslutningen sitter på chassiet ser det ut som, i närheten av powerknappen? Beroende på vilket chassi det är kan det vara krångligt att hitta en extradel och isåfall vore det kanske resonligt att istället få ett e-sata instickskort som ersättning om den nu är trasig. Om du kunde informera om vilket chassi det är eller ge en länk till datormodellen eller något i den stilen vore det mycket enklare att felsöka.

Som sagt om nu e-sata är brutalt viktigt för dig be om ett instickskort för det som kompensation, borde vara enkelt löst i min mening. Dock är jag ingen konsumentlagsexpert.

Sen tycker jag komplett gör rätt som väljer att uttrycka sig i tråden när någon väljer att peka ut, med namn, medarbetare och klanka på hela företaget. Den här tråden har sedan länge passerat acceptabel nivå från TS och jag hoppas in i det innersta att komplett får rätt. Ska försöka köpa något från komplett i framtiden bara för att de gör det rätta och försvarar sin personal mot personangrepp genom att styrka deras argumentation, så ska ett företag agera enligt mig.

-----------------------(Här kan TS sluta läsa då det blir offtopic)--------------------------------------
Vidare, och väldigt OFFTOPIC, känner jag mig rätt övertygad om att damm kan sabba en kontakt utifall den är dammfylld och du trycker i en kontakt som då "eldar upp" eller "kortsluter" kontakten som en effekt av att de ledande ytorna inte får ordentligt kontakt mot varandra. En kompis "eldade upp" sin kortläsare nyligen och det enda fel vi hittade var massor av damm så köpte en ny för typ en hundring eftersom det kändes som ett solklart handhavandefel. Kan någon i tråden bekräfta något liknande eller var vi bara korkade?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroie:

Man kan yu också undra varför komplett inte fixade problemen vid den 2:a servicen då? Då hade väl inget av detta hänt?

Hur vet vi att de inte fixade det? Det kanske var felfritt? Du litar blint på en person här. Han svarade inte ens på min fråga på om han faktist använt en E-SATA enhet vid testet, då kontakten på chassit inte är kompatibel med vanliga SATA diskar/kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Uhm nej?

Däremot har säljaren rätt att få reparera varan alternativt byta ut den mot motsvarande produkt (Läs pris / egenskaper).

Det är precis det som komplett erbjöd dig, men du blatant sa nej till.

Du är väldigt hemlighetsfull med hur du behandlar de val alternativt svar du får.
Svara gärna på följande:
-Efter 2'a servicen, hur kommer det sig att du helt plötsligt nöjer dig med en trasig produkt och inte kräver att få den bytt?
-Om du nu vill bruka reklamationsrätten måste du som sagt göra det inom rimlig tid, dvs cirka 2 månader. Att du meddelat dom om problemet räcker inte, du kan sen inte komma 1 år senare och kräva reklamation på problem du anmälde för 1½ år sen.

Jo jag kan komma ett år senare, för de ingick i min garanti jag hade som blev hävd.
Under de året hade jag GARANTI PÅ DE, de fixade inte sin garanti till mig.

meddelade dem problemet för dem ska åtgärda de, det är så man gör väl ?
du måste säga att det är punka på däcket och du har service i tre år.
De struntar i punkan och låter de vara, och tar bort servicen.

vad de glömde var reklamtionsrätten, som ger mig rätt att få nytt däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hur vet vi att de inte fixade det? Det kanske var felfritt? Du litar blint på en person här. Han svarade inte ens på min fråga på om han faktist använt en E-SATA enhet vid testet, då kontakten på chassit inte är kompatibel med vanliga SATA diskar/kablar.

Jag litar inte på nåt, men du litar då på Komplett?

Felen var uppenbarligen inte fixade eftersom det fortfarande var fel på dom?? lol

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kroie:

Men ska en kund verkligen kunna allt detta om reklamationsrätt och garantiärenden etc för att få några trasiga komponenter utbytta? Uppenbarligen har Komplett insett sitt misstag och ersätter nu de trasiga delarna utom esata som han har rätt till att få en likvärdig produkt?

Även om Ts inte skött sitt ärende helt perfekt så har definitivt Komplett skött det hela om än värre. Bara denna tråds existens är väl bevis på det.

Nej man måste inte kunna reglerna, däremot ska försäljaren informera om dem och det gör komplett
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hur vet vi att de inte fixade det? Det kanske var felfritt? Du litar blint på en person här. Han svarade inte ens på min fråga på om han faktist använt en E-SATA enhet vid testet, då kontakten på chassit inte är kompatibel med vanliga SATA diskar/kablar.

vad ska man säga, han litar faktiskt helt rätt.

Ska jag ha de på bandinspelning ifrån kompletts service att de har de i sin logg med att dem var skadade vid 2 service och 3 servicen ?

acceptera ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man måste inte kunna reglerna, däremot ska försäljaren informera om dem och det gör komplett
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

glöm inte denna regeln då

"9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroie:

Jag litar inte på nåt, men du litar då på Komplett?

Felen var uppenbarligen inte fixade eftersom det fortfarande var fel på dom?? lol

Vad han menar är; Var det ens fel på dom från början. Kanske var det så att komplett sa till våran kära TS att delarna funkar, men han inte har kunskapen att använda dom korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Vad han menar är; Var det ens fel på dom från början. Kanske var det så att komplett sa till våran kära TS att delarna funkar, men han inte har kunskapen att använda dom korrekt?

Så kan det absolut vara, men varför väljer då komplett nu efter allt detta att ersätta de trasiga(?) komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

vad ska man säga, han litar faktiskt helt rätt.

Ska jag ha de på bandinspelning ifrån kompletts service att de har de i sin logg med att dem var skadade vid 2 service och 3 servicen ?

acceptera ett svar

Så E-SATA kontakten var alltså trasig, och Komplett har erkännt att den var det men inte lagat den? I så fall är det givetvis fel. Sa du till de att den var trasig, och vad sa de då? Visst klagade du när den inte blev lagad, de kanske glömde fixa den?

Har du testat med en E-SATA enhet inkopplad till den när du kom på att den var trasig eller prövade du med en vanlig SATA enhet?

I alla fall så har Komplett följt reklamationsrätten helt om de erbjudit att byta ut t.ex. minneskortläsaren, och om du gick med på att de ej behövde laga E-SATA kontakten senare när de sa att den inte gick att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Hallo där!

Skickade in datorn till komplett för service, eftersom mitt grafikkort och andra saker inte fungerar som det ska.
Dvs en helkontroll, för saker de har itne åtgärdat innan.

komplett säger att damm har täckt mina fläktar och garantin hävs då.
komplett säger de har bild på olika komponenterer och det förekommer damm här och där.
komplett skickar tillbaka den, utan att åtgärda något.

Till min förvåning, så var de en del damm när jag öppna datorn.
Komplett säger, att jag ska skicka in bilder på hur min stationär såg ut innan jag skickade in den för service.

Nu säger komplett, hur vet vi komplett att du har tagit det här kortet efter och inte innan.
De finns inget datum säger komplett, men däremot har komplett datum på sina.
Kan vara så att någon har lagt till damm där, eller så har damm trollats dit.
Jag vet inte, därför behöver jag så mycket hjälp jag kan få mot dessa bedragare.

Man känner sig bedragen, jag har ingen bild med datum innan.

Övriga fel när jag köpte den här datorn, så har följande fel tillkommit direkt vid användning.

De är:
sata
micro SD
sdhc/mmc

fungerade inte alls!

support skrev nyligen :
"9.6 Kom ihåg att skador uppkomna pga för mycket damm i datorn förverkar garantin och reklamationsrätten. Vår rekommendation är att inte låta datorn stå på golvet utan att hänga upp den under skrivbordet. Gör rent den några gånger per år genom luft på burk och öka på så sätt datorns livslängd. "

Så min garanti gick ut, tack vare damm? (ingen aning var de kom ifrån)
Nu kan jag inte lämna in något?

Har köpt datorn privat och jag undrar,

Har dem rätt ?
Ska man ta kontakt med konsumentverket eller någonting liknande?
Har fortf garanti?

Aldrig mer kompletts garanti avtal, de avgör själv.

Problemet med datorn är "signal not deteced" sen lägger skärmen av, tror det är grafikkortet som har pajat.

Du tjatar om reklamationsrätten, men din kortläsare har ju inget att göra med att ditt grafikkort inte funkar. Komplett kan byta ut kortläsaren och ge dig ett
esata kort, men problemet med grafikkortet kommer ju bestå. Du bråkar i onödan, du har förstört din dator genom att låte den bli en dammhög. Ingen reklamationsrätt i världen kan ändra det.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

glöm inte denna regeln då

"9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den. "

Absolut, men du ska också ha rätt. Man kan inte pissa på sin produkt och sen förvänta sig att man har reklamationsrätt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroie:

Så kan det absolut vara, men varför väljer då komplett nu efter allt detta att ersätta de trasiga(?) komponenterna?

Goodwill?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8